View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 04:33



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Effekt i send/return, efter preamp eller efter högtalarsim? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Effekt i send/return, efter preamp eller efter högtalarsim?
Har fått till det rätt bra med ett lättriggat system, bestående av en Folkessonmoddad Marshall JMP-1 och en Two Notes Torpedo Live, samt har en TC Electronics G-Major som jag skall sätta mig ner och ratta. Men nu till frågan vart skall man sätta in G-majorn i signalkedjan?

- Send/Return på JMP-1:an. Ev. fördel här är att man kan ställa effektnivån på varje patch i JMP-1:an. Nackdelen är att när jag kört med pedaler innan har jag tyckt att de låter bättre/renare efter racket istället för i loopen.

- Efter preampen. Dvs out från JMP:1 in i G-major. Fördel är vad jag tycker bättre ljud. Nackdel? Går bara att få ut mono från Torpedon (cab-sim som då ligger sist i signalkedjan)

- Efter Torpedon. Dvs sist i signalkedjan, efter högtalaren och innan mixerbordet. Ja vad kan det finnas för, för och nackdelar med att sätta den sist? Är det inte så man alltid kör i studiosammanhang egentligen? Får man ännu "renare" reverb och delay om det sätts sist? Nackdelar med tex att kompressorn hamnar sist? En fördel är att man kan köra stereo ut från G-majorn.


29 Jan 2019, 11:42
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Effekt i send/return, efter preamp eller efter högtalars
Svarar mig själv om det är någon som är intresserad.
Allra sist efter högtalsimuleringen skall vara bäst att lägga tidseffekter. Så inte någon frekvensinformation försvinner i själva gitarrhögtalaren. Blir ljusare och klarare så. Sen kom jag på själv att OM jag skall använda förstärkare vid tillfälle så MÅSTE den ju gå direkt till Torpedon för ohm-lasten. Annars blir det fadäs.
Sååå... Sist alltså kommer den hamna.


29 Jan 2019, 20:33
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Effekt i send/return, efter preamp eller efter högtalars
På tal om att göra som i studion. Larry Carlton brukar live ha en mick på förstärkaren som han sen kör in i ett mixerbord med effekter. Ett mer old school sätt att göra detsamma som du, men resultatet är väl ungefär detsamma.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Jan 2019, 09:49
Profile

Joined: 10 Aug 2012, 10:32
Posts: 196
Location: Göteborg
Post Re: Effekt i send/return, efter preamp eller efter högtalars
Har kört en liknande set-up med Preamp, effekter och Two Notes Cab.

Valde att köra Preamp - CAB - Effekter => in i mixerbordet.
Anledningen till attt jag körde så är att jag fick Stereo ut från effekter in i mix.

_________________
https://www.facebook.com/peternilsson1965guitars


04 Feb 2019, 09:19
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.