View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 08:47



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Förslag på första förstärkare till en 12 åring? 
Author Message

Joined: 04 Jan 2011, 15:50
Posts: 521
Location: Gävle
Post Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Grabben har spelat akustisk gitarr i ca 2 år. Fyller 12, ska få en elektrisk.
Men vad ska man välja för stärkare? Ska ju helst låta ok redan på låg volym.

Tips mottages tacksamt! Vad hade du köpt?


13 May 2019, 00:16
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
En modelleringsstärkare, vilken som helst som är högljudd nog för hans behov. Han kan bekymra sig om transienter och true bypass senare.Med en sån har han tillgång till allt ljud och oljud som behövs för att hålla intresset vid liv.


13 May 2019, 00:39
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Blackstar HT1 tycker jag är ganska bra.
Och dessutom halvgratis.


13 May 2019, 01:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Jul 2012, 15:51
Posts: 70
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Boss Katana 50. Låter bra på låg volym, men skulle kunna räcka till inledningsvis även om han hittar polare att lira med om nåt år. Inbyggda effekter, så behöver inte komplettera med pedaler på en gång heller. Perfekt första förstärkare i mina ögon. Och kostar bara lite drygt 2k.


13 May 2019, 06:21
Profile

Joined: 04 Jan 2011, 15:50
Posts: 521
Location: Gävle
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Tack för förslagen! Ska kolla in dom!
Modelleringsförstärkare lät smart. kan du ge ett exempel istofil?
Får väl googla , är katana och ht -1 såna?

Jag tänkte gå till 4sound , men bra om man kollat lite före antar jag,
Jag har för mig jag testat en superchamp och att den hade effekter.
Den lät väl ok, men lite krånglig med ratten.

Gärna bra ljud på rimlig volym och inte alltför svårrattad så att han bara skruvar iställlet


13 May 2019, 07:09
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2563
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Nån av Roland's alla Cubar :D
De är modellerings-förstärkare, och med de olika förstärkartyperna och effekterna kan man spela allt från jazz till metal.
Lättrattade.
https://www.youtube.com/watch?v=ePEtqvVBxL4
https://www.youtube.com/watch?v=s2AZIyJaYeI
Micro Cube funkar bra för slide också :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=55-1TlHsU2I


Last edited by bummer on 17 May 2019, 16:06, edited 4 times in total.



13 May 2019, 07:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Nu utgår jag ifrån mig själv.
Skulle inte köpa någon billig skit utan något som känns inspirerande att spela på, annars finns risken att han inom en snar framtid slutar, och det vill man inte.
Själv önskar jag att jag upptäckt rörstärkare tidigare i livet och skulle köpt en rörtopp med effektloop och någon 1X12 eller 2X12-låda.
Gubbigt, dyrt och tråkigt svar, men vi ska väl skämma bort våra barn med bra grejer.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


13 May 2019, 08:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Harvester wrote:
Nu utgår jag ifrån mig själv.
Skulle inte köpa någon billig skit utan något som känns inspirerande att spela på, annars finns risken att han inom en snar framtid slutar, och det vill man inte.
Själv önskar jag att jag upptäckt rörstärkare tidigare i livet och skulle köpt en rörtopp med effektloop och någon 1X12 eller 2X12-låda.
Gubbigt, dyrt och tråkigt svar, men vi ska väl skämma bort våra barn med bra grejer.


Nja..
Ungar i den åldern kan växla intressen och fokus väldigt snabbt så jag skulle nog inte satsa på något dyrt i första steget. Snart är det kanske brudar, sprit och moppe som gäller och gitarren hamnar i något hörn. Man vet aldrig.


13 May 2019, 09:39
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Jag föreslår en Yamaha THR 10. Gillar verkligen min. Den är ju i stort sett gjord för att låta bra på låg volym.

Kan ju dessutom plugga in både akustisk gitarr(med inbyggd mic),bas och aux i den. Använder den faktiskt som ljudinterface till datorn.
Funkar kanon som datorhögtalare också m a o. För mer finlir så kopplar jag in studiomonitorerna men "till vardags" funkar det hur bra som helst.


13 May 2019, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Ska det bara spelas hemma är en THR10 en fullträff men den räcker inte till om det ska liras rock i ett garage.

_________________
www.slackervillezoo.se


13 May 2019, 10:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Oct 2014, 00:48
Posts: 66
Location: Karlstad
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Instämmer med Dolphman, Boss Katana 50. Går att köra hörlurar, olika modeller, effekter etc.


13 May 2019, 10:59
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Spontant säger jag Trainwreck Express eller Rocket. Alternativt skulle en Dumble Overdrive Special också kunna fungera.
Bättre att lägga lite mer pengar på en stärkare för att sedan kompromissa vad gäller högtalarlåda.
Därmed kan ovan nämnda alternativ passa utmärkt med en 1X12 från Harley Benton alternativt Behringer.


13 May 2019, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Harvester wrote:
Nu utgår jag ifrån mig själv.
Skulle inte köpa någon billig skit utan något som känns inspirerande att spela på, annars finns risken att han inom en snar framtid slutar, och det vill man inte.
Själv önskar jag att jag upptäckt rörstärkare tidigare i livet och skulle köpt en rörtopp med effektloop och någon 1X12 eller 2X12-låda.
Gubbigt, dyrt och tråkigt svar, men vi ska väl skämma bort våra barn med bra grejer.


När jag var 12 hade jag nog blivit mer inspirerad av en typ Line 6 med en massa olika ljud och effekter än av valfri rörförstärkare.
Rör kan man börja med när man blir finsmakare..
En torr rörförstärkare som fjuttar på hemmavolym kan tvärtom vara rent oinspirerande, särskilt i ett skede när man kanske mest vill att gitarren ska låta som på favoritartisternas inspelningar.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 May 2019, 12:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Om jag vore tolv skulle jag säkert hellre vilja ha en stärkare med några tusen presets än en tråkig förstärkare med ett enda ljud. Lika säkert skulle jag antingen bli helt lost bland alla inställningar och inte veta hur jag skulle göra med den och sen tröttna bara därför. Eller så skulle jag fatta allt och med glädje grotta ner mig i förstärkaren och ändra och prova och spara ljud i user-banken till den grad att jag inte skulle ha tålamod att lära mig spela på en tråkig gitarr.

Köp en simpel förstärkare med ett ljud, så är presentfrågan löst för varje födelsedag och julafton framöver - pedaler.


13 May 2019, 13:34
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
lpstd wrote:
Om jag vore tolv skulle jag säkert hellre vilja ha en stärkare med några tusen presets än en tråkig förstärkare med ett enda ljud. Lika säkert skulle jag antingen bli helt lost bland alla inställningar och inte veta hur jag skulle göra med den och sen tröttna bara därför. Eller så skulle jag fatta allt och med glädje grotta ner mig i förstärkaren och ändra och prova och spara ljud i user-banken till den grad att jag inte skulle ha tålamod att lära mig spela på en tråkig gitarr.

Köp en simpel förstärkare med ett ljud, så är presentfrågan löst för varje födelsedag och julafton framöver - pedaler.



Håller med köp en simpel enkelt billig stärkare bara.


13 May 2019, 13:38
Profile ICQ WWW

Joined: 31 May 2015, 11:29
Posts: 104
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Jag tycker själv att blackstar ht-1 är den enklaste mest inspirerande övningsförstärkare man kan tänka sig. Bra ljud och inte så många inställningar att hålla reda på.

Har också en boss katana, går att få både bra och dåliga ljud ur på både höga och låga volymer. I mina öron bör man ha den kopplad till datorn för att få den att låta riktigt bra.

Med blackstaren är det bra ljud direkt när man slår på strömbrytaren.


13 May 2019, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
es-347 wrote:
Tack för förslagen! Ska kolla in dom!
Modelleringsförstärkare lät smart. kan du ge ett exempel istofil?
Får väl googla , är katana och ht -1 såna?


Jag har inte någon direkt erfarenhet själv, tyvärr. Men jag tror att vi som håller på med gitarrer tenderar att komplicera saker. När man börjar behöver man inte det perfekta ljudet och perfekta signalkedjan, bara det låter. Jag tänker på hur mycket bättre och mer dynamisk en enkel modelleringsstärkare idag låter än min första förstärkare som var en Peavey transistorstärk.


13 May 2019, 14:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Urban wrote:
Harvester wrote:
Nu utgår jag ifrån mig själv.
Skulle inte köpa någon billig skit utan något som känns inspirerande att spela på, annars finns risken att han inom en snar framtid slutar, och det vill man inte.
Själv önskar jag att jag upptäckt rörstärkare tidigare i livet och skulle köpt en rörtopp med effektloop och någon 1X12 eller 2X12-låda.
Gubbigt, dyrt och tråkigt svar, men vi ska väl skämma bort våra barn med bra grejer.


Nja..
Ungar i den åldern kan växla intressen och fokus väldigt snabbt så jag skulle nog inte satsa på något dyrt i första steget. Snart är det kanske brudar, sprit och moppe som gäller och gitarren hamnar i något hörn. Man vet aldrig.

Som jag sa, jag utgår från mig själv.
När jag började spela köpte jag min gitarr och förstärkare själv, det blev det man fick tag i begagnat och det var inte alltid någon höjdare.
Hade jag fått en liten rörstärk som jag kunde krydda med pedaler hade jag varit överlycklig.
Jag har aldrig varit förtjust i multisaker, inte ens när jag var yngre.
Visst, man kan köpa en billig stärk med tusentals möjligheter som grabben kan leka med men ger det något i längden?
Åter igen jag utgår från mig själv.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


13 May 2019, 15:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
lpstd wrote:
Om jag vore tolv skulle jag säkert hellre vilja ha en stärkare med några tusen presets än en tråkig förstärkare med ett enda ljud. Lika säkert skulle jag antingen bli helt lost bland alla inställningar och inte veta hur jag skulle göra med den och sen tröttna bara därför. Eller så skulle jag fatta allt och med glädje grotta ner mig i förstärkaren och ändra och prova och spara ljud i user-banken till den grad att jag inte skulle ha tålamod att lära mig spela på en tråkig gitarr.

Köp en simpel förstärkare med ett ljud, så är presentfrågan löst för varje födelsedag och julafton framöver - pedaler.


Ja ska man ha någon multiljudsgrej ska det väl vara nåt där man rattar fram allt ganska enkelt, inget med en massa undermenyer på nån display, mer what you see is what you get.

Det senare får mig att tänka på att jag själv var tolv när jag började spela elgitarr i mitten av 80-talet. Min första förstärkare var en rörförstärkare för PA-bruk. Jag kunde inte förstå varför gitarren inte lät som på de skivor jag lyssnade på. Konceptet overdrive/dist var okänt för mig och de närmast sörjande.

Farsan fick gå till lokala musikaffären och fråga om saken varpå han kom hem med en Boss Distortion/Feedbacker.

I dag är ju förutsättningarna helt andra. Svårt att föreställa sig i dag hur det varit om dagens möjligheter funnits när man själv var i den åldern.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 May 2019, 16:27
Profile

Joined: 04 Jan 2011, 15:50
Posts: 521
Location: Gävle
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Vilka härliga svar! Tack alla! Han fyller år i september så jag hinner kolla in alla era tips 8)


13 May 2019, 16:56
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Jag skulle nog rösta mot en modelleringsstärkare med FÖR MÅNGA presets.

En Roland Cube är ett bättre alternativ, då den endast har några få, men alla fullt användbara, ljud.
Lätt att hamna i "preset-bytar-koma" annars istället för att fokusera på det väsentliga; att lära sig spela.

Gitarrmässigt skulle jag också tipsa om hardtail eller annan gitarr med fast stall.
Inte bara enklare att stränga om ifall så behövs men lika lätt som att hamna i preset-bytar-koma hamnar man lätt i svajarms-koma, istället för att lära sig spela. Det gör jag fortfarande om jag har en pinne på gitarren :lol:


13 May 2019, 20:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Marshall full stack..

https://youtu.be/tWrfwtPQ1tc

_________________



13 May 2019, 20:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Oct 2014, 00:48
Posts: 66
Location: Karlstad
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Mike Leaf wrote:
Marshall full stack..

https://youtu.be/tWrfwtPQ1tc


That's the stuff! 8)


13 May 2019, 20:39
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Mike Leaf wrote:
Marshall full stack..

https://youtu.be/tWrfwtPQ1tc


Självklart. Jag ångrar mig. Det här är rätt svar.


13 May 2019, 21:36
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Köp en som han känner sig cool bredvid. Ytan är allt. Rocker: Peavey Bandit eller Vypyr eller nåt. Jazzkatt: Hughes and Kettner blonde eller den där vita brödrostcombon på massa watt (vad den nu heter).


13 May 2019, 21:53
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Vad har han för gitarr? Vad vill han spela för musik. Det har ju helt avgörande betydelse för valet.

När jag skulle köpa bas till min yngste så hade jag först tänkt att köpa en Squier Jazz Classic Vibe, men ändrade mig och bjöd istället med honom på bassafari i Göteborgs musikaffärer. De ex av Squier Jazz CV han provade var inte alls lika kul som vi hade hoppas. Han provade runt och fastnade för tre som gick till final. Yamaha BB, Striling Ray4 och helt otippat Epiphone Thunderbird som inte ens fanns på min urvalslista. Den första som åkte ut var Yamahan, eftersom den var så lik min Yamaha BB. Sedan var det svårt, men han valde Thunderbirden.

Vi hade kul och han fick något som han själv valt ut och som han varit nöjd med och fortfarande är glad för.

Men när jag har köpt musikprylar till mina barn, utan att de varit med, så har jag funderat på vad de kan tänkas gilla och vilken musk de gillar och det har blivit helt andra grejer än vad jag spelar på själv. Det är nog många som gärna har något helt annat än farsan.


13 May 2019, 23:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Jan 2011, 15:50
Posts: 521
Location: Gävle
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Tack för input!
Det lät riktigt trevligt det där CarlM!
Hoppas på vi kan göra nåt sånt framöver jag och grabben. Vad gäller musik gillar han lite blandat än sålänge, ac dc tycker han är coolt, glöder till i blicken om jag kompar If you want blood , men han gillar också annat typ michael jackson , stevie wonder, olika melodier typ dunderklumpen soundtracket, tv spels melodier , vanliga sånger, soundtrack från filmer . Han spelar knappt ackord än , mest melodier. Han får lektioner i skolan och har en riktigt bra lärare tycker jag , läraren bygger upp lektioner helt efter vad han önskar . Jag kompletterar lite ibland vid sidan om alltid välkommet om han vill ha råd , men han får ha sin egen process. Han har rysligt gehör , han satt och spelade facing west melodin med Pat Metheny häromdagen , rätt enkel melodi kanske men ändå. Jag hade lyssnat en del på den några dagar av ngn anledning och då kunde han ta ut den och spela upp den i sekvenser i alla fall. Inget problem för honom att ta ut eller nynna saker som det verkar men sen kan det bli tråkigt att traggla in det i fingrarna så det kommer ut på gitarren till belåtenhet liksom . En gång var han helt säker på att en låt inte gick i a som jag trodde och han visade sig ha rätt. Vad gäller gitarr har jag ett par tilltänkta som jag tror han gillar av mina med lite tunnare halsar. Får se hur det blir , kanske blir tråkigt att ta pappas men tror jag börjar så, han kan få en gitarrstärk av ngn sort och ta en av mina gitarrer, kanske han kan bonda med den eller kultivera en smak vad han vill ha.
Sen om /när det blir lite viktigare så kan vi kanske gå och köpa en i rätt modell och färg osv.


14 May 2019, 00:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Tvåtakt wrote:
Jag skulle nog rösta mot en modelleringsstärkare med FÖR MÅNGA presets.

En Roland Cube är ett bättre alternativ, då den endast har några få, men alla fullt användbara, ljud.
Lätt att hamna i "preset-bytar-koma" annars istället för att fokusera på det väsentliga; att lära sig spela.


:D Haha! Preset-bytar-koma - schysst term. Håller med.

_________________
Försvinn ur min åsikt


14 May 2019, 12:43
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Jag tycker absolut man skall gå på modellingförstärkare.
Katana 50 är utmärkt för småpengar.
Jag är inte så påläst på modellingstärkare men en nackdel med Katana är att den inte har specifika modeler av typiska förstärkare.
För en nybörjare är det guld att få en uppfattning om vad som menas med Fender, Marshall, Mesa et c.
Dessutom får man på köpet lära sig vad de typiska effekterna gör och vad man gillar.
Då behöver ynglingen forska mindre när det skall uppgraderas till "professionella" prylar.

Håller delvis med om att en massa menyer kan vara avtändande men ifrågasätter starkt om detta är en nackdel för en 12-åring.

Mitt tips: en modellingstärkare som har samma layout på kontroller som en riktig stärkare där man väljer modell med vred, men så är vel mer eller mindra alla gjorda?


14 May 2019, 15:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Förslag på första förstärkare till en 12 åring?
Lägger min röst på en Blackstar ID Core 10. Kostar runt tusenlappen, låter helt okej, lättrattad men kan även finjusterasvia datorn.


14 May 2019, 19:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.