View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:37



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Kan man vända en P90 åt fel håll? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Kan man vända en P90 åt fel håll?
Frågan är nog sjukt korkad, men ändå...

Alltså, i en LP Jr med bara en mick. Den går ju att vända åt två håll. Men iom att det bara är en mick och magneten är väl vad jag förstår lika stark rakt över, lindningen densamma jäms över även den, så borde det ju inte gå att vända den åt fel håll oavsett hur man gör?

Ber om ursäkt om det faller på sin egen dumhet, men jag vill vara säker och släppa tanken på att det kan vara fel. :D

Köpte en P90 på ebay från en snubbe i Spanien - General heter märket. https://generalvintagetone.com/ Coola grejer! Han gör även stärkare och annat kul. Mycket vintage vibe på prylarna. Kolla in den. Köpte den för att den hade lite lägre ohm. 7,7 och sen hade den aged alnico 3 - vilket i teorin borde passa min gura som hand i handske. Det verkar det som om det gjorde. Har varit i repan själv och provat lite och jag tycker det låter fantastisk, men elddopet kvarstår, den ska repas med oxå. Hade en glassig skön diskant som blommade ut och lät väldigt balanserad. Frågan ovan föranleds av att jag tyckte att de spunna strängarna var lite mer dämpade mot vad jag är van vid, men det låter bra och balanserat ändå. Så jag ville bara säkerställa om det finns en chans att den ska vändas för att få andra egenskaper innan jag börjar skruva igen.

Nu ska jag fortstätta att sippa på min ypperligt goda ipa och önskar alla en trevlig helg! :D


16 Feb 2019, 18:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Kan man vända en P90 åt fel håll?
Nej rent elektriskt är det ingen skillnad.
Däremot vet jag för lite om magneter för att svara tvärsäkert där.
Om man skulle fundera på om magneterna inte var lika starkt magnetiserade under de lindade strängarna kanske det kunde bli någon skillnad?
Jag skulle nog vända micken och prova bara för att vara säker.


16 Feb 2019, 20:14
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Kan man vända en P90 åt fel håll?
Nej det går inte på en gitarr med bara en mick.
Jag menar, det är ju inte som att vända en vänsterhals mot en högerkropp eller vice versa.
:wink:

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


16 Feb 2019, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Kan man vända en P90 åt fel håll?
Marshall wrote:
Nej det går inte på en gitarr med bara en mick.
Jag menar, det är ju inte som att vända en vänsterhals mot en högerkropp eller vice versa.
:wink:


Jag är ganska säker på att han menar att snurra micken ett halv varv vilket går alldeles utmärkt att göra.
Inte vända den upp och ner!


17 Feb 2019, 21:47
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Kan man vända en P90 åt fel håll?
Urban wrote:
Marshall wrote:
Nej det går inte på en gitarr med bara en mick.
Jag menar, det är ju inte som att vända en vänsterhals mot en högerkropp eller vice versa.
:wink:


Jag är ganska säker på att han menar att snurra micken ett halv varv vilket går alldeles utmärkt att göra.
Inte vända den upp och ner!


:mrgreen:
Det är jag också säker på. Och när han undrar om den går att vända åt fel håll får han beskedet att det inte går. Så är det.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


18 Feb 2019, 00:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Kan man vända en P90 åt fel håll?
Kan bli bökigt med sladden om man sätter den upp och ned

_________________



18 Feb 2019, 13:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Kan man vända en P90 åt fel håll?
Ber om ursäkt för mitt otroligt svårförståeliga ordval. Givetvis menar jag inte upp och ned på det sätt som en del väljer att tolka det som - ja sladden blir ju svår att få plats med under kåpan. Men för er som tänkte utanför boxen och tolkade det på ett förnuftigt vis så gällde det alltså om man roterar den - som en kompass. Hoppas det är klarare nu om någon mer ligger sömnlös över ordvalet. :wink:


18 Feb 2019, 18:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Kan man vända en P90 åt fel håll?
Marshall och Mike Leaf: Är ni seriösa eller trollar ni? :roll: :shock: :lol: :lol: :lol:

Marshall du får väldigt gärna förklara varför man inte kan vända en P90 ett halv varv?


18 Feb 2019, 20:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Kan man vända en P90 åt fel håll?
Urban wrote:
Marshall och Mike Leaf: Är ni seriösa eller trollar ni? :roll: :shock: :lol: :lol: :lol:


Nämen alltså, kabeln kommer ju ut i ena hörnet på micken. Det nedre. Vänder man på den så blir ju kabeln klämd under micken och längden kanske inte ens räcker. Skulle kännas som att ta på sig kallingarna bak och fram.

_________________



18 Feb 2019, 20:22
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Kan man vända en P90 åt fel håll?
Mike Leaf wrote:
Urban wrote:
Marshall och Mike Leaf: Är ni seriösa eller trollar ni? :roll: :shock: :lol: :lol: :lol:


Nämen alltså, kabeln kommer ju ut i ena hörnet på micken. Det nedre. Vänder man på den så blir ju kabeln klämd under micken och längden kanske inte ens räcker. Skulle kännas som att ta på sig kallingarna bak och fram.


Nej, det du syftar på är att ta på sig kalsongerna upp och ner, inte bak-och-fram.


18 Feb 2019, 21:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Kan man vända en P90 åt fel håll?
Urban wrote:
Marshall och Mike Leaf: Är ni seriösa eller trollar ni? :roll: :shock: :lol: :lol: :lol:

Marshall du får väldigt gärna förklara varför man inte kan vända en P90 ett halv varv?


Det har jag aldrig sagt. Jag sa att det inte går att vända den åt fel håll, på en gitarr med bara en mick.
Två gånger.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


21 Feb 2019, 00:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.