View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:07



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Alternativ till att löda i gitarren? 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Alternativ till att löda i gitarren?
Hej,

Jag har ingen verkstad eller något hobbyutrymme där jag kan löda och fixa. Men jag vill ändå hålla på och fixa och byta mikar i mina gitarrer. Vad finns det för fullgoda kopplingsalternativ till lödning?
Kabelskor?
Ellim?
Skarvning?
Sockerbitar?

Tar tacksamt emot alla förslag som gör det lätt men ändå bra!

/Mats N


05 May 2019, 12:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
En lödkolv tar ju inte stor plats jämfört med en hel gitarr på t ex köksbordet......
Alla andra lösningar är inte bra, eller åtminstone minst lika yteskrävande och besvärliga.


05 May 2019, 14:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Sockerbitar, skarvning (el-lim har jag aldrig hört talas om) kan ju funka i experimentellt syfte, men inget man ställer sig på scenen med på ett fullsatt Globen med!
Men inte behöver du ett hobbyrum eller verkstad för att löda lite i en gitarr! Köksbordet duger mer en väl!
Verktyg som behövs är: Belysning, Kökslampan duger gott, Lödkolv och tenn, en lite avbitartång, några passande skruvmejslar. Och kanske det viktigaste: Nått mjukt att lägga gitarren på, både för att skydda gitarren och bordet! Lite trasor och maskeringstejp för att skydda gitarren mot tennstänk.

_________________
pudas


05 May 2019, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
EDIT! Andra hann före med det mesta :)

Kollade nätet lite, nå'n sorts liten krokodilklämma eller testpinne med gripklo och med skruvanslutning?
Men det är ju inte för mer permanent anslutning, och pickup-ledarna är ofta väldigt klena att skruva fast i.

Men Mats, kommer du inte att ha bra nytta av att kunna löda grejor, t.ex. laga/byta kontakter på gitarrsladdar m.m.?
En enkel lödpenna med ställ kostar inte mycket och kan stuffas undan i nå'n liten förvaringsbox tills nästa gång du behöver den.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


05 May 2019, 14:47
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Hej,

Till saken hör att jag har allt material och all kunskap som behövs för att löda. Jag vill bara inte löda eftersom det råddigt och besvärligt. Sedan är jag nog lite lat också. :D

Så förslag tas tacksamt emot.

/Mats N


05 May 2019, 16:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Feb 2005, 18:42
Posts: 1118
Location: Boden
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Bytte mickar på en kompis gitarr genom att bara tvinna ihop ledarna och dra eltejp runt.
Det var minst 15 år sedan och det funkar fortfarande.

Det sagt, löda är inte så jäkla råddigt och numera hade jag aldrig försökt göra på nåt annat sätt.


05 May 2019, 16:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
https://m.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/36-6521


05 May 2019, 18:23
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
rifle wrote:
https://m.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/36-6521


Nu börjar det likna något!
Har du provat dessa?

/Mats N


05 May 2019, 19:32
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2004, 15:08
Posts: 71
Location: Skogen i Norrland
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Fungerar klockrent, har använt Wago ofta vid installationer i husvagnar och husbilar på mitt förra arbete, både på svag och starkström.


05 May 2019, 20:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Mats Nermark wrote:
rifle wrote:
https://m.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/36-6521


Nu börjar det likna något!
Har du provat dessa?

/Mats N


Ja har använt de ja men ej i nån gitarr men de borde fungera.


06 May 2019, 08:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Mats Nermark wrote:
rifle wrote:
https://m.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/36-6521


Nu börjar det likna något!
Har du provat dessa?

/Mats N

Så länge kablarnas tjocklek är större än 0,14. Men det är de säkert. De där wago-klämmorna är annars riktigt bra! Första valet hemma om inte priset spelar någon roll.


06 May 2019, 10:08
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
dirt wrote:
Så länge kablarnas tjocklek är större än 0,14. Men det är de säkert. De där wago-klämmorna är annars riktigt bra! Första valet hemma om inte priset spelar någon roll.


Det låter ju lovande. Det första objektet jag skall fixa med är en Strata. Får väl dra till Clas O och se hur stora de är och om de får plats i gitarren.

/Mats N


06 May 2019, 12:20
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Mats Nermark wrote:
dirt wrote:
Så länge kablarnas tjocklek är större än 0,14. Men det är de säkert. De där wago-klämmorna är annars riktigt bra! Första valet hemma om inte priset spelar någon roll.


Det låter ju lovande. Det första objektet jag skall fixa med är en Strata. Får väl dra till Clas O och se hur stora de är och om de får plats i gitarren.

/Mats N

Det får de alldeles säkert, de är riktigt smäckra, mycket smidigare än förra modellen.
Skulle jag testa något utan att löda vore det Wago!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


06 May 2019, 12:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Stora frågan är ju , hur låter det?
Hör man skillnad på om det är lödning eller Wago ? 8)

Kan man höra skillnad på olika kondingar med samma värde , typ av batterier i en pedal, tröga säkringar kontra snabba i stärkaren osv
så borde detta rimligen ha en påverkan också!

_________________



06 May 2019, 15:33
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Jag hade sockerbit i en gitarr och det funkade klockrent. Orsaken var att jag ville kunna byta mick enkelt och fort. Lämnade in gitarren på en setup och då lödde dom om den utan att fråga :lol:


06 May 2019, 16:31
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Mike Leaf wrote:
Stora frågan är ju , hur låter det?
Hör man skillnad på om det är lödning eller Wago ? 8)

Kan man höra skillnad på olika kondingar med samma värde , typ av batterier i en pedal, tröga säkringar kontra snabba i stärkaren osv
så borde detta rimligen ha en påverkan också!


Jag tyckte inte det hördes nån skillnad.


06 May 2019, 16:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Skarvdon med crimp-anslutningar som också kallas krimpning eller kontaktpressning funkar i det mesta vi tar för givet att det fungerar, dator, bil, tåg, flygplan.Don med skruvanslutning fungerar om de motsvarar ledaren, ”sockerbitar” är oftast för ledarareor på ett par kvadratmillimeter, ledare till gitarrer är sällan så grova, annars fungerar det också.

Om man har switchar och potentiometrar i gitarren har man redan anslutningar som bygger på krimpning, krimpning av ledare påverkar lika lite. Kontaktresistansen blir noll, skulle man få någon ohm för att man gör det dåligt är strömmen så liten att IR blir obetydlig. Vi pratar högimpedanta kretsar där referensen ligger i storleksordningen kiloohm till megaohm.

Fördelen med lödning är att det är enkelt att ändra och sitter ihop bra. Tvinnade ledare och tejp uppfyller bara ett av detta.


06 May 2019, 20:06
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Underbara inlägg. Det är sådana här trådar som gör att jag älskar Bojen.

Om ni ser mig på FUZZ-mässan så stanna och säg hej!

/Mats N


07 May 2019, 08:04
Profile WWW

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Teoretiskt finns det risk för att det byggs upp ärj (oxidering) i kontaktytan med tiden som leder till övergångsresistans, skrap, ljudförsämring etc. i en skarv som är tvinnad eller klämd. Mängd av ärj och hur fort det går beror förstås på hur fuktig miljö gitarren förvaras i, salthalt i luften och vilken typ av legering det rör sig om. Men i en gitarr som förvaras i ett normaltorrt bostadsutrymme bör det inte vara någon större risk. Risken för ärj undviks helt med en korrekt lödd skarv och är troligen försumbar även vid en skruvskarv (sockerbit). Detta ser jag som största argumentet för lödning.


07 May 2019, 08:59
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
NiklasC wrote:
Teoretiskt finns det risk för att det byggs upp ärj (oxidering) i kontaktytan med tiden som leder till övergångsresistans, skrap, ljudförsämring etc. i en skarv som är tvinnad eller klämd. Mängd av ärj och hur fort det går beror förstås på hur fuktig miljö gitarren förvaras i, salthalt i luften och vilken typ av legering det rör sig om. Men i en gitarr som förvaras i ett normaltorrt bostadsutrymme bör det inte vara någon större risk. Risken för ärj undviks helt med en korrekt lödd skarv och är troligen försumbar även vid en skruvskarv (sockerbit). Detta ser jag som största argumentet för lödning.


Det du skriver är alltså egentligen att om gitarrer och övrig utrustning används som avsett finns inget direkt argument som talar för lödning, fördelen är helt teoretisk.

Jag vill nog framhålla den mekaniska fördelen med lödning.


07 May 2019, 10:09
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Vill också hålla på och byta mickar men är supersämst på att löda. Sådana här skulle jag vilja ha i mina gitarrer!

https://obsidianwire.com/


07 May 2019, 11:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
I trånga utrymmen, tex på en LP Jr så är det ju lite halvbökigt med sista jordsladden. Lätt att komma åt andra redan färdiga sladdar osv. Då hade det ju varit rätt smutt att ha förberett en jordtåt från pot-huset redan innan då poten monterades som man skarvar på sedan. Inte så snyggt, men fan så mycket enklare!


07 May 2019, 11:38
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
rifle wrote:
https://m.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/36-6521
Beställde precis 2 varianter, tack för tipset... 8)


07 May 2019, 20:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
zoork_1 wrote:
rifle wrote:
https://m.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/36-6521
Beställde precis 2 varianter, tack för tipset... 8)


Jag tänker att risken är att de ger ett nytt litet skrammel i gitarren. Fästkuddar?


13 May 2019, 21:43
Profile

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Du kan köpa min Toneshaper för Stratocaster.
Det är ett färdiglött kretskort där du fäster alla pickups med skruvanslutningar och dessutom kan du välja olika kondensatorvärden, treble bleed m.m. mha microswitchar.

Finns på bild här:

https://toneshapers.com/toneshaper-product-info

Sedan har Mad Hatter kits där potentiometrar och switchar har kläm- eller skruvkopplingar. Det kostar en del dock. Köpte ett kit för en Jazzmaster som omfattade ton, volym och trelägesomkopplare. Drygt 700 hamnade det på och sedan lär det bli moms på det också.

H


14 May 2019, 08:37
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
pikehead wrote:
zoork_1 wrote:
Beställde precis 2 varianter, tack för tipset... 8)
Jag tänker att risken är att de ger ett nytt litet skrammel i gitarren. Fästkuddar?
Jag fick hem mina häromdan och 2:orna är rätt små, så jag tror inte det blir nåt skrammel efter som de sitter på sladdarna.


14 May 2019, 10:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
Om det skramlar om de där små wagosarna så spelar ni för lågt.. :mrgreen:


14 May 2019, 12:12
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Alternativ till att löda i gitarren?
dirt wrote:
Om det skramlar om de där små wagosarna så spelar ni för lågt.. :mrgreen:
He, he he....


14 May 2019, 20:38
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.