View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 11:08



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Kardborre für alle, inte för alla! 

Vilken del av kardborrebandet montera du var? Eller är du mer av en oortodox pedalbordsmekare?
Poll ended at 03 May 2019, 00:03
1. Jag sätter den mjuka delen på bordet, hårda delen på pedalerna. 22%  22%  [ 7 ]
2. Jag sätter den hårda delen på bordet, mjuka delen på pedalerna. 22%  22%  [ 7 ]
3. Jag har ett sådant där modernt bord med ”specialplattor” som jag klistrar under pedalerna och sedan monterar skitsnyggt på bordet. (typ Templeboard med Quick Release Pedal Mounting System™) 0%  0%  [ 0 ]
4. Du hade rätt, det är en ickefråga då jag givetvis gör som man ska och kör med 3M Dual Lock. 16%  16%  [ 5 ]
5. Jag skruvar fast mina pedaler i bordet. 6%  6%  [ 2 ]
6. Jag använder buntband till att fästa mina pedaler. 6%  6%  [ 2 ]
7. Jag tar vad jag har, det är en salig blandning av fäst-metoder och det ser ut som skit men ta i trä, det sitter bergfast. 0%  0%  [ 0 ]
8. Annat. 13%  13%  [ 4 ]
9. Vet ej. 6%  6%  [ 2 ]
10. Använder inte pedalbord, när jag tänker efter använder jag inga pedaler heller. 9%  9%  [ 3 ]
Total votes : 32

Kardborre für alle, inte för alla! 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Kardborre für alle, inte för alla!
Kör man med 3M Dual Lock är detta en ickefråga* men för oss andra som av olika skäl inte kommit till insikt att 3M Dual Lock sedan länge är standard kommer här en fråga gällande vilken del av kardborrebandet du monterar på pedalbordet respektive under pedalerna.

*Det är en ickefråga eftersom 3M Dual Lock är ”könlöst” och därmed fäster i sig själv jämfört med Velcro/kardborre som behöver en mjuk del (hona) och en hård del (hane) för att fungera som det är tänkt.

På en gammal papperslapp som följde med mitt nuvarande pedalbord, ett Stoncastle Stage King, rekommendera Jan Stenborg att den hårda delen av kardborren (hanen) monteras på bordet och följaktligen den mjuka delen (honan) på pedalerna. Enligt samma papperslapp ”Det gör det lättare att rengöra och kardborrebandet kommer att hålla mycket längre tid.” (Min översättning) Utan att ha undersökt saken närmare får jag ändå intrycket att de flesta som kör med Velcro/kardborre gör tvärt om. Det vill säga, mjuka delen på pedalbordet och hårda delen under pedalerna.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 26 Apr 2019, 11:55, edited 1 time in total.



26 Apr 2019, 00:03
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Kardborre für alle, inte för alla!
Håller just på att byta till ett nytt pedalbord med DualLock (långtidsprojekt för en långsam person som jag) så mitt svar gäller nuvarande gamla bordet. Som är helt klätt med honborre. Hanborren sitter under pedalerna. Antar att jag gjort så eftersom bordet var så när jag köpte det. Och de begagnade pedaler som jag köpt med kardborre har haft hane under sig, så jag har nog trott att det är vanligast.


26 Apr 2019, 08:52
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Kardborre für alle, inte för alla!
Bordet???

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


26 Apr 2019, 09:15
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1836
Location: Förort med Swish
Post Re: Kardborre für alle, inte för alla!
Jag har pedaler, gärna massor, fast på golvet då...inget bord...

_________________
tligen


26 Apr 2019, 10:27
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post Re: Kardborre für alle, inte för alla!
Once you go Dual lock, you never go back.

_________________
http://www.lavrell.com
email: lavrell (at) gmail.com


26 Apr 2019, 10:44
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Kardborre für alle, inte för alla!
Jag monterar dual lock på alla mina pedaler.

På mitt "main" pedalbord har jag dual lock så att pedalerna sitter fast ordentligt.
På mitt andra pedalbord (där jag ofta byter pedaler) har jag den mjuka (honan) på bordet.
Har även ett tredje bord som är täckt med sån matta som används i inredningen på bilar.

Det fina med att använda dual lock på pedalerna är att de fäster bra både på "bilmattan" och på kardborrebandets hona samt i duallock.

_________________
http://www.pigsinspace.se


26 Apr 2019, 12:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Kardborre für alle, inte för alla!
1331 wrote:
Det fina med att använda dual lock på pedalerna är att de fäster bra både på "bilmattan" och på kardborrebandets hona samt i duallock.
Tack, där fick jag svar på en av frågorna som jag ställde i pedalbordsforumet: viewtopic.php?f=31&t=123196


26 Apr 2019, 12:38
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Kardborre für alle, inte för alla!
Jag valde Annat, eftersom jag har mina pedaler utspridda på golvet - där de ska vara! :mrgreen:


26 Apr 2019, 12:40
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Kardborre für alle, inte för alla!
Vinyljunkie wrote:
Jag valde Annat, eftersom jag har mina pedaler utspridda på golvet - där de ska vara! :mrgreen:


Keep it simple! :D Hur många pedaler rör det sig om och kör du på batteri eller ligger där en strömförsörjning bland pedalerna?

Skulle se coolt ut men inte vara så praktiskt vid transport för min del. :(

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


26 Apr 2019, 12:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Kardborre für alle, inte för alla!
Granis67 wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag valde Annat, eftersom jag har mina pedaler utspridda på golvet - där de ska vara! :mrgreen:


Keep it simple! :D Hur många pedaler rör det sig om och kör du på batteri eller ligger där en strömförsörjning bland pedalerna?

Skulle se coolt ut men inte vara så praktiskt vid transport för min del. :(


Det är faktiskt lite olika eftersom jag spelar i tre olika band. I ett av dem sjunger jag också och där är det faktiskt en nödvändighet att jag ska kunna sparka omkring dem som krocketbollar mellan och mitt i låtarna! 8) Har halvlånga patchkablar för ändamålet! Där snackar vi tre eller ibland fyra när andan faller på. Har sällan fler än så många pedaler överlag och hade jag fått bestämma så hade jag kört på batteri i alla, tyvärr så är det ett EH-reverb i det ena bandet som inte går på batteri och den är helt livsnödvändig där så det är lite irriterande.

Jag antar att det skulle bli hopplöst jobbigt om man har fler pedaler än jag att hålla reda på.


27 Apr 2019, 12:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.