View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 12:34



Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Hendrix var helt kass egentligen 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
lgs wrote:
Alltså, jag har inga problem med Jimis sång, han är ju tonsäker och låtmaterialet är grymt, men att beskriva en manlig sångröst som ”underbar” tar emot (t.o.m om det vore Gillan på Child In Time eller Glenn Hughes på This Time Around), det skulle jag nog vilja reservera till kvinnliga röster.

På tal om Jimi och kvinnor:
Bra version av Foxy Lady live Miami Pop1968
https://m.youtube.com/watch?v=_PVjcIO4MT4

Ok, jag fattar. Du blir så illa berörd av att en snubbe tycker att en annan snubbe har en underbar sångröst så du känner att du behöver kommentera detta. :roll:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Jun 2019, 09:48
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Polytone wrote:
lgs wrote:
Alltså, jag har inga problem med Jimis sång, han är ju tonsäker och låtmaterialet är grymt, men att beskriva en manlig sångröst som ”underbar” tar emot (t.o.m om det vore Gillan på Child In Time eller Glenn Hughes på This Time Around), det skulle jag nog vilja reservera till kvinnliga röster.

På tal om Jimi och kvinnor:
Bra version av Foxy Lady live Miami Pop1968
https://m.youtube.com/watch?v=_PVjcIO4MT4

Ok, jag fattar. Du blir så illa berörd av att en snubbe tycker att en annan snubbe har en underbar sångröst så du känner att du behöver kommentera detta. :roll:


Inte alls. Jag skulle kunna använda ”underbar” för att beskriva en manlig saxofonists eller gitarrists ton. T.ex. Steve Tavaglione eller Brett Garsed. Detta har inget med homofobi att göra, utan estetik.


06 Jun 2019, 15:00
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
lgs wrote:
Inte alls. Jag skulle kunna använda ”underbar” för att beskriva en manlig saxofonists eller gitarrists ton. T.ex. Steve Tavaglione eller Brett Garsed. Detta har inget med homofobi att göra, utan estetik.

Ok, det är den manliga rösten du inte gillar alltså? Det är den lägre tonhöjden som spökar?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Jun 2019, 16:37
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Polytone wrote:
lgs wrote:
Inte alls. Jag skulle kunna använda ”underbar” för att beskriva en manlig saxofonists eller gitarrists ton. T.ex. Steve Tavaglione eller Brett Garsed. Detta har inget med homofobi att göra, utan estetik.

Ok, det är den manliga rösten du inte gillar alltså? Det är den lägre tonhöjden som spökar?


Jag gillar den manliga rösten, men skulle inte gå så långt som att säga att den är ”underbar”. Det vore lite för starkt. Förvisso är mina favoritsångare t.ex. Glenn Hughes och Tommy Shaw. Jag gillar t.o.m. Joe Bonamassas och Jimi Hendrixs sångstilar. Men underbara? - Knappast. Eric Johnson däremot har en mycket fin stämma.


06 Jun 2019, 21:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
lgs wrote:
Jag gillar den manliga rösten, men skulle inte gå så långt som att säga att den är ”underbar”. Det vore lite för starkt. Förvisso är mina favoritsångare t.ex. Glenn Hughes och Tommy Shaw. Jag gillar t.o.m. Joe Bonamassas och Jimi Hendrixs sångstilar. Men underbara? - Knappast. Eric Johnson däremot har en mycket fin stämma.

Ett sista försök att förstå dina tankar i ämnet innan jag släpper detta: Så egentligen kan du tycka att olika typer av musikinstrument samt den kvinnliga sångrösten kan låta underbart när de trakteras rätt, medan den manliga sångrösten däremot aldrig på någotvis kan upplevas på samma starka sätt?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Jun 2019, 23:24
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Polytone wrote:
lgs wrote:
Jag gillar den manliga rösten, men skulle inte gå så långt som att säga att den är ”underbar”. Det vore lite för starkt. Förvisso är mina favoritsångare t.ex. Glenn Hughes och Tommy Shaw. Jag gillar t.o.m. Joe Bonamassas och Jimi Hendrixs sångstilar. Men underbara? - Knappast. Eric Johnson däremot har en mycket fin stämma.

Ett sista försök att förstå dina tankar i ämnet innan jag släpper detta: Så egentligen kan du tycka att olika typer av musikinstrument samt den kvinnliga sångrösten kan låta underbart när de trakteras rätt, medan den manliga sångrösten däremot aldrig på någotvis kan upplevas på samma starka sätt?


Hur man upplever en känsla är ju subjektivt. Om två eller flera upplever samma eller liknande känsla så är det något intersubjektivt. Men kan en upplevd känsla vara en allmängiltig objektiv känsla? Det finns det nog inte goda skäl att tro. Jag skulle förstås inte kunna utesluta att den manliga rösten kan upplevas som underbar. Jag kan emellertid inte uppleva Jimis röst som det, men jag kan naturligtvis inte beröva dig den upplevelsen.


06 Jun 2019, 23:44
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Polytone wrote:
Vinyljunkie wrote:
Halva min skivsamling består av medelmåttor som ändå lyckas beröra. Det konstnärliga uttrycket behöver inte nödvändigtvis hänga samman med spelteknik. En bra låt kan vara en bra låt oavsett. Men i klippet jag länkade till så är det uppenbart att han försöker imponera, men istället spelar långt över sin förmåga och så blir det pannkaka av alltihop.


Man är ingen medelmåtta om man lyckas beröra. Då har man haft den perfekta tekniken för sitt uppdrag. BB King hade den perfekta tekniken för det han ville uttrycka, Hendrix likaså. Kvalitativa egenskaper rymmer alltid en subjektiv mening så därför kan man aldrig objektivt avgöra vem som är "bäst". Men Jimi var Jimi och det var något väldigt kreativt och nyskapande han bidrog med som utvidgade elgitarristers musikaliska palett. Aha, kan man göra sådär! Typ. För övrigt tycker jag att han var en underbar sångare.


Ja.... vi är ju överens då. Musiklyssning handlar om subjektivitet. Men det är ju inte alls det jag försöka påpeka med denna tråden. Utan att Hendrix inte alltid var så tekniskt skicklig på sitt instrument som så många fått för sig. Istället är det jättemånga som sätter likhetstecken mellan sin egna smak och att vara duktig/skicklig. En vanlig uppfattning hos de som inte själva kan spela. Men nu befinner vi oss på ett gitarrforum och då tycker jag att man kan förvänta lite mindre personliga bedömningar än så.
Jag menar - jag får fantastiska upplevelser av en massa band och artister som är svinkassa på sina instrument (tex Television Personalities och Dead Moon) men inte fan försvarar jag deras brister in absurdum för det. Att kritisera vissa artister är som att svära i kyrkan för en del. Otroligt töntigt.


07 Jun 2019, 14:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Vinyljunkie wrote:

Ja.... vi är ju överens då. Musiklyssning handlar om subjektivitet. Men det är ju inte alls det jag försöka påpeka med denna tråden. Utan att Hendrix inte alltid var så tekniskt skicklig på sitt instrument som så många fått för sig. Istället är det jättemånga som sätter likhetstecken mellan sin egna smak och att vara duktig/skicklig. En vanlig uppfattning hos de som inte själva kan spela. Men nu befinner vi oss på ett gitarrforum och då tycker jag att man kan förvänta lite mindre personliga bedömningar än så.
Jag menar - jag får fantastiska upplevelser av en massa band och artister som är svinkassa på sina instrument (tex Television Personalities och Dead Moon) men inte fan försvarar jag deras brister in absurdum för det. Att kritisera vissa artister är som att svära i kyrkan för en del. Otroligt töntigt.


Jag får väl hålla med för en gångs skull.
Har lyssnat på Hendrix sen 69 men innan internet kom aldrig hört om honom att han var tekniskt skicklig på det sättet som tex Les eller Django.

Nu när allt finns på YT så visas dessa brister tydligt men man ska nog komma ihåg att det är vanskligt att bedöma något från 60-talet med dagens glasögon.

Jimi var nyskapande. Skrev bra låtar och hade ett visuellt framförande. Jag tror problemet här är din uppfattning av vad ickegitarrister tillskriver Jimi pm hans tekniska förmåga. Sen adders dålg medhörning heroin etc som gjorde honom väldigt ojämn i leveransen

_________________



07 Jun 2019, 17:27
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Ja.... vi är ju överens då. Musiklyssning handlar om subjektivitet. Men det är ju inte alls det jag försöka påpeka med denna tråden. Utan att Hendrix inte alltid var så tekniskt skicklig på sitt instrument som så många fått för sig. Istället är det jättemånga som sätter likhetstecken mellan sin egna smak och att vara duktig/skicklig. En vanlig uppfattning hos de som inte själva kan spela. Men nu befinner vi oss på ett gitarrforum och då tycker jag att man kan förvänta lite mindre personliga bedömningar än så.
Jag menar - jag får fantastiska upplevelser av en massa band och artister som är svinkassa på sina instrument (tex Television Personalities och Dead Moon) men inte fan försvarar jag deras brister in absurdum för det. Att kritisera vissa artister är som att svära i kyrkan för en del. Otroligt töntigt.


Jag får väl hålla med för en gångs skull.
Har lyssnat på Hendrix sen 69 men innan internet kom aldrig hört om honom att han var tekniskt skicklig på det sättet som tex Les eller Django.

Nu när allt finns på YT så visas dessa brister tydligt men man ska nog komma ihåg att det är vanskligt att bedöma något från 60-talet med dagens glasögon.

Jimi var nyskapande. Skrev bra låtar och hade ett visuellt framförande. Jag tror problemet här är din uppfattning av vad ickegitarrister tillskriver Jimi pm hans tekniska förmåga. Sen adders dålg medhörning heroin etc som gjorde honom väldigt ojämn i leveransen


Förstår inte varför man ska bedöma någons skicklighet på något annat sätt än vad de presterar. Oavsett när man gör det. Och åter igen - det går att vara nyskapande och intressant utan att vara en virtuos. Hendrix var fantastisk på väldigt många sätt - även i mina öron/ögon. Dock inte i pitch när han spelade solon på fyllan/när han var nerpundad.

Det du skriver om folks uppfattning före och efter internet är intressant. Men uppfattningen är inget nytt som jag minns det. Samma med tex Ringo Starr, tunnelseende Beatles-fans VILL så gärna att han ska vara så bra. Samma också med många andra; Stones, Metallica, Dylan, Håkan Hellström..


07 Jun 2019, 17:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Var kommer din spaning från att JH skulle spela i pitch och vara tekniskt skicklig? Det stämmer ju inte som alla förstår. Blir nån tankevurpa av hela denna tråd.

_________________



07 Jun 2019, 18:00
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Mike Leaf wrote:

Nu när allt finns på YT så visas dessa brister tydligt men man ska nog komma ihåg att det är vanskligt att bedöma något från 60-talet med dagens glasögon.


Sant, det är helt grundläggande i all historisk diskussion att bedömningen måste göras i samtidens kontext. Hela den här tråden oavsett avsikter bygger på en kronologisk missuppfattning men också total avsaknad av insikt om kulturella sammanhang.


07 Jun 2019, 23:56
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
woodstock wrote:
Mike Leaf wrote:

Nu när allt finns på YT så visas dessa brister tydligt men man ska nog komma ihåg att det är vanskligt att bedöma något från 60-talet med dagens glasögon.


Sant, det är helt grundläggande i all historisk diskussion att bedömningen måste göras i samtidens kontext. Hela den här tråden oavsett avsikter bygger på en kronologisk missuppfattning men också total avsaknad av insikt om kulturella sammanhang.


Det kan man också ha olika åsikter om. ”Historiens dom” är ett uttryck. Och det står var och en fritt att “döma”. Man kan ju t.ex. komma ihåg även i det här sammanhanget att det fanns riktiga virtuoser på 30-, 40-, 50- och 60-talet som Jimi skulle kunna jämföras med för skojs skull. Robert Johnson, Django Reinhart, Les Paul, Chet Atkins, Jimmy Bryant och Hank Garland m.fl. Tittar man rent speltekniskt så var Jimi inte riktigt i närheten av dessa kunde göra med en gitarr. Fast kanske låg han inte så långt från Robert Johnson, Jimi hade en del Delta blues i sig, men hann väl inte helt utveckla sitt chord melody och walking baseline-spel.

Men tittar man på andra parametrar såsom kreativitet och musikalitet så ligger Jimi väldigt bra till, tycker jag.


08 Jun 2019, 06:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
lgs wrote:

Det kan man också ha olika åsikter om. ”Historiens dom” är ett uttryck. Och det står var och en fritt att “döma”. Man kan ju t.ex. komma ihåg även i det här sammanhanget att det fanns riktiga virtuoser på 30-, 40-, 50- och 60-talet som Jimi skulle kunna jämföras med för skojs skull. Robert Johnson, Django Reinhart, Les Paul, Chet Atkins, Jimmy Bryant och Hank Garland m.fl. Tittar man rent speltekniskt så var Jimi inte riktigt i närheten av dessa kunde göra med en gitarr. Fast kanske låg han inte så långt från Robert Johnson, Jimi hade en del Delta blues i sig, men hann väl inte helt utveckla sitt chord melody och walking baseline-spel.

Men tittar man på andra parametrar såsom kreativitet och musikalitet så ligger Jimi väldigt bra till, tycker jag.


Till begreppet tid brukar man lägga rum.


08 Jun 2019, 07:32
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
woodstock wrote:
lgs wrote:

Det kan man också ha olika åsikter om. ”Historiens dom” är ett uttryck. Och det står var och en fritt att “döma”. Man kan ju t.ex. komma ihåg även i det här sammanhanget att det fanns riktiga virtuoser på 30-, 40-, 50- och 60-talet som Jimi skulle kunna jämföras med för skojs skull. Robert Johnson, Django Reinhart, Les Paul, Chet Atkins, Jimmy Bryant och Hank Garland m.fl. Tittar man rent speltekniskt så var Jimi inte riktigt i närheten av dessa kunde göra med en gitarr. Fast kanske låg han inte så långt från Robert Johnson, Jimi hade en del Delta blues i sig, men hann väl inte helt utveckla sitt chord melody och walking baseline-spel.

Men tittar man på andra parametrar såsom kreativitet och musikalitet så ligger Jimi väldigt bra till, tycker jag.


Till begreppet tid brukar man lägga rum.


Good point. Du får gärna berätta hur du själv tänker kring rumsaspekten.

Det blir avgörande förutsättningar att växa upp i Seattle på 50-talet eller i Nashville/LA samma tidpunkt. Eller i Belgien på 10-20-talet.


08 Jun 2019, 08:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
lgs wrote:

Good point. Du får gärna berätta hur du själv tänker kring rumsaspekten.

Det blir avgörande förutsättningar att växa upp i Seattle på 50-talet eller i Nashville/LA samma tidpunkt. Eller i Belgien på 10-20-talet.


Du har redan en bra rumsaspekt. Att säga att Hendrix var en mindre tekniskt begåvad countryjazzgitarrist jämfört med Jimmy Bryant säger egentligen inget om Hendrix som rockgitarrist.


08 Jun 2019, 15:45
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
woodstock wrote:
lgs wrote:

Good point. Du får gärna berätta hur du själv tänker kring rumsaspekten.

Det blir avgörande förutsättningar att växa upp i Seattle på 50-talet eller i Nashville/LA samma tidpunkt. Eller i Belgien på 10-20-talet.


Du har redan en bra rumsaspekt. Att säga att Hendrix var en mindre tekniskt begåvad countryjazzgitarrist jämfört med Jimmy Bryant säger egentligen inget om Hendrix som rockgitarrist.


Här pratar vi förbi varandra. Hendrix och t.ex. Bryant talade olika musikaliska språk och uttryckte olika nyanser av känsloregister. Men i den allmänna musikkulturen fanns redan på 60-talet en mycket hög teknisk skicklighet / medvetenhet även på gitarr (och inte bara klassiska instrument som violin och piano, eller moderna instrument som saxofon), men den tillämpades eller uppnåddes inte inom rockkulturen förrän senare efter Hendrix. Visst, Blackmore visade tidigt 70-tal en begynnande potential att spela tekniskt snabbt och rent men det rann ut i sanden för honom, kanske pga viss arrogans och bekvämlighet i att hellre spela uttrycksfullt på ett slappt och skitigt sätt. :mrgreen:


09 Jun 2019, 10:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
lgs wrote:

Här pratar vi förbi varandra. Hendrix och t.ex. Bryant talade olika musikaliska språk och uttryckte olika nyanser av känsloregister. Men i den allmänna musikkulturen fanns redan på 60-talet en mycket hög teknisk skicklighet / medvetenhet även på gitarr (och inte bara klassiska instrument som violin och piano, eller moderna instrument som saxofon), men den tillämpades eller uppnåddes inte inom rockkulturen förrän senare efter Hendrix. Visst, Blackmore visade tidigt 70-tal en begynnande potential att spela tekniskt snabbt och rent men det rann ut i sanden för honom, kanske pga viss arrogans och bekvämlighet i att hellre spela uttrycksfullt på ett slappt och skitigt sätt. :mrgreen:


Man kan alltså med samma analogi också säga att Jimmy Bryant var en rätt medioker klassisk gitarrist i jämförelse med Narciso Yepes. Även att the Experience var ett tekniskt sett betydligt sämre kompband på Hendrix liveinspelningar än Berlins filharmoniska orkester som akompanjerade Yepes under inspelningarna av Rodriguez Aranjezkonsert. Hendrix är samtidigt ur den aspekten helt kass egentligen, på klassisk gitarr.


09 Jun 2019, 11:01
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
woodstock wrote:
lgs wrote:

Här pratar vi förbi varandra. Hendrix och t.ex. Bryant talade olika musikaliska språk och uttryckte olika nyanser av känsloregister. Men i den allmänna musikkulturen fanns redan på 60-talet en mycket hög teknisk skicklighet / medvetenhet även på gitarr (och inte bara klassiska instrument som violin och piano, eller moderna instrument som saxofon), men den tillämpades eller uppnåddes inte inom rockkulturen förrän senare efter Hendrix. Visst, Blackmore visade tidigt 70-tal en begynnande potential att spela tekniskt snabbt och rent men det rann ut i sanden för honom, kanske pga viss arrogans och bekvämlighet i att hellre spela uttrycksfullt på ett slappt och skitigt sätt. :mrgreen:


'Man kan alltså med samma analogi också säga att Jimmy Bryant var en rätt medioker klassisk gitarrist i jämförelse med Narciso Yepes. Även att the Experience var ett tekniskt sett betydligt sämre kompband på Hendrix liveinspelningar än Berlins filharmoniska orkester som akompanjerade Yepes under inspelningarna av Rodriguez Aranjezkonsert. Hendrix är samtidigt ur den aspekten helt kass egentligen, på klassisk gitarr.


Vi pratar fortfarande förbi varandra. Jag har inga förväntningar på Hendrix skulle vara bra på country och jazz eller att Bryant skulle vara bra på klassisk gitarr. Bara för att man är tekniskt skicklig betyder inte det att man klarar av att uttrycka sig på alla olika musikaliska språk.

Hendrix var tillräckligt skicklig för att komma till uttryck på sätt som gick genom ”rutan” och skapa den legend vi nu har. Men i den allmänna musikkulturen fanns ett större rent tekniskt kunnande. Så rent tekniskt var Hendix inte så imponerande egentligen.


09 Jun 2019, 11:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
lgs wrote:
Vi pratar fortfarande förbi varandra. Jag har inga förväntningar på Hendrix skulle vara bra på country och jazz eller att Bryant skulle vara bra på klassisk gitarr. Bara för att man är tekniskt skicklig betyder inte det att man klarar av att uttrycka sig på alla olika musikaliska språk.

Hendrix var tillräckligt skicklig för att komma till uttryck på sätt som gick genom ”rutan” och skapa den legend vi nu har. Men i den allmänna musikkulturen fanns ett större rent tekniskt kunnande. Så rent tekniskt var Hendix inte så imponerande egentligen.


Men referensen till just klassisk musik och ett musikaliskt finrum Hendrix aldrig rörde sig i var ju faktiskt din egen. Fast han gjorde det rent fysiskt i åtminstone någon spelning i ett filharmoniskt konserthus.


09 Jun 2019, 11:53
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
https://www.svd.se/blomplantor-vissnade-av-jimi-hendrix


09 Jun 2019, 12:13
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
woodstock wrote:
lgs wrote:
Vi pratar fortfarande förbi varandra. Jag har inga förväntningar på Hendrix skulle vara bra på country och jazz eller att Bryant skulle vara bra på klassisk gitarr. Bara för att man är tekniskt skicklig betyder inte det att man klarar av att uttrycka sig på alla olika musikaliska språk.

Hendrix var tillräckligt skicklig för att komma till uttryck på sätt som gick genom ”rutan” och skapa den legend vi nu har. Men i den allmänna musikkulturen fanns ett större rent tekniskt kunnande. Så rent tekniskt var Hendix inte så imponerande egentligen.


Men referensen till just klassisk musik och ett musikaliskt finrum Hendrix aldrig rörde sig i var ju faktiskt din egen. Fast han gjorde det rent fysiskt i åtminstone någon spelning i ett filharmoniskt konserthus.


Jag tappade tråden lite, det var nog Mike Leaf som började tala om det vanskliga i att bedöma 60-talet ur dagens perspektiv medan du betonade den samtida kontexten.

Dock, Hendrix bodde och rörde sig i Nashville från 1962. Därför är jag ganska övertygad om att Jimi var medveten om vad det gick att göra med guran. Jag har i och för sig läst att han hade Buddy Guy som förebild men det hindrar ju inte att man jämför Hendrix med Nashvilles guitar slingers.


09 Jun 2019, 12:31
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
woodstock wrote:
https://www.svd.se/blomplantor-vissnade-av-jimi-hendrix


Mycket intressant artikel, tack för den!

Jag vissnar också av att lyssna på heroin-inducerat gitarrspel, jäkligt saggigt faktiskt. :mrgreen:


09 Jun 2019, 12:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
lgs wrote:
Jag tappade tråden lite, det var nog Mike Leaf som började tala om det vanskliga i att bedöma 60-talet ur dagens perspektiv medan du betonade den samtida kontexten.

Dock, Hendrix bodde och rörde sig i Nashville från 1962. Därför är jag ganska övertygad om att Jimi var medveten om vad det gick att göra med guran. Jag har i och för sig läst att han hade Buddy Guy som förebild men det hindrar ju inte att man jämför Hendrix med Nashvilles guitar slingers.


Människor är olika. Studerar man helst detaljerna kan man alltid konstatera att Hendrix gitarrsolon inte alls är samma som Jimmy Bryants. I den första Bluesbrotherfilmen berör man detta, när bluesbandet stjäl en spelning på en countrybar. Det är mer helheten, Elvis gör svart populärmusik tillgänglig för vita, Beatles vit musik för svarta, Hendrix genombrott sammanfaller med gränsöverskridande 1968 och medias utveckling ger honom stort publikt genomslag. Det är en rätt vedertagen och hållbar förklaringsmodell. Lägg till legendstatusen en artists bortgång ger. Att Hendrix sedan blir ett epitet för någon som är bra på gitarr är samma sak som att någon som är bra på att måla blir en riktig Picasso.

Jag har också läst att Hendrix lär ha haft Buddy Guy som förebild, powertrion är ju också mycket west side Chicago och rent allmänt den musikstil Hendrix rörde sig i före genombrottet, blues och soul där Hendrix var kompmusiker åt bland andra James Brown.


Last edited by woodstock on 09 Jun 2019, 13:16, edited 2 times in total.



09 Jun 2019, 12:53
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
lgs wrote:
woodstock wrote:
https://www.svd.se/blomplantor-vissnade-av-jimi-hendrix


Mycket intressant artikel, tack för den!

Jag vissnar också av att lyssna på heroin-inducerat gitarrspel, jäkligt saggigt faktiskt. :mrgreen:


Artikeln säger inget om hur vetenskaplig undersökningen av gröna växters reaktion på Jimi Hendrix egentligen är, vilka inspelningar med Hendrix vilka arter tvingats lyssna på, validitet och reliabilitet osv. Men rent generellt personligen vissnar jag också och har ingen direkt relation till Hendrix musik, inget jag direkt gillar att lyssna på delvis av samma orsaker.


09 Jun 2019, 13:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Eftersom jag såg Hendrix sex gånger och har sett Buddy Guy två måste jag säga att deras spelstilar inte på något sätt påminner om varandra. Hendrix gillade ganska många olika typer av musik. Bland annat Bob Dylan, och han var stor entusiast av Wes Montgomery, som ju bland annat spelade med Coltrane ett tag. Det är väl känt att han sökte kontakt med Miles Davis och att man till och med bokat studiotid, men att det sen sprack av olika anledningar. Jimis manager ogillade tydligen denna fusionjazz-vändning, och ville han skulle fortsätta det psykedeliska rockspår han öppnat. Hendrix följde noga den politiska utvecklingen under Vietnamkriget, att han spelade amerikanska nationalsången med ylande stridsflygplan och bomber på Woodstock var ingen slump, Machine Gun och House Burning Down är andra exempel.. Och han testade nog de flesta droger som fanns, men använde inte heroin, han var ingen junkie. Vid obduktionen var läkaren förvånad över att kroppen inte hade några stickmärken. Man påstår att han var nerknarkad mot slutet, men jag såg den sista konserten i Sverige på Lisebergs Stora Scen 1 september 1970, och han hade full kontroll över allt. Han for sen över till Danmark där han dock avbröt en konsert på grund av nån kass drog, och dog sen några veckor senare, förmodligen av barbituratförgiftning, inblandad i en rättegång med managern som han anklagade för stöld av hans inkomster. Många musiker körde med amfetamin på den tiden, arbetstempot var ju ofta mördande. När jag såg Hendrix första gången i maj 1967 körde han två föreställningar per kväll, och Cat Stevens inledde. Bakom Cat Stevens fanns ett band med en svart kille med afrofrisyr som spelade på en vit Strata. Hur många svarta Fender-gitarrister fanns det i England 1967? Förmodligen var det Hendrix som stod i Cat Stevens komp, det sparade lite pengar för turnén om man lät musikerna kompa varandra. Men i så fall körde Hendrix fyra föreställningar per kväll, efter några år i den takten var han nog helt utbränd.


09 Jun 2019, 15:52
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Jag vet inte hur bra det går att länka till Facebook-klipp här men, Hendrix lever!

https://www.facebook.com/joakim.stampe/ ... tion=group


10 Jun 2019, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Vinyljunkie wrote:
Jag vet inte hur bra det går att länka till Facebook-klipp här men, Hendrix lever!

https://www.facebook.com/joakim.stampe/ ... tion=group


Faan i mig bättre än Hendrix.
Och då gillar jag en hel del av vad han gjort.
Jag har inte mycket att tillföra i denna pseudodebatt
utom att man kan inte ta ifrån Hendrix att han ibland
spelade och sjöng ostämd och ibland inte.
Sedan kan man väl ana en musikalisk bakgrund
som de flesta bojare inte kan relatera till tex ett 6th ackord tex.
var kan detta komma ifrån tror ni

Jämförelsen tidigare med Narciso Yepes som spelade utan naglar på klassisk gitarr
kan ses som lika revolutionerande som Hendrix svajarmsbombande ( för tiden )

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


10 Jun 2019, 15:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Oavsett vad man tycker om mycket av innehållet i denna tråd; är det bara att lyfta på hatten för hur den engagerar läsare.


/ Jonken


10 Jun 2019, 17:04
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Ja, vad kan man säga i en uppenbar trolltråd? Men jag postar ändå ett clip som visar på hur Hendrix faktiskt spelade för mer än 50 år sen. Hur många kunde spela så då? Ingen. Hur många idag med samma attack? Ingen. Luta er tillbaka: Hendrix med Chuck Berrys slagdänga Johnny B Goode:

https://www.youtube.com/watch?v=G6OedBFkxWU


10 Jun 2019, 17:08
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Jonken wrote:
Oavsett vad man tycker om mycket av innehållet i denna tråd; är det bara att lyfta på hatten för hur den engagerar läsare.


/ Jonken


Kritik av artister som hade sin storhetstid ca 68-72 innebär alltid en risk att framkalla en stroke eller två här på Bojen..


10 Jun 2019, 17:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 135 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.