View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:01



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Det här med trummisar.. 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Det här med trummisar..
Håller som bäst på att testa trummisar till ett nytt band och det är den sedvanliga trallen - de kommer och är så jävla oförberedda. Ni känner säkert igen det, man har bestämt att spela en eller ett par låtar och så kan de inte låtarna fastän de säger att de lyssnat in sig. Alltså förlåt men jag är så trött på folk som slösat på våran tid de senaste veckorna. Motsvarigheten skulle ju vara om jag kom till ett testrep och bara lyssnat av vilken takt det är men inte vilka ackord, toner, eller varför inte bara lyssnat på melodin och sen sjunga nåt helt annat (eller tvärtom för den delen). Jag menar va fan, här har man suttit och detaljstuderat hur låtar går med fraseringar och t o m voiceings i vissa fall och så tycker de att det räcker med att banka lite. Det kan väl vara ok att bara sätta sig och spela om det är jammig musik typ blues eller nåt men inte om det är riffig rock! Det är ju bara trummisar som generellt kommer så dåligt förberedda, är det för att det är sån brist på dem och de vet om det? Fattar ändå inte hur man kan sänka sig till en sådan nivå om man ska lägga en kväll på att åka iväg och testa med nytt folk.


21 Jan 2019, 13:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Det här med trummisar..
Vi som gitarrister kan enkelt plocka upp gitarren och plinka till en låt som skall repas in, lite bökigt att banka loss med trumset i en lägenhet.

Eller?

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


21 Jan 2019, 14:11
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det här med trummisar..
Harvester wrote:
Vi som gitarrister kan enkelt plocka upp gitarren och plinka till en låt som skall repas in, lite bökigt att banka loss med trumset i en lägenhet.

Eller?


Vadå man kan väl slå på knäna! :roll:


21 Jan 2019, 14:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Det här med trummisar..
Flertalet trummisar jag stött på genom åren har egentligen ingen susning om musik överhuvud taget, för dom är musik ungefär som ett träningspass på gymmet! Dom har övat in en handfull discipliner och trix och tror att det övriga i musiken formas efter deras bankande!

_________________
pudas


21 Jan 2019, 16:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det här med trummisar..
pudas wrote:
Flertalet trummisar jag stött på genom åren har egentligen ingen susning om musik överhuvud taget, för dom är musik ungefär som ett träningspass på gymmet! Dom har övat in en handfull discipliner och trix och tror att det övriga i musiken formas efter deras bankande!


Det var sannerligen hårda ord. Jag som tyckte att jag hade fördomar om trummisar..

Men det är ju därför man uppskattar en trummis som spelar "musikaliskt" så mycket!


21 Jan 2019, 16:58
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Det här med trummisar..
Mycket frustrerande!
Nästan alla trummisar jag kommit i kontakt med har varit ungefär.
Vissa har varit riktiga guldkorn dock som tar musicerandet på största allvar.

Jag är inte ens trummis i första hand men jag gjorde ett 60-minuters inhoppsgig åt ett band med ETT ENDA rep, och då var det endast jag på trumma, basist och sångare närvarande, så gitarristerna hade jag inte ens träffat innan jag stog på scen :mrgreen:
Men det gick ju rätt hyffsat ändå :) nåt litet fel här å där är väl att förvänta sig, eftersom jag aldrig spelar/övar trummor regelbundet...
https://www.youtube.com/watch?v=0OQhHytZMGI

Jag önskar fler trummisar var som mej själv, helt enkelt. :lol:

Har även hoppat in åt ett annat band för ett 50-minuters gig med ett enda rep, men det finns inga videos från, men jag minns att det gick bra iallafall...


21 Jan 2019, 18:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Det här med trummisar..
Vinyljunkie wrote:
Det var sannerligen hårda ord. Jag som tyckte att jag hade fördomar om trummisar..
Men det är ju därför man uppskattar en trummis som spelar "musikaliskt" så mycket!


Hårda ord?..JA! Och då har vi inte nuddat ämnet: Trummisar som utvecklat spelandet till en ren "material-sport"! :D

_________________
pudas


21 Jan 2019, 18:54
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Det här med trummisar..
Jösses...
Ni måste ha riktigt taskiga erfarenheter. Jag spelar med en trummis som SPELAR trummor. Som lyssnar och nyanserar spelet efter det han hör, som när vi testar något nytt kan bryta och säga "Nä, vi fortsätter med den här nästa gång. Så jag får tid att träna lite på egen hand först." Framförallt, det är oftast han som säger "SKRUVA NER!".


21 Jan 2019, 21:13
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Det här med trummisar..
What do you call those people that hang around musicians? :D

Många trummisar lider av vanföreställningen att de kan 'haka på', och inte behöver lära sig låtarna. Sen är det ett oerhört kliv upp i kvalitet med trummisar som faktiskt kan låtarna, har en egen idé om volym, dynamik, markerar övergångar osv. Inte lätt att hitta dessa guldkorn.

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


21 Jan 2019, 22:27
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Det här med trummisar..
Vinyljunkie wrote:
Håller som bäst på att testa trummisar till ett nytt band och det är den sedvanliga trallen - de kommer och är så jävla oförberedda. Ni känner säkert igen det, man har bestämt att spela en eller ett par låtar och så kan de inte låtarna fastän de säger att de lyssnat in sig. Alltså förlåt men jag är så trött på folk som slösat på våran tid de senaste veckorna. Motsvarigheten skulle ju vara om jag kom till ett testrep och bara lyssnat av vilken takt det är men inte vilka ackord, toner, eller varför inte bara lyssnat på melodin och sen sjunga nåt helt annat (eller tvärtom för den delen). Jag menar va fan, här har man suttit och detaljstuderat hur låtar går med fraseringar och t o m voiceings i vissa fall och så tycker de att det räcker med att banka lite. Det kan väl vara ok att bara sätta sig och spela om det är jammig musik typ blues eller nåt men inte om det är riffig rock! Det är ju bara trummisar som generellt kommer så dåligt förberedda, är det för att det är sån brist på dem och de vet om det? Fattar ändå inte hur man kan sänka sig till en sådan nivå om man ska lägga en kväll på att åka iväg och testa med nytt folk.
Till en "öppen" audition kan ju vem som helst komma och då kan det också gå hur som helst, ibland har man tur ibland inte.
Är man mer selektiv (frågar runt, går på tips, osv) och lyckas få duktiga, erfarna och seriösa trummisar intresserade, så brukar det sällan bli problem rent spelmässigt.
Att sen lyckas behålla en duktig, erfaren och seriös trummis genom att kunna erbjuda jobb och ok gage är en annan historia....


21 Jan 2019, 23:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Det här med trummisar..
Har väl ungefär samma erfarenhet av trummisar som många beskrivit. Jävligt märkligt är det?! Att många inte ens tycks tänka musik utan bara bankar liksom?!? Tur dock att i bandet vi har så är vår trummis minst lika engagerad i musiken och låtarna som övriga bandet. Han skriver texter, funderar över arr osv. Grymt skönt när alla drar åt samma håll.


22 Jan 2019, 08:28
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Det här med trummisar..
Jag har haft tur.. Har de senaste 15 åren spelat med en trummis som är väldigt duktig och självkritisk, och är mycket bra på att sjunga/köra.
Dessutom slår han ganska hårt, så man kan dra på lite lagom på förstärkaren utan att det gnälls för mycket. :mrgreen:

_________________
http://www.pigsinspace.se


22 Jan 2019, 09:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Det här med trummisar..
pudas wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det var sannerligen hårda ord. Jag som tyckte att jag hade fördomar om trummisar..
Men det är ju därför man uppskattar en trummis som spelar "musikaliskt" så mycket!


Hårda ord?..JA! Och då har vi inte nuddat ämnet: Trummisar som utvecklat spelandet till en ren "material-sport"! :D


Jag skulle säga att trummor är den perfekta materialsporten, där ligger gitarren i lä.
Man kan köpa hur mycket grejjer som helst och rigga upp och använda allt, som gitarrist är det svårare att använda 2 gitarrer än att använda ett 32 piece drumkit på ett gig.


22 Jan 2019, 09:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Det här med trummisar..
Det går inte att lira med en dålig trummis. Trummisen är absolut viktigast i ett band, svänger det inte så är det ingen idé att lira ihop. Har under mina 45 år i olika bandsammanhang bara spelat med en dålig trummis, och det var i första bandet. Sedan har jag haft förmånen att kunna luta mig mot guldstjärnor.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


22 Jan 2019, 09:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Det här med trummisar..
Jag var på en 50-årsfest nyligen, där spelade några osnutna tonåringar i ett band. De var födda på 00-talet sas det. De spelade lite gamla discocovers och liknande. Typ 70-talslåtar. Låtar från långt innan de var födda alltså. Alla var väldigt duktiga, men trummisen stod ut. Han var helt överjävligt duktig, helt otrolig. Jag inser att jag kommer aldrig i livet att få förmånen att lira med en sån trummis. Det är klart att en duktig trummis bär upp hela bandet.


22 Jan 2019, 11:19
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det här med trummisar..
dacca wrote:

Många trummisar lider av vanföreställningen att de kan 'haka på', och inte behöver lära sig låtarna.


Det är precis det här som har varit vår frustration de senaste veckorna, och som man känner igen från så många andra gånger genom åren. Visst är det inte ens någon idé att ta upp med en trummis man testar att han inte kan låtarna man testat spela? Har de inte lyssnat till första gången man träffas så kommer de aldrig att bli mer lyhörda för hur resten av låten spelas?


22 Jan 2019, 13:26
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:47
Posts: 3126
Location: Stockholm
Post Re: Det här med trummisar..
Jag har nog också haft otroligt tur när det kommer till trummisar.

Men överlag är ibland folk kanske lite slarviga när de går på auditions?! Iaf när det gäller tband med egen musik på mer källarnivå. Min erfarenhet iaf...

Nyss hade jag kontakt med en sångare som inledde mailkontakten med att hen tyckte att vi skulle byta bandnamn.

_________________
https://www.facebook.com/blacksolsticesthlm
https://www.facebook.com/cobracultband


25 Jan 2019, 11:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Det här med trummisar..
:D

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


25 Jan 2019, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: Det här med trummisar..
Men kasuga-maffian då? Gitarrister som sitter och tycker vitt och brett på nätet om allting gällande andra musiker och deras instrument, fast de själva aldrig tagit gitarren utanför sovrummet någonsin? Ska vi inte starta en tråd om det också? :mrgreen:

Skämt åsido, det här var kanske den mest meningslösa tråden på länge...

"Det här med nätforum..."

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


25 Jan 2019, 12:55
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det här med trummisar..
bluescaptain wrote:
Men kasuga-maffian då? Gitarrister som sitter och tycker vitt och brett på nätet om allting gällande andra musiker och deras instrument, fast de själva aldrig tagit gitarren utanför sovrummet någonsin? Ska vi inte starta en tråd om det också? :mrgreen:

Skämt åsido, det här var kanske den mest meningslösa tråden på länge...

"Det här med nätforum..."


1. Tråden kan inte vara meningslös för dig eftersom du skriver i den.

2. För mig har den varit väldigt meningsfull eftersom jag fått ta del av andras upplevelser och erfarenheter. I princip alla inlägg har varit givande att läsa utom just ditt. Det är precis som du skriver helt meningslöst i sammanhanget. Du är meningslös.

3. Jag tycker absolut att du ska starta nya trådar om ämnen som intresserar dig.


25 Jan 2019, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Det här med trummisar..
Vinyljunkie wrote:
dacca wrote:

Många trummisar lider av vanföreställningen att de kan 'haka på', och inte behöver lära sig låtarna.


Det är precis det här som har varit vår frustration de senaste veckorna, och som man känner igen från så många andra gånger genom åren. Visst är det inte ens någon idé att ta upp med en trummis man testar att han inte kan låtarna man testat spela? Har de inte lyssnat till första gången man träffas så kommer de aldrig att bli mer lyhörda för hur resten av låten spelas?


Ja men då måste väl jag också skriva nåt meningslös :)
Jag tror att man kan missa nån som är grym om man dömer ut de för fort, helst på hobbynivå.
Ja många människor är slöa och orkar inte förbereda sig inför en audition, men som kanske fits lika a glove efter några rep och man hittat varandra.
Jag antar att det inte är betalt jobb de söker till och då får man nog tyvärr förvänta sig längre nivå på förberedelserna hos de sökande.
Hade det varit ett välbetalt jobb så hade de nog varit förbereda skulle jag anta.


25 Jan 2019, 13:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: Det här med trummisar..
En tråd om att generellt hacka på trummisar?? mjaa...

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


25 Jan 2019, 13:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Det här med trummisar..
Är det inte så i allmänhet så desto duktigare gitarrist man är, desto duktigare trummisar får man förmånen att spela med? Sen är det såklart en massa andra saker som påverkar. Och så kan det ju vara så att även den duktiga trummisen visar sig vara ett helsike att samarbeta med av diverse olika anledningar. (Gäller såklart även gitarrister).


25 Jan 2019, 14:29
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det här med trummisar..
lpstd wrote:
Är det inte så i allmänhet så desto duktigare gitarrist man är, desto duktigare trummisar får man förmånen att spela med? Sen är det såklart en massa andra saker som påverkar. Och så kan det ju vara så att även den duktiga trummisen visar sig vara ett helsike att samarbeta med av diverse olika anledningar. (Gäller såklart även gitarrister).


Tror du att musik är en tävling?


25 Jan 2019, 15:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Det här med trummisar..
Vinyljunkie wrote:
lpstd wrote:
Är det inte så i allmänhet så desto duktigare gitarrist man är, desto duktigare trummisar får man förmånen att spela med? Sen är det såklart en massa andra saker som påverkar. Och så kan det ju vara så att även den duktiga trummisen visar sig vara ett helsike att samarbeta med av diverse olika anledningar. (Gäller såklart även gitarrister).


Tror du att musik är en tävling?

Det har jag aldrig trott och heller aldrig sagt, det går inte att tävla i musik. Vad jag försöker föreslå är att duktigare musiker tenderar att spela med andra duktigare musiker.


25 Jan 2019, 16:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det här med trummisar..
lpstd: för mig har du nu skrivit samma sak två gånger. Jag tolkar dig fortfarande som att du ser att spela i band som att det är en tävling om vem som är duktigast. Det finns så mycket andra faktorer; personkemi och kläder på scen tex. Två saker som i varje fall jag tycker är långt mycket viktigare.

Men en viss grundkunskap får man gärna ha, att kunna spela väldigt enkla rocklåtar är tex önskvärt.


25 Jan 2019, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Det här med trummisar..
Vinyljunkie wrote:
Jag tolkar dig fortfarande som att du ser att spela i band som att det är en tävling om vem som är duktigast.
Du får tolka vad du vill. Dina tolkningar kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.


25 Jan 2019, 17:28
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det här med trummisar..
lpstd wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag tolkar dig fortfarande som att du ser att spela i band som att det är en tävling om vem som är duktigast.
Du får tolka vad du vill. Dina tolkningar kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.


Du kanske kan hjälpa dig själv med att tala ur skägget så att det går att förstå vad du skriver utan tolkningar. Är det viktigt att vara duktig och isåfall varför?


25 Jan 2019, 18:11
Profile

Joined: 12 Apr 2008, 17:05
Posts: 283
Location: Järvsö
Post Re: Det här med trummisar..
Vinyljunkie wrote:
Håller som bäst på att testa trummisar till ett nytt band och det är den sedvanliga trallen - de kommer och är så jävla oförberedda. Ni känner säkert igen det, man har bestämt att spela en eller ett par låtar och så kan de inte låtarna fastän de säger att de lyssnat in sig. Alltså förlåt men jag är så trött på folk som slösat på våran tid de senaste veckorna. Motsvarigheten skulle ju vara om jag kom till ett testrep och bara lyssnat av vilken takt det är men inte vilka ackord, toner, eller varför inte bara lyssnat på melodin och sen sjunga nåt helt annat (eller tvärtom för den delen). Jag menar va fan, här har man suttit och detaljstuderat hur låtar går med fraseringar och t o m voiceings i vissa fall och så tycker de att det räcker med att banka lite. Det kan väl vara ok att bara sätta sig och spela om det är jammig musik typ blues eller nåt men inte om det är riffig rock! Det är ju bara trummisar som generellt kommer så dåligt förberedda, är det för att det är sån brist på dem och de vet om det? Fattar ändå inte hur man kan sänka sig till en sådan nivå om man ska lägga en kväll på att åka iväg och testa med nytt folk.


Jag (vi) skulle ha en vicktrummis till vårat dansband. En kille från E-tuna som vi snackat med på telefon kom o vi skulle testa. Han plockade fram ett block med noter och allting satt som en smäck!! Första gången! Snacka om seriös snubbe! Tack Jalle!!!

_________________
Mvh
//GP


26 Jan 2019, 21:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: beneri, Google [Bot] and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.