View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:02



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Gibson elektronikkoppling 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Gibson elektronikkoppling
Jag är rätt ny i Gibsonlandet, spelat uteslutande på gitarrer av Fendertyp i vuxen ålder. En och annan L-P kopia har ju runnit förbi i ägandet och försvunnit lika fort, och ett antal Gibson L-P tillhörande vänner och bekanta har jag klämt på, och samtliga har känts som om man haft en gravsten hängandes runt nacken, men låtit bra!
Sammantaget så är det nog alltid Gibsons ljudideal jag haft så i dag sitter jag på en Melody Maker och en SG med två mini-humbuckers.

Det som för mig skiljer i användningen är att på gitarrer av fender-typ spelar jag uteslutande på stallmicken och doserar diskanten med tonkontrollen, medan jag alltid på en Gibson med två mickar har mickväljaren i mitten, båda mickar på och kör med stallmickens volym på max eller nästan max för att använda halsmicken som någon slags tonkontroll som jag mixar in i lagom dos för att softa till stallmicken något!

Problemet är att Gibsons koppling inte känns riktigt optimal för detta användningssätt. Volymkontrollerna interagerar för mycket med varandra, fipplit att ändra inställning när man spelar, speciellt på SGs tighta layout.
Saknar enkelheten i att ha en mastervolym.
Någon som har tipps på alternativa kopplingar på två mickade gitarrer, dvs mix-ratt och master volym som inte suger ton och diskant och som är passiv?

_________________
pudas


23 Mar 2019, 09:49
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Gibson elektronikkoppling
Jag har kört på en Les Paul-SG i många år, och har aldrig haft några problem. För rock funkade det med båda pickuperna, men vol var på 8 på neck-pickupen, och ton på 8 för bridge-pickupen - de övriga på 10. Ville man låta som Billy Gibbons var det bara bridge-pickupen, vol 10, ton 6-7. Lite mer fusion-artat, neck-pickupen, allt på 10, men lite mindre dist.
Men på den SGn sitter ju ett par gamla PAF-pickuper. Kan det var dina mini-pickuper som gör att du inte får det sound du vill ha?


23 Mar 2019, 10:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gibson elektronikkoppling
Wilmer wrote:
Kan det var dina mini-pickuper som gör att du inte får det sound du vill ha?



Ljudet är det inget fel på, gillar minisarnas kraftfulla diskant! Dessa pickups ligger nog närmare firebird än L-P Deluxe.
Det är handhavandet jag vill förbättra. För hemma/studio spelande funkar det ju, men i live, ensamble spel är det inte praktiskt med två interagerande volymrattar.

_________________
pudas


23 Mar 2019, 11:34
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Gibson elektronikkoppling
Har inget direkt förslag till lösning, men har du testat 50's wiring?


23 Mar 2019, 12:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson elektronikkoppling
zoork_1 wrote:
Har inget direkt förslag till lösning, men har du testat 50's wiring?


50's wiring ändrar inte att kontrollerna är interaktiva. Men man kan testa att byta plats på in- och utgående ledare på volymkontrollerna. Då blir kontrollerna åtminstone i någon utsträckning isolerade från varandra.

Ett annat tips: Gör en mastervolym och ersätt volymen som blir över med en variotone. Det finns kit att köpa, ett bra sånt innehåller en vridomkopplare, kondensatorer och en liten induktor. Mickarna går till respektive tonkontroll vidare till switchen, från switchen vidare till volymen till variotonekontrollen till output.


23 Mar 2019, 12:30
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Gibson elektronikkoppling
woodstock wrote:
50's wiring ändrar inte att kontrollerna är interaktiva.
Helt rätt, men de funkar på ett sätt som jag gillar bättre än den vanliga varianten.

woodstock wrote:
Ett annat tips: Gör en mastervolym och ersätt volymen som blir över med en variotone. Det finns kit att köpa, ett bra sånt innehåller en vridomkopplare, kondensatorer och en liten induktor. Mickarna går till respektive tonkontroll vidare till switchen, från switchen vidare till volymen till variotonekontrollen till output.
Jag gjorde något liknande på en gitarr och den kopplingen sitter fortfarande kvar... 8)


23 Mar 2019, 20:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gibson elektronikkoppling
Pudas, om du vill kunna reglera båda mickarna utan att volympotarna påverkar varandra nämvärt skall
du koppla signalen från respektive mik på potarnas mittpinne som bilden visar.
Potarnas utgångar kopplar du sedan till outputjack.
Attachment:
Volympot.png
Volympot.png [ 2.55 KiB | Viewed 5204 times ]

_________________
- Ingvar -


24 Mar 2019, 01:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gibson elektronikkoppling
Musikanten wrote:
koppla signalen från respektive mik på potarnas mittpinne .
Potarnas utgångar kopplar du sedan till outputjack.


Får man inte en massa brum i pottens mittläge om man kopplar så?

Men integration mellan pottarna är ett underliggande problem för mig, och kanske formulerade jag frågan dåligt. Om man kokar ner det skall det vara: Hur eller kan man ersätta mickväljaren med en mastervolym-ratt utan att förlora ton? Vilket det ju borde bli om man koppla flera potentiometrar efter varandra?

_________________
pudas


24 Mar 2019, 09:01
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Gibson elektronikkoppling
Rickenbackers fifth knob funkar väl så som du vill ha det. Googla deras wiring och se om du kan få några idéer därifrån.


24 Mar 2019, 09:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gibson elektronikkoppling
Shoegazers Anonymous wrote:
Rickenbackers fifth knob funkar väl så som du vill ha det. Googla deras wiring och se om du kan få några idéer därifrån.



Fast är inte det en bend-ratt helt enkelt?

_________________
pudas


24 Mar 2019, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Gibson elektronikkoppling
Jo, R5 ser ut att vara "blend"
http://www.rickenbacker.com/pdfs/19511.pdf

_________________
- Ingvar -


25 Mar 2019, 19:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson elektronikkoppling
Musikanten wrote:
Jo, R5 ser ut att vara "blend"
http://www.rickenbacker.com/pdfs/19511.pdf


Nja, det står ”mixer” men potentiometern och kopplingen funkar inte så.


26 Mar 2019, 21:45
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gibson elektronikkoppling
Jag hatar elektronik för nog fan ska det alltid vara tvärtom när man skruvat ihop så 50/50 chans där är jag alltid på fel 50 :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


28 Mar 2019, 01:05
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.