View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:04



Reply to topic  [ 14 posts ] 
P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat. 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
Köpte en Gibson SG, 70-tribite för ett tag sen, mycket för att den har mini-humbuckers. Jag har efter en tids spelande på den kommit fram till att jag inte gillar mickarna speciellt mycket. Låter nästan mer telecaster än sg vilket i och för sig kan vara bra, men inte på en SG! Jag pratar stall mick i första hand då jag aldrig använder halsmick ensam.
Följaktligen funderar jag på att skruva i en P-90! Vilket fabrikat ska man satsa på? Skillnader i ljud mellan olika fabrikat? Ljudidealet är väl det klassiska gibson les paul junior soundet!

_________________
pudas


27 Apr 2019, 12:25
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
För det första är mini-buckersarna som sitter i Tribute-modellerna inte representativa för mini-buckers på något vis. För det andra skulle jag satsa på ett set Lundgren P90 Vintage om jag hade letat efter P90. De är riviga och lite hottare. Slutligen kommer frågan om du kan få den tunna SG-kroppen att låta som en LP Junior.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


27 Apr 2019, 14:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
Själv ska jag beställa en sån här! Jag gillar P90 men inte brummet.

https://www.mojotone.com/Pickups_x/P-90 ... ear-Pickup


27 Apr 2019, 14:42
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
GMF´s Rosswell är billiga som tusan och låter tillräckligt bra tycker jag.


27 Apr 2019, 15:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
Haraldrig wrote:
För det första är mini-buckersarna som sitter i Tribute-modellerna inte representativa för mini-buckers på något vis. För det andra skulle jag satsa på ett set Lundgren P90 Vintage om jag hade letat efter P90. De är riviga och lite hottare. Slutligen kommer frågan om du kan få den tunna SG-kroppen att låta som en LP Junior.


Nej, jag vet att dom inte är av l-p deluxe, epiphone typ, utan är närmare firebirdens mickar i konstruktion. Men jag tror att just kombinationen av gitarrens hals som på denna modell är av lönn så blir klangen lite väl tunn.
Nej man kan nog inte fövänta sig att en SG ska låta exakt som en L-P, speciellt inte om den som min har en hals av lönn!
Helt klart så verkar Lundgrens P-90 vara ett mycket bra alternativ!


Goran wrote:
GMF´s Rosswell är billiga som tusan och låter tillräckligt bra tycker jag.


Absolut! Jag har redan deras humbucker av "PAF typ" som låter riktigt trevligt och uppfyller mina krav på traditionell humbucker, dock utan en direkt jämförelse med sin förlaga! Har även en strata mick som jag nog tycker är den bästa jag haft i min strata hittills!

_________________
pudas


27 Apr 2019, 16:22
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
De jag är mest nöjd med är ett specialbeställt set från Lundgren. Han lindade stallmicken med en tap på 6.5kohm och sen full lindning på ca 9kohm. Mitsvaeande halsmick men mer lindad som stratamick.
Dessa gar jag haft i en Gibson special sen slutet på 90-talet och aldrig känt sug att byta.

Men när jag vann en sg med p90 för ett tag sen och i vanlig ordning inte var nöjd med Gibsons orginalmickar kontaktade jag Q-pickups (finns på E-bay). Han lindade ett set precis efter mina specar (7.5k hals och 8.5 k stall mick A4-magneter. och ovaxade). Blev precis som jag tänkt mig och hyggligt billigt dessutom.

Så hade jag behövt ett set till hade jag kontaktat Q-pickups


27 Apr 2019, 17:46
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
pudas wrote:
Nej, jag vet att dom inte är av l-p deluxe, epiphone typ, utan är närmare firebirdens mickar i konstruktion.


De minihumbuckers som sitter i tribute-gitarrerna har två stycken blade-poler (en i varje spole) istf skruvar/slugs, med en gemensam magnet under.
Original Firebird-humbuckers har en blade-magnet i varje spole.

Många anser att mycket av det typiska soundet i Firebird minis beror just på att det är en separat magnet för varje spole.
F.ö. tillverkar Mojotone mycket fina Firebird minis - Johnny Winter signature model - som har ett gott bett och tydlig topp utan att vara hårda eller vassa, ffa. har de den typiska ”ringande” litet skitiga kvalitén i ljudet som vintage Firebird minis har. Gibsons egna nytillverkade Firebird minis lär ha keramiska blade-magneter istf alnico...

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


27 Apr 2019, 18:39
Profile

Joined: 29 Nov 2013, 19:45
Posts: 139
Location: Mönsterås
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
Pudas, har ett par Jam/Eagle P90s du kan få testa, skicka tillbaka dom om du inte gillar dom.
Kanske inte dom bästa men långt ifrån dom sämsta. I alla fall nåt att utgå ifrån.


27 Apr 2019, 19:56
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
+100 på Q-pickups.
Fickett set Jazzmaster-mickar lindade efter mina specar till den blygsamma kostnaden av ca 500kr/st.
Bästa Jazzmaster-mickar jag någonsin haft ink gamlingar från Fender.

Michael wrote:
De jag är mest nöjd med är ett specialbeställt set från Lundgren. Han lindade stallmicken med en tap på 6.5kohm och sen full lindning på ca 9kohm. Mitsvaeande halsmick men mer lindad som stratamick.
Dessa gar jag haft i en Gibson special sen slutet på 90-talet och aldrig känt sug att byta.

Men när jag vann en sg med p90 för ett tag sen och i vanlig ordning inte var nöjd med Gibsons orginalmickar kontaktade jag Q-pickups (finns på E-bay). Han lindade ett set precis efter mina specar (7.5k hals och 8.5 k stall mick A4-magneter. och ovaxade). Blev precis som jag tänkt mig och hyggligt billigt dessutom.

Så hade jag behövt ett set till hade jag kontaktat Q-pickups

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


27 Apr 2019, 21:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
Köpte en P90 på ebay från en snubbe i Spanien - General heter märket. https://generalvintagetone.com/ Coola grejer! Han gör även stärkare och annat kul. Mycket vintage vibe på prylarna. Kolla in den. Köpte den för att den hade lite lägre ohm. 7,7 och sen hade den aged alnico 3 - vilket i teorin borde passa min gura som hand i handske. Det verkar det som om det gjorde. Har en glassig skön diskant som blommade ut och lät väldigt balanserad. De spunna strängarna var dock lite mer dämpade mot vad jag är van vid, men det låter bra och balanserat ändå hur det nu går ihop.


27 Apr 2019, 22:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
HowlingWind wrote:
Pudas, har ett par Jam/Eagle P90s du kan få testa, skicka tillbaka dom om du inte gillar dom.
Kanske inte dom bästa men långt ifrån dom sämsta. I alla fall nåt att utgå ifrån.

De där är inte dumma alls.


28 Apr 2019, 08:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
HowlingWind wrote:
Pudas, har ett par Jam/Eagle P90s du kan få testa, skicka tillbaka dom om du inte gillar dom.
Kanske inte dom bästa men långt ifrån dom sämsta. I alla fall nåt att utgå ifrån.



Tack för ett mycket fint erbjudande!

Men jag väljer att avböja ditt erbjudande, dels på grund av att jag redan har några asien-P90 liggandes, och för att vid en hastig mätning så verkar det som att P90 ej får platts i gitarren, verka skilja någon mm eller så, mätt på mina asien P90! (kan det vara en tum V.S mm ploj?)
Dels så är bara premium märken aktuella då gitarren redan är en budgetmodell och jag i och med det inte vill nedgradera den ytterligare, utan snarare uppgradera den!

_________________
pudas


28 Apr 2019, 08:23
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
Jag har satt in ett set Wilkinson RW-90 (köpta från Northwest guitars) i min Gold top.
Superbilliga mickar, 5,7 k och 7,9 K alnico 5. Kanske inte helt typiska för P90, men de enda som jag gillat utan förbehåll.
Billiga mickar kan vara helt rätt, och behöver inte ses som en nedgradering per automatik.
Q gör mycket bra saker och är lyhörd och pålitlig, till en överkomlig summa om man vill ha känslan av lite lyx.

_________________
bneostman@live.se


29 Apr 2019, 18:40
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: P-90 mickar skillnader mellan olika fabrikat.
Killen bakom Q pickups gjorde Tele-pickuper jag är helnöjd med,
duktig kille. Kan säkert få till fina P-90 också.

Annars rekommenderar jag Lindy Fralin.
Mest användbara P-90s jag hört.
Gammelljud OCH brumfria...
Lycka till.

_________________
Lasse


29 Apr 2019, 18:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Mike Leaf and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.