View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 11:05



Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vad är det för förstärkare jag ska ha? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
Vad menas med bootstraped mastervolym?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Apr 2019, 07:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
Polytone wrote:
Vad menas med bootstraped mastervolym?

I stället för att poten är kopplad till jord är den kopplad till nästföljande steg i stället för att den ligger på noll aka jord. Det gör att den lyfts elektriskt och ökar därmed ingångsimpedansen och man slipper en extra konding för att isolera den från DC. Man lyfter den i sin bootstrapp(låter som en britt måste myntat det begreppet och tyckt det lät helkul)

_________________
Johan Hansson


25 Apr 2019, 10:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
Tubis wrote:
Polytone wrote:
Vad menas med bootstraped mastervolym?

I stället för att poten är kopplad till jord är den kopplad till nästföljande steg i stället för att den ligger på noll aka jord. Det gör att den lyfts elektriskt och ökar därmed ingångsimpedansen och man slipper en extra konding för att isolera den från DC. Man lyfter den i sin bootstrapp(låter som en britt måste myntat det begreppet och tyckt det lät helkul)


Från Wikipedia:
Quote:
The term appears to have originated in the early 19th-century United States (particularly in the phrase "pull oneself over a fence by one's bootstraps")


Tydligen är det så att uttrycket att "boota" en dator är en kortform av att "bootstrappa" den.


25 Apr 2019, 11:03
Profile

Joined: 29 Oct 2013, 19:24
Posts: 179
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
Tubis wrote:
Polytone wrote:
Vad menas med bootstraped mastervolym?

I stället för att poten är kopplad till jord är den kopplad till nästföljande steg i stället för att den ligger på noll aka jord. Det gör att den lyfts elektriskt och ökar därmed ingångsimpedansen och man slipper en extra konding för att isolera den från DC. Man lyfter den i sin bootstrapp(låter som en britt måste myntat det begreppet och tyckt det lät helkul)



Korrekt.
kopplad på ingången till fasvändaren enl. bilden


Attachments:
MV.JPG
MV.JPG [ 15.49 KiB | Viewed 7335 times ]
25 Apr 2019, 16:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
Nordström-Audio wrote:
Tubis wrote:
I stället för att poten är kopplad till jord är den kopplad till nästföljande steg i stället för att den ligger på noll aka jord. Det gör att den lyfts elektriskt och ökar därmed ingångsimpedansen och man slipper en extra konding för att isolera den från DC. Man lyfter den i sin bootstrapp(låter som en britt måste myntat det begreppet och tyckt det lät helkul)



Korrekt.
kopplad på ingången till fasvändaren enl. bilden


Inte direkt korrekt. Ingångsimpedansen ändras beroende på hur ”bootstrap” mastern står, det är ju helt givet.. Och det behövs normalt ingen ”extra kondensator” för att isolera en master parallell med gallerläckan här.

Två skäl att använda ”bootstrap” master är: Interagerar inte med någon kondensator, bara med rörets kapacitans. Med mastern på ”10” är kretsen samma som utan master bortsett från 47 k gallermotståndet i kretsen på bilden.

Ett tredje skäl är att det är en rätt elegant lösning, man tar bort ett motstånd och ersätter med en potentiometer och ett motstånd.

Att en bootstrap master ger ungefär samma funktion som en master i en silverface twin är en annan sak.


25 Apr 2019, 22:17
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
woodstock wrote:
Inte direkt korrekt. Ingångsimpedansen ändras beroende på hur ”bootstrap” mastern står, det är ju helt givet..
Nej. För det första pratar jag om bootstrapen dvs den lyfta ingången via poten och den räknar man på potens ingång och där är ingångsimpedansen oförändrad oavsett hur poten står. För det andra om du skulle i stället, som jag antar du gör, räkna på potens viper kan man inte längre prata om INGÅNG utan UTGÅNGsimpedans. Fast det gör man inte när poten ÄR ingångsimpedansen.

_________________
Johan Hansson


25 Apr 2019, 22:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
Tubis wrote:
woodstock wrote:
Inte direkt korrekt. Ingångsimpedansen ändras beroende på hur ”bootstrap” mastern står, det är ju helt givet..
Nej. För det första pratar jag om bootstrapen dvs den lyfta ingången via poten och den räknar man på potens ingång och där är ingångsimpedansen oförändrad oavsett hur poten står. För det andra om du skulle i stället, som jag antar du gör, räkna på potens viper kan man inte längre prata om INGÅNG utan UTGÅNGsimpedans. Fast det gör man inte när poten ÄR ingångsimpedansen.


Du missar helt både begrepo och varför det fungerar som en master: Ingångsimpedansen blir ”viper” till jordreferens. Serieresistansen blir motsvarande utgångsimpedans,


25 Apr 2019, 23:05
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
Back to track.
Testa en Fender Super Sonic 22a


28 Apr 2019, 00:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
kjja wrote:
Back to track.
Testa en Fender Super Sonic 22a

Varför?


28 Apr 2019, 00:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
woodstock wrote:
kjja wrote:
Back to track.
Testa en Fender Super Sonic 22a

Varför?

Kan det ha med trådskaparens ursprungliga fråga att göra? För den handlade såvitt jag minns inte om vare sig ingångs- eller utgångimpedans.

_________________
Mats


28 Apr 2019, 01:17
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
Tack för alla tips samt en uppdatering i frågan om missanpassning/impedans. :-)

Jag har hittat en Fender Blues Deluxe som jag ska testa för att se om det är vad jag söker.
Funkar den inte helt själv så är det ju en utmärkt pedalplattform, och bra OD-pedaler har jag en hel hög som jag till nöds får använda. :-)

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


28 Apr 2019, 10:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
albert wrote:
Kan det ha med trådskaparens ursprungliga fråga att göra? För den handlade såvitt jag minns inte om vare sig ingångs- eller utgångimpedans.


Exakt, frågan var alltså varför behov finns att testa en Super Sonic 22?


28 Apr 2019, 13:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
woodstock wrote:
albert wrote:
Kan det ha med trådskaparens ursprungliga fråga att göra? För den handlade såvitt jag minns inte om vare sig ingångs- eller utgångimpedans.


Exakt, frågan var alltså varför behov finns att testa en Super Sonic 22?

Tja, jag har aldrig prövat nån, men det är en Fender, den väger under 20 kg och går att överstyra på kontrollerbar volym. Enda kriteriet som inte uppfylls är slutrören.

_________________
Mats


29 Apr 2019, 10:01
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
woodstock wrote:
albert wrote:
Kan det ha med trådskaparens ursprungliga fråga att göra? För den handlade såvitt jag minns inte om vare sig ingångs- eller utgångimpedans.


Exakt, frågan var alltså varför behov finns att testa en Super Sonic 22?


Jag har ägt både Super Sonic 22 och dito 60.
Jag Gillard em inte, det är något i dem jag inte kommer överens med.

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


29 Apr 2019, 18:57
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
En slamkrypare i detta fallet är ju Fender Ramparte som fanns under en begränsad period.
1x12 combo med 1 6l6 rör på 8-10watt och bara volymratt.
2 separata kanaler med olika karaktär,den ena har mer mellanregisterhonk (tweedstuk) och den andra lutar åt blackface "hängmatta" karaktär.
Har själv en sån som jag moddat lite och bytt till ett väldigt lättdrivet eminence-element,den låter hur bra som helst.
Väl värd att testa,och dom gånger dom dyker upp så ligger dom bra till i pris 2-3000:-


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


02 May 2019, 11:51
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
https://tgt11.com/product.html/ekblad-a ... egory_id=6

Låter BRA! PJ kan garanterat meppra ihop en med 6L6:or ifall det är nödvändigt, annars finns en med 6V6 (vilket jag gillar) för en tusing mindre. Bägge finns även som top.

_________________
Skill is nothing without style


04 May 2019, 04:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
dr.drygh wrote:
https://tgt11.com/product.html/ekblad-amps-atomic-punk-el34-40w-combo?category_id=6

Låter BRA! PJ kan garanterat meppra ihop en med 6L6:or ifall det är nödvändigt, annars finns en med 6V6 (vilket jag gillar) för en tusing mindre. Bägge finns även som top.


Produktbeskrivningen antyder att det är någon sorts klon på Marshall Vintage Modern?


04 May 2019, 19:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
För att göra en lång historia kort:
1.) Köp den här förstärkaren i den här annonsen: https://www.blocket.se/goteborg/Gibson_och_Marshall___Priser_satta_84865031.htm?ca=11&w=3
2.) Byt rören -och biassa de nya rören rätt. Rekommenderar matchade klassiska EL34:or. (Inte kallställt -om du mesta dels lirar på lågvolym.)
3.) Beställ några extra av det tåligare, lilla diströret -som Folkesson bygger in i dessa mods. (Ett rör är god för ca 300 timmar.)
4.) Be din stärkartekniker även dubbelkolla elyterna i den. (Passa på att byta: Kostar inte många kronor.)

Notera att stärkaren kan låta lite trött, dåv och o distinkt som den står nu. Det viktiga är bara att alla funktioner i den fungerar som de skall. Det är inte förrän efter servicen ovan -som himlen kommer att öppna sig när det gäller soundet i den. Och; jisses hur det gör detta! NOTERA: Du KAN alltså ÄVEN spela på hemma volym med den genom en fullsize fyrtolva laddad med 20 -eller 25 watts koner; och det kommer att låta hösta hyllan. Precis som du kan verkligen riva loss i repan med den. Nu snackar jag alltså om ett ärligt och genuint sound här. Inga pedaler alls nödvändiga; Bara Gitarr>kabel>stärk. (Kan dock varmt rekommendera en MXR Carbon Copy i loopen.) Du styr mängden överstyrning med volymkontrollen. (Ex: En Strata på en av distkanalerna -med av rullad volym = Hendrix, SRV osv. Samma sak med PAF -eller filtertron -mickar.) Detta är en av de mest transparanta och dynamiska förstärkare som någonsin byggts. Du hör verkligen en enorm skillnad i olika instrument du pluggar in i den: Det är med en sån här stärkare som du verkligen hör de riktiga skillnaderna Ex i olika typer PAF-mickar.

Gör du allt ovan; får du en stärkare som du ALDRIG kommer att göra dig av med. Detta kommer att täcka upp alla kraven du ställer + väldigt, väldigt mycket mer. Det är en speciell värme, "mojo" och en ärlighet -i dessa Folkesson moddade 80-talare. Många som byggt/bygger flerkanaliga custom hi-end klass A stärkare -som har kopierat/utgått från det som Tommy gjort i dessa stärkare. Det finns en orsak till det: Det fungerar!

Och: Fyrtolvan i samma annons -med Greenbacks är nog den klockrenaste komplementet till denna topp. (Det enda som behövs -är en modifiering i fästningen av högtalarkonerna i den; som är i princip gratis om man gör den själv.)

Skulle du göra allt detta; och mot förmodan inte gilla förstärkaren: Kan jag ge dig den bästa garantin du kan få: Jag köper den av dig. (LÄTT värt varje öre!)


/ Jonken


05 May 2019, 09:58
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
En trevlig förstärkare till jäkligt trevligt pris!!

https://www.blocket.se/stockholm/Fender_Ramparte_85208983.htm?aw=1

Lite justeringar på denna så är du i hamn!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


08 May 2019, 08:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
Ok, 9 watts enkanalig Fender combo och 50-100 watt 4-kanalig Folkessonmoddad Marshall med 4x12" låda, eller? Buden har rätt stor spridning.

Ska man klara en spelning är Fender Blue Deluxe ellerHot Rod Deluxe ett bra val, eller gärna den lite större Deville. De senaste versionerna av Hot Rodförstärkarna har ett betydligt klarare Fenderljud utan samma dova feta ton som tidigare, på gott och ont. Sen är det väl så att ordet förstärkare inte böjs efter antal. Du behöver alltså inte en förstärkare utan flera förstärkare.


08 May 2019, 11:31
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
woodstock wrote:
Ok, 9 watts enkanalig Fender combo och 50-100 watt 4-kanalig Folkessonmoddad Marshall med 4x12" låda, eller? Buden har rätt stor spridning.

Ska man klara en spelning är Fender Blue Deluxe ellerHot Rod Deluxe ett bra val, eller gärna den lite större Deville. De senaste versionerna av Hot Rodförstärkarna har ett betydligt klarare Fenderljud utan samma dova feta ton som tidigare, på gott och ont. Sen är det väl så att ordet förstärkare inte böjs efter antal. Du behöver alltså inte en förstärkare utan flera förstärkare.


Jo iof,men det var väl ändå nåt i denna skolan som trådskaparen var ute efter från början??
Combo 6L6 rör ,vettig storlek o vikt. Inga Marshallstackar mao!
Ser ju i en annan tråd att Bilton är intresserad av 10w Blackstar studio...

Jag svarar bara på trådskaparens önskan om tips på stärkare enligt vissa specar!!

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


08 May 2019, 11:55
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Vad är det för förstärkare jag ska ha?
Bilton wrote:
Vad har jag missat?


En attenuator till din Princeton Custom så att du kan överstyra den på lite lägre volym.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 May 2019, 12:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.