View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 04:37



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur många fjädrar i ett stratasvaj? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Har själv experimenterat med detta mycket och "kommit på" att för att få ett mjukt följsamt svaj som känns bra är två fjädrar bäst (placerade i de två yttre hålen/krokarna), om det går. Till 0.010 set då och flytande svaj.
Jag har "funnit" att det är viktigt att fjädrarna är "öppna", alltså att det är luft mellan varven, annars får man problem med stämningen.
För fjädrar har olika "styrka", vissa är mer lättrörliga än andra och ibland räcker inte utrymmet till för att ha två.
Brukar testa dragmotståndet m h a en digital bagagevåg och sträcka fjädrarna samma avstånd.
Men trots det, på vissa strator går det inte med två oavsett fjädrar, och med tre kan det hända att man inte har luft mellan varven på fjädrarna.

Sen det där med att vinkla in de två yttre fjädrarna, om man har tre, är ju vanligt men har inte fattat "grejen" med det.
Däremot brukar jag vinkla själva klon något, de tjockare strängarna "behöver" lite längre fjäder-spel.

Tankar och tips om detta?


15 May 2019, 10:07
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Kör alltid med 3st och 2 av dom vinklade, dom 2 vinklade dras ut lite till så man slipper skruva in klon ännu mer.
Kanske går lika bra med dom raka men är inte något jag reflekterat över.
Kör med 008 och flytande.
Vad menar du med att vinkla själva klon och att dom tjockare strängarna behöver längre fjäderspel?


15 May 2019, 11:58
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
silver1 wrote:
Vad menar du med att vinkla själva klon och att dom tjockare strängarna behöver längre fjäderspel?


Detta har det varit en het debatt om det på bla Youtube. Nån tjomme för jättelängesen hade denna idé och sen var det nån annan som gjorde en video som skulle bevisa att det inte spelar någon roll. Själv vet jag bara att det har varit andra detaljer i en setup som visat sig ha betytt betydligt mer för att få gitarren att hålla stämningen. Låsbara stämskruvar och ett riktigt bra svaj inte minst.


15 May 2019, 12:23
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Enkel fysiklära som påverkar mer än man tror när det gäller att få ett fungerande svaj.
De grövre strängarna skapar en större dragkraft, har man fjäderklon rak kommer strängkraften att dra stallet snett mot stallskruvarna.
Genom att öka fjäderkraften på bassidan kompenseras detta och stallet kommer att vila mer parallellt mot skruvarna, detta gör svajet mera lättjobbat och det håller stämningen bättre. Detta är extra viktigt på ett vintagestall med sex skruvar.
Man kan också använda två fjädrar i de yttersta hålen på bassidan och en fjäder på diskantsidan om man kör med tjocka bassträngar.
Att vinkla fjädrarna är dock ingen bra ide, en dragfjäder är konstruerad att jobba i längdriktningen.


16 May 2019, 08:31
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
JTM wrote:
Enkel fysiklära som påverkar mer än man tror när det gäller att få ett fungerande svaj.
De grövre strängarna skapar en större dragkraft, har man fjäderklon rak kommer strängkraften att dra stallet snett mot stallskruvarna.
Genom att öka fjäderkraften på bassidan kompenseras detta och stallet kommer att vila mer parallellt mot skruvarna, detta gör svajet mera lättjobbat och det håller stämningen bättre. Detta är extra viktigt på ett vintagestall med sex skruvar.
Man kan också använda två fjädrar i de yttersta hålen på bassidan och en fjäder på diskantsidan om man kör med tjocka bassträngar.
Att vinkla fjädrarna är dock ingen bra ide, en dragfjäder är konstruerad att jobba i längdriktningen.

Kunde inte sagt det bättre själv!
Men vinklade fjädrar jobbar väl fortfarande i längdriktningen, de är bara mer sträckta? Eller tänker jag fel...


16 May 2019, 10:34
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Absolut, men en snedställd fjäder gör en pendelrörelse samtidigt som den sträcks vilket påverkar fjäderkraften.
Sen är det ju opraktiskt om man nu vill kompensera strängkraften med att snedställa fjäderklon.


16 May 2019, 14:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Jag tycker att höjden på stallblocket ger en ganska olika förutsättningar för fjädrarna. Tesen har av mina erfarenheter varit: Ju kortare block = Färre fjädrar för en behaglig svajfunktion. Men mycket hänger ju på hur man använder svajet + personlig pitch -funktion i svajsystemet.

- De som svajar mycket -alt har tekniken att svaja, skapa toner/noter med svajet; brukar föredra ett mjukare justerat svaj.
- Blues baserade musikerna -som gillar att benda toner; utan att svajet släpper/ger efter lika mycket: Tenderar att föredra ett hårdare svaj.

Vad detta egentligen handlar om är hur stabil "nollpunkt" man vill utgå ifrån på sitt svaj. Men nollpunkt syftar jag på den punkt där svajet vilar i orört läge.

- En mindre stabil/lösare nollpunkt får man med färre fjädrar som är sträckta vid nollpunkt. Detta ger en mer lättsvajad känsla.
- En stabilare/hårdare nollpunkt får man med fler fjädrar som ej är sträckta. Detta ger en mer tungsvajad känsla.

Men det är de designmässiga bitarna; som i allra högsta grad påverkar svajkänslan ännu mer. Detta är avståndet mellan svajsystemets brytpunkt (läs; eggen) -till strängarnas utgång mot brädan i stallklackarna. Dvs; beroende var på kroppen man väljer att placera sina hål för svajstolparna; ger antingen hårdhet eller mjukhet i svajfunktionen. Detta givetvis i kombination med hur tjocka strängar man använder. (Ju tjockare sträng = Ju längre bak hamnar intoneringspunkterna för stallklackarna.) Exempelvis Jackson har ju länge föredragit att borra stolphålen närmare halsen i sina Soloistmodeller. Detta medför att klackarna hamnar längre bak på svajet; och man får ett mjukare svaj -samtidigt som detta ger ett större pitch i svajet. (Detta ger mer en EDGE -svajkänsla på ett Floyd Rose.)

Det perfektaste sättet om man skall bygga ihop sin funktionella drömgitarr -gällande svajfunktion: Är att utgå/designa bygget efter strängtjockleken som skall på. Ex: Kör man feta strängar; planera stallstolparnas position längre bak: Så att stallklackarnas intoneringspunkter på stallplattan -hamnar där de vanligtvis skulle sitta med lite tunnare strängar. På detta sätt får man ut maximalt med funktion för sitt svajande. Detta ger en stabilare nollpunkt på svajet/instrumentet att justera/fjädra optimalt för bästa personliga funktion.
Det är givetvis fullt möjligt att även eftermodifiera sånt här: Man pluggar de gamla hålen; och borrar nya på "rätt ställe". Detta går även att uppnå genom att shimsa halsfickans häl i kroppen -och plugga och borra om halsmonteringshålen oxo. Detta flyttar fram positionen på stallklackarna i stallet. (Många som spelar fet strängat; föredrar svajkänslan på instrument med tunnare strängar.)


/ Jonken


16 May 2019, 21:06
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Jonken: jag hoppades du skulle dyka upp i den här tråden :D
Kloka ord som alltid!


17 May 2019, 09:15
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Här är ett YT klipp där finessen med att jämna ut sträng vs. fjäder kraften lika för alla strängarna demonstreras.

https://www.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA


17 May 2019, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
JTM wrote:
Här är ett YT klipp där finessen med att jämna ut sträng vs. fjäder kraften lika för alla strängarna demonstreras.

https://www.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA

Tack!
Carl Verheyen är ju en auktoritet, och duktig gitarrist, när det kommer till små detaljer och vintage.
Ett par svaj-trix lärde man sig också av detta klipp.


17 May 2019, 10:59
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Jag kör fem fjädrar, flytande stall och stämmer väldigt sällan.
Jag tänker att fem fjädrar stabiliserar så stallet alltid hamnar rätt, slår jag an strängarna hårt med 5 fjödrar håller sig stallet på plats, med bara två fjädrar ändrar väl stallet sin position bara du tittar på strängarna.

_________________
www.slackervillezoo.se


17 May 2019, 17:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
davidihse wrote:
Jag kör fem fjädrar, flytande stall och stämmer väldigt sällan.
Jag tänker att fem fjädrar stabiliserar så stallet alltid hamnar rätt, slår jag an strängarna hårt med 5 fjödrar håller sig stallet på plats, med bara två fjädrar ändrar väl stallet sin position bara du tittar på strängarna.

Har du relativt grova strängar? För med 0.010 och flytande går det väl inte svaja uppåt?


17 May 2019, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Jag kör 10 :).
Jag skruvar in klon ganska långt tills stallet lyfter och finjusterar sen.

_________________
www.slackervillezoo.se


17 May 2019, 20:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
davidihse wrote:
Jag kör 10 :).
Jag skruvar in klon ganska långt tills stallet lyfter och finjusterar sen.

Jävlars :shock:


17 May 2019, 21:50
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Jag är väl en hyfsat medioker gitarrist, men jag kan visa nån dag. Och så kan du få kolla på switchen till min blue collar tillslut.

_________________
www.slackervillezoo.se


17 May 2019, 23:36
Profile WWW

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Vanligtvis tre, sätter fjädrarna så att de har rätt funktion för stallet men brukar även sträva efter att få
en resonans hos fjädrarna i noll läget som gör att att de kan vara en sorts bordunsträng.


18 May 2019, 01:32
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Jonken wrote:
Jag tycker att höjden på stallblocket ger en ganska olika förutsättningar för fjädrarna. Tesen har av mina erfarenheter varit: Ju kortare block = Färre fjädrar för en behaglig svajfunktion. Men mycket hänger ju på hur man använder svajet + personlig pitch -funktion i svajsystemet.



/ Jonken

Det innebär också att ett kortare block, alltså höjden, drar svajet mot kroppen, fjädrarna drar lite mer så att säga uppåt (på undersidan).
Detta är viktigt för stämningen.
Ett högt svaj och där klon sitter lite väl lågt in mot urfräsningens "botten" drar svajet ut från kroppen, speciellt vid uppåtsvaj, och svajet fastnar i ett läge från kroppen. Vi talar om små rörelser men tillräckliga för att det ska bli liiite ostämt.
Har man detta problem kan man borra om hålen för klon lite högre upp, eller lägga brickor under fjädrarna.


22 May 2019, 14:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Goran wrote:
Jonken wrote:
Jag tycker att höjden på stallblocket ger en ganska olika förutsättningar för fjädrarna. Tesen har av mina erfarenheter varit: Ju kortare block = Färre fjädrar för en behaglig svajfunktion. Men mycket hänger ju på hur man använder svajet + personlig pitch -funktion i svajsystemet.



/ Jonken

Det innebär också att ett kortare block, alltså höjden, drar svajet mot kroppen, fjädrarna drar lite mer så att säga uppåt (på undersidan).
Detta är viktigt för stämningen.
Ett högt svaj och där klon sitter lite väl lågt in mot urfräsningens "botten" drar svajet ut från kroppen, speciellt vid uppåtsvaj, och svajet fastnar i ett läge från kroppen. Vi talar om små rörelser men tillräckliga för att det ska bli liiite ostämt.
Har man detta problem kan man borra om hålen för klon lite högre upp, eller lägga brickor under fjädrarna.

Hoppsan! Ser att jag i all hast skrivit lite galet där. Jag menar tvärt om: Kortare block = Färre fjädrar -och tvärt om.
Dvs: Ju större avståndet neråt; är från eggen: Ju mindre fjäderdrag/kraft krävs.


/ Jonken :oops:


22 May 2019, 17:36
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Ernie Ball levererar sina Music Man Luke-modeller med floating tremolo: gauge 009-042, vinklad klo samt två vinklade fjädrar. Det är beprövat och funkar märker jag. Till 010 kanske två fjädrar blir för klent, eller?


22 May 2019, 20:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
JTM wrote:
Enkel fysiklära som påverkar mer än man tror när det gäller att få ett fungerande svaj.
De grövre strängarna skapar en större dragkraft, har man fjäderklon rak kommer strängkraften att dra stallet snett mot stallskruvarna.
Genom att öka fjäderkraften på bassidan kompenseras detta och stallet kommer att vila mer parallellt mot skruvarna, detta gör svajet mera lättjobbat och det håller stämningen bättre. Detta är extra viktigt på ett vintagestall med sex skruvar.
Man kan också använda två fjädrar i de yttersta hålen på bassidan och en fjäder på diskantsidan om man kör med tjocka bassträngar.
Att vinkla fjädrarna är dock ingen bra ide, en dragfjäder är konstruerad att jobba i längdriktningen.


Enkel fysik säger att det du skriver inte riktigt stämmer. Till att börja med är strängarnas dragkrafter för vanliga strängset e till e rätt lika. Strängarnas rotationsmoment i x-led ligger innanför stolparna eller yttersta skruvarna. Rotationsmomenten är motriktade och tar ut varandra. Det finns alltså inte mer eller mindre parallellt i vila, stallet kommer att ligga parallellt med upphängningspunkterna oavsett hur du fördelar krafterna eller antalet fjädrar i fjäderpaketet. Alternativet är att stolparna/skruvarna eller det dom sitter i deformeras. Det är inte direkt aktuellt med de ca 50 kg strängarna drar med.

Rör svajarmen och stallet gör en resulterande roterande rörelse i motsvarande x- och y-led. Rotationscentrum i z-led blir stolpen/skruven närmast svajarmen, då kan man få en så att säga parallell rörelse, att stallet drar snett mot stolparna. Men för att flytta stallet med svajarmen i det planet handlar det om man räknar med samma r för fjädrar och svajarm om ca 50 kg eller mer i svajarmen i en roterande rörelse runt stolpen närmast svajarmen parallellt med gitarrkroppen. Inget som händer normalt sett alltså, stolpar, fjädrar och strängar ser till att det bara blir rörelser i två plan.


23 May 2019, 01:24
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
OK, det är så det ligger till.
Då hade jag fel och du har rätt, fallet avslutat.


23 May 2019, 08:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
JTM wrote:
OK, det är så det ligger till.
Då hade jag fel och du har rätt, fallet avslutat.


Nej, nu har du fel, i sakfrågan har varken du eller jag rätt bara olika hypoteser. Det finns en dålig källa inblandad också, gitarristen du länkade till blev nog inte bra på gitarr genom att vara aktiv på fysiklektionerna, min hypotes.


23 May 2019, 08:32
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
woodstock wrote:
JTM wrote:
OK, det är så det ligger till.
Då hade jag fel och du har rätt, fallet avslutat.


Nej, nu har du fel, i sakfrågan har varken du eller jag rätt bara olika hypoteser. Det finns en dålig källa inblandad också, gitarristen du länkade till blev nog inte bra på gitarr genom att vara aktiv på fysiklektionerna, min hypotes.


Nej det var kanske dumt att lägga in den länken, det var mest för att visa hur mycket snedställd fjäderklon bör vara (enligt mig)
Jag har haft ett ansenligt antal strattor, en del har funkat bra svajmässigt, en del sämre vilket fått mig att fundera och undersöka vilka faktorer som påverkar det hela. Det är rätt länge sedan jag upptäckte att svajet fungerar bättre (för mig) om jag ökade fjäderkraften en aning på bassidan, dvs. snedställde fjäderklon.
Du har rätt i att det inte skiljer jättemycket i strängdrag mellan strängarna i ett standard strängset, men om du tittar på ett 10-46 set, stämt i E-E och 25.5 skallängd skapar de ospunna EBG 24 kg dragkraft och DAE strängarna 26,5 kg.


23 May 2019, 09:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Det var väl en bra länk, man blir ju intresserad både av svaj och framför allt av att kunna svaja.


23 May 2019, 09:32
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Man kan ju lägga till beträffande alla tankar på att direkt kompensera krafterna mellan strängar-fjädrar att dragkraften i strängarna minskar och dragkraften i fjädrarna ökar om man sänker tonhöjden med stallet, tänk dive bomb. Det är ett dynamiskt system. Allt flyter bokstavligen på elasticiteten i fjädrar och strängar.

Hårda eller mjuka fjädrar:

Jonken har en intressant aspekt på hävstängerna i bottenplatta och block, det påverkar direkt rörelsen i strängarna i förhållande till rörelsen av svajarmen och hur mycket kraft man behöver för att flytta svajarmen. Mjuka eller hårda fjädrar är lite samma sak, Hookes lag säger fjäderkonstanten k = kraften/x där x är förskjutningen från jämviktsläget. Här spelar alltså hårda eller mjuka fjädrar roll. Mjuka fjädrar innan sträckgränsen är definitionsmässigt mer elastiska och det blir en mjukare rörelse för att flytta svajet en viss sträcka.

Antal fjädrar:

Beträffande Gorans notering att luft mellan varven på fjädrarna fungerar bättre, man kan tolka det som att färre fjädrar fungerar bättre än flera. Det finns belägg i fysiken för det, men då blir inte fysiken enkel. Enkla vektorer fungerar för rörelselära men inte för materialfysik. En fjäder tar upp krafter i olika riktningar och det finns friktion i själva materialet, JTM är inne på det att fjädern jobbar bäst i sin längdriktning. Fysikboken talar om begreppet ideal fjäder.

Alltså, ta fjädrar med samma elasticitetsmodul, ta två fjädrar och man sträcker man dom längre än tre fjädrar för samma dragkraft = strängarnas dragkrafter. Två fjädrar kan säkert hamna närmare en ideal fjäder än tre i det läget, alltså så att det mer handlar om ren elasticitet mest i en riktning.

Man inser samtidigt att två hårdare fjädrar kan ge en mjukare rörelse i svajet än flera mjuka fjädrar. Jag får hålla med Vinyljunkie, bra upphängning av stallet sedan handlar det mer om annat.


23 May 2019, 09:53
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj? - Igen!
Hittade denna tråden med ett för mig aktuellt ämne då jag nyligen köpt ett strattalikande föremål. en Sandberg California, se annan tråd.

Denna tråden är klart relevant för mina funderingar kring svaj, men en sak som jag inte ser någon fundering om alls är detta med vilken ton man får med fler/färre fjädrar.

Nu pratar vi om ej inkopplad gitarr, dvs akustiskt, för där har man som jag ser det ett grundläge för att sedan kunna få ett bra ljud i guran i förstärkaren.

Det sitter från köpet fyra fjädrar i stallet, det är ett tvåpunktsstall. Strängarna är tror jag .10 och uppåt.

Klon är skruvad i botten. När jag testade gitarren trodde jag att stallet var blockat, men det visade sig att det inte var, det var bara våldsamt trögt. Säljaren använde aldrig svaj.

Stallet "bottnade" så att säga bakåt, det går inte att svaja uppåt något nämnvärt. Det är alltså inte flytande utan blockat genom stenhårda fjädrar.

Då kan man ju tycka att jag kan ta bort någon fjäder eller två och prova, och det gjorde jag förstås. Det blir trevligare svajmässigt, men inte helt bra eftersom svajet inte flyter pga att det behövs ytterligare setup, släppa på klon etc.

En annan effekt är lite tråkig dock, det blir tycker jag något sämre ton akustiskt när en fjäder tas bort. Dvs detta är före svajet blivit flytande jag har vara tagit bort en fjäder åt diskantsidan till. Ändå får denna effekt. Det är visserligen en form av HDT med dessa hårda fjädrar.
Det är något jag får gilla om jag vill ha svajet flytande misstänker jag.

Fler funderingar?

Kanske inte hörs förstärkt, har inte testat.

Edit!jag släppte på klon rejält och fick svajet flytande, känns bra! Ska finjusteras, tar gärna tips på sånt. Tack!

_________________
/Lennart


01 Nov 2020, 22:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
woodstock wrote:
Nej, nu har du fel, i sakfrågan har varken du eller jag rätt bara olika hypoteser. Det finns en dålig källa inblandad också, gitarristen du länkade till blev nog inte bra på gitarr genom att vara aktiv på fysiklektionerna, min hypotes.


I dessa trådar börjar jag ofta fundera på hur Leo Fender kunde designa dessa grejer,
en revisor som inte ens kunde stämma en gitarr?

Trial and error och envishet vet vi var inblandat i alla fall snarare än vetenskap.

_________________



02 Nov 2020, 11:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj? - Igen!
Custom Sam wrote:
Ska finjusteras, tar gärna tips på sånt. Tack!

Svajet på en en Sandberg är i justeringsväg -samma som ett Fender 2 punkts svaj. Det har egg i basplatta > mot V-klyka i stolpar/skruvar. Detta innebär: Att för att få max funktion ur svajet; måste alltid stallets basplatta ligga parallellt med kroppens yta. Man kan ställa in detta svaj för; backstop/dive only -eller flytande.

Backstop:
Det svåraste här är att justera höjden på stolparna EXAKT mot basplattan -när stallet ligger plant mot kroppen. Speciellt om man inte är van att göra detta. Förfarandet är enligt följande: Bort med strängarna + fjädrarna från stallet. (Då är stallet helt löst -och går att lyfta ur.) Man justerar i skruvarna; följt av att man försiktigt puttar stallet mot de justerade skruvarna. Man vill att stallet skall gå EXAKT in i stolparnas V-klykor UTAN att stallets kontakt mot kroppens plana yta ändras alls. Sånt här kräver att man har på sig sin bästa bästa mekar keps + sina bästa glasögon. När detta är gjort strängar man + drar på fjädrarna i blocket. Höjd på stallklackar -samt intonering utförs baserat på att stallet ligger mot kroppen. Man väljer själv hur lätt -eller hård svajfunktionen är genom att justera fjäderklon på baksidan. Antal fjädrar man har baktill; baseras på vilken känsla man vill ha på svajet. Ett tips: För mjuk/skön svajkänsla med normaltjocka strängar: Kör tre fjädrar. Kolla hur mycket stallet lyfter från kroppens yta med sträng bends i personlig stil. Om stallet skall lyfta lite när man bender -eller inte: Your choice.

Inge svaj:
Gör som ovan; men dra på fler fjädrar och spänn fjäderklon mer -så att stallet inte lyfter alls på Era värsta monster bends.

Flytande:
En vanlig missuppfattning med två punkts svaj av denna typ är flera. Stallets flytfunktion justeras INTE som på en vanlig Strata; utan som på ett Floyd. Dvs: Basplattan skall ligga parallellt med kroppen -och INTE vara lutad som på ett traditionellt 6 punkts vintage Strata svaj. Utöver detta skall denna typ av svaj HELST justeras/ha samma höjd PÅ BÅDA stall stolparna. (Ett Floyd kan ju exempelvis ofta justeras lägre ner på diskant sidan -sett till bas sidan. Så dock inte här: Det skall vara samma höjd på båda sidor.) Hur högt från kroppens yta man väljer att ha basplattan = Ju mer up pitch ger detta. Dock för en helton upp; brukar ligga ungefär på 1 till 1,5 mm upp. Vill man köra som Jeff Beck; tar man mer. Höjd justeringen görs på samma sätt som tidigare. Skillnaden är dock att man måste kila någonting jämnt -och i rätt höjd under stallplattan; för att kolla mot stolparna. En erfaren tech gör detta med ögonmått. Det finns dock ett 'fusk' även för de mer ovana: Justera in som för backstop -funktionen först. När detta är klart höjer man upp båda stolparna EXAKT LIKA mycket. Detta genom att hålla koll och räkna; -kvart, -halv, -helvarv i stolpen -med hjälp av justeringsnyckeln. När detta är gjort är förfarandet samma som tidigare: Strängar och fjädrar på; och justera, intonera. Här måste man dock hela tiden vara beredd att skruva i fjäderklon -för att försäkra sig över att stall plattan ligger parallellt mot kroppen i flytläget. Viktigt att verkligen sträcka ut strängarna -så att man slipper spöktonerna i fin justeringarna.


/ Jonken


02 Nov 2020, 13:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj?
Mike Leaf wrote:
I dessa trådar börjar jag ofta fundera på hur Leo Fender kunde designa dessa grejer,
en revisor som inte ens kunde stämma en gitarr?

Trial and error och envishet vet vi var inblandat i alla fall snarare än vetenskap.


Det här handlar också om hur man förhåller sig till begreppet vetenskap: Några förslag är en traditionell akademisk definition, något abstrakt skilt från det praktiska eller som systematiserat kunnande.

Jag delar fascinationen för det vackra och rationella i Fenders designer och just i det rationella tror jag svaret ligger. Men ser man Leo Fender bara som en "revisor" utan någon relation till det han skapade blir det svårt att förstå att han åstadkom det han faktiskt gjorde. Den här boken ska vara mer om personen Leo Fender snarare än om företaget Fender: https://www.adlibris.com/se/bok/leo-fen ... 0996793148


02 Nov 2020, 20:45
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hur många fjädrar i ett stratasvaj? - Igen!
Jonken wrote:
Custom Sam wrote:
Ska finjusteras, tar gärna tips på sånt. Tack!

Svajet på en en Sandberg är i justeringsväg -samma som ett Fender 2 punkts svaj. Det har egg i basplatta > mot V-klyka i stolpar/skruvar. Detta innebär: Att för att få max funktion ur svajet; måste alltid stallets basplatta ligga parallellt med kroppens yta. Man kan ställa in detta svaj för; backstop/dive only -eller flytande.

Backstop:
Det svåraste här är att justera höjden på stolparna EXAKT mot basplattan -när stallet ligger plant mot kroppen. Speciellt om man inte är van att göra detta. Förfarandet är enligt följande: Bort med strängarna + fjädrarna från stallet. (Då är stallet helt löst -och går att lyfta ur.) Man justerar i skruvarna; följt av att man försiktigt puttar stallet mot de justerade skruvarna. Man vill att stallet skall gå EXAKT in i stolparnas V-klykor UTAN att stallets kontakt mot kroppens plana yta ändras alls. Sånt här kräver att man har på sig sin bästa bästa mekar keps + sina bästa glasögon. När detta är gjort strängar man + drar på fjädrarna i blocket. Höjd på stallklackar -samt intonering utförs baserat på att stallet ligger mot kroppen. Man väljer själv hur lätt -eller hård svajfunktionen är genom att justera fjäderklon på baksidan. Antal fjädrar man har baktill; baseras på vilken känsla man vill ha på svajet. Ett tips: För mjuk/skön svajkänsla med normaltjocka strängar: Kör tre fjädrar. Kolla hur mycket stallet lyfter från kroppens yta med sträng bends i personlig stil. Om stallet skall lyfta lite när man bender -eller inte: Your choice.

Inge svaj:
Gör som ovan; men dra på fler fjädrar och spänn fjäderklon mer -så att stallet inte lyfter alls på Era värsta monster bends.

Flytande:
En vanlig missuppfattning med två punkts svaj av denna typ är flera. Stallets flytfunktion justeras INTE som på en vanlig Strata; utan som på ett Floyd. Dvs: Basplattan skall ligga parallellt med kroppen -och INTE vara lutad som på ett traditionellt 6 punkts vintage Strata svaj. Utöver detta skall denna typ av svaj HELST justeras/ha samma höjd PÅ BÅDA stall stolparna. (Ett Floyd kan ju exempelvis ofta justeras lägre ner på diskant sidan -sett till bas sidan. Så dock inte här: Det skall vara samma höjd på båda sidor.) Hur högt från kroppens yta man väljer att ha basplattan = Ju mer up pitch ger detta. Dock för en helton upp; brukar ligga ungefär på 1 till 1,5 mm upp. Vill man köra som Jeff Beck; tar man mer. Höjd justeringen görs på samma sätt som tidigare. Skillnaden är dock att man måste kila någonting jämnt -och i rätt höjd under stallplattan; för att kolla mot stolparna. En erfaren tech gör detta med ögonmått. Det finns dock ett 'fusk' även för de mer ovana: Justera in som för backstop -funktionen först. När detta är klart höjer man upp båda stolparna EXAKT LIKA mycket. Detta genom att hålla koll och räkna; -kvart, -halv, -helvarv i stolpen -med hjälp av justeringsnyckeln. När detta är gjort är förfarandet samma som tidigare: Strängar och fjädrar på; och justera, intonera. Här måste man dock hela tiden vara beredd att skruva i fjäderklon -för att försäkra sig över att stall plattan ligger parallellt mot kroppen i flytläget. Viktigt att verkligen sträcka ut strängarna -så att man slipper spöktonerna i fin justeringarna.


/ Jonken


PERFEKT Jonken! Tusen tack, just den infon jag behövde. Bockar och bugar! :D :D

Tänkte köra flytande, men det kan ju ändra sig.

_________________
/Lennart


02 Nov 2020, 21:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.