View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:30



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Studio-pryttlar 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Studio-pryttlar
Att Bojen ligger och flämtar på kanten till graven känns påtagligt, en hel helg utan ett endaste inlägg i en av Bojens tyngsta skribenters tråd om en gammal parentes i Gibsons modellflora! För övrigt en lyft tråd från 2010!

Nåväl, bara för skoj skull och för att skapa lite spalt-millimeter: Vi gitarrister är ju lite av materialsportare och tycker om allt som snurrar och blinkar! Allt startades av en viss Lester Polsfuss (ska det inte vara två z på slutet?), nämligen Hemstudio!

Så jag frågar: Vad sitter ni på för grejer för att föreviga era "fretboard gymnasticts"? Hur ser er blandning av hight-tech och vintage ut? PC vs Mac, analog vs digital, rullbandare, porta-kassett, in the box eller outboard, bara SM-57/58, eller bara Neuman-kondingar och Sennheiser 421 ?

Bertätta vad ni kör på för hemstudiogrejer, filosofi bakom vägval, varför, och hur ni sprider er musik. Och ni som kan och vill: En bild på era "Man-Caves"!

_________________
pudas


12 May 2019, 13:59
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Studio-pryttlar
Kör Cubase sedan 1991, med audio sedan -94 när Atari Falcon kom. Via PC landat i Mac Pro och Cubase 10.
Har gitarrhögtalare, combos och ett Roland TD12 trumset i ett rum (”studion”) och lyssnar/mixar i ett annat (”kontrollrum”), där också diverse förstärkartoppar finns. Skärmarna är två st. 4K-skärmar från Samsung, kanske 27”. Ljudkortet är 3 x RME Fireface 800.

Mickarna är de vanliga, SM57 & MD421 (som är bättre till elgitarr, tycker jag, pga. fetare botten). Ett par billiga kondingar i 2-6 kSEK prisklass (Røde, Oktavia, sE Electronics), varav en rörmick. Hittade ett par begagnade små Line Audio CM3 billigt nyssens på Blocket (eller om det var på Bojen?). Ett par bandmickar M160, begagnade från Blocket, halva priset.
Så här finns små- resp. stormembrans dynamiska, små- resp. stormembrans kondingar, rör- och bandmickar. Saknar dock bandmick med 8-karaktäristik; M160 är supernjure märkligt nog.

Preamps 2 x JoeMeek som ger rent ljud och möjlighet till skön komprimering, 2 x Golden Age Pre73 II som färgar ljudet rejält om man vill.

Lyssningen sker genom Genelec 8030 (tror jag) och en gammal begagnad Yamaha subbas (litet långsam, behöver uppgraderas...) eller ett par Yamaha NS10 drivna av min gamla 2x20W NAD-stereo - växlar mellan högtalaruppsättningarna.

Mixning sker in da box med de vanliga pluggarna. Vill framhålla reverben från Valhalla och LiquidSonics, som är kalasbra. Kompressor från Acustica Audio.

Studion är mest ägnad åt att göra gitarrpålägg eller -grunder. Inget för ett helt band att spela in i, även om det går ifall människorna är små.

ImageImage

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


12 May 2019, 18:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Studio-pryttlar
Kört Cakewalk i dess olika inkarnationer sen början av nittiotalet, hela tiden på PC, och till början på Sounblaster ljudkort! Kan bara konstatera i dag att så djävla illa lät det inte när man lyssnar på det man spelade in förr på Soundblaster, som expertisen sa då!

I dag är det en gräll blandning i en salig röra i mitt musikrum som kan fungera både som studio och bandrep för en mindre orkester.

I centrum en laptop-PC, plus en äldre skärm vid sidan om, Steinberg UR44 ljudkort (möjligt att spela in sex kanaler simultant), JBL L-15 som monitorer (finns garranterat bättre, men dom är snygga och låter bra!), Mackie 24-4-2 som helt klart är redo för elektronikåtervinning, används främst bara för mickförstärkarna och som mixer vid bandrep då signalen går till ett mindre PA-system med omladdade (RCF) Carlsbro lådor.

Ett antal SM-57, ett par kina-kondingar TSM som bara används till sång och överhäng, funkar rätt bra till kvinlig sång, i övrigt inget stt skriva hem om! En gammal Beyer M-160 (favorit framför gitarrförstärkare) , några äldre Japankopior på SM-58, en hembyggd "sub-kick" av ett gammalt hifi element, några Audio-Technicha tryckzone mikrofoner. Och så mycket skräp som aldrig kommer till användning, som Boss halvrack kompressor, Ibanez ddl-1000 (lo-fi digital deley med modulering, inget minne, bara rattar att snurra på!) Allesis micro-reverb och ett rack-reverb med endast fyra tryckknappar att ställa in ljudet med!

Allt mixas i burken och inga tredjeparts pluggar används. Kör endast med programmets egna effekter. Kom på mig själv att jag la för mycket tid till att leta efter den ultimata effekten och tappade fokuset på musiken.

_________________
pudas


12 May 2019, 19:20
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Studio-pryttlar
Windows 7 med Cubase 7 och ett Tascam US-1641. Så knappast up-to-date och fancy, men funkar för mina behov utan några nämnvärda problem.
Spelar in allt med Kemper.

Image


12 May 2019, 19:51
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Studio-pryttlar
Oj, vart börjar man?

Jo, med ”sexig studio Marshall!! Vill ha!

Har byggt studion för att spela in gitarr endast i ett 40kvm hus på tomten.
Ett separat rum med en massa uppmickade lådor och ett ”studio” rum (toalett, dusch och litet kök finns också).
Mysigt var lika viktigt som funktion.

Spelar in på dator med Cubase, tror det är version 9 (men har också Pro Tools).
Använder det som en bandspelare, editerar, klipper och klistrar aldrig. Lite pluggar bara.

UA ljudkort och en bunke mic-pre av olika slag.
3 olika monitorupsättningar men minns inte vad de heter.

Mickar upp med en stor bunke olika mickar, mest bandmickar.
Favoriter är Royer R121 och R122, Coles 4038 och Suntronic Sigma.
Självklart lite 57or, Shure 545D, Sennheiser osv också.
Ca 10 olika högtalare element står uppmickade hela tiden så jag snabbt kan skifta mellan olika.
Några mickar på robot stativ.

Massor av förstärkare som är kopplade till en högtalarpatch så jag kan skifta stärkare och låda på några sekunder.

Måltanken typ en analog axe-fx där tråkiga saker som koppla om osv skall minimeras.
Får jag en idé skall det gå direkt att kunna spela in den med bra (läs som färdigt) ljud (för gå tillbaka och fixa eller göra om stör mig).

Är sjukt nöjd med hur det är på alla plan.
Tittar inte direkt efter nya studiogrejer, vill bara använda, inte pilla.

EDIT: väldigt likt hur Marshall verkar ha det.
Kan också spela in annat men är inte intresserad av det.
Har grejer för bra vokalinspelning för att frun skall kunna använda, men är själv ointresserad av det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 May 2019, 22:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Studio-pryttlar
Har ingen hemstudio. Men har tänkt att knåpa ihop en någon gång. När jag har tid. Och råd. Vilket år som helst.


13 May 2019, 11:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Studio-pryttlar
Magnus Olsson wrote:
Har grejer för bra vokalinspelning för att frun skall kunna använda, men är själv ointresserad av det.
/Magnus


Just sång tycker jag är det roligaste att spela in!
En bra låt med sång så är det just sången som ligger främst och som ska bära melodin, men även känslan, låtens tonläge och binda ihop text och melodi. Alla variabler spelar in, inte bara val av mikrofon utan detaljer som om sångaren står eller sitter, volym i hörlurar, etc.

_________________
pudas


14 May 2019, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Studio-pryttlar
pudas wrote:
Magnus Olsson wrote:
Har grejer för bra vokalinspelning för att frun skall kunna använda, men är själv ointresserad av det.
/Magnus


Just sång tycker jag är det roligaste att spela in!
En bra låt med sång så är det just sången som ligger främst och som ska bära melodin, men även känslan, låtens tonläge och binda ihop text och melodi. Alla variabler spelar in, inte bara val av mikrofon utan detaljer som om sångaren står eller sitter, volym i hörlurar, etc.


Håller absolut med, i vokalmusik är det bäraren och allt blir viktigt.
Men jag pysslar mest med instrumental musik, där (oftast) gitarren är bäraren.

Jobbar förvisso med två vokala album nu med min musik (till en sångerska, skriver ihop).
Men lämnar gärna sånginspelningen till någon annan som brinner för det.
Känns klokt att inse vad man brinner för och vad man inte brinner för, det blir helt enkelt bättre när andra gör det.
Folk som orkar pilla, smörja, gulla och vara en bra sångcoach gör ett bättre jobb.
”Sätt det för fan som det skall vara nu och sluta sjunga falskt” eller ”stopp, sjung rätt, du ör ju sur som gammal grädde” är ingen bra grej att säga till sångare :D


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 May 2019, 17:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Studio-pryttlar
Allt det där när det finns en Pod! :P
Vad är det för fenderstärk längst upp till höger?

ImageImage[/quote]


17 May 2019, 09:55
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Studio-pryttlar
Jag har haft en pod och den lät inte lika bra.
Fenderstärkaren uppe till höger är en Vibrolux brownface från 1962. Någon sådan fanns inte i podden.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


18 May 2019, 00:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Studio-pryttlar
[quote="Marshall"]Jag har haft en pod och den lät inte lika bra.
Fenderstärkaren uppe till höger är en Vibrolux brownface från 1962. Någon sådan fanns inte i podden.[/
Sant, Line6 hade inte råd med en sån stärk! :wink:


18 May 2019, 13:46
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Studio-pryttlar
Har äntligen fått till en början till en hemmastudio i vår nya lägenhet efter att ha varit förpassad till diverse gästrum eller ett hörn av barnrummet. Det här är inte heller ett idealt rum men det är i alla fall ett eget rum. :)

Små barn och lägenhet innebär att allt måste göras så tyst som möjligt sena kvällar. Ingen uppmikning här alltså. Spelar in gitarr antingen med Helix eller stärkare in i en Torpedo Reload. Kör Cubase i Windows. Lyssning sker antingen i ett par Genelec eller hörlurar. Focusrite Clarett används som ljudinterface.

Image

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


19 May 2019, 22:41
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Studio-pryttlar
Jyda wrote:
Har äntligen fått till en början till en hemmastudio i vår nya lägenhet efter att ha varit förpassad till diverse gästrum eller ett hörn av barnrummet. Det här är inte heller ett idealt rum men det är i alla fall ett eget rum. :)

Små barn och lägenhet innebär att allt måste göras så tyst som möjligt sena kvällar. Ingen uppmikning här alltså. Spelar in gitarr antingen med Helix eller stärkare in i en Torpedo Reload. Kör Cubase i Windows. Lyssning sker antingen i ett par Genelec eller hörlurar. Focusrite Clarett används som ljudinterface.

Image


Det där ser ju trevligt ut.
Fin tele där i förgrunden.

Visst är det Wall of Sound du har upp på datorn?
Uppdatera det, många bra nya funktioner (som två olika mickar eller dubbla IR).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 May 2019, 08:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Studio-pryttlar
Magnus Olsson wrote:
Det där ser ju trevligt ut.
Fin tele där i förgrunden.

Visst är det Wall of Sound du har upp på datorn?
Uppdatera det, många bra nya funktioner (som två olika mickar eller dubbla IR).

/Magnus


Ja, det är väldigt skönt att ha ett ställe där allt är förberett. Telen brukar stå i repan men är på tillfälligt besök hemma för att jag ska försöka fixa den så att min trådlösa sändare ska passa. Ska skapa en tråd om det och be om hjälp eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska göra.

Ja, Wall of Sound. Ganska nytt för mig och tror att det är senaste versionen. Riktigt trevligt program. Brukar ställa in högtalare och mickar så att jag blir nöjd och skapar en IR-fil som jag kan ladda in i Helixen för livebruk.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


20 May 2019, 18:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Studio-pryttlar
Jyda wrote:
Magnus Olsson wrote:
Det där ser ju trevligt ut.
Fin tele där i förgrunden.

Visst är det Wall of Sound du har upp på datorn?
Uppdatera det, många bra nya funktioner (som två olika mickar eller dubbla IR).

/Magnus


Ja, det är väldigt skönt att ha ett ställe där allt är förberett. Telen brukar stå i repan men är på tillfälligt besök hemma för att jag ska försöka fixa den så att min trådlösa sändare ska passa. Ska skapa en tråd om det och be om hjälp eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska göra.

Ja, Wall of Sound. Ganska nytt för mig och tror att det är senaste versionen. Riktigt trevligt program. Brukar ställa in högtalare och mickar så att jag blir nöjd och skapar en IR-fil som jag kan ladda in i Helixen för livebruk.


Fin tele, Magnus vill ha!

Ser ut som en äldre WoS. Men kanske måste man ha deras hårdvara för att få tillgång till det nyare? Eller kanske ännu nyare än min :shock:
Kan du ha två mickar eller två IR?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 May 2019, 12:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Studio-pryttlar
Att ha en studio var alltid en dröm, på 80-talet var det en ouppnåelig dröm. Enda chansen att få jobba i studio var att bli ljudtekniker och få jobb i någon studio. Sagt och gjort, men av olika anledningar så bytte jag så småning om jobb och tappade kontakten med studiovärlden.

Sommaren 96 gick jag in i den lokala musikaffären för att köpa en trummaskin för att använda som vikarie när vår trummis var borta. Då fick jag syn på Cubase 3.0 och ett Ensoniq ljudkort med inbyggd bra GM-synt, så det blev en sån i stället som installerades i en HPD-PC med Windows.

När det sen skulle köpas hus, så var kravspecen plats för studio och replokal och plats för en anständig stereo.

Eftersom man med åren i regel har mindre tid för sina intressen, så ville jag sätta upp en hemstudio som var snabbjobbad. Full backline skulle vara permanentmickat och allt skulle alltid vara redo för inspelning. Stort kontroll rum var också viktigt, efter många svettiga timmar i små kontrollrum tillsammans med alldeles för många musiker.

Nu håller jag på att göra om alltihop igen. DAWen är fortfarande Cubase (Pro 10) men HPD PC har bytts till underhållsfri Mac. Ljudkortet är UAD Apollo som ger mig "total recall" och ett snabbt arbetsflöde utan behov av extern mixer. Några anständiga mickpreampar och kompressorer. Men det mesta görs in-the-box med UAD-plugins till 95%. Extremt vanliga västeuropeiska och amerikanska mickar har jag samlat på mig med åren. Inget exotiskt, bara sånt jag kan och är van vid. Det enda jag saknar just är en bra billig småmembranare till hi-hat. det blir antagligen min första kina-mick.

Lyssningen måste fixas, annars är jag ganska nöjd på prylsidan. Funderar bara på en Neve linebox och kanske någon mer reamp-box. En radial vore kul att prova. Men några större pengar tänker jag inte lägga på studion. Jag köper hellre någon kul bas för pengarna. :)

Det är vansinnigt kul att skapa musik på olika sätt. Nästa gång ska vi rova ett nytt sätt för slippa läckageproblemen som man har i ett litet inspelningsrum. Istället för att göra livetagningar med förstärkare och trummor, så ska vi lajna gitarrer och bas med bas- och gitarrförstärkarpluginsi lyssningen, när vi sätter grunder med live-trummor för att sedan reampa gitarrer och basar. Det är ett arbetssätt som jag aldrig provat förut. Det ska bli kul att se om det funkar. Jag är så trött på starkt bas och gitarrläck i OH-mickarna... Men låter det skit, eller blir tråkiga tagningar, så är det bara prova ett annat sätt. Men man måste prova, annars får man aldrig veta... :)


21 May 2019, 19:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Studio-pryttlar
CarlM wrote:
Funderar bara på en Neve linebox och kanske någon mer reamp-box. En radial vore kul att prova.


Jag har en Radial JCR reampbox, den är lättanvänd och får gitarren att hitta rätt ljud i stärkaren mycket lättare. Kan rekommenderas.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


21 May 2019, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Studio-pryttlar
Magnus Olsson wrote:
Fin tele, Magnus vill ha!

Ser ut som en äldre WoS. Men kanske måste man ha deras hårdvara för att få tillgång till det nyare? Eller kanske ännu nyare än min :shock:
Kan du ha två mickar eller två IR?

/Magnus


Kollade precis och det är den senaste 4.3.3. Jag kan ha flera mickar och minst två IR (har inte testat fler). Jag har en Torpedo Reload så licensen kom med den. Kanske ser annorlunda ut om du kör Mac?

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


22 May 2019, 12:24
Profile

Joined: 10 May 2019, 11:39
Posts: 19
Post Re: Studio-pryttlar
great studio and awesome works


24 May 2019, 14:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.