View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 22:35



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Inspirerande svajande! 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Inspirerande svajande!
Jeff Beck är en gitarrist som alltid är intressant, från Yardbirds och framåt, och hans användande av svajspaken här är rätt trevligt;
https://www.youtube.com/watch?v=X5OT7f5hetM


08 May 2019, 14:44
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Inspirerande svajande!
Hans spel är oftast rätt trevligt (de dagar han inte har dålig dag eller harvar tråkblues).
På bra dagar är han bäst (förutom Allan då, självklart).


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 May 2019, 13:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Inspirerande svajande!
Om tråden handlar om svajande spakar i första hand, så håller jag med. Inte många lyckas att skapa något kreativt med darr-spaken! Planlösa "dive-bombs", "gnäggande hästen" och andra Metall-klichéer är ju bara tröttande för öronen! Beck å andra sidan är ju verkligen ett undantag!
Om tråden handlar om Jeff Beck i första hand så är det han som fick upp mitt öra för gitarren och hur den kunde låta!
Fick av min far en singel med Jeff Beck, "Love is blue" där gitarren transformeras från sofft jazz till taggig fuzz! Efter den så var jag fast!
https://www.youtube.com/watch?v=h2bFU1FfFmw

_________________
pudas


09 May 2019, 18:12
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Inspirerande svajande!
pudas wrote:
Om tråden handlar om svajande spakar i första hand, så håller jag med. Inte många lyckas att skapa något kreativt med darr-spaken! Planlösa "dive-bombs", "gnäggande hästen" och andra Metall-klichéer är ju bara tröttande för öronen! Beck å andra sidan är ju verkligen ett undantag!
Om tråden handlar om Jeff Beck i första hand så är det han som fick upp mitt öra för gitarren och hur den kunde låta!
Fick av min far en singel med Jeff Beck, "Love is blue" där gitarren transformeras från sofft jazz till taggig fuzz! Efter den så var jag fast!
https://www.youtube.com/watch?v=h2bFU1FfFmw

Tråden var tänkt som både och, dels Becks nydanande svajande och dels hans fenomenala gitarrspel i allmänhet.

"Love is blue" är en "smörig" låt man borde hata, men Becks gitarrspel är så grymt bra att han nog skulle få "Mors lille Olle" att låta suveränt.


10 May 2019, 08:16
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Inspirerande svajande!
Michael Lee Firkins, även om han blivit uppmärksammad av Guitar Player 1990 ed så är han gravt underskattad.

Tidig låt: Rain in the Tunnel

Senare tid: I-680 Waltz

Eller vad som helst.


10 May 2019, 08:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bummer, Google [Bot], GreatShakes and 80 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.