View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:17



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Pyssel: "Rädda" keramiska strata-micker 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Pyssel: "Rädda" keramiska strata-micker
Vi är väl alla överens att keramiska stratamickar (med få undantag, te x Bill Lawrence) inte låter så bra som de med Alnico magneter i spolen.
Jag brukar kasta bort keramiska mickar från de billigare Squier och MIM Standards jag haft, de går ju inte att sälja...
Då jag hade en Fender Alnico som inte gick att rädda då det var trådbrott i innervarvet, lindade jag upp och sparade delarna för att ev i framtiden försöka linda en pickup.
Men så fick jag tanken att ta bort de båda keramiska magneterna i botten på en MIM stratamick, och sluggsen förståss, samt att trycka in de sex Alnico magneterna från den skrotade micken.
Hålen var aningen för trånga i plast-bobbinen, så de fick borras upp, sen var det inga problem trycka in magneterna. Man bör kolla med en kompass så att man får samma magnetiska riktning på magneterna...
Resultatet blev j-vligt bra får jag säga, i halsposition låter det tämligen exakt som en hals-tele-mick utan kåpa. dvs mycket bra.
Varför då kan man undra? Lindningen mätte ju 7K så det borde bli rätt mulligt (och högt) i halsposition.....
Såg då att lindningen var rätt så smal, alltså måste micken vara lindad med 43 AWG, precis som en tele-hals-mick.
Vet inte om alla "normala" strat-keramiska lindas med tunnare tråd. Med starka keramiska magneter blir ju outputen högre än med Alnico, så det är väl därför man inte öser på vad gäller antal varv i spolen.
I alla fall är jag synnerligen nöjd med hur det låter och skulle gärna pyssla ihop ett helt set, men har inga fler magneter....

Någon som vet var man hittar magneter enkelt, GMF och Gitarrdelar har inte (vad jag såg)?


31 Jan 2019, 10:15
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Pyssel: "Rädda" keramiska strata-micker
Här kanske:
https://www.axesrus.co.uk/Magnets-and-Poles-s/1996.htm

England är ju med i EU t o m 29/3, så det är inte för sent.

_________________
##################


31 Jan 2019, 11:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.