View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 14:20



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Single coils och brum 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Single coils och brum
Jag tror så här: Det bästa är att använda sina öron; och göra sin egna bedömning.


/ Jonken :wink:


28 Jan 2019, 10:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Single coils och brum
Jonken wrote:
Jag tror så här: Det bästa är att använda sina öron; och göra sin egna bedömning.


/ Jonken :wink:


Jag har bara svårt att tro att man verkligen kan höra skillnad på olika sorters aluminiumfolie under plekrumskyddet.


28 Jan 2019, 12:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Single coils och brum
dacca wrote:
Jag undrar vad bojarna tänker om olika sätt att minska brummet från vanliga single-coils.
Det finns ju olika metoder med koppartejp, mellanskivor i metall under plektrumskyddet i olika storlek, specialfärger osv., men hur effektivt är det egentligen? Var är det vettigast att isolera? Eller är det bortkastat oavsett?
Och spelar det någon roll hur man drar jordkablarna i gitarren?

Först måste man ta reda på varför det brummar. Då kan man spara tid.

1-Det finns störningar som påverkar mickarna induktivt. Dessa störningar kommer från en bestämd riktning och man kan testa det genom att rikta instrumentet på olika håll.
Störningen ökar alt. minskar då beroende av riktningen på instrumentet. Dessa störningar drabbar single-coilmickar och går inte att skärma av på traditionellt vis.
Lösningen är en motlindad spole i serie med micken.

2-Sedan finns det störningar som kapacitivt påverkar oskärmade detaljer i instrumentet, som kablar, potar och outputjack.
Dessa störningar finns överallt där som finns spänningsförande el-kablar (väggar, tak, golv).
Då finns ett svagt 50-periodiskt växelspänningsfält som bl.a. träffar den som håller instrumentet intill sig.
Brummet kan försvinna eller minska då man vidrör jordade detaljer som strängar eller stall (man jordar sig).
Då vet man att det är en kapacitivt kopplad störning som orsakar brummet.
Detta åtgärdas genom att skärma instrumentet internt med ledande färg eller metallfolie som jordas på ett lämpligt ställe i instrumentet.

Vissa tror att humbucker-mickar löser alla brumproblem.
Det är fel, jag har själv en P-bas som behövde skärmas internt p.g.a. kapacitiv instrålning från el-ledningar.

_________________
- Ingvar -


30 Jan 2019, 21:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Single coils och brum
Musikanten wrote:
dacca wrote:
Jag undrar vad bojarna tänker om olika sätt att minska brummet från vanliga single-coils.
Det finns ju olika metoder med koppartejp, mellanskivor i metall under plektrumskyddet i olika storlek, specialfärger osv., men hur effektivt är det egentligen? Var är det vettigast att isolera? Eller är det bortkastat oavsett?
Och spelar det någon roll hur man drar jordkablarna i gitarren?

Först måste man ta reda på varför det brummar. Då kan man spara tid.

1-Det finns störningar som påverkar mickarna induktivt. Dessa störningar kommer från en bestämd riktning och man kan testa det genom att rikta instrumentet på olika håll.
Störningen ökar alt. minskar då beroende av riktningen på instrumentet. Dessa störningar drabbar single-coilmickar och går inte att skärma av på traditionellt vis.
Lösningen är en motlindad spole i serie med micken.

2-Sedan finns det störningar som kapacitivt påverkar oskärmade detaljer i instrumentet, som kablar, potar och outputjack.
Dessa störningar finns överallt där som finns spänningsförande el-kablar (väggar, tak, golv).
Då finns ett svagt 50-periodiskt växelspänningsfält som bl.a. träffar den som håller instrumentet intill sig.
Brummet kan försvinna eller minska då man vidrör jordade detaljer som strängar eller stall (man jordar sig).
Då vet man att det är en kapacitivt kopplad störning som orsakar brummet.
Detta åtgärdas genom att skärma instrumentet internt med ledande färg eller metallfolie som jordas på ett lämpligt ställe i instrumentet.

Vissa tror att humbucker-mickar löser alla brumproblem.
Det är fel, jag har själv en P-bas som behövde skärmas internt p.g.a. kapacitiv instrålning från el-ledningar.


Jag håller med om att humbuckermickar inte löser alla problem. Men EMI går precis som du beskriver absolut att skärma.


30 Jan 2019, 22:10
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Single coils och brum
woodstock wrote:
Tubis wrote:

Sen går det ju givetvis inducera ström och därmed värme i ett omagnetisk material annars skulle inte micken fungera med sin kopparlindning.



Det är inte alls helt givet. Skilj på ledningsförmåga och magnetiska egenskaper.
woodstock wrote:
Tubis wrote:
Givetvis fungerar inte det där i en spole av glasfiber.....


Nu var det ju koppar du hade som exempel.


Du kan inducera ström i alla material med ledningsförmåga med hjälp av magnetism därav la jag kommentaren om glasfiber. Man använder koppar för det ger bäst egenskaper vs kostnad helt enkelt

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2019, 22:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Single coils och brum
Tubis wrote:

Sen går det ju givetvis inducera ström och därmed värme i ett omagnetisk material annars skulle inte micken fungera med sin kopparlindning. Givetvis fungerar inte det där i en spole av glasfiber.....
Du kan inducera ström i alla material med ledningsförmåga med hjälp av magnetism därav la jag kommentaren om glasfiber. Man använder koppar för det ger bäst egenskaper vs kostnad helt enkelt


Som jag skrev tidigare: Ledningsförmåga och magnetiska egenskaper är helt olika saker. Vad är kopplingen till ämnet skärming av en elgitarr här?


30 Jan 2019, 23:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Single coils och brum
Jag har precis satt in en Suhr BPSSC i en strata och det tog bort mycket av oljudet, dock inte allt.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


01 Feb 2019, 14:34
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Single coils och brum
Då kan du ju kontrollera om det resterande är kapacitiv instrålning i gitarren, enligt mitt förra inlägg.

_________________
- Ingvar -


02 Feb 2019, 14:12
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Single coils och brum
Ursäkta en okunnig fundering.

Är det 60hz hum-fenomenet vi talar om? Borde man inte kunna lösa det med ett lowcutfilter då?


02 Feb 2019, 14:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot], Mike Leaf and 49 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.