View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:38



Reply to topic  [ 1 post ] 
Nytt stall till Fender Vintage resp Classic Player JM/Jag ! 
Author Message

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Nytt stall till Fender Vintage resp Classic Player JM/Jag !
Jag är så nöjd att jag bara måste dela med mig!

Har länge varit missnöjd med Fenders Adjustomatic-stall som sitter på CP Jazzmasters och Jaguarer. Och det används väl även på andra gitarrer t ex J Mascis Jazzmastern.

Staytrem gjorde tidigare ett förbättrat stall men har helt slutat tillverka den.

Nu har det nyligen dykt upp en grekisk tillverkare som heter Halon Guitar Parts som gör ett fast stall (dvs som inte gungar fram och tillbaka som orignalstallet för JM/Jag), precis som Mastery.

Skillnader mot Mastery är att bottenplattan är fräst ur ett solitt block av stål snarare än stansat ur plåt och sadlarna är i princip kompenserade tele-sadlar snarare än de två sadlar för tre strängar var Mastery kör med. Det är riktigt tungt och fint.

De finns med strängstolpar både för tum- och milimeter-storlek.

Och jag lyckades få dem att göra en variant som passade på Classic Playerns poster.

Det blev ett riktigt lyft med en total frånvaro av rassel, fetare ton och mer sustain. För den som gillar den lite skramliga plonkiga känslan som JM/Jag har är det förstås dåligt. Men vill man att det ska kännas mer som en "normal" gitarr är det en riktig höjdare. För mig känns det som om det "dåliga" aspekterna av min Jaguar har försvunnit, att de bra aspekterna finns kvar och att det tillkommit lite extra allt. Sjukt nöjd.

För den som är intresserad finns de på Facebook och där kan man även se en bild på min gitarr med stallet monterat.


13 Mar 2019, 13:12
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.