View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 12:29



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare? 
Author Message

Joined: 29 Apr 2009, 02:01
Posts: 49
Location:
Post Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
Finns en Boogie Mark III ute på ebay som jag är sugen på. Gillar soundet på dessa. Min fråga är dock: påverkars soundet av att omvandla strömmen från 120 v som amerikanarna nu har? Någon som har erfarenhet utav det här sen tidigare??

Eller om någon här inne råkar sitta på en så vore det ännu bättre 8)


/Jimmy


29 Dec 2018, 08:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
Rimligen inte, så länge den klarar av att leverera den spänning den ska under belastning.

Något som kan vara värt att kolla är om det finns möjlighet att koppla om förstärkarens trafo för 230V.Då slipper du omvandlaren!
Obs! Inget gör det själv jobb om man inte är i elektronik kunnig

_________________
pudas


29 Dec 2018, 09:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
Har haft stärkare jag kört så, med stor och klumpig omvandlare.
Men aldrig haft en utan samtidigt att A/B jämföra med.

Men de blir känsligare för störningar.
Och släpa på omvandlaren är inte skoj (de är stora).

Rimligen borde det göra skillnad (det är väl sånt som hertz också, eller? Har för mig det gör så det inte sitter exakt samma komponenter i dem).

Jag skulle snackat med en stärkartekniker som bygger och säljer även i USA (Olsson Amps, till exempel. Eller Björn Juhl). De borde ju veta.

Bygga om för vår ström är tydligen väldigt kostsamt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Dec 2018, 11:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
Magnus Olsson wrote:

Rimligen borde det göra skillnad (det är väl sånt som hertz också, eller? Har för mig det gör så det inte sitter exakt samma komponenter i dem).

Bygga om för vår ström är tydligen väldigt kostsamt.

/Magnus


Jag har svårt att tänka mig att skillnaden i frekvens 50 vs 60 HZ skulle spela någon roll i en förstärkare. Däremot så blir det tokigt i en Hammond tonhjuls orgel då tongeneratorns motor ändrar fart!

Om nättrafon har lindning för flera spänningar så behöver det inte kosta många kronor.

_________________
pudas


29 Dec 2018, 12:27
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
Det blir skillnad ja!

Hur stor avgörs av din (er) plånbok.

Finns ju fulström och finström :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


29 Dec 2018, 13:24
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
En nättrafo gjord för 60Hz (som i den Boogie MkIII du är spekulant på) blir något varmare då den körs på 50 Hz som vi har bl.a. inom EU. Om detta påverkar ljudet är inte jag mannen att svara på.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


29 Dec 2018, 15:05
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
Har nyligen testat två Fender Showman, en från USA (ej exporttrafo) och en med exporttrafo. Jag hör ingen skillnad mellan dem, vilket kanske är rimligt eller?

Sen har jag testat en "svensk" Twin Reverb, men tyckte inte direkt att den lät sämre. Så teoretiskt sett kanske det spelar roll, men för mig är det svårt att höra någon avgörande skillnad. Faktum är att den jag föredrar har USA-trafo så jag får släpa på en FET klump... 8)


29 Dec 2018, 16:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
50 Hz eller 60 Hz matningsspänning spelar ingen roll alls här, all spänning som ger ljud kommer ändå att likriktas.

Amerikanska exporttrafon har ofta val för flera olika spänningar 117 till 240 vac 50 eller 60 Hz sak samma och Pudas tips är en chansning men bra: Kolla om det kanske går att koppla om. Även utan en omkopplare på baksidan kan det finnas ledare för olika växelspänningar på insidan. I en Mesa Booge är det inte omöjligt.

Pudas har rätt beträffande 230 till 117 vac omvandlare också: Rätt dimensionerade, ca två till tre gånger den totlaa effektförbrukningen på förstärkaren är en omvandlare praktiskt sett samma sak som vägguttaget.

Skillnad i påverkan ljudbild mellan olika nättrafon i sig beror på skillnader i sånt som höjden på stacken, alltså trafots ”höjd”, kvalitet på laminaten eller direkta skillnader i sekundärspänning. Här blir skillnaden påtaglig även med samma matningsspänning. Men skillnad av 117 vac eller 230 vac i sig med allt annat lika glöm det.


29 Dec 2018, 20:38
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
Magnus Olsson wrote:
Har haft stärkare jag kört så, med stor och klumpig omvandlare.
Men aldrig haft en utan samtidigt att A/B jämföra med.

Men de blir känsligare för störningar.
Och släpa på omvandlaren är inte skoj (de är stora).

Rimligen borde det göra skillnad (det är väl sånt som hertz också, eller? Har för mig det gör så det inte sitter exakt samma komponenter i dem).

Jag skulle snackat med en stärkartekniker som bygger och säljer även i USA (Olsson Amps, till exempel. Eller Björn Juhl). De borde ju veta.

Bygga om för vår ström är tydligen väldigt kostsamt.

/Magnus


Det kan nämnas att det är exakt samma kringkomponenter för 117 vac som för 230 vac, och att vi anpassar för skillnader i spänning, inte skillnader i ström.

Men på vilket sätt menar du att omvandlare ger ökad känslighet för störningar?


29 Dec 2018, 20:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
woodstock wrote:
Det kan nämnas att det är exakt samma kringkomponenter för 117 vac som för 230 vac,
Förutom primärsäkringen.

_________________
Johan Hansson


29 Dec 2018, 21:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
Tubis wrote:
woodstock wrote:
Det kan nämnas att det är exakt samma kringkomponenter för 117 vac som för 230 vac,
Förutom primärsäkringen.


Absolut, skillnaden i spänning ger den omvända skillnaden i ström. Samtidigt är väl inte säkringens storlek något som påverkar ljudet? Åtminstone inte så länge den är hel.


30 Dec 2018, 00:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
Tubis wrote:
woodstock wrote:
Det kan nämnas att det är exakt samma kringkomponenter för 117 vac som för 230 vac,
Förutom primärsäkringen.


Och om det sitter MOV i stärkan.
Jag missade det en gång när jag bytte en PT från 117 vac till 230 vac, lucktade o rök fint :mrgreen:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


30 Dec 2018, 13:41
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
woodstock wrote:
Magnus Olsson wrote:
Har haft stärkare jag kört så, med stor och klumpig omvandlare.
Men aldrig haft en utan samtidigt att A/B jämföra med.

Men de blir känsligare för störningar.
Och släpa på omvandlaren är inte skoj (de är stora).

Rimligen borde det göra skillnad (det är väl sånt som hertz också, eller? Har för mig det gör så det inte sitter exakt samma komponenter i dem).

Jag skulle snackat med en stärkartekniker som bygger och säljer även i USA (Olsson Amps, till exempel. Eller Björn Juhl). De borde ju veta.

Bygga om för vår ström är tydligen väldigt kostsamt.

/Magnus


Det kan nämnas att det är exakt samma kringkomponenter för 117 vac som för 230 vac, och att vi anpassar för skillnader i spänning, inte skillnader i ström.

Men på vilket sätt menar du att omvandlare ger ökad känslighet för störningar?


Ingen som helst aning om varför, bara att det varit så (med studiogrejer jag köpte i USA och körde så också).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Dec 2018, 17:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
En del menar att nätdelen inte påverkar en förstärkares beteende, samtidigt som andra menar att nätdelen har stor påverkan på hur en förstärkare beter sig. Den diskussionen håller jag mig utanför.

Men som Magnus påpekade så är det klumpigt att kånka omkring med en stor 230/110VAC som kan leverera ström nog till att driva en Boogie Mk III. En annan aspekt är att en sån omvandlare kostar en del. Att 230V-konvertera förstärkaren är inte så komplicerat för en kvalificerad tekniker. Normalt behöver man bara byta nättrafon, men när man tittar på M III:ans schema så sitter det en del komponenter innan nättransformatorn. De behöver en tekniker titta på och avgöra vilka som eventuellt behöver bytas eller kompletteras för 230VAC-drift. (Ni ser komponenterna i den övre västra delen av schemat i bilden nedan.

Image

Det finns gott om tekniker i rörforumet här som gör den typen av jobb yrkesmässigt, så det går att få hjälp på många ställen i landet.


Last edited by CarlM on 31 Dec 2018, 12:57, edited 2 times in total.



30 Dec 2018, 23:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
Magnus Olsson wrote:

Ingen som helst aning om varför, bara att det varit så (med studiogrejer jag köpte i USA och körde så också).

/Magnus



Att omvandla spänning för att driva utrustning är i sig inget konstigt, man kan ladda sin telefon eller dator på samma sätt både i USA och i Europa. Då är det switchande nätdelar. Om man använder en transformator som omvandlare från 230 v till 117 v får man praktiskt sett egentligen det som brukar kallas skyddstransformator eller isolationstransformator. Man kopplar bort sin spänningskälla från den fasta anslutningen i nätet. Det här borde minska känsligheten för störningar.

Undantag för särskilt känslig utrustning i kombination med dåligt vald omvandlare jag kan tänka mig här är:

Magnetfältet omvandlaren ger påverkar utrustningen.

Omvandlaren klarar inte att ge tillräcklig effekt.

Omvandlaren lyfter jordanslutningen.

edit, en sak till: Annat fel på utrustningen som tolkas som orsakat av omvandlaren.

Ytterligare en sak som kan vara en felkälla är utrustning med internt nättrafo för 117 volt. Då kan 50 Hz istället för 60 Hz ge effektförluster. Granis är inne på detta. Det behöver inte bli så att ett trafo går varmare med 50 Hz istället för 60 Hz, men det kan. Strömmen trafot ger kommer av magnetfältets svängning som man kan se som en rotation och 60 Hz roterar snabbare. Med 50 Hz får samma trafo jobba hårdare om trafot är litet i förhållande till effekten det skall ge. Om det blir så beror i sin tur på om kärnan och spolarnas begränsningar ligger i att hantera strömmar eller magnetfält.

Men värt att understryka i den här tråden att i en typisk 100 w gitarrförstärkare som Mesa Boogie mk III kommer nättrafot att ge all effekt förstärkaren behöver oavsett 50 eller 60 Hz. Det är i stort sett samma transformator för bara 117 vac anslutning som med 117-220-230-240, skillnaden är bara antalet trådar ut. Det blir lite som att jämföra samma humbucker med fyrledare istället för tvåledare. Allt är bara en fråga om antalet trådar man måste koppla, resten är samma.


31 Dec 2018, 07:47
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 194
Location:
Post Re: Påverkas soundet i en stärkare av en strömomvandlare?
Jag köpte min Mark IV på nittiotalet i USA och tog den som handbagage till Sverige. Jag körde den först med en extern 230-110V trafo men jag lyckades köpa en original exporttrafo från MESA, de ville dock inte skicka den till Sverige för att inte stöta sig med generalagenten men det löste sig mha av en kollega i USA. Jag fick också en full uppsättning av scheman och de var verkligen hjälpsamma på MESA, kanske har ändrats nu dock.

Jag minns inte att jag bytte några andra komponenter, fläkten var 110V men den kopplas in på en tap på primärlindningen på exportmodellerna så den behövde inte bytas. Jag har inte något minne av att det lät annorlunda efter bytet, i så fall var det små skillnader.

Det är säkert minst några timmars jobb för en tekniker om man lämnar in den så det blir naturligtvis dyrare än att köpa en extern trafo men väl värt att inte behöva släpa på en extra klump, speciellt inte för en topp. I en kombo kan man kanske ha den inne i lådan men då ökar väl risken för ryggskott ännu mer!

Nu mer finns väl trafos också från tex Tube-Amp doctor så man behöver inte blanda in MESA.


05 Jan 2019, 19:33
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.