View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:43



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Universal Audio OX, speaker emulator bla 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Universal Audio OX, speaker emulator bla
Någon som har testat Universal Audio OX top box?

Råkade höra talas om den i en intervju med Steve Vai.
Och har snubblat över lite youtube och den verkar intressant.

Attuenator, högtalarsimulerare etc. Dvs man använder sin egna riktiga förstärkare och sen in i denna.

https://www.uaudio.com/hardware/ox.html


18 Jan 2019, 12:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Har testat men inte haft en i min egen studio.

Mitt intryck är att den låter bra, på samma nivå som Two Note Live och Studio.
Somliga tycker den låter bättre, andra sämre (och skillnader små nog att det verkligen inte är värt att byta om man har den ena eller den andra).
Jag har en Two Note Live själv, smidigare format (rackmonterad 1 höjd) än OX, lika bra/dålig beroende på vem man frågar.
Använder den dock extremt sällan, gillar mickar framför.

Jag skulle personligen inte titta på sånt här nu och vänta till efter NAMM, det kommer att komma nya grejer då.
Till exempel släpper Two Note en ny OX liknande pryl (fast markant mindre i format) som jag tror kommer att smiska rumpa.
Deras Live och Studio har ju satt standar för att få en förstärkare DI, och en ny version kommer garanterat inte att vara sämre.

Min bild är att det är mycket snack om OX för att det är den senaste (och DI människor är ängsliga själar som ständigt jaga det senaste).
Skulle jag köpa i dag skulle det bli en OX eller en Two Note Live.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Jan 2019, 12:42
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Tackar för input.
NAMM är väl redan nästa vecka?
Mkt intressant vad Two note kan kontra med. Vad jag gillar med OX är att den verkar låta bra utan en massa krångel. Har supertröttnat på allt rattande med digitalprylar. Och är på mentalt på väg tillbaka till att micka förstärkare istället :-)

Hade OX kostat halva priset hade jag köpt en utan att blinka.

Med det sagt så hoppas jag få tillbaka en Headrush Pedalboard idag från service, som jag aldrig hann testa med IR etc då USB´n vad visade sig vara fadäs.
Har inte så stora förhoppningar, men kul att testa, mot bla Kemper, Mooer Radar etc, som jag har som andra lösningar.


18 Jan 2019, 12:53
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Donatello wrote:
Tackar för input.
NAMM är väl redan nästa vecka?
Mkt intressant vad Two note kan kontra med. Vad jag gillar med OX är att den verkar låta bra utan en massa krångel. Har supertröttnat på allt rattande med digitalprylar. Och är på mentalt på väg tillbaka till att micka förstärkare istället :-)

Hade OX kostat halva priset hade jag köpt en utan att blinka.

Med det sagt så hoppas jag få tillbaka en Headrush Pedalboard idag från service, som jag aldrig hann testa med IR etc då USB´n vad visade sig vara fadäs.
Har inte så stora förhoppningar, men kul att testa, mot bla Kemper, Mooer Radar etc, som jag har som andra lösningar.


Kolla Two Notes facebook en bit ner, där är en bild på den nya. 2 rattar ser det ut att vara och attraktivt liten.
Håller med om att trixande med IR osv osv osv är kreativitesdödande till max.
Jag jobbade med min, tog rejält med tid, och fick till saker som funkade. Sen har jag inte rört något utan bara pluggar in och kör.
Har 3 presets jag bläddrar mellan beroende på vilken stärkare jag använder (använder det bara live när det krävs DI).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Jan 2019, 12:59
Profile WWW

Joined: 07 Mar 2014, 16:43
Posts: 322
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Jag har haft en Two notes torpedo reload och tröttnade på art jaga IR’s och sitta och pilla. Jag hade inte Magnus tålamod att få den att låta bra helt enkelt. Nu kör jag en Universal Audio OX och är toknöjd! Så lättrattad.
Låter klart bäst out of the box enl min åsikt.
Det tycks dock som att metal och hi gain snubbar gillar two notes prylarna bättre, OX är lite mer för old school ljud.
Bara mina 2 cent. :)

_________________
lespaul1984 på Diskant


18 Jan 2019, 15:54
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Pete Thorn gjorde en ovanligt bra genomgång och demo av UA OX. https://youtu.be/dLqn6NQbPxo

Vilket alternativ som låter bäst får man nog bara reda på genom att prova, men tekniken i OX är nog betydligt mer avancerad än något annat.

Till skillnad från vanliga IR-system, så använder OX olika impulser för olika nivåer, så att högtalaren låter mer pressad på högre volym än på lägre, vilket är en intressant teknik.

Tack vare sitt tunga sortiment super-plugins, så har de en hel del gratis när det gäller den virtuella inspelningskedjan. UA har en vansinnigt bra re-mic-plugin och det verkar som man använt den tekniken för den virtuella uppryckningen och rumsemuleringen.

Den är också fiffig användarmässigt, eftersom man kan välja mellan att bara vrida på någon ratt och nöja sig med några få presets till att gå in och pilla väldigt djupt bland inställningarna.

Men det verkar som de bara fått till vissa typer av ljud än så länge och därför kanske det inte är självklart vad man väljer innan man provat. Jag hade köpt den om den kostat betydligt mindre eftersom jag har möjlighet att micka upp bra högtalare. Jag har mycket av tekniken i andra UA-prylar, så jag väntar på ett alternativ som kan och gör mindre,

Ett annat billigare alternativ till OX är Suhrs nya Reactive Load I-R. som nyss släppts: https://www.suhr.com/electronics/tone-tools/reactive-load-ir/

Till skillnad från Magnus har jag inte provat någon av dem, men är intresserad av att skaffa något på sikt när rätt alternativ dyker upp för mig. Jag skulle gärna köpa OX nu, men jag är inte beredd att betala vad den kostar, så jag väntar ett tag till på att rätt alternativ dyker upp.


18 Jan 2019, 23:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Kul att det är lite folk som hört talas om denna och både testat och äger.

Har lite funderingar:

1. Det har talats om att den saknar V30 och att de inte tänkt släppa några fler simuleringar?
2. Har inte hört något bra klipp på highgain ännu.
3. Tyckte mig läsa att det inte går att köra via line out på förstärkaren? Jag tänker specifikt på att vilja använda en Marshall JMP-1 rack.


19 Jan 2019, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Donatello wrote:
Kul att det är lite folk som hört talas om denna och både testat och äger.

Har lite funderingar:

1. Det har talats om att den saknar V30 och att de inte tänkt släppa några fler simuleringar?
2. Har inte hört något bra klipp på highgain ännu.
3. Tyckte mig läsa att det inte går att köra via line out på förstärkaren? Jag tänker specifikt på att vilja använda en Marshall JMP-1 rack.


1. Ja, tror det är så. Men att de har ett lite annat tänk än att kalla saker för vad de härmar.

2. Samma här.

3. Ja, det funkar inte.
En Two Note cab (och liknande) är byggda för det (och för pedaler rakt in).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jan 2019, 13:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Donatello wrote:
Kul att det är lite folk som hört talas om denna och både testat och äger.

Har lite funderingar:

1. Det har talats om att den saknar V30 och att de inte tänkt släppa några fler simuleringar?
2. Har inte hört något bra klipp på highgain ännu.
3. Tyckte mig läsa att det inte går att köra via line out på förstärkaren? Jag tänker specifikt på att vilja använda en Marshall JMP-1 rack.


1. Det verkar vara den mest önskade högtalarmodellen på önskelistan på OX-forumet. Det kommer nog något sånt även om det kanske egentligen redan finns andra modeller som liknar det du vill ha från V30.

2. Det finns en hel del, men om man gillar hur de låter är förstås en smaksak Jag tycker att det är klent med bra Marshall-exempel som är det enda jag är intresserad av. Hade jag hört en klockren 70-tals Marshall fyrtolva, så hade jag nog redan köpt en, eftersom jag är helt såld på konceptet och kvalitén på vissa andra typer av högtalarinspelningsljud som den kan åstadkomma.

3. Den emulerar bara högtalare->rum->mickar->mickpreampar->kompressorer->eq->effektburkar. Den emulerar inte slutsteg (eller hela förstärkare), så därför finns det ingen line eller instrumentingång.

Det ska bli kul att se om de presenterar några uppdateringar på NAMM eller några kompletterande varianter på OX. Jag skulle gärna se en ren UAD-plugin d v s utan dämpar för bruk med ren dämpburk innan ett Apollointerface. Kör man UAD så har man ändå en hel del av funktionerna i OX redan. De enda jag skulle behöva är egentligen högtalarsimuleringen allt de andra kan jag bygga upp med de UAD-pluggar jag redan har.


19 Jan 2019, 18:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Kanske värt att nämna att av all det jag jobbat med såna här grejer så har den verklig högtalare jag gillar ingenting gemensamt med den DI version jag gillar. Menar, vad de kallar dem har noll relevans, det låter inte (eller beter sig) som ens bild av originalet ändå. Inte de mickar de härmar heller.

Menar då inte att de låter bra eller inte, bara att de inte låter som, till exempel, en Royer när man väljer en sån.
Man får skita i vad de kallas och prova dem förutsättningslöst.
Hitta några IR (eller hur en grunka nu jobbar) och sen sluta titta.
Nästa uppdatering på den fronten är över en 2 års period som bäst 1% bättre ändå.

Det är nog där detäter folk, att de ständigt jagar det nya, och ingen musik blir gjord.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jan 2019, 18:45
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Ingen här i södern som har en OX som man skulle kunna få komma och testa?


20 Jan 2019, 10:02
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Magnus Olsson wrote:
Kanske värt att nämna att av all det jag jobbat med såna här grejer så har den verklig högtalare jag gillar ingenting gemensamt med den DI version jag gillar. Menar, vad de kallar dem har noll relevans, det låter inte (eller beter sig) som ens bild av originalet ändå. Inte de mickar de härmar heller.

Menar då inte att de låter bra eller inte, bara att de inte låter som, till exempel, en Royer när man väljer en sån.
Man får skita i vad de kallas och prova dem förutsättningslöst.
Hitta några IR (eller hur en grunka nu jobbar) och sen sluta titta.
Nästa uppdatering på den fronten är över en 2 års period som bäst 1% bättre ändå.

Det är nog där detäter folk, att de ständigt jagar det nya, och ingen musik blir gjord.

/Magnus


Jag håller med dig helt om att man inte ska hänga upp sig på vad högtalarmodellerna och mickarna kallas. Det enda användbara jag hittade i Line6 HD när jag köpte en när de kom ut var Park-emuleringen som efter lite skruvande lät användbart 4-håls-Marshall. Marshall-emuleringen lät inte alls lika mycket Marshall i mina öron. (Med användbar menade jag att man kunde använda den för att spela lite genom studiomonitorerna, inte mer än så.)

Men i fallet med OX och andra när man gjort impulserna med viss utrustning, så tycker jag väl i och för sig att det är relevant att ange märken och modeller.

Om man hittar något som är tillräckligt bra så är det klart att man ska nöja sig med det och göra musik med de verktyg man har, men samtidigt så om man inte hittat det man behöver så är det ju inte så konstigt att man letar vidare.

I mitt fall så har jag ett litet inspelningsrum och har problem med att allt läcker in lite för mycket i trummickarna vid livetagningar, så att det blir onödigt svårmixat. Eftersom jag gillar livetagningar av musikaliska skäl så skulle jag gärna hitta ett sätt att lajna gitarrerna på ett riktigt bra sätt så att det lät bra och inspirerande i lurarna när man gör tagningar. Jag har inte hittat något som jag tycker kan konkurrera med mickning än, därför är den här utvecklingen intressant för mig. Till bas tycker jag att det finns lösningar, men inte för inspelning av 70-tals-Marshalls och andra komplexa gitarrljud.

Nästa inspelning kommer jag att prova att lajna gitarrerna med UADs Marshall Super Lead-plugg till gitarrerna med Fetto LaRocca framför och någon UAD Ampeg-plug till basen för att kunna spela in live utan läck in i trummickarna. Sedan kommer jag att re-ampa gitarrerna med riktiga förstärkare, mickar, mickpreampar, eq och kompressorer. Vi får se hur det blir. Om inte de blir bra så får det bli bygge av en massa dämpskärmar. för att minska läckaget och prova igen, men i ett litet, ganska trångt inspelningsrum så blir det lite stökigt. Eller också får man acceptera att man inte har rätt lokal för livespelning och lägga på ett instrument i taget.

Så jag hoppas att det dyker upp någon bra OX-liknande lösning snart. som gör att man kan slippa mickning av kompgitarrer. Men tills dess mickar jag vidare...


Last edited by CarlM on 20 Jan 2019, 19:37, edited 1 time in total.



20 Jan 2019, 12:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Magnus Olsson wrote:
Det är nog där detäter folk, att de ständigt jagar det nya, och ingen musik blir gjord.

Fast det är väl en sport i sig?

Jag minns inte när jag senast satte mig ner och skrev en låt. Däremot njöt jag av välljudet i min hemmarigg så sent som i förrgår. Och så sent som för nån minut sen förkovrade jag mig i vad som kommer att släppas på NAMM nu i veckan.
Jag gör ingen värdering, mer nyanserar lite. :D

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


20 Jan 2019, 12:48
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Mitt intresse ligger i att jag har förstärkare som låter riktigt bra. Och en Kemper att spela in dessa med.
Meeeeeeeen....
Det är ju helt omöjligt att få in det bra ljudet in i Kempern.
1. Kemper klarar enligt mina öron av att reproducera ljudet ca 85%-90%. Orginalljudet låter bättre när man A/B-jämför efter profileringen i Kempern. (man har den möjligheten i själva Kempern att jämföra ljuden och finjustera etc.) Men det tror jag att jag kan ta, då man som vinst kan göra saker som man inte kan göra live med förstärkarna. Dvs kombinera clean från min Fender Blues Deluxe och Highgain lead från min Folkesson-topp.

2. Det här med uppmickning är ju en hel vetenskap och en mm hit eller dit gör jättestor skillnad. Provade att profilera i veckan som gick och samma topp lät helt otroligt olika beroende just på uppmickning. Lät som olika förstärkare. Jag uppskattar att 98% av mickplaceringarna man försöker göra låter illa. Och har man extrem tur med rätt mikrofon och med rätt placering i både djupled och sidled och vinkel vilket jag lyckades med någon gång innan när jag profilerade min Fender rena kanal så låter den mer eller mindre precis som den gör och man får den är "i rummet känslan" dvs väldigt autentiskt. Men att få till samma mickning igen verkar helt omöjligt. Samt att micka så highgain låter bra verkar helt omöjligt.

Har säkert provat 2000 profiler från nätet, mesta har jag köpt och gillar i princip inget med highgain. Några få cleana och med lätt dist från MBritt kan funka. Men återigen bäst låter min egna Fender profilering. Och vill ju så klart även få till att profilera min Folkesson (mfl) med gott resultat.

Tankarna har då gått till OX, så ger perfekt rumsakustik, noga utvalda mickar, satta på OPTIMERADE ställen, dvs du kan INTE flytta runt dom som på Torpedo och därmed även där misslyckas 98% med mickplaceringen. Nästa fördel är rumsmicken man kan blända in. Tror inte Torpedo har den möjligheten? dvs du kan få den här "förstärkaren i rummet-känslan". Så tanken är att prova att profilera mina förstärkare med OX och sedan ta med mig dom ut live med Kempern.

Nackdelar/farhågor?
Ja, nästan alltid så brukar mina farhågor besannas.
1. Folk talar varnande om att just highgain inte funkar så bra med OX.
2. Jag har provat att bolla lite med IR till min JMP-1 rack och det funkar och låter inget vidare enligt mig. Har svårt att hitta IR som låter som det "ska". Känns som även denna har stor flopp-möjlighet. DVS ännu en elektronikapparat som folk höjer till skyarna men inte funkar för mig.


20 Jan 2019, 19:58
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Donatello wrote:
Mitt intresse ligger i att jag har förstärkare som låter riktigt bra. Och en Kemper att spela in dessa med.
Meeeeeeeen....
Det är ju helt omöjligt att få in det bra ljudet in i Kempern.
1. Kemper klarar enligt mina öron av att reproducera ljudet ca 85%-90%. Orginalljudet låter bättre när man A/B-jämför efter profileringen i Kempern. (man har den möjligheten i själva Kempern att jämföra ljuden och finjustera etc.) Men det tror jag att jag kan ta, då man som vinst kan göra saker som man inte kan göra live med förstärkarna. Dvs kombinera clean från min Fender Blues Deluxe och Highgain lead från min Folkesson-topp.

2. Det här med uppmickning är ju en hel vetenskap och en mm hit eller dit gör jättestor skillnad. Provade att profilera i veckan som gick och samma topp lät helt otroligt olika beroende just på uppmickning. Lät som olika förstärkare. Jag uppskattar att 98% av mickplaceringarna man försöker göra låter illa. Och har man extrem tur med rätt mikrofon och med rätt placering i både djupled och sidled och vinkel vilket jag lyckades med någon gång innan när jag profilerade min Fender rena kanal så låter den mer eller mindre precis som den gör och man får den är "i rummet känslan" dvs väldigt autentiskt. Men att få till samma mickning igen verkar helt omöjligt. Samt att micka så highgain låter bra verkar helt omöjligt.

Har säkert provat 2000 profiler från nätet, mesta har jag köpt och gillar i princip inget med highgain. Några få cleana och med lätt dist från MBritt kan funka. Men återigen bäst låter min egna Fender profilering. Och vill ju så klart även få till att profilera min Folkesson (mfl) med gott resultat.

Tankarna har då gått till OX, så ger perfekt rumsakustik, noga utvalda mickar, satta på OPTIMERADE ställen, dvs du kan INTE flytta runt dom som på Torpedo och därmed även där misslyckas 98% med mickplaceringen. Nästa fördel är rumsmicken man kan blända in. Tror inte Torpedo har den möjligheten? dvs du kan få den här "förstärkaren i rummet-känslan". Så tanken är att prova att profilera mina förstärkare med OX och sedan ta med mig dom ut live med Kempern.

Nackdelar/farhågor?
Ja, nästan alltid så brukar mina farhågor besannas.
1. Folk talar varnande om att just highgain inte funkar så bra med OX.
2. Jag har provat att bolla lite med IR till min JMP-1 rack och det funkar och låter inget vidare enligt mig. Har svårt att hitta IR som låter som det "ska". Känns som även denna har stor flopp-möjlighet. DVS ännu en elektronikapparat som folk höjer till skyarna men inte funkar för mig.


Köp en dynamount så är alla mickplaceringsproblem lösta.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2019, 22:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Donatello wrote:
2. Jag har provat att bolla lite med IR till min JMP-1 rack och det funkar och låter inget vidare enligt mig. Har svårt att hitta IR som låter som det "ska". Känns som även denna har stor flopp-möjlighet. DVS ännu en elektronikapparat som folk höjer till skyarna men inte funkar för mig.


Jag har körde på JMP-1 i många år och den är beroende av ett bra slutsteg för att den ska bli komplett och låta riktigt bra, så att bara komplettera JMP-1:an med högtalaresimulator utan slutsteg eller slutsteg IR kommer nog bli svårt att få till så du blir riktigt nöjd tror jag. Jag körde min via antingen slutstegsdelen i Super Lead eller via ett Marshall 9005-slutsteg.


21 Jan 2019, 00:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
https://www.two-notes.com/en/cabm?utm_s ... a-11855235

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


24 Jan 2019, 20:03
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Jag har aldrig fattat det där med att det skall vara så svårt och besvärligt med mikplacering och vitsen med att inte spela in på riktigt om det är bra inspelningar man är ute efter varför då jaga detta genom allehanda simuleringstekniker.

Att sitta och gnida för öva eller för att det är njutbart och enkel och inte stör är ju självklart med tekniken som finns idag.

En studiotekniker sa en gång när detta med att en massa pluggar jagade efter att låta dom ett riktigt piano när digitaltekniken kom. Varför inte spela in ett riktigt piano då?

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


24 Jan 2019, 22:56
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
lillefar wrote:
Jag har aldrig fattat det där med att det skall vara så svårt och besvärligt med mikplacering och vitsen med att inte spela in på riktigt om det är bra inspelningar man är ute efter varför då jaga detta genom allehanda simuleringstekniker.

Att sitta och gnida för öva eller för att det är njutbart och enkel och inte stör är ju självklart med tekniken som finns idag.

En studiotekniker sa en gång när detta med att en massa pluggar jagade efter att låta dom ett riktigt piano när digitaltekniken kom. Varför inte spela in ett riktigt piano då?


Ett piano är ju ännu svårare att micka upp än en gitarrstärk skulle jag säga.

Finns ju hundra anledningar till att man inte vill micka upp; det är svårt om man inte har ett optimalt rum, tillräckligt bra mickar, det tar tid, det är svårt att återskapa.
Tekniken går ju framåt, varför inte utnyttja det.

Själv kan jag faktiskt föredra förstärkarsimuleringar till gitarr om man jobbar med en bakgrund som är ganska synthbaserad. Man får ju en närhet som inte en gitarrstärk ger på samma sätt där rummet alltid är med. Mer eller mindre.


24 Jan 2019, 23:16
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
southbeck wrote:
lillefar wrote:
Jag har aldrig fattat det där med att det skall vara så svårt och besvärligt med mikplacering och vitsen med att inte spela in på riktigt om det är bra inspelningar man är ute efter varför då jaga detta genom allehanda simuleringstekniker.

Att sitta och gnida för öva eller för att det är njutbart och enkel och inte stör är ju självklart med tekniken som finns idag.

En studiotekniker sa en gång när detta med att en massa pluggar jagade efter att låta dom ett riktigt piano när digitaltekniken kom. Varför inte spela in ett riktigt piano då?


Ett piano är ju ännu svårare att micka upp än en gitarrstärk skulle jag säga.

Finns ju hundra anledningar till att man inte vill micka upp; det är svårt om man inte har ett optimalt rum, tillräckligt bra mickar, det tar tid, det är svårt att återskapa.
Tekniken går ju framåt, varför inte utnyttja det.

Själv kan jag faktiskt föredra förstärkarsimuleringar till gitarr om man jobbar med en bakgrund som är ganska synthbaserad. Man får ju en närhet som inte en gitarrstärk ger på samma sätt där rummet alltid är med. Mer eller mindre.

Inget läckage in i miken från andra instrument borde vara an annan stor fördel.

_________________
Image


25 Jan 2019, 12:34
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Nu har jag varvat internet fram och tillbaka gällande OX och mina teoretiska synpunkter är som följer.

+ Låter bra! Dock inte helt exakt som the real deal. Dvs uppmickat på riktigt under riktigt bra förutsättningar har the real deal ett lite mer tyngre/rikare ljud, verkar som enligt mina och andras öron att OX blir lite tunnare och diskantigare. Någon som möjligtvis går att ratta med den inbyggda EQ´n som finns. Sen verkar det som om OX presets är lite mer åt det färdigproducerade hållet dvs just mer skurna i basen för att sitta bättre i mixen.

+ Otroligt bra gränssnitt. Går att tweaka mkt, men man behöver inte tweaka bort sig heller. Samt att det är lättförståeligt. Enkelt få fram bra ljud är superviktigt.
Går INTE att ladda IR eller ändra mickposition annat än OFF/ON axis vilket reducerar risken för att ratta bort sig.

+ Otroligt bra justeringsprylar. Ny/Gammal högtalarmembran. Dubbla mickar, en tredje för rumsljudet(går att få stereo). Superbra kompressor, kanonfint reverb. EQ på vare mick, även master EQ. Enligt mig så är det stor del här som OX ligger i favör när man AB-jämför med bla Two Notes etc att det är rumsmicken, möjligheten att sätta "inspelad/ny högtalare-justering" och kompressor och reverb som gör att det börjar låta "på riktigt" eller "i rummet" som benämningen är. Detta har inte dom andra (Two notes har numera vanligt reverb dock).
Detta har varit väldigt lärorikt för mig och jag kunnat mer sätta finger på vad jag gillar och inte gillar. Något som verkar vara viktigt för mig är själva rumsmickningen. Något som jag aldrig tycker att någon vare sig använder sig av eller pratar om i uppmickningssammanhang utan bara vilka mickar man skall ha och hur många mm från konen dom skall vara.
Det här med en SM57:a rakt i centrum är ju annars ett klockrent exempel på som alla kör med (särskilt live), men vars ljudbild får mig att vilja börja spela blockflöjt igen. Vasst, hårt och superoinspirerande, känns som om man blir 1/10 sämre gitarrist än vad man egentligen är Och då behöver man ju ändå inte vara särskilt bra från början om man säger så.
Hittade några som jämförde Two Notes Studio med OX men där dom körde in en plugin från Universal Audio i deras DAW som just var rumsklang så lät det grymt om Two Notes med. Så i mina öron hänger mkt av ljudet på uppmickningen av rumsklangen. Vilken så är förmodligen svårare att fixa hemma eller på scen. Varpå OX har en fördel.

- Ja priset. Sjukt dyr pryl (14.000:- på TGT11) om man inte vet till 100% att this is da shit, vilket man inte vet förrän man testat och inga verkar ha den hemma i butikerna för... att den är så dyr = smal kundkrets.

- Ljudet. Ja, det märks att dom verkligen siktat in sig på kanske lite "mognare" gitarrister om man säger så. Många talar väldigt varm om de rena ljuden men sätter lite varningens finger för highgain, vilket kan bli lite tunnt och spretigt men det kanske går att eq:a fram? Highgain är ett måste för mig som använder alla ljudpaletter. Bra rena ljud går alltid att få till vare sig det är förstärkare, Kemper eller Headrush mfl, men highgain fallerar de flesta jämfört med the real deal.
Och i princip ALLA ställer sig frågan varför OX inte har något motsvarande V30? Detta frågar ALLA efter. Finns alla sorters CAB:ar för rena ljud osv men ingen mot highgain. Vilket är både synd och konstigt.

Magnus Olsson:
Ang Two Notes så tack för länken, men jag fattar inte riktigt vad den nya gör som inte tex Torpedo CAB gör? För mig faller den dock bort pga att det inte är någon loadbox vilket jag hade hoppas på. Så mitt alternativ är en Torpedo Live, vilket jag faktiskt testat en för något år sedan. Lät väl sisådär men det var gammal programvara och inga IR osv och jag provade bara via den förstärkare som den satt i, provade några inbyggda högtalare och mickar men njaä, lät murrigt och allt annat än en riktigt högtalare... Blev ändå så snikinspirerad att jag köpte mig en Mooer Radar som jag använt några gånger, vilken jag fick ratta en massa på eq osv innan den lät ok, provade även några IR från Celestion men ändå inte föll mig på läppen utan någon inbyggd låta lät bättre, kunde dock inte testa den med mina förstärkare då jag inte har någon loadbox utan bara med ett JMP-1 rack.
Torpedo Studio har dykt upp flera ggr i jämförelse med OX och den går ju få att låta riktigt bra den med och i vissa fall verkar den passa highgain bättre. Lite plattare ljud med mindre diskant än OX. Dock saknar jag just detta med rumsmickningen och inspelade högtalare som OX har som gör ljudet mer behagligt och "riktigt". Tror dock att ljudskillnaden ändå skulle gå att överleva sett till priset på en beg. live sett till en ny OX. MEN... min största skräck är ju som även nämns lite här och där att man får sitta där och välja IR och jämföra, välja och jämföra, välja... osv.
Vet inte hur långt dom kommit med senaste programvaran, vet att man kan sätta dubbla högtalare väl? Samt så har dom lagt till reverb? Bra tillägg och skulle man nu mot förmodan hitta någon IR som låter bra så tror jag visst att det kan bli fullgott alternativ.

Uppmickning:
Tänkte jag skulle ta och laborera med att micka upp hemma som dom gjort i OX. Dvs 2st nära mickar och en för rumsklangen. Något jag skall tänka på? Finns tydligen massa risk för fasfel etc?


25 Jan 2019, 12:57
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Universal Audio OX, speaker emulator bla
Jaha. Så kan det gå.

Slog till på en Two Note Torpedo Live idag!
Vad jag fastnade lite för var dels priset sett mot OX, dels att dom teoretiskt sett verkar klara Higain bättre? Samt att man både kan köra speaker in och line in. Dvs jag kan använda den både till mina förstärkare samt mina preamp rack. Samt rackformatet. Funkar det som jag vill ljudmässigt så åker den in i samma rack som min JMP-1.

- Rumsimuleringarna (reverb) var inget jag gillade, utan kör dessa snustorrt. (vilket jag trodde var det som var bland det viktigaste med OX. Hmm... måste testa en sådan i alla fall vid tillfälle. Tror fortfarande på deras lösning med en 3:e mick inte INTE något reverbsubstitut som jag anser att Two Notes kör med.)

- Mickplaceringen, gillar verkligen inte mick rakt in i centrum. MEN, det visade sig att just här var det som jag tyckte lät bäst här!

- Här hemma live kör jag nästan alltid med Greenbacks, men har varit inne på det tidigare att simulerat tycker jag att V30 blir bäst.

- Gick säkert igenom 100 högtalarlådor (man kopplar upp sig mot deras server och kan provlyssna och sedan köpa om man vill). 97 lät inte alls bra. Men hittade 1(!) som inte lät så långt ifrån hur prylarna gör "på riktigt". Vilken jag i sin tur kunde ratta lite dels till min Folkesson-topp, dels till min JMP-1 rack. Så dessa duger absolut att köra med live som jag anser det idag här hemma på kontoret med en RCF ART 10 inkopplad. Får se hur jag ser på saken imorgon... Och måste naturligtvis testa i riktigt sammanhang med band innan man vet.

En fråga:
- Man ska ju kunna köra 2 mickar eller högtalarlådor samtidigt väl? Hur då? Hittar ingen som helst anvisning eller möjlighet till det?


26 Jan 2019, 21:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.