View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 05:05



Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Instrumentförsäkring? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Instrumentförsäkring?
Ni som har dyra instrument, har ni någon speciell instrumentförsäkring till dessa? Tips på bra försäkring?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Feb 2019, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Instrumentförsäkring?
Jag har ingen specialförsäkring på mina.
Men har skrivit upp min hemförsäkring (fått med det där) och skaffat bra larm med direktkoppling till polisen.

I övrigt ett bra ämne att ta upp, många tänker inte på det förrän det är för sent.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Feb 2019, 13:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Instrumentförsäkring?
Magnus Olsson wrote:
Jag har ingen specialförsäkring på mina.
Men har skrivit upp min hemförsäkring (fått med det där) och skaffat bra larm med direktkoppling till polisen.

I övrigt ett bra ämne att ta upp, många tänker inte på det förrän det är för sent.


/Magnus


Hemförsäkring täcker normalt inte instrument som man använder för att tjäna pengar med.
Vare sig det är ifrån hemmet eller inte , lite eller mycket pengar , kan vara värt att kolla upp.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


04 Feb 2019, 15:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Instrumentförsäkring?
Bapman wrote:
Magnus Olsson wrote:
Jag har ingen specialförsäkring på mina.
Men har skrivit upp min hemförsäkring (fått med det där) och skaffat bra larm med direktkoppling till polisen.

I övrigt ett bra ämne att ta upp, många tänker inte på det förrän det är för sent.


/Magnus


Hemförsäkring täcker normalt inte instrument som man använder för att tjäna pengar med.
Vare sig det är ifrån hemmet eller inte , lite eller mycket pengar , kan vara värt att kolla upp.


Det är helt sant.
De täcker inte instrumentet när man jobbar, men gör det när man inte jobbar (när de står hemma, till exempel).
Iallafall enligt den info jag fick.

De riktiga instrumentförsäkringar jag kollat upp är helt enkelt för dyra och jag spelar inte live ofta nog längre för att det skall vara värt det.
De 50 tal gånger om året jag gör det nu för tiden hanterar jag prylarna själv och minimerar risken för att något skall hända.
Skulle jag flyga mer, som jag gjorde förr, skulle jag tänka om.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Feb 2019, 16:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Instrumentförsäkring?
Magnus Olsson wrote:

Det är helt sant.
De täcker inte instrumentet när man jobbar, men gör det när man inte jobbar (när de står hemma, till exempel).
Iallafall enligt den info jag fick.

De riktiga instrumentförsäkringar jag kollat upp är helt enkelt för dyra och jag spelar inte live ofta nog längre för att det skall vara värt det.
De 50 tal gånger om året jag gör det nu för tiden hanterar jag prylarna själv och minimerar risken för att något skall hända.
Skulle jag flyga mer, som jag gjorde förr, skulle jag tänka om.

/Magnus


Detta stämmer inte i de allra flesta fall.
Om man använder instrument till att tjäna pengar med så spelar ingen roll om man står hemma eller
om man spelar med dom.
Det bör man trippelkolla annars står man utan ersättning.
Försäkringsbolag brukar inte vara så glada att betala ut pengar , mer glada för att inkassera.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


04 Feb 2019, 16:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Instrumentförsäkring?
Bapman wrote:
Magnus Olsson wrote:

Det är helt sant.
De täcker inte instrumentet när man jobbar, men gör det när man inte jobbar (när de står hemma, till exempel).
Iallafall enligt den info jag fick.

De riktiga instrumentförsäkringar jag kollat upp är helt enkelt för dyra och jag spelar inte live ofta nog längre för att det skall vara värt det.
De 50 tal gånger om året jag gör det nu för tiden hanterar jag prylarna själv och minimerar risken för att något skall hända.
Skulle jag flyga mer, som jag gjorde förr, skulle jag tänka om.

/Magnus


Detta stämmer inte i de allra flesta fall.
Om man använder instrument till att tjäna pengar med så spelar ingen roll om man står hemma eller
om man spelar med dom.
Det bör man trippelkolla annars står man utan ersättning.
Försäkringsbolag brukar inte vara så glada att betala ut pengar , mer glada för att inkassera.


Du har säkert rätt (och definitivt i biten att få betalt men inte vilja betala).
Men jag skall ha det i skrift hemma.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Feb 2019, 17:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Instrumentförsäkring?
Finns inga larm med direktkoppling till polis. Larmbolaget ringer polisen på 112 sen agerar dom efter vilken prio och resurser man vill använda.

_________________



04 Feb 2019, 21:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Instrumentförsäkring?
Mike Leaf wrote:
Finns inga larm med direktkoppling till polis. Larmbolaget ringer polisen på 112 sen agerar dom efter vilken prio och resurser man vill använda.


Jobbar som larminstallatör (enbart mot företag ) och det är helt sant det du skriver, jag har aldrig varit med om en direktuppkoppling till polisen av den enkla anledningen att dom inte tar emot larm förutom i väldigt speciella fall.
Kanske finns lokala avvikelser men har aldrig hört talas om det.
Förr i tiden kunde dom gå med på att ta emot överfallslarm men det var då det.
Larmet ringer en larmcentral som typ SOS, Rapid eller Securitas som är dom vanligaste.
Dom ringer i sin tur efter en åtgärdslista och händelse som kunden själv bestämmer, typ till sig själv under dagtid och väktare på kvälls/nattetid som sedan beslutar om polis ska kontaktas.
Men visst avskräcker ett Inbrottslarm från ingrepp men det är synd att man ska behöva ha ett överhuvudtaget.


05 Feb 2019, 08:37
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Instrumentförsäkring?
Jag har också höjt upp min hemförsäkring pga av instrumenten,det var inga problem enligt bolaget.
Har även blivit av med en gitarr i samband med en spelning,och det var heller inga problem med ersättning (man tycker väl alltid att man får för lite iof),just på den gitarren hade jag dumt nog inte skrivit upp serie.nr,vilket jag alltid brukar göra,men det räckte med fotobevis på mig med gitarren så hjälpte dom mej med ersättning.

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


05 Feb 2019, 09:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Instrumentförsäkring?
silver1 wrote:
Mike Leaf wrote:
Finns inga larm med direktkoppling till polis. Larmbolaget ringer polisen på 112 sen agerar dom efter vilken prio och resurser man vill använda.


Jobbar som larminstallatör (enbart mot företag ) och det är helt sant det du skriver, jag har aldrig varit med om en direktuppkoppling till polisen av den enkla anledningen att dom inte tar emot larm förutom i väldigt speciella fall.
Kanske finns lokala avvikelser men har aldrig hört talas om det.
Förr i tiden kunde dom gå med på att ta emot överfallslarm men det var då det.
Larmet ringer en larmcentral som typ SOS, Rapid eller Securitas som är dom vanligaste.
Dom ringer i sin tur efter en åtgärdslista och händelse som kunden själv bestämmer, typ till sig själv under dagtid och väktare på kvälls/nattetid som sedan beslutar om polis ska kontaktas.
Men visst avskräcker ett Inbrottslarm från ingrepp men det är synd att man ska behöva ha ett överhuvudtaget.


Intressant läsning.
Då kör de ju med "sanning med modifikation" marknadsföring.
Fast den enda gång det löst ut på riktigt, inbrottsförsök medan vi sov, kom polisen extremt snabbt.

Ja, det är hemskt att man skall behöva investera i sånt, det är ju en kostnad som känns. Och det avdrag man får på hemförsäkringen är ju mer symboliskt än märkbar.
Vi hade ett inbrottsförsök (eller mer, de rekade för ett och försökte bryta sig in i våra bilar på natten men vi blev väckta av våra hundar som skrämde bort dem) fick mig att omedelbart skaffa ett rejält larm. Och att jag ville ha det installerat omedelbart gjorde att jag fick betala ganska mycket extra för det, och ännu mer för att det var två byggnader som skulle larmas.

Hur som helst, jag är nöjd ändå.
Och bolagets närmaste väktare bor i samma område.
Min luftfuktare har fått det att lösa ut 2 gånger och jag har knappt hunnit fatta något innan han varit där.
Att man direkt kan prata med dem är en trevlig bonus för mörkrädd fru.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Feb 2019, 09:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Instrumentförsäkring?
https://www.musikerforbundet.se/for-med ... orsakring/

Quote:
Är du yrkesverksam musiker behöver du en försäkring för ditt instrument om det skulle skadas eller bli stulet. Din hemförsäkring gäller inte instrument som du använder i din yrkesutövning även om de befinner sig i hemmet.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


05 Feb 2019, 15:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Instrumentförsäkring?
Jag jobbar med försäkringar och har rett ut det här för egen del.
Hemförsäkringen täcker mycket riktigt inte sådant du använder i din yrkesverksamhet. Därmed är alltså instrument som används i yrkesverksamhet ej täckta av hemförsäkringen.
Men har man, som Magnus, fått inskrivet att försäkringen gäller trots att man är yrkesmusiker så gäller naturligtvis detta.

Sen finns det ju en klar gråzon. Vad är yrkesverksamhet och vad är hobby? Troligen är det Skatteverkets definition av hobbyverksamhet som gäller.
Hobbyverksamhet är något
- du utövar på din fritid
- inte är din huvudsakliga försörjning
- du gör utan vinstsyfte
Så länge man inte cashar in på spelningar så klarar man sig alltså. Vi använder t ex det lilla gage vi kan få in till replokalhyra och till att köpa gemensamma prylar och får väl därför anses kvala in som hobbymusiker. Köper man nya gitarrer för pengarna klarar man sig säkert också...

Men sen tillkommer en viktig sak. Hemförsäkringen gäller i din bostad. Inte i din replokal, under transport eller på ett gig. De flesta hemförsäkringar har ett s k bortaskydd som gäller för prylar som förvaras på annan plats än i hemmet. Men läser man det finstilta (och det har jag gjort i alla bolags villkor) så ser man att bortaskyddet INTE gäller för stöldbegärlig egendom. Instrument definieras som stöldbegärliga. Alltså gäller inte din hemförsäkring för några av de prylar som du eventuellt har i replokalen.

Så hur löser man då detta? ja, själv har jag sett till att alla fönster i replokalen är fastskruvade inifrån, att vi har tre dörrar med stadiga lås som ska forceras innan man kommer in till lokalen samt att vi har ett redigt larm. Ja och så är det förstås bara vi och inga andra som har tillgång till lokalen.
Sen har jag dessutom tjatat till mig en extra försäkring från mitt försäkringsbolag. Men jag behövde vända mig till andra avdelningar än de som hanterar hemförsäkringarna. För där har de ingen lösning. Jag har en extra försäkring som täcker det jag har i replokalen och det som jag tar med mig de få gånger jag åker ut och spelar. Den kostar några tusen per år. Men det är det värt.


06 Feb 2019, 01:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Instrumentförsäkring?
helmik wrote:
Jag jobbar med försäkringar och har rett ut det här för egen del.
Hemförsäkringen täcker mycket riktigt inte sådant du använder i din yrkesverksamhet. Därmed är alltså instrument som används i yrkesverksamhet ej täckta av hemförsäkringen.
Men har man, som Magnus, fått inskrivet att försäkringen gäller trots att man är yrkesmusiker så gäller naturligtvis detta.

Sen finns det ju en klar gråzon. Vad är yrkesverksamhet och vad är hobby? Troligen är det Skatteverkets definition av hobbyverksamhet som gäller.
Hobbyverksamhet är något
- du utövar på din fritid
- inte är din huvudsakliga försörjning
- du gör utan vinstsyfte
Så länge man inte cashar in på spelningar så klarar man sig alltså. Vi använder t ex det lilla gage vi kan få in till replokalhyra och till att köpa gemensamma prylar och får väl därför anses kvala in som hobbymusiker. Köper man nya gitarrer för pengarna klarar man sig säkert också...

Men sen tillkommer en viktig sak. Hemförsäkringen gäller i din bostad. Inte i din replokal, under transport eller på ett gig. De flesta hemförsäkringar har ett s k bortaskydd som gäller för prylar som förvaras på annan plats än i hemmet. Men läser man det finstilta (och det har jag gjort i alla bolags villkor) så ser man att bortaskyddet INTE gäller för stöldbegärlig egendom. Instrument definieras som stöldbegärliga. Alltså gäller inte din hemförsäkring för några av de prylar som du eventuellt har i replokalen.

Så hur löser man då detta? ja, själv har jag sett till att alla fönster i replokalen är fastskruvade inifrån, att vi har tre dörrar med stadiga lås som ska forceras innan man kommer in till lokalen samt att vi har ett redigt larm. Ja och så är det förstås bara vi och inga andra som har tillgång till lokalen.
Sen har jag dessutom tjatat till mig en extra försäkring från mitt försäkringsbolag. Men jag behövde vända mig till andra avdelningar än de som hanterar hemförsäkringarna. För där har de ingen lösning. Jag har en extra försäkring som täcker det jag har i replokalen och det som jag tar med mig de få gånger jag åker ut och spelar. Den kostar några tusen per år. Men det är det värt.

Tack för intressant inlägg! Om man jobbar som gitarrlärare, hur definieras det? Är man hobbymusiker så länge man inte har gigs?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Feb 2019, 09:08
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Instrumentförsäkring?
helmik wrote:
Jag jobbar med försäkringar och har rett ut det här för egen del.
Hemförsäkringen täcker mycket riktigt inte sådant du använder i din yrkesverksamhet. Därmed är alltså instrument som används i yrkesverksamhet ej täckta av hemförsäkringen.
Men har man, som Magnus, fått inskrivet att försäkringen gäller trots att man är yrkesmusiker så gäller naturligtvis detta.

Sen finns det ju en klar gråzon. Vad är yrkesverksamhet och vad är hobby? Troligen är det Skatteverkets definition av hobbyverksamhet som gäller.
Hobbyverksamhet är något
- du utövar på din fritid
- inte är din huvudsakliga försörjning
- du gör utan vinstsyfte
Så länge man inte cashar in på spelningar så klarar man sig alltså. Vi använder t ex det lilla gage vi kan få in till replokalhyra och till att köpa gemensamma prylar och får väl därför anses kvala in som hobbymusiker. Köper man nya gitarrer för pengarna klarar man sig säkert också...

Men sen tillkommer en viktig sak. Hemförsäkringen gäller i din bostad. Inte i din replokal, under transport eller på ett gig. De flesta hemförsäkringar har ett s k bortaskydd som gäller för prylar som förvaras på annan plats än i hemmet. Men läser man det finstilta (och det har jag gjort i alla bolags villkor) så ser man att bortaskyddet INTE gäller för stöldbegärlig egendom. Instrument definieras som stöldbegärliga. Alltså gäller inte din hemförsäkring för några av de prylar som du eventuellt har i replokalen.

Så hur löser man då detta? ja, själv har jag sett till att alla fönster i replokalen är fastskruvade inifrån, att vi har tre dörrar med stadiga lås som ska forceras innan man kommer in till lokalen samt att vi har ett redigt larm. Ja och så är det förstås bara vi och inga andra som har tillgång till lokalen.
Sen har jag dessutom tjatat till mig en extra försäkring från mitt försäkringsbolag. Men jag behövde vända mig till andra avdelningar än de som hanterar hemförsäkringarna. För där har de ingen lösning. Jag har en extra försäkring som täcker det jag har i replokalen och det som jag tar med mig de få gånger jag åker ut och spelar. Den kostar några tusen per år. Men det är det värt.


Tack!

Så har varit min tolkning, att det man förhandlat fram gäller.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Feb 2019, 09:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Instrumentförsäkring?
helmik wrote:
Så länge man inte cashar in på spelningar så klarar man sig alltså. Vi använder t ex det lilla gage vi kan få in till replokalhyra och till att köpa gemensamma prylar och får väl därför anses kvala in som hobbymusiker. Köper man nya gitarrer för pengarna klarar man sig säkert också...

Att man betalar replokalshyra och köper instrument tex , har ingenting med om man har musik som hobby eller inte.
Vilken yrkesmusiker gör inte något av ovanstående.

Magnus Olsson wrote:

Tack!

Så har varit min tolkning, att det man förhandlat fram gäller.

/Magnus


Skulle förvåna mig om det gäller när det kommer till diskussion on utbetalning.
Men lycka till Isf.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


06 Feb 2019, 09:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Instrumentförsäkring?
Bapman wrote:
helmik wrote:
Så länge man inte cashar in på spelningar så klarar man sig alltså. Vi använder t ex det lilla gage vi kan få in till replokalhyra och till att köpa gemensamma prylar och får väl därför anses kvala in som hobbymusiker. Köper man nya gitarrer för pengarna klarar man sig säkert också...

Att man betalar replokalshyra och köper instrument tex , har ingenting med om man har musik som hobby eller inte.
Vilken yrkesmusiker gör inte något av ovanstående.

Magnus Olsson wrote:

Tack!

Så har varit min tolkning, att det man förhandlat fram gäller.

/Magnus


Skulle förvåna mig om det gäller när det kommer till diskussion on utbetalning.
Men lycka till Isf.


Du har säkert rätt, men jag hoppas att jag aldrig behöver veta.
Min erfarenhet av försäkringar är att de aldrig funkar som man förväntat sig eller blivit lovad.
Hade tilläggsförsäkring på min kamera (hos annat bolag än det jag har i dag), när den behövdes fungerade den inte.
Fick en pissumma som inte räckte till en 1/5 del av vad kameran kostar, och den var mindre än ett år gammal.

Men att musikerförbundet säger att det inte gäller på samma sida som de säljer sin egen försäkring kanske man skall ta med en nypa salt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Feb 2019, 10:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Instrumentförsäkring?
Magnus Olsson wrote:

Men att musikerförbundet säger att det inte gäller på samma sida som de säljer sin egen försäkring kanske man skall ta med en nypa salt.

/Magnus


Det är Folksam som säljer försäkringen som SMF förhandlat fram.
Den är antagligen en av de säkrare att få ersättning ifrån IOM att den går genom SMF.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


06 Feb 2019, 10:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Oct 2014, 00:48
Posts: 66
Location: Karlstad
Post Re: Instrumentförsäkring?
Betraktas väskor/flightcase som stöldbegärligt också? Har precis blivit drabbad själv. Ska kontakta Folksam senare idag när jag hunnit kontrollera vad som är borta. :(


06 Feb 2019, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Instrumentförsäkring?
Bapman wrote:
Magnus Olsson wrote:
Tack!

Så har varit min tolkning, att det man förhandlat fram gäller.

/Magnus


Skulle förvåna mig om det gäller när det kommer till diskussion on utbetalning.
Men lycka till Isf.

Klart att det gäller, om man har det dokumenterat.

_________________
Mats


06 Feb 2019, 14:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Instrumentförsäkring?
albert wrote:
[
Klart att det gäller, om man har det dokumenterat.

Min erfarenhet av försäkringsbolag och skador är att det är väldigt godtyckligt vad som gäller och vilken ersättning man kan få ut vid en skada.

Det blir en förhandling man får ta sig an och där gäller det att vara ganska 'på' för att få rätt.
Att dom skriver ner värdet till i princip 0 på föremålen är ju också ett faktum, svårt att förklara att tex ett vintageinstrument faktiskt kan öka i värde istället för att tappa 20-25 % per år. Man får argumentera att det är som antikviteter och viktigt att ha kvitton, värderingsintyg samt kunna argumentera för sin sak.

Sen beror det på vad man för skadehistorik och andra faktorer som var man bor och ålder mm, det ska ju spela in när man sätter premien inte när skadan sker, enligt mig.

Jag har i princip skadefritt i hur många år som helst men ändå när vi fick inbrott och en massa verktyg mm stulet så var det tvärnit att få ut nåt först.
Andra påstår att det bara varit att skicka in en lista och fått 100% av vad man begärt.
Märkligt , men det kan ju vara olika på skadereglererare , bolag , vilket humör dom är på samt hur deras arbetsbelastning ser ut, vad vet jag.

_________________



06 Feb 2019, 21:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Instrumentförsäkring?
Bapman wrote:
Att man betalar replokalshyra och köper instrument tex , har ingenting med om man har musik som hobby eller inte.
Vilken yrkesmusiker gör inte något av ovanstående.

Jag antar att du gör dig dum med avsikt? Eller det kanske är så att du faktiskt inte fattar? Alla andra verkar i alla fall ha fattat att ALLT vårt gage går till gemensamma kostnader och INGET går ner i våra egna privata fickor.


06 Feb 2019, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Instrumentförsäkring?
helmik wrote:
Jag antar att du gör dig dum med avsikt? Eller det kanske är så att du faktiskt inte fattar? Alla andra verkar i alla fall ha fattat att ALLT vårt gage går till gemensamma kostnader och INGET går ner i våra egna privata fickor.


Att man lägger sina intjänade pengar på kostnader har inget med om det är hobbyverksamhet eller inte.
Dessutom är det inte säkert att försäkringsbolag likställer det du pratar om med hobbyverksamhet.
Många yrkesverksamma musiker tjänar merparten av sin inkomst ifrån annan verksamhet.
Tex musiklärare, kompositör etc etc. Detta hjälper inte för att man ska kunna försäkra instrument under hemförsäkring.

Försöker härmed varna för vad som kan hända vid fel försäkring eller vid för lågt alternativ för högt försäkringsvärde.
( båda sistnämnda renderar ett lägre procentuellt ev ersättningsbelopp vid stöld eller skada )
Och hemförsäkring täcker praktiskt taget aldrig stöldbegärligt gods utanför hemmet. Ex replokal eller gig.

Detta oavsett om jag är dum eller inte.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


06 Feb 2019, 21:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Oct 2014, 00:48
Posts: 66
Location: Karlstad
Post Re: Instrumentförsäkring?
Helmilk: hur ser det ut vid stöld av tomma flightcase/fodral--anses de som stöldbegärligt gods i ett förråd?


06 Feb 2019, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Instrumentförsäkring?
Mike Leaf wrote:
albert wrote:
[
Klart att det gäller, om man har det dokumenterat.

Min erfarenhet av försäkringsbolag och skador är att det är väldigt godtyckligt vad som gäller och vilken ersättning man kan få ut vid en skada.

Det blir en förhandling man får ta sig an och där gäller det att vara ganska 'på' för att få rätt.
Att dom skriver ner värdet till i princip 0 på föremålen är ju också ett faktum, svårt att förklara att tex ett vintageinstrument faktiskt kan öka i värde istället för att tappa 20-25 % per år. Man får argumentera att det är som antikviteter och viktigt att ha kvitton, värderingsintyg samt kunna argumentera för sin sak.

Sen beror det på vad man för skadehistorik och andra faktorer som var man bor och ålder mm, det ska ju spela in när man sätter premien inte när skadan sker, enligt mig.

Jag har i princip skadefritt i hur många år som helst men ändå när vi fick inbrott och en massa verktyg mm stulet så var det tvärnit att få ut nåt först.
Andra påstår att det bara varit att skicka in en lista och fått 100% av vad man begärt.
Märkligt , men det kan ju vara olika på skadereglererare , bolag , vilket humör dom är på samt hur deras arbetsbelastning ser ut, vad vet jag.

Om man fått försäkringsbolaget att dokumentera att försäkringen gäller även om instrumenten används till annat än hobbyverksamhet, så har jag väldigt svårt att tro att de skulle invända med argumentet att instrumenten används till annat än hobbyverksamhet.

Beträffande dina övriga synpunkter, har jag i de flesta fall precis motsatt derfarenhet, d v s att skadereglering sker enklare och snabbare än väntat, och med ungefär det ekonomiska utfall jag räknat med. Men det kan säkert vara olika. Ska tillägga att jag aldrig råkat ut för några skador på musikutrustning.

Ett problem kan säkert vara det du själv indirekt nämnder, d v s att man har svårt att begripa annat än standardvärdering enligt schabloner på grejor som är på samlar- eller nördnivå, som många av våra musikprylar.

_________________
Mats


06 Feb 2019, 23:15
Profile
User avatar

Joined: 16 Oct 2014, 00:48
Posts: 66
Location: Karlstad
Post Re: Instrumentförsäkring?
Har pratat med Folksam och flightcase ses som musiktillbehör och således stöldbegärligt. Usch vad tråkigt det här är.


07 Feb 2019, 16:59
Profile

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post Re: Instrumentförsäkring?
Sen har vi ju det där med drulleförsäkring.
Jag kollade ock instrumentförsäkring, o det var ju dyrt som attan, men det täckte ju de flesta scenarion om jag minns rätt.

Ringde och frågade vad drulle betyder map gitarrer som ex.
Spelar ju main SG så halsbrott är ju i tanken. Så frågade just om tex ett halsbrott.

Han svarade att :


-Det är aktsamhet som du måste tänka på.

Jag svarade :
-vad betyder det? Är inte det ganske godtyckligt?

Han:
- Ja du kan ju inte spela brännboll med gitarren. Det är ju inte att vara aktsam.

Jag:
- Så om jag står o spelar, blir kissenödig o ställer gittaren emot väggen o den faller o bryter hals? Gäller försäkring då.

Han
-Ja, det borde den ju göra.

Jag
- Men aktsamhet vore ju att lägga ned gitarr i case o putta in under soffan?

Han
- Ja det har du rätt i.


Så godtycklighet verkar det vara.


07 Feb 2019, 17:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Instrumentförsäkring?
arbetarpojken wrote:
Sen har vi ju det där med drulleförsäkring.
Jag kollade ock instrumentförsäkring, o det var ju dyrt som attan, men det täckte ju de flesta scenarion om jag minns rätt.

Ringde och frågade vad drulle betyder map gitarrer som ex.
Spelar ju main SG så halsbrott är ju i tanken. Så frågade just om tex ett halsbrott.

Han svarade att :


-Det är aktsamhet som du måste tänka på.

Jag svarade :
-vad betyder det? Är inte det ganske godtyckligt?

Han:
- Ja du kan ju inte spela brännboll med gitarren. Det är ju inte att vara aktsam.

Jag:
- Så om jag står o spelar, blir kissenödig o ställer gittaren emot väggen o den faller o bryter hals? Gäller försäkring då.

Han
-Ja, det borde den ju göra.

Jag
- Men aktsamhet vore ju att lägga ned gitarr i case o putta in under soffan?

Han
- Ja det har du rätt i.

Så godtycklighet verkar det vara.

Men hur tusan ska en sån regel funka om det inte blir en fråga om bedömningar? Det är ju såklart en fråga om hur aktsam man behöver vara, eller ska det uttryckligen specas att gitarren ska ligga i caset vid kissnödighet? Det beror ju på hur länge du lämnar gitarren, om det finns nån som tittar till den, om det finns publik eller barn nära gitarren, vad du lutar den mot, hur benägen den är att ramla, hur omtålig den är o s v. Är du hemma i bostaden och lämnar den en liten stund för att gå på toa, så skulle det förvåna mig om inte allriskförsäkringen gäller.

_________________
Mats


07 Feb 2019, 20:18
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Instrumentförsäkring?
Quadrat wrote:
Helmilk: hur ser det ut vid stöld av tomma flightcase/fodral--anses de som stöldbegärligt gods i ett förråd?

Case är inte stöldbegärliga.


07 Feb 2019, 20:45
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Instrumentförsäkring?
Quadrat wrote:
Har pratat med Folksam och flightcase ses som musiktillbehör och således stöldbegärligt. Usch vad tråkigt det här är.

Det där är ju rent av tvärdumt. Det är ju som att hävda att resväskor är stöldbegärliga bara för att det går att förvara pälsverk i dem. Den fighten skulle jag ta vilken dag som helst.


07 Feb 2019, 20:48
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Instrumentförsäkring?
albert wrote:
arbetarpojken wrote:
Sen har vi ju det där med drulleförsäkring.
Jag kollade ock instrumentförsäkring, o det var ju dyrt som attan, men det täckte ju de flesta scenarion om jag minns rätt.

Ringde och frågade vad drulle betyder map gitarrer som ex.
Spelar ju main SG så halsbrott är ju i tanken. Så frågade just om tex ett halsbrott.

Han svarade att :


-Det är aktsamhet som du måste tänka på.

Jag svarade :
-vad betyder det? Är inte det ganske godtyckligt?

Han:
- Ja du kan ju inte spela brännboll med gitarren. Det är ju inte att vara aktsam.

Jag:
- Så om jag står o spelar, blir kissenödig o ställer gittaren emot väggen o den faller o bryter hals? Gäller försäkring då.

Han
-Ja, det borde den ju göra.

Jag
- Men aktsamhet vore ju att lägga ned gitarr i case o putta in under soffan?

Han
- Ja det har du rätt i.

Så godtycklighet verkar det vara.

Men hur tusan ska en sån regel funka om det inte blir en fråga om bedömningar? Det är ju såklart en fråga om hur aktsam man behöver vara, eller ska det uttryckligen specas att gitarren ska ligga i caset vid kissnödighet? Det beror ju på hur länge du lämnar gitarren, om det finns nån som tittar till den, om det finns publik eller barn nära gitarren, vad du lutar den mot, hur benägen den är att ramla, hur omtålig den är o s v. Är du hemma i bostaden och lämnar den en liten stund för att gå på toa, så skulle det förvåna mig om inte allriskförsäkringen gäller.


Det brukar stå normal aktsamhet i villkoren. Man lämnar t ex inte dyrbara instrument utan uppsikt på allmän plats. Man ställer ifrån sig gitarren i gitarrstället osv


07 Feb 2019, 20:51
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.