View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:52



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Hur göra en bright gura snällare? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Hur göra en bright gura snällare?
Har en Jazzmaster som är väldigt bright.
Vilka alternativ är lämpligast att göra:

1. Byta ut 1meg potarna till 500 eller 250k.
2. Sänka pickuperna (om det hjälper?).
3. Något annat jag inte tänkt på...

Den är alltså brightare och lite ”hårdare” i tonen än tex min tele. Så det är i direkt jämförelse som instrument jag menar. Få ned grundljudet men utan att ta bort karaktären från gitarren. Vrida av på tonpoten är alltså inget alternativ från dessa förutsättningarna.

Sitter SD Antiquity I i nu och pickuperna är inte jättenära strängarna, ganska lagom utan stringpull. Den saknar lite värme tycker jag.

Tips?


20 Jan 2019, 17:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
EQ-pedal som du använder just med den gitarren. Kan gå att justera just det störande frekvensområdet då men lämna resten och förhoppningsvis grundkaraktären intakt.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


20 Jan 2019, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
Börjar kännas tjatigt, men labba med värdet på kondingen för tonkontrollen! Oftast på gitarrer designade på 50-talet var ambitionen att gitarristen skulle fuska som basist med elgitarren, men med rätt värde på konding kan du skräddasy gitarrens diskant! Sen om tonkontrollen sitter på gitarren eller i en box på golvet spelar ingen roll i sig! Annars kan ju byte av strängtyp påverka ljudet, exempelvis att gå över till slipade strängar.

_________________
pudas


20 Jan 2019, 18:18
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
Fixa till bättre kontakt mellan kroppen och halsen på gitarren.


/ Jonken


20 Jan 2019, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
1 Meg-pottar till singlecoil pickups kan lätt ge ett überbright sound. Jag skulle provat att byta till 250 eller 500 k även om det blir som att rulla av på tonkontrollen.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


20 Jan 2019, 23:09
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
Marshall wrote:
1 Meg-pottar till singlecoil pickups kan lätt ge ett überbright sound. Jag skulle provat att byta till 250 eller 500 k även om det blir som att rulla av på tonkontrollen.

Så är det, många vrider ner volymen ett snäpp eller två, med en 1M pot.


21 Jan 2019, 11:34
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
Tack för tipsen!

Jag tycker om hur det låter när jag har volymen på 8/10. Blir det alltså samma effekt med tex 250-potar? Då både på ton och volym antar jag?

Tipset om kondning förstår jag inte riktigt, om poten står på max så spelar väl inte kondningens värde roll?


21 Jan 2019, 14:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
Pudas menar nog något liknande Hag III-brytare från 60-talet som påverkar ljudet. Schema i länken nedan. Jag har någon gång fått svar om basbrytaren: funktionen användes förr för basspel med gitarrer. Brytarna med olika kondensatorer påverkar ljudet. Det är flera år sedan gitarren var framme och jag föredrar EQ före switcharna. Basswitchen använder nog få idag. De andra kan kanske fungera för någon kreativ gitarrist.

https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxhist=0


21 Jan 2019, 16:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
Shoegazers Anonymous wrote:
Tack för tipsen!

Tipset om kondning förstår jag inte riktigt, om poten står på max så spelar väl inte kondningens värde roll?


Ja det är ju sant! Tanken är ju att man har en konding som bara låter en ta bort den allra översta diskanten. Givetvis, med kontrollen på max ska ju ingen filtrering av signalen ske.

Sen har ju olika gitarrer olika grundljud beroende på material och konstruktion, där är ju frågan om man ska ha elektronik som dämpar eller framhäver gitarrens grundljud!

_________________
pudas


21 Jan 2019, 17:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
Med standardvärde på tonkondingen agerar tonpoten mer som en ställbar resistans till jord. Sätter man ett lägre värde kommer den agera mer som RC filter. Så även när den står på max.

_________________
Johan Hansson


21 Jan 2019, 22:39
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
Shoegazers Anonymous wrote:
Tack för tipsen!

Jag tycker om hur det låter när jag har volymen på 8/10. Blir det alltså samma effekt med tex 250-potar? Då både på ton och volym antar jag?


Du kan ju enkelt trimma ner dina 1meg-potar till 500k eller 250k.
Sätt ett 1meg-motstånd mellan vänstra benet (brukar vara signal in från pickup eller switch där) till potens baksida = jord, så halveras potens värde till 500k. Funkar som vanligt i övrigt.
Fortsätt med att sätta ytterligare ett motstånd på 500k bredvid (parallellt) på samma sätt så har du pot på 250k (kanske är fel, orkar inte räkna nu. Men med rätt värde på motstånd kan du få poten till 250k, se formler nedan)

Men börja med 1megmotstånd på en volympot och testa om "10 nu är som på 8:an" (inte helt orimligt att tänka sig om volympoten är logaritmisk i stället för linjär). Om det stämmer så är det 500k-pot du vill ha.
Om inte så kanske 250k blir för mycket nerdraget? Kanske att det optimala ligger på t.ex. 400k. för dig. Du får du hitta motstånd som ger det.
Formeln är 1/R = 1/r1 + 1/r2...
där stora R är potens nya värde (t.ex 400k), r1 är 1meg, r2 är det motstånd du söker
http://mathforum.org/library/drmath/view/51490.html
https://www.youtube.com/watch?v=GoguBSCsaeY

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


21 Jan 2019, 23:35
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
Här hur man löder motstånd på pot för att ändra värde.
https://www.youtube.com/watch?v=W-TmOLPDLhc

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


22 Jan 2019, 12:23
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
Mycket intressant! Tack!


22 Jan 2019, 13:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
pudas wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Tack för tipsen!

Tipset om kondning förstår jag inte riktigt, om poten står på max så spelar väl inte kondningens värde roll?


Ja det är ju sant! Tanken är ju att man har en konding som bara låter en ta bort den allra översta diskanten. Givetvis, med kontrollen på max ska ju ingen filtrering av signalen ske.



Testat att koppla bort tonkontrollen någon gång?


22 Jan 2019, 21:49
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hur göra en bright gura snällare?
Det är lätt att tänka sig potentiometern i en tonkontroll som en kran som öppnar och stänger: Kontrollen på ”10” så är kranen stängd. Det är en mekanistisk syn på elektronik. Men egentligen är potentiometern, resistansen alltid en del av filtret. I förhållande till volymkontrollen är det dessutom en resistans både parallelt och i serie med kapacitansen. Det är därför ”50's wiring” fungerar, eller åtminstone ger en skillnad.

Frekvensen är produkten av resistansen x kapacitansen, RC. Det är därför en tonkontroll med 500 k och 0,022 mfd ger dovare ton i en Gibson, än 250 k och 0,022 i en modern Fender, ungefär.

En resistans är i sig ett lågpassfilter, tipset att byta från 1 meg till 250 k är bra. Kolla och byt gärna kondensator på tonkontrollen samtidigt, antagligen vill du ha 0,047 till 0,1 mfd.


22 Jan 2019, 22:28
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.