View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:46



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Spola av en gitarrmick? 
Author Message

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Spola av en gitarrmick?
Har ett set billiga stratamickar (alnico 5) som låter lite trista. Lite hårda och stela på nåt' vis. Till saken hör att de har ovanligt hög DC motstånd för singlecoils (runt 8-10k Ohm) och jag funderar på att spola av lite tråd för att få ned dem till ca 6-6.5k.

Jag antar att risken att mickarna blir förstörda är ganska stor, men det är jag beredd att ta. Det innebär ju dock rätt mycket pyssel och jag är inte helt övertygad att ljudet kommer att förbättrat. Så jag undrar om någon här har erfarenhet av något sådant? Är det värt besväret med mickar av denna kvalitet eller förblir mickarna lika trista fast nu med lägre output och tunnare klang?

För övrigt, kan man uppskatta, i förväg, ungefär hur mycket man måste spola av för att komma från 10k till 6k? Eller måste man mäta sig fram allt eftersom man spolar av?

/ Azumi


18 Jan 2019, 12:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Jag antar att du har en maskin med räknare annars blir det där inte något kul med tanke på att det är flera tusen varv du måste spola av. Finns ju lite exempel att googla fram angående DCmotstånd, tjocklek på tråd och antal varv runt spole. https://fenderkitchen.files.wordpress.c ... 07/44.jpeg Borde ju gå att uppskatta, linda av med säkerhetsmarginal, mäta och sen linda av lite till.

_________________
Johan Hansson


18 Jan 2019, 17:50
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Det kan vara värt besväret om du gilla att pilla och testa grejor.
Inget borde heller bli förstört om du är försiktig och vet vad du gör.

Det kan dock, som Tubis antyder, bli tjatigt om du ska sitta med grejorna i handen och linda av.
Men klart att det går, likaså att mäta på det som är kvar eller beräkna ungefär vad som behövs tas bort.

Hur ljudet blir vet ingen, så det är bara att testa. Själv skulle jag prova med 7-7,5K och se hur det låter


18 Jan 2019, 22:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Tror inte jag skulle klarar det psykiskt att sitta för hand och rulla av så mycket tråd och samtidigt räkna, den hade åkt i papperskorgen efter 200 varv.......

_________________
Johan Hansson


18 Jan 2019, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Beg symaskin tipsade någon vid något tillfälle.
Lite dubbelhäftande osv.
Sen nån liten varvräknare från Kjell o Co eller så? Funkar kanske som dagens cykelhastighetsmätare?

Har inte gjort detta själv men funderat i banorna och förmedlar bara lite tips jag snappat upp. :)

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


19 Jan 2019, 01:12
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Kanske höra med en etablerad winder som Lundgren han har väl maskiner...

_________________
/Marko


19 Jan 2019, 02:26
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Jag börjar inse att jag nog varit lite naiv - det verkar besvärligare än jag föreställde mig. Tänkte inte på att det vore bra med någon form av varvräknare.

Mickarna är billiga och inte värda att jag tar dem till någon som vill utföra jobbet mot betalning - annars hade det ju varit en bra idé.

I skrivande stund, så slår det mig att man kankse kan spola av en mick i omgångar där man stannar och mäter motståndet ofta. När man så hamnar på det värde man vill ha så mäter man vikten på, antingen, tråden man spolat av eller sjäva micken. Därefter lindar man av ungefär lika mycket på de andra 2 mickarna. Kanske kan funka om vågen är tillräckligt känslig?

/ Azumi


19 Jan 2019, 08:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Varför inte billiga kinamickar https://www.wish.com/search/single%20co ... rce=search De har bättre världen om du öppnar description boxen.
Eller är projektet helt enkelt att få greja och meka lite vilket jag fullt ut kan relatera till.

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2019, 09:52
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Det är nog mest frågan om att meka/pyssla och samtidigt förbättra ljudet i ett set mickar jag redan har. Köpte dessa mickar nyligen (billiga kinamickar) i tron att de skulle mäta mer snarlikt traditionella stratamickar.


Hur troligt är det att man lyckas spola av tråden (med hand eller maskin) utan att micken går sönder? Inbillar mig att det är stor risk att lindningen går sönder då micken, mest troligt, är pottad.


/ Azumi


19 Jan 2019, 10:10
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Risken för att micken går sönder beror, som jag skrev tidigare, på hur försiktig du är och om du vet vad du gör.
Jag utgår då från att tråden är ok, inte har skador, svagheter el dyl.
Mycket av det här går att läsa sig till på nätet, men sedan ska man fixa att göra det i praktiken också, därav ordet "försiktig"...

Om micken är vaxad blir det något mer komplicerat, men du kan prova att försiktigt smälta bort vaxet med en hårtork på lagom värme.
Baserat på det DCr-värde du nämnt gissar jag att micken är lindad med tunnare tråd (43/44 guage) vilket kan kräva en än mer varsam hand.
Det här med att sitta och mäta, räkna skulle jag själv inte palla med. Jag skulle fula och chansa lite kvalificerat...

Om du är nördigt lagd, gillar att pilla, testa och har gott om tid, så är det väl bara att köra gissar jag.
Annars finns ju goda råd från andra bojare att gå på...


19 Jan 2019, 12:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Spola av en gitarrmick?
zoork_1 wrote:
Risken för att micken går sönder beror, som jag skrev tidigare, på hur försiktig du är och om du vet vad du gör.
Jag utgår då från att tråden är ok, inte har skador, svagheter el dyl.
Mycket av det här går att läsa sig till på nätet, men sedan ska man fixa att göra det i praktiken också, därav ordet "försiktig"...

Om micken är vaxad blir det något mer komplicerat, men du kan prova att försiktigt smälta bort vaxet med en hårtork på lagom värme.
Baserat på det DCr-värde du nämnt gissar jag att micken är lindad med tunnare tråd (43/44 guage) vilket kan kräva en än mer varsam hand.
Det här med att sitta och mäta, räkna skulle jag själv inte palla med. Jag skulle fula och chansa lite kvalificerat...

Om du är nördigt lagd, gillar att pilla, testa och har gott om tid, så är det väl bara att köra gissar jag.
Annars finns ju goda råd från andra bojare att gå på...

Kloka ord!
Men ge dig på det, jag har gjort det massor av gånger, även vaxade mickar, och aldrig misslyckats.
Brukar linda av en försvarlig mängd, försiktigt putsa av lacken/isoleringen på tråden (någon cm), med sandpapper 800-1000 och mäta resistansen. När jag är nöjd, gissat utifrån resistansen, löder jag på tråden i öglan/eyelet, man behöver inte slipa av lacken då, den smälter av lödtennet. Och testar hur det låter.
Man kan få hålla på några gånger.
En risk är att man lindar av för mycket för optimalt ljud, i sin iver, och då är det kört...
Kul hålla på med detta, och roligare lägga tid på än löpning, TV-tittande etc


19 Jan 2019, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Läste tråden och tänkte först att du ville spola av micken med vattenslang eller dylikt för att tvätta den och begrep ingenting...
...borde kanske äta lite middag.


19 Jan 2019, 19:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Är det billiga mickar så är det väl bara att pröva? Men jag tror att oddsen att lyckas är små då jag misstänker att lacken som fungerar som isolering på tråden är lite klistrig och kommer att häfta ihop tråden i spolen, och tråden kommer att brista vid minsta motstånd!
Lättare då att skrota den gamla tråden och linda om micken med ny, önskad mängd tråd!

_________________
pudas


19 Jan 2019, 22:02
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Goran wrote:
Kul hålla på med detta, och roligare lägga tid på än löpning, TV-tittande etc
+1


19 Jan 2019, 23:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Ju färre varv, desto mindre output...

_________________
- Ingvar -


29 Jan 2019, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Musikanten wrote:
Ju färre varv, desto mindre output...

Vilket i många fall är önskvärt!
Har t ex lindat av en Texas Special så nu låter den bra mycket bättre, om än lägre output...


29 Jan 2019, 20:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Spola av en gitarrmick?
Musikanten wrote:
Ju färre varv, desto mindre output...
Men ju mer diskant/klarhet vilket fungerar bättre till low gainljud aka typ AC/DC rock vilket låter apa med en hög gain mick hur man än försöker med förstärkaren....

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2019, 23:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.