View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:15



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Gitarrigg för metal 
Author Message

Joined: 07 Mar 2014, 16:43
Posts: 322
Post Gitarrigg för metal
Tjo!
Jag har lyssnat på metal hela mitt liv men i princip aldrig spelat det. Har mest varit klassiskt Les Paul och Marshall.
Nu har jag hoppat med i ett metalband och köpt en Peavey 6505+ och en ESP Eclipse med emg mickar. 18V konverterade.
Ljudet är grymt men på replokalsnivå så rundar det otroligt lätt. Kör en MXR Noice Clamp och har provat både 4CM och endast i loop och endast innan försteget. Inget fungerar vidare bra.
Att aktivera min OD808 är bara att glömma.
Oväsendet när man inte spelar tar noice clamp bort, även om den är lite omusikalisk och jag inser att jag bör satsa på en ISP istället, men det tjuter medans jag spelar också. Otroligt drygt.
Jag kör typ 5 pre gain på crunch kanalen.
Dock har jag märkt att jag kan skrika i mickarna på gitarren så det hörs ut i förstärkaren, är de normalt med emg’s?

_________________
lespaul1984 på Diskant


19 Apr 2019, 09:41
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Gitarrigg för metal
Jo det är normalt att sånt kan höras ut i stärkarn eller in på inspelning (började spela in exklusivt med hörlurar sedan jag upptäckte att klick-tracks hördes in i pickuperna :p )

Annars verkar det som att ni har extremt hög volym??


19 Apr 2019, 18:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarrigg för metal
Testa först om det är extern eller intern rundgång. Kliv ur replokalen med sladden och se om det fortfarande tjuter när du spelar. Tjuter det fortfarande är det intern rundgång aka stärkaren är kass. Att det skulle bli extern rundgång på crunchkanalen på 5 när du spelar låter konstigt.
(men intern rundgång räknar jag in högtalarens vibrationer till stärkaren, extern är via luften till gitarren)

_________________
Johan Hansson


19 Apr 2019, 19:41
Profile

Joined: 07 Mar 2014, 16:43
Posts: 322
Post Re: Gitarrigg för metal
Det ska jag absolut testa. Om det visar sig vara intern rundgång, vad kan man göra åt det? Vad brukar vara fel i förstärkaren?

_________________
lespaul1984 på Diskant


19 Apr 2019, 21:29
Profile

Joined: 07 Mar 2014, 16:43
Posts: 322
Post Re: Gitarrigg för metal
Tvåtakt wrote:
Annars verkar det som att ni har extremt hög volym??


Nja, inte super högt. Trummisen hörs bra :lol:
Brukar köra på 3 på post gain om det säger något, nog är det högt med inte jätte högt.

_________________
lespaul1984 på Diskant


19 Apr 2019, 21:33
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Gitarrigg för metal
om det är en liten lokal kan det vara knepigt. Prova att ställa stärkaren längre bort från dig. T.ex. på motsatt vägg istället för intill dig. En meter eller så kan göra stor skillnad.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


19 Apr 2019, 22:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gitarrigg för metal
krikje wrote:
Det ska jag absolut testa. Om det visar sig vara intern rundgång, vad kan man göra åt det? Vad brukar vara fel i förstärkaren?
Det är inte helt långsökt att ett rör är så mikrofoniskt så det drar igång något så fort det kommer in en signal i stärkaren dvs när din noise gate öppnar. Man kan tex testa att sätta toppen någon annan stans än på högtalarlådan dvs vibrationer drar i gång det. Om det nu inte är en combo för de är extra känsliga.

_________________
Johan Hansson


23 Apr 2019, 19:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.