View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:59



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?! 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Japp, är lite sugen att skaffa mig en Gibson SG i studion. Det är en av några gitarrmodeller som aldrig har fångat mitt intresse så jag har aldrig ägt en SG i hela mitt liv och knappt lirat på nån heller (eller jo, det har jag ju men...ja). Känner dock att jag skulle kunna ha användning av den när jag lägger vissa rockguror och har funderat på att skaffa en inom snar framtid. Det finns ju mängder av modeller och varianter så hälften vore nog...finns det nåt vettigt sätt att summera och förklara vad man ska tänka på vid ett köp och vilken modell som är "bättre" än nån annan? Jag betalar gärna för kvalitet, nåt som är mer rejält och med bättre hantverk/trä/elektronik/delar etc...men är det då nån slags Custommodell man ska ha eller duger det med en Standard så att säga?

Ja, ni alla som älskar och spelar på SG-modellen, förklara gärna vad det är ni gillar och vilken modell som skulle lämpa sig för min del i studion (om det nu finns nån sådan)?!

Det finns ju andra märken än Gibson också...ESP Viper, gamla Japanerna, Epiphone m.fl. Det kanske finns nåt guldkorn där man kan hålla utkik efter?!

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


12 Jan 2019, 12:55
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
ESP Viper är ju dock sinnessjukt framtung och lider således mer av neckdive än ex de Gibson SG jag testat. Obegripligt att de gjort en sådan miss?!


12 Jan 2019, 13:50
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
LabLord wrote:
ESP Viper är ju dock sinnessjukt framtung och lider således mer av neckdive än ex de Gibson SG jag testat. Obegripligt att de gjort en sådan miss?!

Ok, ja det vill jag ju inte ha...då kan man nästa avskriva Vipern i så fall.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


12 Jan 2019, 13:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Oj.. var ska man börja.

Jag har ägt och spelat på Gibson SG i 40 år nu i år....
Många modeller har det blivit från alla årtionden den tillverkats faktiskt.

Om vi tänker oss moderna varianter så är både SG Standard och 61 Reissue prisvärda modeller ur det vanliga sortimentet

Den nya Standarden är faktiskt en 61 reissue som är omdköpt.

Jag gillar personligare de tunnare halsarna hos den och korrekt halsvinkel, alltså ganska rak med mindre vinkel än den standard som gjordes 2007 - 2013, den finns också med 50's neck som är fetare.

Dessa hittar man för strax under 10 papp begagnade.

Custom Shop modellerna är något bättre över lag, men ruskigt dyra c:a 20 begagnat och 40 nya. Äger 2 st såna och båda är kanon.

Standard från tidigt 2000-tal har jag en av, väldigt bra gitarr med lite rundare hals än en typiska 60's


Vintage är ju så klart trevligt också , man får ge runt 30-35 för en sen 60-tals Standard
men de har den smala nöten (efter 65) och den gillar jag bara sådär.

Pre-65 , ja det är ju nice, hade en 61:a tidigare, men de priser jag sett på senaste tiden har varit helt orimliga.

De jag nog gillar minst är de från 73 - 1985 , har aldrig gillat den konstruktionen tyvärr.

Tycke definitivt du ska ha en riktig standard med inlays och humbuckers , ingen 'special' variant som gjort i en massa budgetvarianter.

_________________



12 Jan 2019, 16:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
.

_________________



12 Jan 2019, 16:26
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Om du vill ha en Gibson SG för studiobruk, och inte behöver se "fin" ut på scen, så skulle jag satsa på en SG special.
Jag har haft flera olika SG och en bra Special är definitivt mest bang for the buck.

Personligen gillar jag ABR-1 stall, mörkare greppbrädor och lite fetare halsar (läs lite äldre SG Special), så allt annat går bort.
Min nuvarande SG Special är lätt, välbalanserad, skön att spela på och låter bra.

Ett tips är att sätta en bra minihumbucker i halsläget, vilket breddar användningsområdet en hel del.
Ett annat tips är att testa flera innan du köper (en del kan ha lite halvdöda ställen på halsen).
Hade du bott i närheten hade du kunnat testa min... :mrgreen:

Lycka till på SG jakten!


12 Jan 2019, 17:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Mike Leaf wrote:
Oj.. var ska man börja.

Jag har ägt och spelat på Gibson SG i 40 år nu i år....
Många modeller har det blivit från alla årtionden den tillverkats faktiskt.

Om vi tänker oss moderna varianter så är både SG Standard och 61 Reissue prisvärda modeller ur det vanliga sortimentet

Den nya Standarden är faktiskt en 61 reissue som är omdköpt.

Jag gillar personligare de tunnare halsarna hos den och korrekt halsvinkel, alltså ganska rak med mindre vinkel än den standard som gjordes 2007 - 2013, den finns också med 50's neck som är fetare.

Dessa hittar man för strax under 10 papp begagnade.

Custom Shop modellerna är något bättre över lag, men ruskigt dyra c:a 20 begagnat och 40 nya. Äger 2 st såna och båda är kanon.

Standard från tidigt 2000-tal har jag en av, väldigt bra gitarr med lite rundare hals än en typiska 60's


Vintage är ju så klart trevligt också , man får ge runt 30-35 för en sen 60-tals Standard
men de har den smala nöten (efter 65) och den gillar jag bara sådär.

Pre-65 , ja det är ju nice, hade en 61:a tidigare, men de priser jag sett på senaste tiden har varit helt orimliga.

De jag nog gillar minst är de från 73 - 1985 , har aldrig gillat den konstruktionen tyvärr.

Tycke definitivt du ska ha en riktig standard med inlays och humbuckers , ingen 'special' variant som gjort i en massa budgetvarianter.


Gutt mos...man kan nog säga att du gillar SG. :)

När du skriver "modernare varianter" och "den nya Standarden"...är det då årsmodell 2018 eller typ 2005 och framåt du menar?

Har nog tänkt mig lägga runt 8-12.000kr beroende på vad som dyker upp så Vintage är ju bara att glömma...det är väl en Standardmodell det får bli av nåt slag...kanske en tidig 2000-talare eller nåt sånt. Hade ju gärna haft en go Custom men då drar det ju iväg pengamässigt tyvärr. Inlays måste det bli, gillar inte dots'en, gärna med bindings på halsen (men det är kanske bara Customen som har det?!), humbuckers så klart (kanske är lite sugen att ha en P90 i halsläge). Gillar inte allt för feta halsar så det kanske får bli nån slimtaper-variant där, bra också för att få den något mindre framtung (det lilla det nu kan hjälpa).

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


13 Jan 2019, 19:15
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
zoork_1 wrote:
Om du vill ha en Gibson SG för studiobruk, och inte behöver se "fin" ut på scen, så skulle jag satsa på en SG special.
Jag har haft flera olika SG och en bra Special är definitivt mest bang for the buck.

Personligen gillar jag ABR-1 stall, mörkare greppbrädor och lite fetare halsar (läs lite äldre SG Special), så allt annat går bort.
Min nuvarande SG Special är lätt, välbalanserad, skön att spela på och låter bra.

Ett tips är att sätta en bra minihumbucker i halsläget, vilket breddar användningsområdet en hel del.
Ett annat tips är att testa flera innan du köper (en del kan ha lite halvdöda ställen på halsen).
Hade du bott i närheten hade du kunnat testa min... :mrgreen:

Lycka till på SG jakten!

Ja vi får se vad det kan bli till slut. Har ju kollat runt en del och är sjukt sugen på nån Custommodell men tyvärr så räcker inte pengarna till. Har inte hittat nån Special som jag fastnat för ännu men det finns säkert där ute. :)
Det är ju ett himla projekt att hitta en gitarr som har alla detaljer man vill åt...ibland har man tur, som du verkar ha haft. ;)
För mig är det nos slimtaper-varianten av hals det får bli och klassiska humbuckers (ev med en P90 i halsläge om det vill sig). Detta ska enbart bli en fet rockgura och inget annat. :mrgreen:
Jo, det bästa är ju att kunna testa så klart...har lite planer på att drutta runt i några butiker och se vad som finns...kanske att det dyker upp nåt gött...you never know! :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


13 Jan 2019, 19:20
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Mike Leaf wrote:
Oj.. var ska man börja.

Jag har ägt och spelat på Gibson SG i 40 år nu i år....
Många modeller har det blivit från alla årtionden den tillverkats faktiskt.

Om vi tänker oss moderna varianter så är både SG Standard och 61 Reissue prisvärda modeller ur det vanliga sortimentet

Den nya Standarden är faktiskt en 61 reissue som är omdköpt.

Jag gillar personligare de tunnare halsarna hos den och korrekt halsvinkel, alltså ganska rak med mindre vinkel än den standard som gjordes 2007 - 2013, den finns också med 50's neck som är fetare.

Dessa hittar man för strax under 10 papp begagnade.

Custom Shop modellerna är något bättre över lag, men ruskigt dyra c:a 20 begagnat och 40 nya. Äger 2 st såna och båda är kanon.

Standard från tidigt 2000-tal har jag en av, väldigt bra gitarr med lite rundare hals än en typiska 60's


Vintage är ju så klart trevligt också , man får ge runt 30-35 för en sen 60-tals Standard
men de har den smala nöten (efter 65) och den gillar jag bara sådär.

Pre-65 , ja det är ju nice, hade en 61:a tidigare, men de priser jag sett på senaste tiden har varit helt orimliga.

De jag nog gillar minst är de från 73 - 1985 , har aldrig gillat den konstruktionen tyvärr.

Tycke definitivt du ska ha en riktig standard med inlays och humbuckers , ingen 'special' variant som gjort i en massa budgetvarianter.



Gång på gång blir jag jäkligt imponerad av dina kunskaper kring Gibson!!
Måste bara fråga om du har jobbat inom/med Gibson eller har du "bara" väldigt stor erfarenhet av gitarrerna??

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


14 Jan 2019, 16:10
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Mike Leaf wrote:
De jag nog gillar minst är de från 73 - 1985 , har aldrig gillat den konstruktionen tyvärr.
Den hade ju det lustiga "munsspelsstallet" på 70-talet. Eller var det just från 73-85?


14 Jan 2019, 17:04
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Finns lite att läsa om Schallers wide travel “Harmonica Bridge” t ex här: https://www.thomann.de/blog/en/tune-o-m ... r-bridges/

Själv har jag nog bara sett det på SG från 1972 till 1979...


14 Jan 2019, 21:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Varför sålde jag min Custom Shop '61:a för tio papp. :cry:


15 Jan 2019, 11:15
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
LieMfB wrote:
Varför sålde jag min Custom Shop '61:a för tio papp. :cry:
Aarrghh..., varför sålde du den inte till mig för det priset...


15 Jan 2019, 12:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
lpstd wrote:
Mike Leaf wrote:
De jag nog gillar minst är de från 73 - 1985 , har aldrig gillat den konstruktionen tyvärr.
Den hade ju det lustiga "munsspelsstallet" på 70-talet. Eller var det just från 73-85?

Just stallet försvann runt 78 men det fanns ju mera i konstruktionen som inte var önskvärt och fanns längre, köpte faktiskt min första ny 1979 på Musikbörsen av Nysse, gräddvit Std i motorsågscase.

_________________



15 Jan 2019, 12:42
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
För att vara helt ärlig, jag tycker att det är svårare att hitta en bra SG än en bra Les Paul. Det handlar bl a om viktfördelning, och halvdöda toner runt 12:e bandet.


15 Jan 2019, 12:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
gretschen wrote:
Måste bara fråga om du har jobbat inom/med Gibson eller har du "bara" väldigt stor erfarenhet av gitarrerna??

//Robban

Nä jobbade extra i musikaffär för VÄLDIGT länge sen, hara bara haft gitarrer under många år och sen Internet kom har man ju varit mer intresserad av att veta mer.
Även om jag inte anser mig ha lika stor detaljsäkerhet som många som googlar febrilt.

_________________



15 Jan 2019, 12:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
zoork_1 wrote:
För att vara helt ärlig, jag tycker att det är svårare att hitta en bra SG än en bra Les Paul. Det handlar bl a om viktfördelning, och halvdöda toner runt 12:e bandet.

Man måste prova en hel del olika modeller för att ens veta vad man gillar.
Därför kan det vara bra att göra en lista på vad man tror sig vilja ha, men även vara öppen för att testa andra gitarrer

Många besök i musikaffärer och mässor samt köpa lite på chans ibland.

_________________



15 Jan 2019, 12:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Mike Leaf wrote:
Man måste prova en hel del olika modeller för att ens veta vad man gillar.
Därför kan det vara bra att göra en lista på vad man tror sig vilja ha, men även vara öppen för att testa andra gitarrer

Många besök i musikaffärer och mässor samt köpa lite på chans ibland.


Ja, prova massa olika exemplar är alltid bra. Även de som kanske inte ser ut precis som man önskar.
Jag lyckades tillslut hitta en SG som passade mig.
Det är en riktigt väl inspelad och sliten SG Special från 1990 (3-knob). Kanske inte den snyggaste modellen, men halsprofilen är riktigt skön och lacken har hårdnat ordentligt, så den känns nästan som en vintage-gitarr fast den är relativt ny.. Dessutom var den löjligt billig med tanke på hur bra den är. (3500:-)

_________________
http://www.pigsinspace.se


15 Jan 2019, 20:08
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
:shock: 3500 kr är verkligen löjligt billigt...
Gav själv 6000 kr för min senaste Special, var bara tvungen att ha den... :oops:


15 Jan 2019, 22:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Mike Leaf wrote:
...köpte faktiskt min första ny 1979 på Musikbörsen av Nysse, gräddvit Std i motorsågscase.


Säkert en fin gitarr men kombon Nysse och ordet motorsåg är ganska läskigt för oss som gillar Rickenbacker.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


15 Jan 2019, 23:44
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Granis67 wrote:
Mike Leaf wrote:
...köpte faktiskt min första ny 1979 på Musikbörsen av Nysse, gräddvit Std i motorsågscase.


Säkert en fin gitarr men kombon Nysse och ordet motorsåg är ganska läskigt för oss som gillar Rickenbacker.


http://www.nysse.com/strixq/killric.html


19 Jan 2019, 15:03
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Gibson Custom Shop Tony Iommi Signature SG.
Allt annat känns mesigt.


01 Feb 2019, 23:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Se upp så den inte är framtung!
Se också upp så inte halsen är alltför tunn - de kan ha en benägenhet att liksom svaja så att det låter surt!

Har haft 4-5 SG, nuvarande är en CS Special ’61 RI, med 2 st P90 och wrap around-stall. Små plastknoppar på stämmisarna, bindings på halsen, ej framtung. En kanongitarr, välbalanserad. Det var en sådan Iommi hade på första Sabbath-plattan, han bytte väl till de där heta Birch-humbuckersarna sedan.

Hade gärna haft en Standard med humbuckers också... :|

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


02 Feb 2019, 00:53
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Gibson 2019 har kommit med en (icke Custom Shop) modell med Maestro-vibrola, och en med Sideways-Vibrola, samt även SG Junior.
Jag är lite sugen på att införskaffa någon utav dessa. Inte sett var prislapparna kommer att hamna än dock..


02 Feb 2019, 10:43
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
För mig personligen; går alla SG:s -där brädan inte går fram ända till HB-ramen bort. Har för länge sedan gjort mig av med alla SG:s -som inte har detta. Men det är ju klart; att det helt klart begränsar SG-marknaden en del när man söker efter en. :(


/ Jonken


02 Feb 2019, 11:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Ja, det är mycket att ta hänsyn till och just en SG har ju sina för och nackdelar. Har kollat lite säljannonser men dom guror som varit intressanta har befunnit sig på andra sidan landet och jag vill verkligen testa guran innan köp så det går ju bort. Men det lutar åt en Standard i första hand även om en Custom kan vara rätt nice den också. :) Iommi-modellen har jag inte koll på, det får jag spana in om det kan vara nåt. Finns det nån annan modell av SG som det är värt att hålla koll på...finns ju säkert mängder med olika Signaturmodeller eller specialbyggen som bara gjorts nåt år då och då och jag har noll koll på just SG?!

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


02 Feb 2019, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Funderar lite över en annan sak jag sett...

Vad är det som gör att vissa greppbrädor på SG-gurorna går ända ner till neckmickens sarg medans vissa slutar tidigare? Det verkar inte ha att göra med antal band då detta gäller både 22 och 24 bandshalsar. Vet nån vad detta beror på och är det nån fördel eller nackdel med de olika?

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


03 Feb 2019, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Majkel wrote:
Funderar lite över en annan sak jag sett...

Vad är det som gör att vissa greppbrädor på SG-gurorna går ända ner till neckmickens sarg medans vissa slutar tidigare? Det verkar inte ha att göra med antal band då detta gäller både 22 och 24 bandshalsar. Vet nån vad detta beror på och är det nån fördel eller nackdel med de olika?

Det var en annan konstruktion på SG på en del äldre modeller. De som har 22-band; och där brädan går hela vägen till micksargen: Har stallet placerat längre in på kroppen. Detta medför att en större del av strängarna ligger ovanpå kroppen -istället för över halsen. Som enligt många ger bättre tonala egenskaper. Mickarnas position -gente emot strängarna hamnar på andra ställen. (Speciellt en återhållsam stallmick av PAF-typ får en alldeles underbar, naturlig värme -jämfört med traditionell SG modell). Även halsmicken beter sig mer -som på en Pålle i dessa. Det är även bara naturligt att SG's med brädan ända fram till halsmicken; också är mindre framtunga.

På SG:s med 24 band sitter stallplaceringen på samma ställe som de gör på de traditionella 22-bandarna (de som har en liten extra pleka mellan brädan och halsmicken). Skillanden är mellan traditionella 22 bandarna och 24 bandarna; är att 24-bandarna får en lite bättre kontakt -och därigenom lite mer naturlig tonöverföring mellan kroppen och halsen; pga att det är mer bräda som kommer över kroppen.


/ Jonken :idea:


03 Feb 2019, 20:58
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
SG’s med 24 band?!?

Jonken wrote:
Majkel wrote:
Funderar lite över en annan sak jag sett...

Vad är det som gör att vissa greppbrädor på SG-gurorna går ända ner till neckmickens sarg medans vissa slutar tidigare? Det verkar inte ha att göra med antal band då detta gäller både 22 och 24 bandshalsar. Vet nån vad detta beror på och är det nån fördel eller nackdel med de olika?

Det var en annan konstruktion på SG på en del äldre modeller. De som har 22-band; och där brädan går hela vägen till micksargen: Har stallet placerat längre in på kroppen. Detta medför att en större del av strängarna ligger ovanpå kroppen -istället för över halsen. Som enligt många ger bättre tonala egenskaper. Mickarnas position -gente emot strängarna hamnar på andra ställen. (Speciellt en återhållsam stallmick av PAF-typ får en alldeles underbar, naturlig värme -jämfört med traditionell SG modell). Även halsmicken beter sig mer -som på en Pålle i dessa. Det är även bara naturligt att SG's med brädan ända fram till halsmicken; också är mindre framtunga.

På SG:s med 24 band sitter stallplaceringen på samma ställe som de gör på de traditionella 22-bandarna (de som har en liten extra pleka mellan brädan och halsmicken). Skillanden är mellan traditionella 22 bandarna och 24 bandarna; är att 24-bandarna får en lite bättre kontakt -och därigenom lite mer naturlig tonöverföring mellan kroppen och halsen; pga att det är mer bräda som kommer över kroppen.


/ Jonken :idea:

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


03 Feb 2019, 22:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG...vad ska man köpa...skillnader etc?!
Walain wrote:
SG’s med 24 band?!?

Exempelvis: https://www.gibson.com/Guitar/USASR926/SG-High-Performance-2019


/ Jonken


03 Feb 2019, 23:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.