View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:17



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Banjo 
Author Message

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1678
Location: Enköping
Post Banjo
Tänkt länge nu att skaffa mig en banjo, klassisk 5-strängad.
Har ni tips om en helt okej banjo i budgetklass?
Ca 3-5 tusen.

Flyttar snart ut på landet och då MÅSTE man ju ha en banjo i arsenalen.
Har vi några banjolirare här på bojen?

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


15 Jan 2019, 12:24
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Banjo
Gold Tone Cripple Creek CC-50 är en prisvärd nybörjarbanjo. Med baksida (resonator) ligger den visst något över din budget men i open back-utförande ryms den inom budget.

http://svarenmusik.se/instrument/till%20salu/5-string.html


15 Jan 2019, 13:44
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Re: Banjo
Deering, Recording King och Gold Tone gör schyssta budget banjos värda att kolla upp. Finns också  japanska 70-talare (ofta kopior på gibson-modeller) som kan vara bra köp. Men det är kanske kan vara lite svårt att köpa begagnat om du inte spelat banjo innan, då det precis som med japs-gitarrer från denna tid finns såväl enkla (dåliga) som påkostade modeller.


16 Jan 2019, 01:15
Profile

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1678
Location: Enköping
Post Re: Banjo
Tack för tipsen! Ska kollas upp.
Kör ni med eller utan tum/fingerplektrum?

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


16 Jan 2019, 08:07
Profile

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Re: Banjo
Jag spelar både med och utan plektrum, men skulle definitivt rekommendera att skaffa ett tumplektrum i plast och två fingerplektrum i metall. Även om det tar lite tid att vänja sig så får du en helt annan ton med plektrum.

Lite grovt brukar man skilja mellan två banjo-stilar. Scruggs/bluegrass - som spelas med tre fingrar, plektrum och på en banjo med resonatorlåda baktill (vanligaste sorten). Andra  kallas Old time/folk som spelas utan plektrum med en teknik som kallas clawhammer eller frailing och spelas oftast på banjo utan resonatorlåda (open back) Såklart finns variationer och blandningar av dessa.

Banjos med resonatorlåda ger högre ton och är bra eller tom nödvändigt om du spelar akustiskt med andra. Men jag bytte för några år sedan ut min mot en openback, som jag tycker är mycket smidigare och skönare att ha i knät att öva hemma med. Dessutom är de billigare och låter mindre vilket bara är en fördel för mig som bor i lägenhet. Så det kan va värt att överväga, beroende på vad dina behov och målsättningar är.


16 Jan 2019, 11:06
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Banjo
Jag spelar nästan inte alls. När jag började spela så började jag med trefingers. Tycker det var rätt ok med plektrum på tummen men fingerplektrum har jag aldrig vant mej vid. Men det är ju bara att testa. Spelar mest clawhammer nu, det lilla jag spelar.


16 Jan 2019, 14:18
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1678
Location: Enköping
Post Re: Banjo
Okej. Kul! Som det är nu spelar jag gitarr med tumplektrum och två-tre fingrar. Men får köpa fingerplektrum också då.
Har fått en 4-strängad gammal tysk banjo av en polare nu, tänkte stämma som en 5-strängad -översta G. Det borde funka?
På sikt tänkte jag köpa mig en 5-strängad ändå. Kanske blir så att jag säljer nån elgitarr för att köpa en bättre banjo istället.

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


16 Jan 2019, 17:15
Profile

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Re: Banjo
Javisst, stäm D G B D (uppifrån och ned) så kan du börja öva på picking-mönster och att hitta ackorden. Men sedan är mycket av det klassiska banjo-soundet och spelteknikerna uppbyggda just kring den lite ologiskt placerade G-strängen, så du kommer nog snart vilja byta upp.

Ett tips är att sedan ta en smal tång och stuka om dina fingerplektrum. Dels "vingarna" som sitter runt fingret, så de sitter bekvämare. Men jag brukar också böja till resten så att den följer konturen av min fingertopp bättre och sedan vinklar ut yttersta spetsen på plektrumet lite snett ut så att den ligger i linje mot strängarna i spelposition. Lite svårt att förklara, men det är bara att prova sig fram vad som känns bra. Jag misstänkar att om du precis som jag är van att spela fingerpicking på gitarr vill ha liknande känsla med plektrumet. Som de ser ut ostukade från affären så hamnar anslaget för mig en bra bit utanför fingret vilket känns helt onaturligt och extra svårspelat, men många spelar så också..


16 Jan 2019, 18:10
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Banjo
Har en Epiphone MB-200 som jag köpte för typ.. 2500-3000 nånting, tycker att den funkar finfint och är rätt fin att titta på, jag har å andra sidan aldrig spelat på någon annan banjo men...
Är ingen hardcore banjospelare utan plinkar mest på den ibland för att det är ett mysigt ljud, det jobbigaste är väl att vänja sig vid att översta strängen är tunnare än de andra etc. uppstår viss förvirring i muskelminnet till en början om man kommer från gitarrspelande. :D


16 Jan 2019, 23:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.