View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:21



Reply to topic  [ 3 posts ] 
fixa svajmast och ev Airbucking.... Ibanez 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post fixa svajmast och ev Airbucking.... Ibanez
Har en Ibanez RG från -98 som jag köpte för ett tag sedan, i samband med strängbyte etc drog jag fast svajmasten i Edgestallet eftersom den satt lite löst. Dvs det är själva hållaren som man sticker i svajspaken i som satt och nu igen sitter lite löst.

Det blir helt enkelt glapp i svajet, lite irriterande.

Eftersom den lilla muttern verkar jobba sig lös undrar jag om någon har testat med att sätta typ Locktite eller liknande på denna mutter? Det är ju rätt irriterande att behöva ta loss stallet för att fixa detta, det är ju inte jättekul att lössa ett Edge/Floyd...

Vad gäller Airbucking så är det ju DiMarzio som tagit patent på att ha lite plastbitar i mikarna så att magneten inte kommer i kontakt med polskurvarna. Ska de ett klarare mer behagligt ljud pga mindre string pull etc.

Funderar på att testa på mina EVO-mikar, de är lite för heta...

DiMarzios patent https://patents.google.com/patent/US5399802?oq=5399802 det gick tydligen ut i dagarna.

Någon som testat denna variant?

_________________
/Lennart


10 Feb 2019, 21:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: fixa svajmast och ev Airbucking.... Ibanez
Custom Sam wrote:
Har en Ibanez RG från -98 som jag köpte för ett tag sedan, i samband med strängbyte etc drog jag fast svajmasten i Edgestallet eftersom den satt lite löst. Dvs det är själva hållaren som man sticker i svajspaken i som satt och nu igen sitter lite löst.

Det blir helt enkelt glapp i svajet, lite irriterande.

Eftersom den lilla muttern verkar jobba sig lös undrar jag om någon har testat med att sätta typ Locktite eller liknande på denna mutter? Det är ju rätt irriterande att behöva ta loss stallet för att fixa detta, det är ju inte jättekul att lössa ett Edge/Floyd...

Om jag nu förstår dig rätt:
Det skall räcka med att dra fast arm holdern. Du måste dock skruva fast den först från ovansidan -innan du drar fast muttern på undersidan. Att dra fast den från ovansidan; kan vara lite knepigt: Det är lätt att förstöra den om man inte har en exakt rätt typ av planmejsel (modell större). Meao: Själva arm holdern skall skruvas fast först från ovansidan. Först efter detta låser man med bulten från undersidan.


/ Jonken


11 Feb 2019, 18:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: fixa svajmast och ev Airbucking.... Ibanez
Jonken wrote:

Om jag nu förstår dig rätt:
Det skall räcka med att dra fast arm holdern. Du måste dock skruva fast den först från ovansidan -innan du drar fast muttern på undersidan. Att dra fast den från ovansidan; kan vara lite knepigt: Det är lätt att förstöra den om man inte har en exakt rätt typ av planmejsel (modell större). Meao: Själva arm holdern skall skruvas fast först från ovansidan. Först efter detta låser man med bulten från undersidan.


/ Jonken


Aha, tack för den informationen! Bockar och bugar!

_________________
/Lennart


11 Feb 2019, 19:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.