View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:27



Reply to topic  [ 21 posts ] 
NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Köpte på mig lite sexsträngad rock historia: En Fender Ritchie Blackmore Stratocaster.
Har genom åren haft några av dessa gitarrer inne hos mig på service & dyl. Samtliga dessa exemplar har varit alldeles fantastiska & underbara instrument! Och nu när det bara fanns två exemplar kvar hos svenska generalagenten; kände jag att det var dags att hugga en. ...Och gitarren gjorde (helt förväntat och helt enligt plan) -inte mig besviken.

Vill man ha Backmores gamla, gamla Deep Purple Machine Head -sound; är en 70's reissue Strata det rätta vapnet. Detta gitarrsound har jag redan en drös gitarrer till. Denna "modernare" Blackmore Strata är någonting helt annat; som ger mer Blackmores fetare Strata sound från Rainbow eran -fram till idag. Så här ser den ut:

Image Image Image


Gitarren är byggd i Mexico med bättre kvalié delar. Klassisk 70's Strata: Al kropp, lönn hals med Rosewood bräda (7.25"), bullet T/R, standard Strata svaj och F-stämmisar. Detta är baskonstruktionen. Efter detta handlar det om Ritchie Blackmore personliga custom specifikationer: Gradvis scalloperad bräda, grafit nöt, -samt custom el + mickar:

- Greppbrädans scallopering är inte som på en Malmsteen Strata. Konturen på scalloperingen har en helt annan "vågform": Den djupaste delen i scalloperingen är närmast bandstaven man spelar. Utöver detta omfattas inte bassidan (låga E & A-strängen) av scalloperingen förrän vid band 7. Därifrån börjar bassidans vågor försiktigt -och ökar eftersom till full våg -till 21:a bandet. Den höga strängsidan är dock vågig hela vägen från 1:a till 21:a bandet. På en rundare 7.25 -tums brädradius ger detta en väldigt speciell spelkänsla. En känsla som verkligen inbjuder fingrarna att "ta tag" om strängarna och forma tonen. Spelkänslan är mer "blues" än "Yngwie".

- På dessa instrument skall man ju helst köra stallet flytande (up/down pitch) -ala Blackmore. Övernöten av grafit hjälper till att hålla stämningen i detta.

- På gitarren sitter det två styck mickar som är i kopplade: Två Seymour Duncan Quarter Pound SSL-4; varav stallspolen är motsatt lindad. Mitten micken är endast en tom dummycoil. Varje mick har en egen ton kontroll. Switchen är av 3-läges typ; ger de klassika Tele lägena: stall / stall & hals / hals).


Soundet som instrumentet ger är väldigt speciellt: Ett aningen puschat, varmt bas-sound -som är distinkt och dynamskt. Egentligen liknande spec -som från P90-mickar; fast det låter inte så ändå. Hur det låter ändrar konstigt nog karaktär beroende på vad man använder gitarren till. Soundet kan vara klassikt Purple/Rainbow -eller rakt av modern metal:

https://www.youtube.com/watch?v=XoIJLiYurhk
https://www.youtube.com/watch?v=2nRXzkve6wk

Gitarren beter sig efter hur man spelar på den. Players choice: kicka eller skrika. Detta gör instrumentet ENORMT MÅNGSIDIGT. Bara att addera till mängden attityd i liret; och instrumentet levererar ut det direkt och utan minsta krusiduller. Gitarren har även en längre sustain -än man vanligvis hittar i Strator. Min egna teori (förutom att den är byggd av bra trä): är att mittenmicken som bara är en dummy; inte belastar strängarna med det "tredje magnetfältet". Bendsen får också en enorm tonmässig styrka elektriskt. Detta har att göra med de fetare polerna i mickarna. Logiskt borde ju detta ha en negativ stringpull effekt för strängarna; men detta märker man inte alls av.
Jag har tidigare förespråkat om alternativa EQ-register i instrument när man mixar sound. Detta är definitivt ett sådant instrument. Den klarar av att addera "gryn" och värme samtidigt; vilket är en ganska udda sound kombination när man snackar om ett stränginstrument utan humbuckermickar. Och trots denna "värme" ÄLSKAR bassisterna ÄNDÅ soundet; då detta inte på något sätt trampar in på deras spelplan. Ljudet blandar sig in störtskönt -och landar exakt på sin rätta ställe även i ett band med bredare uppsättning. Det är här som verkligen poletten trillar ner för en; och man märker att det ligger många världsturneér som grund; när man styrt upp soundet och specifikationerna på den här gitarren.

Men allt är inte bara guld som glimmar:
Fender har valt att låta lågavlönade "vatos" bygga ihop dessa gitarrer. Detta innebär även ofta små mindre trevliga överraskningar i konsten att få ihop ett helt instrument rätt. I min var jag tvungen att plugga -och borra om två(!) skruvar i microtilten (halsinfästningen) -för att någon "burrito" troligen haft en kass dag med skruvdragaren på fabriksgolvet. :evil: Sedan förståss det vanliga som gäller alla instrument med skruvade halsar: Kontakten mellan kropp och hals lämnar alltid mer att önska. Utöver detta var iaf mitt instrument "ready to go" -all the way. Nu låter den precis med den värdighet -som motsvarar en Blackmore signatur gitarr: ÄCKLIGT JÄVLA BRA!


- Rip 'em folks!


/ Jonken 8)


03 Feb 2019, 18:32
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Jädrigt snygg vit nyans

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


03 Feb 2019, 21:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Glömde nämna att det sitter Dunlop straplocks på Blackmore Stratan. (Yes; exakt samma skit som de nyare i YJM-Stratorna.) Ett strap + låsningarna ingår. Däremot ingår det konstigt nog bara en gig bag -istället för ett riktigt case.


/ Jonken


04 Feb 2019, 16:00
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Det var en som såg ut precis så där, man drömde om på 80-talet. Men när man köpte beggat och billigt, så kunde man inte var för petig med färgen, så min blev svart med vit pleka i stället. Men Blackmore hade ju en sån fast med lönnbräda lite tidigare, så det kändes helt ändå helt OK.

Men priset verkar högt för att vara en mexare. Men det är klart att det kostar lite mer med inköpta pickuper och scallopering och att den görs i en mindre serie och sedan ska väl RB ha en slant också, så den kanske inte är så felprisad alla fall...

Är stallet gjutet i sunkig Mazac som Blackmore gillar? Eller sitter det ett modernare stall.

Fan, man blir lite sugen... Men jag har ingen bra ursäkt att skaffa en.


05 Feb 2019, 11:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Quarterpounds är inga höjdarmickar precis, använde Blackmore sådana?
Hade dessa mickar på 80-talet, men de blev inte gamla i stratan......
För hög output och starkt magnet-pull, men funkar kanske bra distat, minns inte?


05 Feb 2019, 11:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Goran wrote:
Quarterpounds är inga höjdarmickar precis, använde Blackmore sådana?

Knappast under det jag tycker var hans storhetsperiod i alla fall. Gissar det var standardmickar på den tiden (70 - 74).

_________________
Mats


05 Feb 2019, 12:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Jonken wrote:







I min var jag tvungen att plugga -och borra om två(!) skruvar i microtilten (halsinfästningen) -för att någon "burrito" troligen haft en kass dag med skruvdragaren på fabriksgolvet. :evil:


- Rip 'em folks!


/ Jonken 8)


Vad blir det på norrländska, tunnbrödsrulle?


05 Feb 2019, 15:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
woodstock wrote:
Jonken wrote:
"burrito"

Vad blir det på norrländska, tunnbrödsrulle?

:lol: Det får fasen bli palt. :wink:


/ Jonken


05 Feb 2019, 19:16
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
CarlM wrote:
Det var en som såg ut precis så där, man drömde om på 80-talet. Men när man köpte beggat och billigt, så kunde man inte var för petig med färgen, så min blev svart med vit pleka i stället. Men Blackmore hade ju en sån fast med lönnbräda lite tidigare, så det kändes helt ändå helt OK.

Men priset verkar högt för att vara en mexare. Men det är klart att det kostar lite mer med inköpta pickuper och scallopering och att den görs i en mindre serie och sedan ska väl RB ha en slant också, så den kanske inte är så felprisad alla fall...

Är stallet gjutet i sunkig Mazac som Blackmore gillar? Eller sitter det ett modernare stall.

Fan, man blir lite sugen... Men jag har ingen bra ursäkt att skaffa en.

Det är ett riktigt stall -med ett riktigt stallblock i dessa. Personligen tycker jag att dessa Blackmore Strator -är precis lika bra som en dyrare YJM Strata. Man skulle kunna säga att en Blackmore Strata -är en varmare variant av en YJM Strata. Mellan en YJM med R/W bräda och en Blackmore; föredrar jag faktiskt Blackmore Stratan alla dager i veckan.


/ Jonken


05 Feb 2019, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Goran wrote:
Quarterpounds är inga höjdarmickar precis, använde Blackmore sådana?
Hade dessa mickar på 80-talet, men de blev inte gamla i stratan......
För hög output och starkt magnet-pull, men funkar kanske bra distat, minns inte?

Dessa mickar funkar TOK-KLOCKRENT iaf i denna gitarr! Det skulle inte falla mig in att byta ut QP-mickarna i denna. Det roliga i just denna gura; är att det verkligen inga stringpull problem. Jag har också under 80-talet haft QP i Strata. Mina erfarenheter DÅ; var att detta inte var någonting för mig. Men NU; i denna gitarr: Det är bara att krypa till korset: Det låter riktigt. riktigt bra. Här har du ett YT klipp när man plinkar genom mickarna med lite återhållsammare med överstyrnig: https://www.youtube.com/watch?v=1liamESo8_U


/ Jonken


05 Feb 2019, 19:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
albert wrote:
Knappast under det jag tycker var hans storhetsperiod i alla fall. Gissar det var standardmickar på den tiden (70 - 74).

Det var det också -samt en över-fet svaj spak:

https://www.youtube.com/watch?v=7o8gSbvNxPY
https://www.youtube.com/watch?v=qawhpK1kb5c

Men frågan är ju: Egentligen och ärligt: Vad mer exakt är det som är så speciellt ur strikt ljudmässigt perspektiv i detta?
Är inte soundet i detta mer mer signifikativt Blackmore -när han i princip plojjar på guran ungefär på samma sätt?:

https://www.youtube.com/watch?v=8yzvZAtC5h4


/ Jonken


05 Feb 2019, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Har för mig att han innan Duncan Quarterpound körde med Schecters gamla strata mickar med stora magneter (kommer inte ihåg vad dom hette). Schecter mickar med två tappningar har jag haft i en Fender Strata 79a och tyckte dom var rätt trista. Rätt bra output, men tråkigt, intetsägande ljud.
Quarterpound har jag haft i stallpossition i en Performance guitar och gillade den starkt! Bra klös och tugg! Men vist, en mick tar ju bara upp hur strängen låter så mycket hänger ju på gitarren.......Och vem som spelar på den!

_________________
pudas


05 Feb 2019, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Jonken wrote:
Men NU; i denna gitarr: Det är bara att krypa till korset: Det låter riktigt. riktigt bra. Här har du ett YT klipp när man plinkar genom mickarna med lite återhållsammare med överstyrnig: https://www.youtube.com/watch?v=1liamESo8_U


/ Jonken

Tja, krupit till korset vad gäller gitarrelaterat har man gjort ett antal gånger :(
Spännande gitarr!


06 Feb 2019, 16:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Man kan väl lägga till att skillnader i hur "bra" man upplever en mick i stor utsträckning kan bero på vad man kopplat in sig i, alltså förstärkaren eller motsvarande. Engl Fireball 100 eller Twin Reverb ´65 reissue, Quarter Pounder eller Alnico II Pro Flat Strat: Vilken som "låter bäst" beror också på genom vilken förstärkare?


06 Feb 2019, 23:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
woodstock wrote:
Man kan väl lägga till att skillnader i hur "bra" man upplever en mick i stor utsträckning kan bero på vad man kopplat in sig i, alltså förstärkaren eller motsvarande. Engl Fireball 100 eller Twin Reverb ´65 reissue, Quarter Pounder eller Alnico II Pro Flat Strat: Vilken som "låter bäst" beror också på genom vilken förstärkare?

Det är givetvis viktigt att man gillar ljudet som kommer ur sin rigg -oavsett vad denna består av. Och ju snabbare man kommer underfund med att det finns inte något som unversiellt "låter bäst" i någonting; bara folks personliga uppfattningar om detta: Ju effektivare kan man börja jobba med sin egna uppfattning. När det handlar om signatur instrument; är dessa just någon annans uppfattning om "det bästa". Specifikationerna är oftast framtagna tillsammans med de övriga prylarna dessa personer använt/använder tillsammans med intrumentet.

Eftersom en Strata kan låta SÅ OLIKA; tycker jag istället att den mer intressanta frågeställningen blir:

A.) Om man har fler Strator -som man aktivt använder/spelar med: Vill man ha samma -eller olika sound i dessa?

B.) Om man skulle få bygga 6 st Strator: Skulle man bygga dessa med olika specifikationer; och hur stora olikheter skulle man välja på dessa? Här hamnar helt plötsligt exempelvis mickfrågan i ett betydligt "lättare" fokus. Vilka specifikationer skulle man själv välja -gånger sex....?

Av alla Ritchie Blackmores Fender Stratocasters; är detta hans favorit koncept. Allt på i designen är verkligen genomtänkt; för att fungera på sättet som han önskar vill. SD QP SSL-4 -mickarna har definitivt en stor del i detta. Det är ett grymt instrument helt enkelt. Det viktigaste frågan man skall ta ställning till är: Passar detta även mig eller inte?


/ Jonken


09 Feb 2019, 11:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Har nu lagt in mer rejäla speltimmar på Blackmore Stratan. Gitarren har funkat kanon -och varit riktigt nice! Har verkligen lärt mig att uppskatta det varmare och runda (dock tighta) -soundet gitarren ger. Har hela tiden par kört gitarren med min andra "Blackmore Strata" (Orginal 1974 Fender Stratocaster). Det skiljer verkligen ljusår mellan dessa två instrument. Båda instrumenten är grymma: Dock TOTALT olika!

Det är väldigt svårt att beskriva soundskillnader. Jag har alltid tyckt att '74:an har gett mig det ultimata Blackmore soundet. Typ: "Man on a silver mountain" kan fan inte låta bättre gitarrmässigt än så här.... -O boy; was i wrong... QP-mickarna i nya Blackmoren tar skiten till en helt, helt annan nivå! -Helt jäkla fantastiskt! Tycker den funkar otroligt väl till det varma överstyrda Robben Ford -soundet också. Även i Neo Rock/Metal-köret är gitarren också löjligt grym! Det är som att lira med fet HB-gura. Guran behöver inte alls tugga: Den sväljer direkt och spottar ut skiten med ett leende. Grymt imponerande!

Man behöver verkligen inte addera en massa effekter till Blackmore Stratan. Den funkar alldeles utmärkt bara med en kabel till stärkaren. Men detta betyder ingalunda att den inte trivs med effekter: Tvärtom... Det feta soundet påminner om HB -fast är så tight; att det går att ha en grupp orgie med reflex och repeteringseffekter. Det är hur enkelt som helst att behålla "kärnan" i soundet -samtidigt som man kan bredda ut det i princip hur mycket man vill. Samma sak kan man visserligen göra med en vanlig Strata. Skillnaden med en Blackmore Strata; är att den inte torkar ut ett jäla smack i processen. (kan inte förstå att The Edge i U2 -inte kör på dessa Duncan mickar?!) Dessa tingestar behåller ju förbövelen värmen genom en hel massa; vilket ger en ännu större analog soundkänsla i högtalarna. (Annars tenderar ju en jäkla massa effekter sterilisera soundet en hel del.)

Att spela på instrumentet ger horn i pannan efter ett en väldigt kort tid. Inte nödvändigtvis att man vill spela en jäkla massa fler toner över samma takt; utan att man vill verkligen forma varje ton till max. En till synes vanlig Blues blir väldigt mycket mer "bendig" och "Beckig". Man vill verkligen att tonerna skall sjunga och leva det där lilla extra. Scalloperingen på brädan hjälper onekligen till att trigga en -att ta grejen utanför de traditionella ramarna. Svajspaken blir en riktigt trevlig bekantskap ganska snabbt. Man förstår ganska snabbt varför Ritchie Blackmore ofta var over the top med sin spak i gitarren. Man tänker inte direkt "Hank Marvin" -när man nyper tag iden. :lol: Tonerna dör inte heller ut lika fort som på min '74:a -bara för att man använder svajet; vilket gör att man gärna smiskar det lite extra som herr Blackmore gjorde back in the day..

Summa sum:
Jag tycker att dessa gitarrer faktiskt är värda mer pengar än vad man begär för dessa hos handlarna. Dessa åker cirklar runt en massa gitarrer som har en betydligt fetare prislapp. Skulle det inte stå "Made in Mexico" på dessa; skulle jag inte tro det. Och samtidigt: Lite små kul när man ganska löjligt enkelt kan dra ner brallorna på de flesta "Made in USA" -modeller hos Fender. Om någon (mot förmodan) skulle sitta på sin Blackmore Strata; och tycka att den inte riktigt är allt vad jag beskriver ovan: Lämna in den till en valfri Tech; och be dom (vid behov) kontakta mig: GARANTERAT VÄRT VARJE ÖRE! :wink:


/ Jonken


18 Feb 2019, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Fan, jag blir sugen. Men jag har de single coil-strator jag behöver...


20 Feb 2019, 10:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Passade på att knäppa en bild på höjd justeringen på QP-mickarna:

Image

Har sänkt ner mickarna en hel del -sett till fabriksjusteringen. När man optimerar kontakterna; bla i halsfickan; ger detta en mycket trevligare AK-signatur i instrumentet. Detta i sin tur blir rejält overkill -med höga mick höjder.


/ Jonken


23 Feb 2019, 15:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
Original signature Blackmore pickups är väl Gold Lace Sensors?


24 Feb 2019, 20:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
woodstock wrote:
Original signature Blackmore pickups är väl Gold Lace Sensors?

Stämmer. Denna gitarr hade en limmad hals -utan mitten dummymick:
https://www.youtube.com/watch?v=O9UQCvtkPPo

Har testat en av dessa gitarrer.Tycker att de har väldigt begränsat av Ritchie Blackomers signatur sound.


/ Jonken


24 Feb 2019, 20:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: NGD / Ritchie Blackmore Stratocaster
En form av rysk Jonken: http://schidakov.ru/all/seventy-seven/


24 Feb 2019, 21:03
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.