View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:04



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Mickar i en chambered gitarr? 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Mickar i en chambered gitarr?
Det är som så att jag har införskaffat mig en ny gitarr till samlingen och den anlände för en vecka sedan och jag gillar den mer och mer för varje dag som går trots sina "lustiga" specs, eller vad man nu ska säga.
Oavsett vilket så har den en "chambered body" som ger den en rejäl akustisk klang och ett väldans nice sound i sin helhet. Mickarna känns helt ok men jag funderar på att sätta i ett par nya humbuckers då den känns lite "trött" i klangen just nu, lite mer öppenhet och bett i ljudet hade inte skadat. Frågan är då om nån av er har labbat med tester av om hur mickar låter i en chambered kropp mot för en mer solid...är det nåt man bör tänka på...passar vissa mickar bättre än andra etc?? Säkert en onödig och omöjlig fråga att svara på men jag tänkte om nån hade nån erfarenhet av det hela och ville dela med sig. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


06 Mar 2019, 15:23
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Har ingen åsikt om detta, men försök (PM) få Jonken att nappa, han brukar ge utförliga utredningar av "nörd-problem".


06 Mar 2019, 16:04
Profile
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Jag har en chambered R8 som jag tyckte lät lite "glåmig" med original mickarna.
Satte i ett set Wizz Premium Clone och jag är väldigt nöjd!

/Tomas


06 Mar 2019, 16:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Kanske testa med pickups som har A4 magnet?
De brukar ge lite piggare ljud jämfört med en A2-bestyckad pickup. Finns Tonerider, Seymour Duncan, Irongear m.fl.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


07 Mar 2019, 09:38
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Om du vill ha en bright humbucker som ändå låter humbucker kan till exempel en Duncan Jazz vara trevlig. Om du vill nå nästa dimension, prova Dimarzio EJ Custom. Den är typ single coil-bright. SUPERTREVLIG i hals, förmodligen inte i stall även om jag inte orkat prova den där. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


07 Mar 2019, 12:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Tyckte jag såg att du sökte Classic 57:or? De skall nog funka bra i den guran. På halsmicken kan det löna sig att mecka med pickuphöjden, luta ner den på bassidan och sedan skruva på de enskilda skruvarna för varje sträng, efter tycke och smak. Man kan också vända halsmicken så att skruvarna är mot stallhållet. Ger liiiiiite mindre bas och liiiiiite mer sprill. Marginellt, men ändå. Bumliga halsmickar är kass. Även högpassfilter (en konding på rätt ställe) på halsmicken gör en del. Även treble bleed om man använder volympoten ibland.

_________________
##################


07 Mar 2019, 13:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
valvetubes wrote:
Tyckte jag såg att du sökte Classic 57:or? De skall nog funka bra i den guran. På halsmicken kan det löna sig att mecka med pickuphöjden, luta ner den på bassidan och sedan skruva på de enskilda skruvarna för varje sträng, efter tycke och smak. Man kan också vända halsmicken så att skruvarna är mot stallhållet. Ger liiiiiite mindre bas och liiiiiite mer sprill. Marginellt, men ändå. Bumliga halsmickar är kass. Även högpassfilter (en konding på rätt ställe) på halsmicken gör en del. Även treble bleed om man använder volympoten ibland.


57 Classic är referensen alla bumliga mickar försöker efterlikna. Lite udda att en kass mick fungerar bra.


07 Mar 2019, 16:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Goran wrote:
Har ingen åsikt om detta, men försök (PM) få Jonken att nappa, han brukar ge utförliga utredningar av "nörd-problem".

Vem vet...men han kanske inte har nån erfarenhet av detta! :wink:

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


08 Mar 2019, 00:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Korvabengt wrote:
Jag har en chambered R8 som jag tyckte lät lite "glåmig" med original mickarna.
Satte i ett set Wizz Premium Clone och jag är väldigt nöjd!

/Tomas

Tror jag det...dom låter fint men kostar fina pengar juu! :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


08 Mar 2019, 00:03
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Axewall wrote:
Kanske testa med pickups som har A4 magnet?
De brukar ge lite piggare ljud jämfört med en A2-bestyckad pickup. Finns Tonerider, Seymour Duncan, Irongear m.fl.

Ok, ja det får jag kolla upp...har aldrig testat nån A4 magnet vad jag vet men nån gång ska vara den första. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


08 Mar 2019, 00:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Henkie wrote:
Om du vill ha en bright humbucker som ändå låter humbucker kan till exempel en Duncan Jazz vara trevlig. Om du vill nå nästa dimension, prova Dimarzio EJ Custom. Den är typ single coil-bright. SUPERTREVLIG i hals, förmodligen inte i stall även om jag inte orkat prova den där. :arrow:

SD Jazz är ju en mik som funkar i dom flesta lägen och EJ Custom är faktiskt en av mickarna jag funderat på, bara det inte blir föööör bright men det går ju att dämpa lite med 250's pottar och coatade strängar bl.a så ja...why not. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


08 Mar 2019, 00:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
valvetubes wrote:
Tyckte jag såg att du sökte Classic 57:or? De skall nog funka bra i den guran. På halsmicken kan det löna sig att mecka med pickuphöjden, luta ner den på bassidan och sedan skruva på de enskilda skruvarna för varje sträng, efter tycke och smak. Man kan också vända halsmicken så att skruvarna är mot stallhållet. Ger liiiiiite mindre bas och liiiiiite mer sprill. Marginellt, men ändå. Bumliga halsmickar är kass. Även högpassfilter (en konding på rätt ställe) på halsmicken gör en del. Även treble bleed om man använder volympoten ibland.

57-mickarna är tänkt till min Gibson LP faktiskt men jag har funderat på om dom inte skulle funka fint i denna gura också.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


08 Mar 2019, 00:30
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Trevliga mickar. Värt att testa!

_________________
##################


08 Mar 2019, 06:06
Profile

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 800
Location: Go:teborg
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Stoppade två Mojotone 59 Clone Low Output i min 335:a. Tyckte det blev trevligt.

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


08 Mar 2019, 08:25
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Mitt huvudinstrument under ganska många år nu har en helt chambered kropp (faktiskt även huvudet, målet var låg vikt).
Är i övrigt en Ibanez FR modell med EGDE stall och HH.

Jag skulle gissa att din inte är lika mycket chambered som min, men det ger tveklöst ett "speciellt" ljud som behöver "tämjas" av annat än det vanliga.
För mig var målet att det skulle låta som en "vanlig" gitarr, alltså inte att framhäva de egenskaper/egenheter den har, alltså mer att dölja dem.
Alltså en gitarr att spela och göra samma saker som jag gjort med samma modell som är helt solid.

I mina ögon får gitarren en mellanregister honk i det mellanregistret, mindre botten och en diskant som lätt blir hård/otrevlig av chambered grejen.
Min är gjord i extremt lätt ask, vilket nog förstärker diskant delen av ovan en del.

Nu hade jag lyxen att DiMarzio gjorde flera prototyper på mickar åt mig och till sist blev jag helt nöjd.
Nu hörs bara ihåligheten när man spelar oinkopplat (och de verkar vara vad du beskriver) men inte när den förstärks.
Min utgångspunkt var min egen DiMarzio MO bucker, som är EQ-mässigt kommande från en DiMarzio Breed men med markant lägre output (och det förändrar ju EQn).

Det som funkade för mig blev en mick med mycket botten, lagom lågt mellanregister och en av-rullad diskant (som rullar av lågt, så att det även påverkar högt mellanregister). Det enda som funkade var med låg output, lågt på listan bland DiMarzio medium output mickar.

Vad är det för gitarr du har och vad spelar du med den?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Mar 2019, 11:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Magnus Olsson wrote:
Mitt huvudinstrument under ganska många år nu har en helt chambered kropp (faktiskt även huvudet, målet var låg vikt).
Är i övrigt en Ibanez FR modell med EGDE stall och HH.

Jag skulle gissa att din inte är lika mycket chambered som min, men det ger tveklöst ett "speciellt" ljud som behöver "tämjas" av annat än det vanliga.
För mig var målet att det skulle låta som en "vanlig" gitarr, alltså inte att framhäva de egenskaper/egenheter den har, alltså mer att dölja dem.
Alltså en gitarr att spela och göra samma saker som jag gjort med samma modell som är helt solid.

I mina ögon får gitarren en mellanregister honk i det mellanregistret, mindre botten och en diskant som lätt blir hård/otrevlig av chambered grejen.
Min är gjord i extremt lätt ask, vilket nog förstärker diskant delen av ovan en del.

Nu hade jag lyxen att DiMarzio gjorde flera prototyper på mickar åt mig och till sist blev jag helt nöjd.
Nu hörs bara ihåligheten när man spelar oinkopplat (och de verkar vara vad du beskriver) men inte när den förstärks.
Min utgångspunkt var min egen DiMarzio MO bucker, som är EQ-mässigt kommande från en DiMarzio Breed men med markant lägre output (och det förändrar ju EQn).

Det som funkade för mig blev en mick med mycket botten, lagom lågt mellanregister och en av-rullad diskant (som rullar av lågt, så att det även påverkar högt mellanregister). Det enda som funkade var med låg output, lågt på listan bland DiMarzio medium output mickar.

Vad är det för gitarr du har och vad spelar du med den?

/Magnus

Tjo!

Nej, så mycket chambered är nog inte min...det är bara kroppen som är urholkad.
Gitarren är en Carvin H2 (Allan Holdsworth Model), då kanske du har koll på vad det är frågan om.

Den är ju urholkad men på ett bra sätt i det här fallet, man får en bra akustisk klang som även tar sig in i mickarna...dock så är själva ljudet ut i stärkaren lite "matt" just nu...skulle vilja öppna upp det lite grann och samtidigt få lite mer bett i ljudet. Jag har så klart labbat med dom befintliga mickarna i höjdled men hittar inget som mina öron gillar riktigt.
Jag köpte gitarren för att kunna få lite andra typer av sound i studion mot de andra solida gurorna jag har så denna gura behöver inte låta som en "vanlig" så att säga.
Den är ju lite speciell med sin urholkade mindre kropp och den feta halsen, trots det så är inte det här exet framtung utan snarare tvärtom. Det tog ett tag att "förstå" gitarren och komma överens med den feta halsen (som dock är väldigt skön) men nu är det nästa så att denna gura är bland de skönare jag har i nån lustig kombination. :) Det är därför jag vill fixa till detta så den kommer väl till användning...för den är rätt snygg också. :mrgreen:

Har kollat lite på DiMarzios AT-1 och den är ju rätt fet i sitt sound...jag har inget emot att få mer drag i guran men jag kanske får kolla på low-output-mickar som du säger och då går ju AT-1:an bort. DiMarzio har ju några PAF-mickar som kanske kan vara nåt att kolla på (36th Anniv, Master, 59 etc). Ja, det är ju en djungel där ute som vi vet men kanske att du har nåt tips att ge i detta fall...du diggar ju Allan och har säkert lirat på en H2:a nån gång så då är det kanske lättare att veta vart man ska barka hän. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


08 Mar 2019, 12:22
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Martin wrote:
Stoppade två Mojotone 59 Clone Low Output i min 335:a. Tyckte det blev trevligt.

Mojotone har jag aldrig testat men kan vara värt att slå ett öga på dessa...nu är ju inte min gura som en 335:a men ändå, kanske lite åt det hållet i alla fall.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


08 Mar 2019, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Majkel wrote:
Tjo!

Nej, så mycket chambered är nog inte min...det är bara kroppen som är urholkad.
Gitarren är en Carvin H2 (Allan Holdsworth Model), då kanske du har koll på vad det är frågan om.

Den är ju urholkad men på ett bra sätt i det här fallet, man får en bra akustisk klang som även tar sig in i mickarna...dock så är själva ljudet ut i stärkaren lite "matt" just nu...skulle vilja öppna upp det lite grann och samtidigt få lite mer bett i ljudet. Jag har så klart labbat med dom befintliga mickarna i höjdled men hittar inget som mina öron gillar riktigt.
Jag köpte gitarren för att kunna få lite andra typer av sound i studion mot de andra solida gurorna jag har så denna gura behöver inte låta som en "vanlig" så att säga.
Den är ju lite speciell med sin urholkade mindre kropp och den feta halsen, trots det så är inte det här exet framtung utan snarare tvärtom. Det tog ett tag att "förstå" gitarren och komma överens med den feta halsen (som dock är väldigt skön) men nu är det nästa så att denna gura är bland de skönare jag har i nån lustig kombination. :) Det är därför jag vill fixa till detta så den kommer väl till användning...för den är rätt snygg också. :mrgreen:

Har kollat lite på DiMarzios AT-1 och den är ju rätt fet i sitt sound...jag har inget emot att få mer drag i guran men jag kanske får kolla på low-output-mickar som du säger och då går ju AT-1:an bort. DiMarzio har ju några PAF-mickar som kanske kan vara nåt att kolla på (36th Anniv, Master, 59 etc). Ja, det är ju en djungel där ute som vi vet men kanske att du har nåt tips att ge i detta fall...du diggar ju Allan och har säkert lirat på en H2:a nån gång så då är det kanske lättare att veta vart man ska barka hän. :)


Nu är jag helt med dig, har spelat mycket på såna där. Extremt trevliga gitarrer med en radius som tar ett tag att vänja sig vid.
Älskar verkligen de modellerna.

Och jag är helt med dig om ljudet, de saknar bett som i att de ligger en filt över dem.
Och det är nästan helt mickarna som gör den egenskapen. Det hollow i den gör att mellanregistret tar mer plats, vilket gör att man upplever det som att diskanten är lite återhållen (eller vilket ord man nu skall använda).

Även om jag själv gillar AT micken tror jag inte den är vad du skall ha för det du verkar vara ute efter.
Den är ganska lik en lite hetare version av den EQ Allanmickarna har.
Jag tror inte heller på en mick som 36th PAF, jag tror inte den lilla mellanregister puckel den har gör sig bra i en sån gitarr.
Bättre är nog Air Classic (svagare version) eller PAF Pro (om man vill ha lite hetare). Eller Mo Joe.

Men du borde fan testa min MO där i.
Du kan få köpa en sån och testa, om du vill.
Tror dock bara att jag har dem lösa i zebra (kan kollas i kväll).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Mar 2019, 12:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Magnus Olsson wrote:
Nu är jag helt med dig, har spelat mycket på såna där. Extremt trevliga gitarrer med en radius som tar ett tag att vänja sig vid.
Älskar verkligen de modellerna.

Och jag är helt med dig om ljudet, de saknar bett som i att de ligger en filt över dem.
Och det är nästan helt mickarna som gör den egenskapen. Det hollow i den gör att mellanregistret tar mer plats, vilket gör att man upplever det som att diskanten är lite återhållen (eller vilket ord man nu skall använda).

Även om jag själv gillar AT micken tror jag inte den är vad du skall ha för det du verkar vara ute efter.
Den är ganska lik en lite hetare version av den EQ Allanmickarna har.
Jag tror inte heller på en mick som 36th PAF, jag tror inte den lilla mellanregister puckel den har gör sig bra i en sån gitarr.
Bättre är nog Air Classic (svagare version) eller PAF Pro (om man vill ha lite hetare). Eller Mo Joe.

Men du borde fan testa min MO där i.
Du kan få köpa en sån och testa, om du vill.
Tror dock bara att jag har dem lösa i zebra (kan kollas i kväll).

/Magnus

Ok, ja då förstår jag att du fattar vad jag menar...he he. Jag håller med, det är en väldigt trevlig gitarr nu när man har vant sig och lirat en del på den...det är lite lustigt för varje morgon när jag kommer till studion så går jag in och plockar ner den från väggen och lirar 5-10min, jag bara älskar halsen på nåt konstigt sätt...ha ha ha...sjukt!

Visst är det så...det känns som att det ligger en filt över ljudet på nåt vis så det hade det varit himla gutt att få bort det där lite grann.
Ok, då stryker vi AT-1:an helt enkelt. PAF Pro har jag haft i mina tankar och jag tror nog att jag vill ha lite "hetare" mickar i denna gura ändå...inom rimliga gränser så klart. Jag har en PAF Joe, som är en av mina favorit Neck-mickar, i en annan gura...kanske skulle flytta över den till H2:an och hitta nåt annat till den istället. Då kanske en PAF Pro eller Mo Joe skulle funka i Bridgeläget på H2:an...hmm.
Ok...menar du att din nya MO-mick skulle funka eller din vanliga MO? Det vet nog bara du, jag har aldrig testat en sån av nån anledning. :wink: Men zebra...aj aj...det går inte i den här guran som det är tänkt nu, endast svart kommer att funka...hmmmmm. Som jag sade så är den rätt nice med "Carvin-blå-quiltad-topp" och tillsammans med resten av hårdvaran så skulle det se lite corny ut med en zebra...men men...kolla om du inte råkar ha en svart liggandes...i så fall så testar jag den gärna. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


08 Mar 2019, 13:15
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Magnus Olsson wrote:
Men du borde fan testa min MO där i.
Du kan få köpa en sån och testa, om du vill.
Tror dock bara att jag har dem lösa i zebra (kan kollas i kväll).

/Magnus

Hallå Magnus!
Tänkte kolla om du hunnit se över dina MO-mickar och vad du hade på hyllan? Skulle vara spännande att prova en sån i Carvinguran. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


10 Mar 2019, 13:58
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Majkel wrote:
Magnus Olsson wrote:
Men du borde fan testa min MO där i.
Du kan få köpa en sån och testa, om du vill.
Tror dock bara att jag har dem lösa i zebra (kan kollas i kväll).

/Magnus

Hallå Magnus!
Tänkte kolla om du hunnit se över dina MO-mickar och vad du hade på hyllan? Skulle vara spännande att prova en sån i Carvinguran. :)


Jag hade tyvärr bara zebra på den version (senaste) du borde prova.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


10 Mar 2019, 20:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Mickar i en chambered gitarr?
Magnus Olsson wrote:
Jag hade tyvärr bara zebra på den version (senaste) du borde prova.

/Magnus

Ah...ok...hmm...men vad sjuttsingen...bara zebra...hmmmm... :?

Ok...jag drar ett pm later så löser vi det! :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


10 Mar 2019, 20:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.