View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Mar 2024, 01:50



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Två humbuckers och en super-switch. Hilfe bitte... 
Author Message

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Två humbuckers och en super-switch. Hilfe bitte...
Om man har två HB med fyra tåtar per mick + jord och en super-switch: vilken kombination av mickarnas spolar skulle ge det mest "strata/eggläge"-liknande ljudet? (Skruv/slugg-spolar, serie eller parallell, annat?) och går det att få utan brum, alltså med bibehållen humbucking-funktion?

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


01 Apr 2019, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Två humbuckers och en super-switch. Hilfe bitte...
Hur det kopplas får du räkna ut själv, men ägg-läget blir/låter bäst med de två närmaste spolarna dvs de som inte har skruvar på en normal Gibson. Fördelen är också att spolarna med slugs har mer järn/massa och ger liiiite högre output.
Det går att koppla så att det blir brum-fritt men risken är då att när du kör båda humbuckerna (dvs med båda spolarna/mick) hamnar de ur fas, tänker jag (men kan ha fel).


02 Apr 2019, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Två humbuckers och en super-switch. Hilfe bitte...
Det här tror jag på: https://www.seymourduncan.com/blog/the- ... way-switch

Berätta hur det går!

_________________
##################


02 Apr 2019, 15:14
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Två humbuckers och en super-switch. Hilfe bitte...
Jag har en HH-gitarr som har både mittenspolarna och de yttre spolarna som valbara lägen. Som tidigare sagts, mittenspolarna ger mer stratakaraktär. De yttre ger lite mer telekluck.


02 Apr 2019, 15:31
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Två humbuckers och en super-switch. Hilfe bitte...
Jag har och har haft flera HH med superswitchar. Bäst övre äggstrata fick jag genom att köra den inre spolen på stallmicken (som är längst i från stallet) ihop (parallellt) med halsmickens yttre (spolen närmast halsen). Nedre ägg: stall-yttre + hals-inre brumfritt.

Det man kan göra är att koppla enligt ett schema som visar hur man får inre resp yttre spolarna parallellt brumfritt. Det är mer vanligt förekommande scheman.
Sen vänder man på ex.vis halsmicken och vänder även då på halsmickens magnet. Då får man stall-inre + hals-yttre brumfritt samt stall-yttre + hals-inre brumfritt. Jag lyckades i alla fall.

Dimarzio har i alla fall tidigare haft massvis med scheman för HH och superswitch. Har man annat fabrikat får man märka om färgerna på schemat. Jag brukar använda denna till det:

https://guitarelectronics.com/guitar-wiring-resources/humbucker-wire-color-codes/

Finns även scheman här.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


02 Apr 2019, 23:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Två humbuckers och en super-switch. Hilfe bitte...
Det kan väl läggas till att parallellkopplad humbucker i sig ger ett visst "stratakluck". Men ju längre ifrån varandra spolarna är desto mer ihåligt blir ljudet. Precis som skillnaden mellan en tele och en strata.


03 Apr 2019, 07:25
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.