View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:05



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Några nya mickar: Seymour Duncan/DiMarzio 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Några nya mickar: Seymour Duncan/DiMarzio
Passade på idag och byta elektronik i min Jackson Soloist. Har kört EMG SA/SA/81 i gitarren -och använt den mest i mina mer processerade Boogie och stereo riggar. Fick för någon vecka sedan hem lite nya mickar:

- Seymour Duncan Perpetual Burn (stallmick).
- DiMarzio Satch Track (Halsmick).

Idag var det dags att montera dessa mickar. Så numera ser mick uppsättningen i gitarren ut så här: DiMarzio Satchtrack/EMG SA/Seymour Duncan Perpetual Burn. Hals och mitten micken är monterade direkt i kroppen -medan stall micken är monterad i en ram. Detta blev onekligen en riktigt intressant mick uppsättning. Mickarna kopplade ala JEM -och ger följande på 5-läges switchen:

1.) Perpetual Burn (full serie)
2.) Perpetual Burn (tappad) + EMG SA
3.) EMG SA
4.) EMG SA + Satchtrack (tappad)
5.) Satchtrack (full serie)

Alla mickar går genom samma 500K volympot.

Sounden:
Det första jag skulle vilja säga om Jason Beckers och Joe Satrianis signatur mickar är: Ingen av dessa herrar har 'bara lånat ut' sitt namn: Utan båda dessa mickar erbjuder/ger verkligen både ett speciellt sound -som definitivt gör dessa herrar rättvisa.

-Seymour Duncan Perpetual Burn:
Denna går in just och just in under mick kategorin: High output. Denna egenskap karaktäriserar dock inte alls micken. Mickens främsta egenskaper är klarhet och dynamik. Den har även en torrhet som påminner lite om PAF. Detta är en väldigt ovanlig egenskap när det gäller hög output mickar. (Har bara hört detta i en annan high output mick: Bare Knuckle Rebel Yell -som är Steve Stevens signaturmick.) En Perpetual Burn får säkert de flesta att relatera till högoktanig metal lir. Men micken funkar precis lika väl till betydligt mindre mängder överstyrning/distortion. Oavsett får man ut klarheten i form av strängseparation, dynamik -och en jäkla massa övertoner över hela brädan. EQ:n är endast aningen pytte scoopad, dvs dippad i mitten. Men detta ger inga som helst problem i mellan registret. Alla toner definieras hur stabilt och vackert som helst. Micken reagerar väldigt fint på höja och sänka polhöjderna. Bara att ställa in för strängtjocklek och spelteknik. Detta pitch harmonic heaven.

-DiMarzio Satchtrack:
Detta är en medium/vintage output mick. Micken karaktäriseras av ett bas sound som påminner om en singlecoil. Det är ett väldefinierat diskantregister och ett återhållsamt och tight bas register. Enorm balans, klarhet och dynamik. Det fantastiska ovanpå detta är att micken även klarar av HB-övertoner och massor med flageoletter. Smått fantastiskt med tanke på att detta trots allt är en hals mick -och inte en stallmick. (Det går alldeles utmärkt att intonera på denna mick.) En Satchtrack reagerar vansinnigt vackert på gitarrens volymkontroll: Precis som en klassisk SC-mick. Vrid av; och den blir snällare: Vrid på; och den blir styggare. Kan justeras väldigt nära strängarna -utan att detta skapar några ojämnheter, överslag eller peak problem. Micken svarar även enormt bra till väldigt mycket dist och komprimering. Soundet är definierat och dynamiskt ändå.

-EMG SA:
En mick som ger det klassiska, pushade 80-tals soundet. Detta om man kopplar denna aktiva mick genom orginal 25K potar. Men kopplar man denna mick genom en brightare 500K pot: Får man ett sound som mer liknar en klassisk lipstick mick. Micken blir inte alls så vass som man kan tro. Det som händer är att diskanten träder fram. Detta mer -åt det hållet som en SC-mick vanligtvis skall göra.


/ Jonken


26 May 2019, 22:56
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Några nya mickar: Seymour Duncan/DiMarzio
Jonken wrote:
-EMG SA:
En mick som ger det klassiska, pushade 80-tals soundet. Detta om man kopplar denna aktiva mick genom orginal 25K potar.
Men kopplar man denna mick genom en brightare 500K pot: Får man ett sound som mer liknar en klassisk lipstick mick. Micken blir inte alls så vass som man kan tro. Det som händer är att diskanten träder fram. Detta mer -åt det hållet som en SC-mick vanligtvis skall göra.


/ Jonken


Fast nackdelen med potten till högre värde, är u att man förlorar ju det jag personligen tycker är den stora fördelen med EMG = att tonen inte ändras alls när man drar ner volymen

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 May 2019, 17:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Några nya mickar: Seymour Duncan/DiMarzio
Jonken wrote:

-EMG SA:
En mick som ger det klassiska, pushade 80-tals soundet. Detta om man kopplar denna aktiva mick genom orginal 25K potar. Men kopplar man denna mick genom en brightare 500K pot: Får man ett sound som mer liknar en klassisk lipstick mick. Micken blir inte alls så vass som man kan tro. Det som händer är att diskanten träder fram. Detta mer -åt det hållet som en SC-mick vanligtvis skall göra.


/ Jonken

"brightare 500K pot" Poten i sig är inte brightare det är effekten du vanligtvis får med en passiv pickup om du höjer värdet. EMG är boostad och buffrad följt av en resistor på utgången så du får inte den brigtningseffekten alls. 500k ger dock betydligt hetare output eftersom utgångsresistorn inte längre delar ner signalen med 25k utan med 500k.

_________________
Johan Hansson


28 May 2019, 17:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Några nya mickar: Seymour Duncan/DiMarzio
Tubis wrote:
"brightare 500K pot" Poten i sig är inte brightare det är effekten du vanligtvis får med en passiv pickup om du höjer värdet. EMG är boostad och buffrad följt av en resistor på utgången så du får inte den brigtningseffekten alls. 500k ger dock betydligt hetare output eftersom utgångsresistorn inte längre delar ner signalen med 25k utan med 500k.

Det blir givetvis inte alls samma bright -effekt; som med vanliga passiva mickar. Med EMG blir det brightare; fast på ett behagligare sätt.

Det var två orsaker som gjorde att jag valde att lämna kvar EMG SA -micken i mitten gropen i min Soloist:

1.) Jag ville ha en polfri mick i mitten läget -som jag inte hakar fast plektrumet i.
2.) SC Groparna i gitarren fixar bara no ears -mickar.

När jag testade guran efter mick bytet; blev jag positivt förvånad över hur EMG-micken lät. Så förvånad; att jag var tvungen att plocka fram en en gitarr med lipstick -mickar -och jämföra med. Den enda egentliga skillnaderna mellan gitarrerna var styrkan/outputen och brumkänsligheten. EMG:n var starkare och tystare.

EMG -micken var mest tänkt som en provisorisk lösningi gitarren. Nu kommer micken med stor säkerhet få stanna kvar mer permanent i gitarren. Utöver detta kommer jag troligen att se över att köra EMG SA i andra av mina instrument också.

Image


/ Jonken


30 May 2019, 08:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Några nya mickar: Seymour Duncan/DiMarzio
Tråden borde kanske inte heta några nya mickar Duncan/DiMarzio? Det handlar alltså om en gammal mick, EMG SA. SA är underskattad. Ursprungligen var SA den mick som var lika med EMG. Fixeringen vid 81/85 och 60 är senare och mer kopplad till metal under 2000-talet.

Åk tillbaka till 80-talet och det enda alternativet till originalmickarna i din Squier eller Jackson är Duncan SSL-1, Classic Stack eller DiMarzio HS-3. Att jämföra med EMG SA var som att jämföra teknologin i familjen Flinta med Star Wars, knölpåk mot lasersvärd.

EMG SA är fortfarande kanske en av värdens bästa mickar, once a champ allways a champ. EMG SA rakt in i en 100 watt rörförstärkare är mer eller mindre Gillmour och Knopflers bästa ljud. Att det 2019 inte är coolt innebär inte att det inte är bra. SA är betydligt mer balanserad än 85/89 och nästan lika bra som EMG T.

Beträffande frågan om valet av potentiometrar är min erfarenhet att 250 till 500 k voymkontroll och EMG i kombination med passiva mickar ger sämre känslighet i volymkontrollen och störande obalans mellan mickarna, både en fråga om ren volym och hur mickarna driver pedaler och förstärkare. Det handlar mer om mickarnas egna impedanser, inte potentiometrarnas. EMG SA ger en betydligt högre utsignal i mA än passiva mickar, som rent praktisk är skälet för en lägre resistans på potentiometrarna och omvänt för passiva mickar. Det går att förklara med det mest grundläggande sambandet i elektroniken, R = U/I.


31 May 2019, 00:29
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Några nya mickar: Seymour Duncan/DiMarzio
EMGs mickar har fortfarande en hög utgångsresistans för de har adderat en resistor där på 10k så den attenuerar fortfarande signalen när man sätter 25k där. Skillnaden är att man buffrat bort mickspolens induktans därav får man inte den massiva filterverkan som skulle blivit med en passiv mick med 25pot. Att kunna ha en 25k pot är fördelaktigt pga kabelkapacitansen och millereffekt i nästföljande apparat.

_________________
Johan Hansson


31 May 2019, 08:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Några nya mickar: Seymour Duncan/DiMarzio
Tubis wrote:
EMGs mickar har fortfarande en hög utgångsresistans för de har adderat en resistor där på 10k så den attenuerar fortfarande signalen när man sätter 25k där. Skillnaden är att man buffrat bort mickspolens induktans därav får man inte den massiva filterverkan som skulle blivit med en passiv mick med 25pot. Att kunna ha en 25k pot är fördelaktigt pga kabelkapacitansen och millereffekt i nästföljande apparat.

.

EMG har alltså en vald utgångsimpedans efter förstärkaren. Kanske för-att-om man väljer att köra utan volymkontroller, eller för att ”10 k” ser bra ut eftersom det är ett traditionellt värde på en passiv mick?

Det är stor skillnad på en spole på 10 k och ett motstånd på 10 k. Induktiv utgångsimpedans ger större frekvensberoende än en rent resistiv, fasvinkel förskjuten jämfört med fasvinkel noll

Det är inte direkt möjligheten att ha en 25 k potentiometer eller det relativt låga värdet på den i sig som ger fördelarna i form av mindre förluster. Fördelarna ligger just i att signalen är buffrad som i sin tur ger möjligheten att ha 25 k utan nämnvärda förluster. Förlusterna blir teoretiskt ännu mindre med högre värden på potentiometrarna.

Värt att påminna om är att EMG i grund och botten är en traditionell ”vanlig” mikrofon med spolar och magneter följd av en ingjuten transistorpreamp där allt designats som en enhet med en fast vald förstärkning.


31 May 2019, 11:54
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Tokerekloker and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.