View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 10:09



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Tips på humbucker till strata 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Tips på humbucker till strata
Är det någon som har tips om bra humbucker till strata med lönnbräda? Ska inte vara nån high output, gärna matcha de texas special som sitter i nu. Hur gör jag med pottar, behöver jag byta ut alla eller räcker det med volympotten? Och vad händer med de single coils som får en 500 pot, kommer det låta apa?

Tacksam för svar.
/Jonas


28 May 2019, 12:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Tips på humbucker till strata
Jag har en Lone Star strata från 96-97. Den har texas specials i hals o mittläget och en
Pearly Gates humbucker i stalläget. Detta är original på denna gitarren. Jag gillar PG:en
mer än texas-mickarna. TS:arna är lite för feta - tycker jag. Men det kan bero på att PG:n
är för sprillig. Vad vet jag :D ?

Du kan börja med att stoppa i något som du tror kan va rätt och sen eventuellt byta
utifrån det. Kanske ska du prova nåt typ en Pearly Gates men lite fetare?

_________________
Försvinn ur min åsikt


28 May 2019, 13:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Tips på humbucker till strata
Uncle Fred wrote:
Jag har en Lone Star strata från 96-97. Den har texas specials i hals o mittläget och en
Pearly Gates humbucker i stalläget. Detta är original på denna gitarren. Jag gillar PG:en
mer än texas-mickarna. TS:arna är lite för feta - tycker jag. Men det kan bero på att PG:n
är för sprillig. Vad vet jag :D ?

Du kan börja med att stoppa i något som du tror kan va rätt och sen eventuellt byta
utifrån det. Kanske ska du prova nåt typ en Pearly Gates men lite fetare?



Tack!
Har läst lite om att vissa gillar dem. Vet du vad det sitter för pottar i din gitarr, 250 eller 500?


28 May 2019, 13:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Tips på humbucker till strata
Det sitter 250 kOhms i min på alla tre platser. Bör vara original.
Det funkar bra tycker jag - har inte nojjat så mycket över det :)

_________________
Försvinn ur min åsikt


28 May 2019, 13:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Tips på humbucker till strata
Uncle Fred wrote:
Det sitter 250 kOhms i min på alla tre platser. Bör vara original.
Det funkar bra tycker jag - har inte nojjat så mycket över det :)


Tack!
Bra, då är det bara att löda i en humbucker och inte tänka mer på saken :D


28 May 2019, 13:51
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Tips på humbucker till strata
Suhr SSV, och så kopplar du det så humbuckern och single coilsen får rätt värde på volym, tonkontroller och tonkondning.

https://s1339.photobucket.com/user/homi ... c.jpg.html


28 May 2019, 16:55
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Tips på humbucker till strata
Om man inte vill betala för mycket men ändå få grymma mickar:

DiMarzio Transition (Steve Lukather) eller

DiMarzio AT-1 (Andy Timmons)


28 May 2019, 19:18
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Tips på humbucker till strata
gorilla wrote:
Är det någon som har tips om bra humbucker till strata med lönnbräda? Ska inte vara nån high output, gärna matcha de texas special som sitter i nu. Hur gör jag med pottar, behöver jag byta ut alla eller räcker det med volympotten? Och vad händer med de single coils som får en 500 pot, kommer det låta apa?

Tacksam för svar.
/Jonas



500 Kohm till single coil blir inte bra, däremot bör en humbucker ha en pot på 300-500 Kohm om man vill hamna inom normal "spelplan". Annars är risken att den låter "muddy", oklar och slö.

En single coil gör sig bäst med en pot på 250 Kohm.


28 May 2019, 19:22
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Tips på humbucker till strata
Jag har experimenterat mycket med en HB som låter bra splittad, dvs som en hyfsad SC i stalläge.
Kommit fram till att de (få) som har "blade" som poler funkar bäst, typ DiMarzio Chopper, ingen aning om de finns som HB, men televarianten är enastående splittad.


28 May 2019, 20:14
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Tips på humbucker till strata
guitarnerdswe wrote:
Suhr SSV, och så kopplar du det så humbuckern och single coilsen får rätt värde på volym, tonkontroller och tonkondning.

https://s1339.photobucket.com/user/homi ... c.jpg.html

Jag håller med om att detta är det bästa sättet -om man skall kombinera humbucker och singlecoilmickar. Metoden är den samma som på en orginal Lonestar Strata. Dock tycker jag att 470K inte det bästa att använda till SC-mickarna. 680K tycker jag funkar bättre på SC:s -och 720K på stackade eller andra dubbelspoliga mickar. Detta i kombination med med en 500K master volym pot. Jag tror att det finns en Jake E Lee byggtråd här på Bojen -där vi gick igenom det där; om någon orkar leka med Bojens sök funktion.


/ Jonken


29 May 2019, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Tips på humbucker till strata
En Shawbucker kanske? Personligen har jag en gammal Mighty Mite HB
som jag ska stoppa i en strata nån gång. Jag har haft den i både en Les
Paul och i en Ibanez Roadstar i stallet. Vad jag lyckats utröna från nätet
är att det ska vara en typ lite hetare PAF.

_________________
Försvinn ur min åsikt


31 May 2019, 10:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips på humbucker till strata
Shawbucker och Pearly Gates plus är väl kanske mest för att Fender redan har detta som OEM i gitarrer?

Just Pearly Gates plus i gamla Lonestar är alnico V istället för alnico II i vanliga Pearly Gates, det är alnico V som är ”plus”. Det ger högre output och en lite mer aggressiv mick. Det hände relativt mycket när man flyttade switchen till stallposition på en Lonestar Stratocaster USA. Vill man ha mindre av den effekten, leta vidare.

Duncan APH-1 är ett bra val som matchar Fender Texas Specials bra för att vara en humbucker. Kom ihåg att vända polariteten på Duncanmicken så att faserna blir rätt. Grön blir output istället för svart och tvärtom för jord, röd-vit blir samma för ”split” i eggläget. För att behålla standard tonkontroller och ha single coil-single coil i både 2:a och 4:e läget behöver man en fyrpolig switch. Däremot fungerar original 250 potentiometrar bra, humbuckern bestämmer att värdet på tonkontrollen helst är runt 0,022 mfd eller 22 nanofarad.


31 May 2019, 12:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Tips på humbucker till strata
woodstock wrote:
Shawbucker och Pearly Gates plus är väl kanske mest för att Fender redan har detta som OEM i gitarrer?
Jepp. Jag tänkte att Fedner kanske vet vad de håller på med. :oops:
Jag kunde föreslagit en DiMarzio Super Distortion. Personligen tycker jag den är skitbra
i en eller två veckor sen måste jag plocka ur den genast.
Quote:

Just Pearly Gates plus i gamla Lonestar är alnico V istället för alnico II i vanliga Pearly Gates, det är alnico V som är ”plus”. Det ger högre output och en lite mer aggressiv mick. Det hände relativt mycket när man flyttade switchen till stallposition på en Lonestar Stratocaster USA. Vill man ha mindre av den effekten, leta vidare.


Det stämmer, det är en PG plus i min Lonestar. Som du säger, det händer rätt mkt. Men jag gillar själva
micken och tror jag ska byta till mindre feta, mer vintage-betonade sc-mickar i hals och mittläget.
Quote:


Duncan APH-1 är ett bra val som matchar Fender Texas Specials bra för att vara en humbucker. Kom ihåg att vända polariteten på Duncanmicken så att faserna blir rätt. Grön blir output istället för svart och tvärtom för jord, röd-vit blir samma för ”split” i eggläget. För att behålla standard tonkontroller och ha single coil-single coil i både 2:a och 4:e läget behöver man en fyrpolig switch. Däremot fungerar original 250 potentiometrar bra, humbuckern bestämmer att värdet på tonkontrollen helst är runt 0,022 mfd eller 22 nanofarad.

_________________
Försvinn ur min åsikt


01 Jun 2019, 12:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips på humbucker till strata
Fener vet säkert vad dom håller på med men här är det ju inte Fender som bestämmer:


gorilla wrote:
Är det någon som har tips om bra humbucker till strata med lönnbräda? Ska inte vara nån high output, gärna matcha de texas special som sitter i nu. Hur gör jag med pottar, behöver jag byta ut alla eller räcker det med volympotten? Och vad händer med de single coils som får en 500 pot, kommer det låta apa?

Tacksam för svar.
/Jonas


Ingen high output, matcha Fender Texas Specials single coils...


01 Jun 2019, 12:55
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Tips på humbucker till strata
Om du är beredd att betala lite mer, spana in t.ex. Lollar Imperial Low Wind. Det är vintage output vilket borde matcha single coil bättre.


01 Jun 2019, 14:30
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Tips på humbucker till strata
woodstock wrote:
Fener vet säkert vad dom håller på med men här är det ju inte Fender som bestämmer:

Ingen high output, matcha Fender Texas Specials single coils...


Du har rätt. Jag extrapolerar iväg en del. En lägre output, alnico 2 humbucker kan
vara rätt. Detta utan att veta musikstil eller vilken stärkare som används i detta fallet.

_________________
Försvinn ur min åsikt


02 Jun 2019, 12:17
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Tips på humbucker till strata
Har en Suhr Ssv till salu här på bojen. Tycker den passar in väldigt bra på din beskrivning. Det är inte high output utan mera Paf hållet som funkar med single coils.


03 Jun 2019, 08:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.