View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 03:07



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Förklara gitarrmickarnas olika positioner 
Author Message

Joined: 02 Feb 2019, 11:21
Posts: 6
Post Förklara gitarrmickarnas olika positioner
Hej ny här på forumet och som rubriken lyder så har jag inte stenkoll på hur mickarna jobbar i olika positioner. Så jag skulle behöva lite hjälp av någon expert :)

Jag har hyfsad koll på min Telecaster som är en Fender HH. 1.Stallmick (Humbucker) 2. Stallmick och Halsmick jobbar ihop som humbucker ? 3.Halsmick (Humbucker).

Jag frågar för att jag funderar på att köpa en HSS-modell. Jobbar mickarna då i position 2 och 4 som humbuckers eller som jag misstänker så jobbar dom parallelt/seriekopplat ? Ber om ursäkt i förväg för en dum fråga kanske..

Jag hade gärna köpt en Fender stratocaster pro HH, men den kostar ca 16 000:- så då känns en HSS för ca 7000:- rimligare just nu.

Jag har inte brytt mig så mycket innan hur allt fungerar som utan bara kört på det jag tycker låter bra. Hur som helst så känns det som det är dags att lära sig.

Tack på förhand!


Attachments:
8496707779_fa2b8e0ab6_c.jpg
8496707779_fa2b8e0ab6_c.jpg [ 100.06 KiB | Viewed 3812 times ]
02 Feb 2019, 11:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Förklara gitarrmickarnas olika positioner
Öh, vad var frågan? Normalt på en Lone Star så är mickarna i läge 2 å 4 kopplat
parallellt. En vanlig typ PAF humbucker är i normalläget kopplad med sina 2 spolar
i serie.

_________________
Försvinn ur min åsikt


02 Feb 2019, 14:07
Profile

Joined: 02 Feb 2019, 11:21
Posts: 6
Post Re: Förklara gitarrmickarnas olika positioner
Frågan var nog att jag funderade på om mickarna i läge 2 och 4 jobbar som en humbucker efter som både stall och mittmick//Hals och mittmick jobbar ihop. Men jag tror hjärnan lägger krokben för sig själv och att det är jag som krånglar till det..


02 Feb 2019, 14:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Förklara gitarrmickarnas olika positioner
JoppeJoppe wrote:
Frågan var nog att jag funderade på om mickarna i läge 2 och 4 jobbar som en humbucker efter som både stall och mittmick//Hals och mittmick jobbar ihop. Men jag tror hjärnan lägger krokben för sig själv och att det är jag som krånglar till det..

Du menar om mickarna är parallell- eller seriekopplade i läge 2 och 4? Ganska säkert parallell, tror jag, d v s inte som en vanlig humbucker.

_________________
Mats


02 Feb 2019, 15:09
Profile

Joined: 02 Feb 2019, 11:21
Posts: 6
Post Re: Förklara gitarrmickarnas olika positioner
albert wrote:
JoppeJoppe wrote:
Frågan var nog att jag funderade på om mickarna i läge 2 och 4 jobbar som en humbucker efter som både stall och mittmick//Hals och mittmick jobbar ihop. Men jag tror hjärnan lägger krokben för sig själv och att det är jag som krånglar till det..

Du menar om mickarna är parallell- eller seriekopplade i läge 2 och 4? Ganska säkert parallell, tror jag, d v s inte som en vanlig humbucker.



Ja lite så, då har jag det klart för mig. Tack!

Jag vet inte hur jag ska göra ännu, jag kör nästan bara på min Telecaster HH i mittenläget och gillar ljudet jag får. Men slår jag till på en HSS så kanske man kan peta in en minihumbucker som halsmick istället, spelar aldrig enbart på stallmicken.
Bästa är nog att låna hem en HSS och känna efter. Som sagt så har jag bara gått efter vad öronen säger innan och när man börjar gräva ner sig mer i den tekniska biten så blir det lite mer att tänka på :)


02 Feb 2019, 15:40
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Förklara gitarrmickarnas olika positioner
Vad du är ute efter är inte jättetydligt, men om jag tolkar dig rätt så låter det som att du skulle vilja ha dubbla humbuckers i din gitarr, och undrar ifall hals- och mittmick på en strata kan kopplas för att ge dig det soundet. I den mån att de tillsammans fasar bort brum är svaret ja, men klangmässigt kommer de aldrig låta i närheten av en humbucker hur de än kopplas.

Vill du ha en HH-strata köp en HH-strata. Hittar du ingen du har råd med det, köp en vanlig strata och sätt in ett nytt plektrumskydd med humbuckers installerade. Det innebär ingen jättestor extrakostnad, speciellt inte om du köper begagnat. Minihumbuckers låter bra, men är sin egen grej och låter inte heller som en standard humbucker.

Om du kan beskrivs vilket sorts sound du jagar skall du se att folk kan komma med goda råd.


02 Feb 2019, 16:14
Profile WWW

Joined: 02 Feb 2019, 11:21
Posts: 6
Post Re: Förklara gitarrmickarnas olika positioner
Robert wrote:
Vad du är ute efter är inte jättetydligt, men om jag tolkar dig rätt så låter det som att du skulle vilja ha dubbla humbuckers i din gitarr, och undrar ifall hals- och mittmick på en strata kan kopplas för att ge dig det soundet. I den mån att de tillsammans fasar bort brum är svaret ja, men klangmässigt kommer de aldrig låta i närheten av en humbucker hur de än kopplas.

Vill du ha en HH-strata köp en HH-strata. Hittar du ingen du har råd med det, köp en vanlig strata och sätt in ett nytt plektrumskydd med humbuckers installerade. Det innebär ingen jättestor extrakostnad, speciellt inte om du köper begagnat. Minihumbuckers låter bra, men är sin egen grej och låter inte heller som en standard humbucker.

Om du kan beskrivs vilket sorts sound du jagar skall du se att folk kan komma med goda råd.



Du beskrev det jag funderade på ganska så spot on. Jag som har för dålig kunskap för att kunna förklara så någon begrip haha! Jag hade gärna som sagt köpt Fenders PRO strata HH, men den kostar ny runt 16tkr, har dock inte kollat vad dom ligger på begagnat.
Kanske kan göra något fynd om man söker lite, gillar dock att handla nytt när det rör sig om mycket pengar.

Som jag spelar nu så spelar jag på min Tele med dubbla humbuckers, använder halsmicken och mitten läget mest. Aldrig stallmicken! Kör enbart ganska cleant med lite crunch på stärkaren, mycket gain på ett fåtal leadsaker.
Ska investera i en VOX AC30 så fort jag har lite slantar över. Jag är torsk på det runda ljudet halsmicken ger och att man får lite twang när man switchar till mittläge.

Så mitt sound är väl Lite crunch,fylligt, lite twang och runt. Vill jobba runt det tills det känns perfekt. Hoppas det går att förstå hur jag menar :)


02 Feb 2019, 17:30
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Förklara gitarrmickarnas olika positioner
Vill du köpa nytt får du såklart göra det. Det kommer garanterat göra någon handlare glad. Men bortsett från att man kanske gillar lukten av ny gitarr finns det egentligen inga fördelar med att köpa nytt mot begagnat. En gitarr tappar generellt 40% av sitt värde när du kliver ut ur affären med den. Är det en bra gitarr är den byggd för att hålla en livstid, så det är inte som att köpa en dator som garanterat är slut efter ett tag. Och eftersom du i ditt fall faktiskt inte vill ha precis den kombinationen som den pro strata du tittat har så kommer du ändå behöva lägga pengar på nya mickar, plektrumskydd samt en tekniker som installerar kalaset åt dig.

Poängen är egentligen inte ens nytt vs gammalt, utan att om du prompt vill ha en Fender HH strata kan du gå och köpa vilken som helst, tex en ny mexikansk för kanske 7-8k, och sätta in nya mickar i den. Och behöver det inte stå Fender på huvudet finns det ett näst intill oändligt antal gitarrer i olika prisklasser med dubbel cutaway, skruvad hals, svajstall och dubbla humbuckers.

Det perfekta gitarrljudet är vi många som jagar/jagat. Det sägs ligga begravt där regnbågen börjar, men man måste rida dit på en enhörning den 29e februari när det inte är skottår får att kunna hitta det.


03 Feb 2019, 17:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Förklara gitarrmickarnas olika positioner
Fenders S-1 switching är ju annars ett ganska bra system för att få ut fler kombinationer. Borde funka lika bra på en HSS strata som på en SSS.
https://www.fender.com/articles/tech-talk/how-the-s-1-switch-gives-you-more-tonal-options/
Exempelvis:

Quote:
American Elite Stratocaster
As has been the case for decades, the five-way selector of the Stratocaster offers a slew of wiring configutations. But with the S-1 switch, there is a new world of options. Here is the configuration when the S-1 switch is off:

Position one: bridge pickup only
Position two: bridge and middle pickups wired in parallel
Position three: middle pickup only
Position four: middle and neck pickups wired in parallel
Position five: neck pickup only

When you engage the S-1 switch on the American Elite Strat, you have even more tone alternatives that you don't get to hear every day.

Position one: all three pickups wired in series
Position two: bridge and middle pickups wired in series
Position three: middle and neck pickups wired in series
Position four: bridge and neck pickups wired out of phase, with a special tone capacitor
Position five: bridge and middle pickups wired in series and out of phase, in parallel with neck pickup

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Feb 2019, 16:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 77 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.