View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 21:37



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Calling PRS-experter! Stallfjädrar... 
Author Message

Joined: 11 Apr 2006, 21:09
Posts: 194
Location:
Post Calling PRS-experter! Stallfjädrar...
Behöver fyra fjädrar (alltså från stallblock till klon) till en PRS USA core och vet inte om de kör med specialfjädrar eller om man kan köpa standarfjädrar. Nån som vet? Kanske rent av nån som har fyra såna fjädrar att sälja? :D


19 Apr 2019, 18:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Calling PRS-experter! Stallfjädrar...
Det enda som skiljer orginal PRS fjädrar -från "vanliga" stall fjädrar; är en liten vinkling (knyck) mitt i stjälken som går in i svajblocket. Dessa fjädrar har en rundad böjning till blocket. Och för denna skillnad -vill man ta extra betalt. Detta är ren BS från PRS!!! Som kund kan man köpa de billigaste -och sämsta (mest rundade böjningarna) i fjädrar: Och böja/knicka till vinklingen med typ två styck tänger om man vill.

Så här ser PRS orginal fjädrar ut:
https://www.stringsdirect.co.uk/parts-c4/bridge-parts-c685/springs-c114/tremolo-springs-c455/prs-tremolo-bridge-springs-for-guitar-set-of-4-p11489


Vill man uppgradera; funkar det bättre med en annan typ av fläder. Dessa fjädrar har en bättre funktion och är billigare -jämfört med PRS löjliga ocker prisfjädrar. Det man vill ha; är PRECIS SAMMA som till alla övriga svajsystem: Man vill ha fjädrar med vassa, koncentrerade (mindre rundade) -böjningar till delen i fjädern som går in i hålen i stall blocket. Gitarrdelar har två styck fjädrar -med mer koncentrerade böjningar:

Mjuk:
https://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=85_128&products_id=2130&osCsid=3dadc29197dc41f48f9eb8bb51c903e0

Medium:
https://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=85_128&products_id=848&osCsid=3dadc29197dc41f48f9eb8bb51c903e0


/ Jonken


20 Apr 2019, 10:23
Profile

Joined: 11 Apr 2006, 21:09
Posts: 194
Location:
Post Re: Calling PRS-experter! Stallfjädrar...
Stort tack Jonken!

Frågan är om jag ska köpa mjuka eller medium-fjädrarna från Gitarrdelar? Vill ha så likt "originalspecsen" (som jag gillar) som möjligt, dvs. använda fyra fjädrar och med samma eller liknande hårdhet som original. De som sitter där nu är tre st fjädrar som är inte original.


Mvh

Pär


21 Apr 2019, 09:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Calling PRS-experter! Stallfjädrar...
p plektrum wrote:
Stort tack Jonken!

Frågan är om jag ska köpa mjuka eller medium-fjädrarna från Gitarrdelar? Vill ha så likt "originalspecsen" (som jag gillar) som möjligt, dvs. använda fyra fjädrar och med samma eller liknande hårdhet som original. De som sitter där nu är tre st fjädrar som är inte original.


Mvh

Pär

Fjädrar är inte dyra. Det bästa är att inhandla lite extra -och testa, laborera ihop till det man själv gillar. Det är inte bara svajkänslan som påverkas av fjädrar -utan även hur nollpunkten (läs; de andra strängarnas pitch) i ett flyande svaj påverkas Ex när man bender en sträng.

-Är övertygad om att du kommer och hitta din grej i fjäderträsket snart... :wink:


/ Jonken


23 Apr 2019, 21:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Wilmer and 64 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.