View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:27



Reply to topic  [ 7 posts ] 
7-strängat? 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 7-strängat?
Jag har blivit sugen på 7-strängat och skulle gärna ta emot tips om vad som skulle passa mig. Musiken är progressiv rock/metal och den ska bara användas i studio, (dvs hemma :)). Det behöver alltså inte vara ett proffsinstrument. Kan tänka mig att lägga upp till 10kkr.

Jag körde i flera år på en Ibanez Universe som var suveränt bra men det finns ju andra gitarrer där ute. Har tittat främst på Ibanez men är lite skeptisk till att de skyltar med supertunna halsar. Universen var ganska biffig och det är nog åt det hållet jag vill ha. Har också sneglat åt Sterling by Music Man, JP-serien. Testade ett par i veckan men de hade också ganska platta halsar och strängarna var så lågt ställda att det mest rasslade. Tror dock att det ändå är ett alternativ. Schecter? Har bara testat en billig variant och den var förvånansvärt bra.

Många av 7-strängade verkar vara riktade åt dödsmetall och ser ut därefter också. Även om den bara är tänkt att användas för inspelning så spelar utseendet en liten roll. :oops:

Om man skulle önska så är det HH-konfiguration och svajstall är inte nödvändigt.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


08 Feb 2019, 10:46
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: 7-strängat?
Kul, en sjua måste man ha, minst en!!

Jag tycker att för att en sjua skall få riktigt bra stuns i låga B behöver man ofta lite längre skala.
Har man väldigt nätta plektrumanslag funkar vanlig skala.
Fanned frets är väldigt trevligt där.

Fast stall är mer eller mindre ett måste för riff spel (annars svajar det bara på det låga).

Snälla humbuckers, låg output och rak EQ, funkar bäst (i mina öron).
Driver man stärkaren hårt med heta mickar blir det låga bara svampigt och ofokuserat (man kan jobba sig runt det med att skära bort det låga innan stärkaren med till exempel en TS9 eller TS808, helst en 9). Även det med balansen, med feta mickar går det inte att få leadljud bra om man skall ha kvar någon definition i det låga (eller tvärt om, mycket definition i det låga och det höga låter plink plink).

Kolla på Ibanez RGD serie. Inte jättetunna halsar (det är det bara några RG sjuor som har).
Denna. RGD71AL.
https://www.ibanez.com/eu/products/deta ... 1p_01.html

Eller RGDIX7MPB
https://www.ibanez.com/eu/products/deta ... pb_02.html

Eller (ful som styk men väldigt bra) RGD71ALMS
https://www.ibanez.com/eu/products/deta ... 1p_01.html

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Feb 2019, 11:31
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: 7-strängat?
Barition är ett i det närmaste ett måste -27/28 tum känns bra i min värld.

Har en sånn där elak(tuff) hårdråkkssvart(vilket är gitarrvärldens tråkigaste färg).

Satt EMG i den men efter att konslutat Mangepånken så sitter det numera en DM D-sonic i stall och PAF7 i hals med en superswitch så kan den mycket numera.


08 Feb 2019, 23:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Jan 2008, 17:00
Posts: 1348
Location: Trollhättan
Post Re: 7-strängat?
Köp en beg RG1527. Brukar dyka upp till okay priser.

_________________
"spelar som smör" var ett understatement, som smör i en teflonpanna snarare


10 Feb 2019, 19:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: 7-strängat?
Tack för tipsen!

Slog till på en Ibanez SIR27 så nu blir det till att vänja sig vid en sjua igen. 8)

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


10 Feb 2019, 21:41
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: 7-strängat?
Grattis till köpet av en riktigt trevlig 7:a!

Ett tjog år sedan byggde jag mig en HPD 7:a. Mest för att egentligen allt i 7:a -väg under denna tid hade kroppar av basswood; och det lät även tyvärr därefter. Jag ville precis mer åt ett tightare sound som du har i din SIR27. Jag fann ganska fort att den rätta vägen för mig; var tunnare strängar + jämnare tjockleks hopp i dessa. Jag strängar min 009, 011, 016, 022, 032, 042, 052. Detta sätt ger mig en mycket mer användbar låg B-sträng -som är tight istället för bara o distinkt och dåv. Det är många som tyckt att jag är galen; när jag pluggat in min HPD Ibanez 7:a i min Custom byggda Fender Twin Reverb stärkare. Lika förvånade har alla dessa varit efter att man börjat lira. Det går inte i ord beskriva hur en tight låg B-sträng låter genom en naturligt djup, kristallren förstärkare. Ett sound som de flesta garanterat inte upplevt eller hört tidigare. (Tänk typ; Hank Marvin med en extra sträng.) :lol:


/ Jonken


11 Feb 2019, 19:17
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: 7-strängat?
Ja, den var riktigt trevlig! Blev glatt överraskad över hur lätt den är. Jag har inte testat den i en riktig stärkare än utan bara i digitalgrunka. Var dock också meningen att jag bara skulle köra den så eftersom jag bara har användning för en sjua hemma och där går det inte att dra på med stärkare. (Åtminstonde ett litet tag eftersom jag nu också inte kunde låta bli att beställa en Two Notes Torpedo Reload så jag kan köra stärkare även hemma. :oops: ). Gillar att den har (bra) passiva mickar.

Klurigt det här med sjusträngat... Jag lyckas inte riktigt få till dämpning av alla strängar när jag spelar på B-strängen. D- och G-strängarna vill gärna ligga fria och sjunga med. Får försöka hitta en ny vinkel för högerhanden så allt dämpas som det ska. :?

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


15 Feb 2019, 17:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.