View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:37



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Billigare Gibson 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Billigare Gibson
Alla pratar ju om Gibsons dyrare gitarrer "Collectors Choice", "Custom shop", "tribute"- dittan och dattan!
Men hur är det i den andra ändan? Lågprismodellerna som "Gibson Les Paul M2", "Gibson SG-Fusion"?
Är dom vettiga köp i jämförelse med asiatiska lågprisgitarrer vad gäller andrahandsvärde, spelbarhet och allmän kvalitet?
Historiskt sett så har ju tidigare lågprismodeller fått betydande vintage status som Junior, Melody Maker, Marauder, The Paul och till och med "Sonex"! Kan man räkna med samma vad gäller dagens lågpris tro?

_________________
pudas


22 Dec 2018, 01:09
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Billigare Gibson
I stort sett tror jag inga av dessa får nåt större värde, med undantag av någon enstaka modell kanske.

Jag har sett priserna på Sonex och Marauder, trots detta har jag svårt att tro på dem i långa loppet.


22 Dec 2018, 01:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Billigare Gibson
Blir lite konfunderad över din fråga., Undrar du om billiga masstillverkade Gibson ska stiga i värde om 50 år?
Tror knappast det.

Andrahandsvärde på gitarrer som kostar några tusenlappar nya?
Tja det brukar väl bli hyfsat om det är en märkesgitarr.

Säkert bättre än motsvarande 'asiatisk lågprisgitarr', åtminstone i procent räknat
Jag räknar alltid andrahandvärde i kronor istället.

_________________



22 Dec 2018, 20:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Billigare Gibson
Mike Leaf wrote:
Blir lite konfunderad över din fråga., Undrar du om billiga masstillverkade Gibson ska stiga i värde om 50 år?
Tror knappast det.



Håller med, frågeställningen är lite sladdrig!
Borde snarare vara: Hur pass mycket B-lågbudget är dagens lågpris Gibson i förhållande till deras standard och premium sortiment? Förr så var ju budgetmodellerna gjorda av samma träslag som dom dyrare, mickar och mekanik likaså. Dock så var ju grundkonstruktion och funktioner begränsade.
Gemfört dagen lågpris, Epiphonemickar, kropp i poppel, lind, stall och mekanik asiatisk lågpris, enklast tänkbara lack utan något förarbete, enklast tänkbara konstruktion. Hur bra står sig egentligen en lågpris Gibson jämfört med asiatiskt lågpris?

_________________
pudas


22 Dec 2018, 23:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Billigare Gibson
Kan inte svara annat än de jag själv ägt.
Köpte En SG Melody maker och en LP Melody maker för några år sen, nypris var 1999:- respektive 3495:- och dessa var ganska
bra gitarrer, inget fel med dom. Dock sniklackade (matt) ej Nitro såklart.
Fick tillbaka pengarna nästan på båda när jag sålde. Hade också en EPI SG Special som kostade 2799:- ny , den upplevde jag som en något sämre gitarr , men ändå värd pengarna.

Begagnade SG Standards och Specials för mellan 3500 och 6500 har jag haft också och dessa har varit riktigt bra instrument, fick tillbaka 100% på dessa också.
Även om andrahandsvärde på så billiga gitarrer inte bekommer mig speciellt.
Däremot om man köper en flång ny CC LP så är det ju bäst att man gillar den.

_________________



23 Dec 2018, 11:54
Profile ICQ WWW
Online

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Billigare Gibson
pudas wrote:
Borde snarare vara: Hur pass mycket B-lågbudget är dagens lågpris Gibson i förhållande till deras standard och premium sortiment?


Du menar hur långt frässkägget är sett till priset?


27 Dec 2018, 16:34
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Billigare Gibson
Har en Melody Maker lik den som Mike beskriver (1995 kr ny). Tror jag gav typ 1500-1700 kr när jag köpte den beggad för några år sedan (av en Bojare i Malmö, överlämnandet ägde rum i Triangelns köpcentrum), såg nyligen en liknande med utgångspris över 3000. Procentuellt är det ju en bra värdestegring, men i reda pengar är det ju inte så mycket. En kanonbra gitarr dock, som matchar gitarrer som jag gett 6000-7000 för.
Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av Gibsons premiummodeller. Jag lyssnade på en gitarrsamlare som uttryckte viss tveksamhet kring hur de riktigt fina gurorna håller sitt värde. Varför köpa en ny gitarr för 60 000-70 000 kr med okänt andrahandsvärde i det långa loppet när du kan få vintagegitarr med stabilare värde för samma pengar, typ.


29 Dec 2018, 13:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Billigare Gibson
gurami64 wrote:
Varför köpa en ny gitarr för 60 000-70 000 kr med okänt andrahandsvärde i det långa loppet när du kan få vintagegitarr med stabilare värde för samma pengar, typ.

Möjligen om man inte bryr sig om andrahandsvärde eller monitära värden. Man kanske vill ha just en Pearly gates reissue..... Men visst har det varit ekonomiskt säkert med vintage. Fram till september 2008.....nu mer osäkert.

_________________



29 Dec 2018, 22:21
Profile ICQ WWW
Online

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Billigare Gibson
Mike Leaf wrote:
gurami64 wrote:
Varför köpa en ny gitarr för 60 000-70 000 kr med okänt andrahandsvärde i det långa loppet när du kan få vintagegitarr med stabilare värde för samma pengar, typ.

Men visst har det varit ekonomiskt säkert med vintage. Fram till september 2008.....nu mer osäkert.


Huruvida det är osäkert eller ej nuförtiden beror mest på vad man inskränker sig till att definiera som vintage. För dig är det väl endast pre-CBS/Norrlin som gäller och möjligtvis en och en annan Gretsch från samma era - då kan det möjligen vara lite osäkert med tanke på att dödsbona från swinging London-generationen kommer att hagla inom en snar framtid. Men vintage kan vara 80-tal också för de som tycker att sunburst och bajsbrunt är det fulaste som finns och där har nostalgikänslorna ganska nyss vaknat hos 60 och 70-talsisterna. Fast det är klart, om vi snackar Gibson i det perspektivet så ska det vara Designer Series och det kanske inte kittlar TS smak?


02 Jan 2019, 14:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Billigare Gibson
Vinyljunkie wrote:
Huruvida det är osäkert eller ej nuförtiden beror mest på vad man inskränker sig till att definiera som vintage.
Men vintage kan vara 80-tal också

Tänkte väl främst på gitarrer runt 60-70 tkr eftersom det var det som nämndes i frågan.
Där hittar man inte så många 80-tals Ibbar ännu i alla fall.

Men jag håller med dig om att det definivt finns nyare objekt som kan stiga, problemet är att det är osäkert och spekulativt.
Kontra perioden mellan säg 1992 till 2008 , när gamla grejer bara steg och steg hela tiden, unger som BRF lägenheter i Stockholms innerstad, man kunde inte förlora
på en affär

_________________



02 Jan 2019, 14:53
Profile ICQ WWW
Online

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Billigare Gibson
Mike Leaf wrote:
Tänkte väl främst på gitarrer runt 60-70 tkr eftersom det var det som nämndes i frågan.
Där hittar man inte så många 80-tals Ibbar ännu i alla fall.

Prepro-Charvels, tidiga Hamer och BC Rich mm kan gå för ett nätt summa redan nu. Inte många gitarrer från 50 och 60-talet kostar heller så mycket, alla mina gitarrer från den tiden har jag gett max 5000kr styck för.

Men jag håller med dig om att det definivt finns nyare objekt som kan stiga, problemet är att det är osäkert och spekulativt.

Varför skulle 60 och 70-talister mitt uppe i karriären plötligt få för sig att inte längre vilja grotta ner sig i nostalgi till skillnad från 40-talisterna som håller kvar vid sin ungdoms klenoder?


02 Jan 2019, 16:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Billigare Gibson
Vinyljunkie wrote:
Prepro-Charvels, tidiga Hamer och BC Rich mm kan gå för ett nätt summa redan nu. Inte många gitarrer från 50 och 60-talet kostar heller så mycket, alla mina gitarrer från den tiden har jag gett max 5000kr styck för.
Varför skulle 60 och 70-talister mitt uppe i karriären plötligt få för sig att inte längre vilja grotta ner sig i nostalgi till skillnad från 40-talisterna som håller kvar vid sin ungdoms klenoder?


Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta inlägg. Poängen var att det kan inte längre anses vara en 'säker' investering
att lägga 60-70 k på en vintagegitarr, som det faktiskt var förr.

Sen kan man vinkla och vrida det vart man vill, Vintage för 5000 spänn vet jag inte om och kan inte kommentera ens.
Det där med generationerna blir ännu flummigare, kan inte svara på din fråga tyvärr, men du har säkert svaret redan.

_________________



04 Jan 2019, 19:56
Profile ICQ WWW
Online

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Billigare Gibson
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Prepro-Charvels, tidiga Hamer och BC Rich mm kan gå för ett nätt summa redan nu. Inte många gitarrer från 50 och 60-talet kostar heller så mycket, alla mina gitarrer från den tiden har jag gett max 5000kr styck för.
Varför skulle 60 och 70-talister mitt uppe i karriären plötligt få för sig att inte längre vilja grotta ner sig i nostalgi till skillnad från 40-talisterna som håller kvar vid sin ungdoms klenoder?


Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta inlägg. Poängen var att det kan inte längre anses vara en 'säker' investering
att lägga 60-70 k på en vintagegitarr, som det faktiskt var förr.

Sen kan man vinkla och vrida det vart man vill, Vintage för 5000 spänn vet jag inte om och kan inte kommentera ens.
Det där med generationerna blir ännu flummigare, kan inte svara på din fråga tyvärr, men du har säkert svaret redan.


Kanske att jag vet vad det är som du inte fattar. För väldigt många 60 och 70-talister är 80-talsgitarrer vintage som är av intresse, inte gammalt fult skräp från den eran som såna som du anser vara gulderan, dvs 50 och 60-talet. Och dessa generationers ungar har nyligen flyttat hemifrån och har dessa pappor (för att få mammor samlar gitarrer) välbetalda jobb så vill de ha sin ungdoms drömgitarrer och gärna flera av dem, precis som tidigare genrationer velat ha sin generations drömgitarrer. Och dessa nyare genrationer har precis vaknat och shoppar helvilt. Jag känner mig ganska säker på att färgglada 80-talsgitarrer med floyd är en säker investering just nu, just för att de per definition är vintage nuförtiden.
Jag är själv ett exempel på det ovanstående och har hållit på i 10 år med att sälja/köpa/byta 80-talsgitarrer och hade jag bara varit en sån där med ett välbetalt jobb så hade det sett ut hemma hos mig som det ser ut hemma hos Hollywood-skådisen Jonathan Mankuta som har flera hundra gitarrer av den eran. Och den sortens samlare blir det bara fler och fler av.
Samtidigt är det helt hopplöst att samla gitarrer från 50 och 60-talet just nu eftersom allt av intresse redan sitter säkert i privata samlingar. Men snart kommer som sagt dödsbona där dessa gitarrer nu finns att dugga tätt vilket verkligen gör att det är osäkert med vintage från 50 och 60-talet. Denna osäkerhet finns som sagt inte när det gäller 80-talsvintage - för den som har budget på lång sikt och plats att förvara dylika gitarrinvesteringar är det guldläge, det är jag helt säker på.

När jag snackar om att köpa 50 och 60-talsvintage för 5000 spänn så snackar jag inte Fender och Gibson.


05 Jan 2019, 13:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: dexterkatt, Vinyljunkie and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.