View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 21:56



Reply to topic  [ 8 posts ] 
HJÄLP! Roasted Maple Stratocaster Hals 22 band från Kina 
Author Message

Joined: 14 Jan 2016, 10:31
Posts: 56
Post HJÄLP! Roasted Maple Stratocaster Hals 22 band från Kina
Hej!

Nu har jag gjort det igen. Jag har varit dum! :roll:

Jag lät mitt köpglada gamla finger trycka på knappen innan jag verkligen kontrollerat allt.
Nu är en Stratocaster-hals med 22 band på väg hit och jag misstänker starkt att jag inte kan använda den till Strata-kroppen som den var tänkt för.
Det är nämligen så att greppbrädan inte är överhängande, utan halsen är lika lång som greppbrädan, dvs 22 band.
Hade det varit s.k. "overhang" på greppbrädan hade det inte varit några problem men nu antar jag att det blir en massa problem med intonation, scale length osv?

Så mina frågor lyder nu: Måste halsfickan gröpas ur (för installation på vanlig kropp)? Kan man istället justera sadlarna för att kompromissa med den ändrade scale lengthen?

Alternativt; vet någon var man kan få tag i en strata-kropp anpassad efter 22 bands-halsar? Squiers, Charvels, Fender, Allparts?

Specs:
Neck:maple
Nut:42mm
Width at Heel:56mm
scale length:648mm
Fingerboard Radius:9.5”

Här är bilder på halsen:

Image
Image
Image

Här är en länk till annonsen:
https://www.ebay.com/itm/202542889460

All form av hjälp/tips uppskattas!
Mvh Pontus


19 Feb 2019, 20:25
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: HJÄLP! Roasted Maple Stratocaster Hals 22 band från Kina
Enklast är väl att köpa en kropp som inte har förborrade hål för stallet men i övrigt fräst så kan du placera det fritt så är du säker på att det kommer rätt.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


21 Feb 2019, 01:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3704
Location: Hising Island
Post Re: HJÄLP! Roasted Maple Stratocaster Hals 22 band från Kina
Har du fått hem den än och konstaterat att den faktiskt ser ut så? Det kan ju vara lite hejkån-bäjkon från Kina om man säger så.

Dragstångsmuttern sitter väldigt långt in eftersom den inte syns - du kan kanske kapa och forma om halsen.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


21 Feb 2019, 08:52
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: HJÄLP! Roasted Maple Stratocaster Hals 22 band från Kina
Du kanske ska vänta och se om du får nånting alls och hur produkten ser ut för inte säkert som påpekats att det är produkten på bilden. Vänta in halsen och kolla mått och annat innan du beställer en kropp annars står du där med två kroppar för att den första inte passade. Med tanke på roasted maple och priset på halsen så skulle jag ha rätt låga förväntningar på kvalite så risken är ju att du får nått som bara är färgat och inte alls vill använda halsen. Troligen också billiga bandstavar som behöver bytas ut så simma lugnt tills du vet vad du får.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


21 Feb 2019, 09:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: HJÄLP! Roasted Maple Stratocaster Hals 22 band från Kina
Har inga tips angående kropp eller vart halsen passar.

Men med det bandjobbet skall man nog göra säkert att man har ett stall som är väldigt, väldigt, narrow spaced.
Hela bygget ser ju bedrövligt ut.

Måste fråga för att stilla min nyfikenhet, varför köper man en såna hals efter att ha sett de bilderna?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Feb 2019, 11:10
Profile WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: HJÄLP! Roasted Maple Stratocaster Hals 22 band från Kina
Om den nu inte passar så skulle jag hellre kapa i den fina (no offence) 60 dollarshalsen än i en kropp med korrekt ficka.

Om inte det går skulle jag försöka sälja halsen billigt till nån (och upplysa om problemen), finns alltid nån tokig jävel
som finner nåt slags perverterad glädje i att få saker som inte passar att passa ändå :? . All heder till dessa människor, tyvärr
är jag inte en av dem.

Går inte detta skulle jag slänga den och memorera säljaren så att jag aldrig köper där igen.


21 Feb 2019, 11:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Jan 2016, 10:31
Posts: 56
Post Re: HJÄLP! Roasted Maple Stratocaster Hals 22 band från Kina
Hejsan! Tack för alla svar!

Jag kontaktade säljaren och de gick med på att fräsa bort lite trä så det blir överhäng! Nu får vi bara hoppas att måtten blir korrekta.
Finishen ser ju inte riktigt ut att vara roasted maple, utan snarare betsad maple? :)

Det här kan bli lite hur som helst känner jag...


22 Feb 2019, 06:49
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: HJÄLP! Roasted Maple Stratocaster Hals 22 band från Kina
Nja finishen ska du inte oroa dig över för i motsats till snajsiga ådrade halsar i exotiska trä så är bra rostade halsar rätt jämna i trästrukturen och nästan småtråkiga. Hade det varit kvist eller något kraftigt mörkt stråk så finns alla chanser att halsen slår sig så rostade halsar är lite annars. Exempelvis så har jag prövat ett tjugotal sonnemo och de allra bästa skapelserna hade halsar som är snarlika i färg och textur på trä. Däremot ser det ut som lite jobb med sandpapper och ytbehandling skulle göra susen och nya bandstavar skadar inte.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Feb 2019, 11:14
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.