View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 16:23



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Är det någon som har provat Sophia Tremolos? https://sophiatremolos.com

Det skulle vara kul att hitta något med funktion som Edge/Floyd fast som låter mer som ett bra strata stall? Är Sophia Tremolos ett steg framåt, eller bara en variant på samma sak till ett högre pris?.

Image


16 Dec 2018, 21:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Vad är det konkret som skulle vara bättre och göra att det låter mer statastall? :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


16 Dec 2018, 22:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Henkie wrote:
Vad är det konkret som skulle vara bättre och göra att det låter mer statastall? :arrow:


Ingen aning. Därav frågan. Men det skrivs om dem på olika ställen och bland annat verkar en del tycka att de låter riktigt bra. Guitar World skriver: "Best of all, the tone remains rich and full—even better than the most beloved vintage trems." https://www.guitarworld.com/gear/review-csl-sophia-2-22-pro

Det behöver inte betyda att det är så, men det vore kul om någon lyckats förbättra de gamla Floyd-konstruktionerna även ljudmässig. Men jag vet som sagt absolut ingenting om dem förutom det jag har läst, så därför vore det kul att veta om någon här har någon erfarenhet av dem.

Jag funderar på ett Charvel- och MusicMan-inspirerat räsergitarr/superstrat-bygge med låsbart svaj och HH eller HSH och då vill man förstås hitta ett riktigt bra svaj.


16 Dec 2018, 23:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Ibanez Zero tycker jag är en vidareutveckling och nice att lira med men då är jag högst medelmåttig på svajandet så inga tuffa tag med svajspaken här :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


17 Dec 2018, 01:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Det är (tyvärr) bara en variant av samma sak till ett högre pris.
Men det är rätt porrigt att titta på.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 Dec 2018, 09:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Förskräckligt fult..... Har viss betydelse....


17 Dec 2018, 09:31
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Utan att ha provat så tänker jag samma som Magnus. Men: Jag tycker om mina Floyd (har det på alla gitarrer) och tycker att de låter lika bra som något annat. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


17 Dec 2018, 14:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Jag har ännu inte känt på ett Sophia tremolo. Men av vad jag sett och hört av dessa; tilltalar inte dessa tremolos mig alls; utseende -eller tonmässigt. Funktionsmässigt kan jag inte svara. Dock har jag svårt och tro; att Sophia skall matcha ett Orginal Floyd -eller ett EDGE standard alternativt PRO. Om Sophia stallet är gjort av bättre metall; kan den ge tonala fördelar. Men iaf i nu läget; är jag tämligen övertygad att uppgraderingar till OFR och EDGE i så fall jämnställer dessa skillnader. (Med dessa extra kostnader hamnar ändå OFR och EDGE under prislappen av ett Sophia.)

https://www.youtube.com/watch?v=MrZsiTnCt3c

Som sagt: Ta allt detta med en rejäl nypa kryddning; då jag inte har testat ett Sophia.


/ Jonken


18 Dec 2018, 16:26
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Som sagt: Ta allt detta med en rejäl nypa kryddning; då jag inte har testat ett Sophia.


:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Dec 2018, 17:54
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Goran wrote:
Förskräckligt fult..... Har viss betydelse....


Helt klart viktigt. Gitarrer ska vara snygga också. :)


18 Dec 2018, 23:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Vi kanske tänker på olika saker, men jag har alltid ansett att den rätt platta, trista tonen som Floyd Rose ger upphov till har mycket med översadeln att göra. Stallet har jag svårt att tro skulle göra sån vansinnig skillnad, åtminstone jämfört med andra flytande sådana.


19 Dec 2018, 09:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Robert wrote:
Vi kanske tänker på olika saker, men jag har alltid ansett att den rätt platta, trista tonen som Floyd Rose ger upphov till har mycket med översadeln att göra. Stallet har jag svårt att tro skulle göra sån vansinnig skillnad, åtminstone jämfört med andra flytande sådana.


Materialet i stallet gör rätt stor skillnad.
Sadlar, block och platta (i den ordningen) gör en "hörbar även på en inspelning" skillnad.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Dec 2018, 10:09
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Dom ser fula ut i mina ögon.

Nån tonskillnad är bara TÖNTIGT att bry sig om.


19 Dec 2018, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Tvåtakt wrote:
Nån tonskillnad är bara TÖNTIGT att bry sig om.


Ja men I så fall kan man ju lägga ner det här forumet och så får vi smygtönta oss på Facebook istället.

Jag tycker i alla fall att det vore kul om någon kunde uppfinna ett låsbart svaj som betedde sig ljudmässigt som ett bra olåst stall.


Attachments:
nerd.jpg [121.85 KiB]
Not downloaded yet
19 Dec 2018, 11:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Jag är så less på petande i detaljer som inte spelar nån roll i verkligheten


19 Dec 2018, 21:58
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Tvåtakt wrote:
Jag är så less på petande i detaljer som inte spelar nån roll i verkligheten


Det är väl nice att du petat färdigt?

Men det är de extra milen som gör livet meningsfullt, i vad man än gör.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Dec 2018, 23:47
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Så tänker jag också :idea:

Ursäkta bitterheten. Var på väldigt dåligt humör igår


20 Dec 2018, 08:01
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Jag startade tråden för att få reda på om någon hade provat. Men det är det är det ingen här som har.

Men visst, som Tvåtakt kanske är inne på så finns det annat som är väsentligare. Ju mer jag spelar med andra (d v s med bandet) desto mindre pillar jag och funderar på tekniska förbättringar (om det inte är något som en låt behöver).

Det här slutar nog med att jag letar reda på lite reservdelar till min RG550 och får den att funka som den ska, men då och då så blir man sugen på att fundera ut en kombination av delar som man tror skulle bli en gitarr som är kul att spela på och så sätter man igång. Jag byggde en strata 2017 och en tele 2018. De blev precis som jag ville ha dem, med specar som Fender inte bygger och det är en form skapade det också, som man kan ägna sig åt når man inte har möjlighet att spela gitarr.


20 Dec 2018, 10:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Det man undrar mest är hur man fäster strängen i svajet? Det ser ut som att man sticker den rätt i genom varje klack och sen fäster på något sätt men jag fattar inte var för det enda stället det set ut att vara något sådant är där det borde vara intoneringen som sitter.

Sen funderar jag på vad hjulet som sitter i blocket gör?


20 Dec 2018, 17:36
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Vinyljunkie wrote:
Det man undrar mest är hur man fäster strängen i svajet? Det ser ut som att man sticker den rätt i genom varje klack och sen fäster på något sätt men jag fattar inte var för det enda stället det set ut att vara något sådant är där det borde vara intoneringen som sitter.

Sen funderar jag på vad hjulet som sitter i blocket gör?

Misstänker att det är någon string-tension adjustment,
liksom på TvåTakts Solar-gitarrer, någon intoneringsmojäng kanske?

_________________
http://www.ergopikk.com


20 Dec 2018, 18:22
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Vinyljunkie wrote:
Det man undrar mest är hur man fäster strängen i svajet? Det ser ut som att man sticker den rätt i genom varje klack och sen fäster på något sätt men jag fattar inte var för det enda stället det set ut att vara något sådant är där det borde vara intoneringen som sitter.

Sen funderar jag på vad hjulet som sitter i blocket gör?


Allt står på deras hemsida...

Man laddar strängen via en lucka och sedan låser man den. Så man behöver inte kabla bort ändnippeln (eller vad man nu ska kalla den) som man gör på Edge och Floyd.

Hjulet är en "Global" Tuner. Så här skriver de själva:

"Sophia StopBlock -- CNC Bell Brass block features an adjustable built-in locking TremStop. The TremStop can be threaded back into the spring block for normal floating setups.

Global Tuner -- CNC Bell Brass blocks include a Stainless Steel Thumbwheel/Spring Holder upgrade to trim a floating tremolo to the "Zero Point" on the fly ... Alternative setup includes an adjustable built-in and lockable TremStop.

Global Tuner Pro -- Upgrade features Dual Stabilizers to create a "soft stop" at the "Zero Point" -- variable for light setting or firm for Drop Tuner [+] models, etc.
"

De verkar ha en del fiffiga funktionsuppdateringar som gör svajlivet lite smidigare, men jag är mest intresserad av eventuella ljudskillnader.


20 Dec 2018, 19:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
FuriousFingers wrote:
Vinyljunkie wrote:
Sen funderar jag på vad hjulet som sitter i blocket gör?

Misstänker att det är någon string-tension adjustment,
liksom på TvåTakts Solar-gitarrer, någon intoneringsmojäng kanske?



Höpp höpp.
Jag antar att du syftar på Evertune.
Det är ingen "intoneringsmojäng". Och det är inget exklusivt för Solar heller

Evertune håller stämningen under alla omständigheter





Vinyljunkie wrote:
Sen funderar jag på vad hjulet som sitter i blocket gör?

Hjulet i Sophia bridge är bara en "romantiserad" version av dom där två skruvarna som vanligtvis sitter på en fjäderklo.

Själv skulle jag aldrig in och rota på fjäderklon för att "stämma" gitarren, vilket vissa gör, enligt mej, som nån slags lat utväg.
Har gitarren stämt ur sig för mycket för finstämmisarna, får man låsa upp låssadeln och göra om.

Börjar man mecka med fjäderklon för mycket så får man till slut hålla på å justera den hela tiden för att ha stallet i balans.

Därför skulle jag aldrig köpa ett Sophia bridge. Ganska onödig funktion


21 Dec 2018, 02:59
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
CarlM wrote:
Jag startade tråden för att få reda på om någon hade provat. Men det är det är det ingen här som har.

Men visst, som Tvåtakt kanske är inne på så finns det annat som är väsentligare. Ju mer jag spelar med andra (d v s med bandet) desto mindre pillar jag och funderar på tekniska förbättringar (om det inte är något som en låt behöver).

Det här slutar nog med att jag letar reda på lite reservdelar till min RG550 och får den att funka som den ska, men då och då så blir man sugen på att fundera ut en kombination av delar som man tror skulle bli en gitarr som är kul att spela på och så sätter man igång. Jag byggde en strata 2017 och en tele 2018. De blev precis som jag ville ha dem, med specar som Fender inte bygger och det är en form skapade det också, som man kan ägna sig åt når man inte har möjlighet att spela gitarr.


Jo, jag. Annars skulle man väl inte tycka något?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Dec 2018, 07:48
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Efter att ha kollat på lite klipp på Youtube tror/tänker/tycker jag såhär:

För 4X pengarna mot ett Schaller Lockmeister (som fungerar alldeles utmärkt!) får man ett svinfult futuristiskt looking svaj med (möjligen?) möjlighet att stämma gitarren aningen snabbare än att öppna upp överlåset. Ibanez har för övrigt något liknande på vissa av sina svaj med mindre inställningsmöjligheter, detta är betydligt bättre eftersom man fortfarande kan ställa hur hårt/löst det ska vara att svaja, på traditionellt vis.

Ett mässingblock kan man köpa löst till alla liknande svaj. Däri sitter ju skillnaden i ljud, ingen annanstans.

Slippa knipsa av på strängarna kan man göra bara man köper strängar som slutar samtidigt med både innerdelen och ytterdelen av strängen. Minns inte vilka strängar som är så men jag gissar på D´Addario eftersom jag inte använt dem på minst 10 år (svinjobbigt med strängar som inte ligger i separata påsar juh! Heja Ernie Ball!).

Fortfarande lite oklart hur man fäster strängarna och intonerar. Någon som har fattat?

Hade de kostat hälften så mycket så hade jag nog velat testa bara för sakens skull.


21 Dec 2018, 14:09
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Magnus Olsson wrote:
CarlM wrote:
Jag startade tråden för att få reda på om någon hade provat. Men det är det är det ingen här som har.

Men visst, som Tvåtakt kanske är inne på så finns det annat som är väsentligare. Ju mer jag spelar med andra (d v s med bandet) desto mindre pillar jag och funderar på tekniska förbättringar (om det inte är något som en låt behöver).

Det här slutar nog med att jag letar reda på lite reservdelar till min RG550 och får den att funka som den ska, men då och då så blir man sugen på att fundera ut en kombination av delar som man tror skulle bli en gitarr som är kul att spela på och så sätter man igång. Jag byggde en strata 2017 och en tele 2018. De blev precis som jag ville ha dem, med specar som Fender inte bygger och det är en form skapade det också, som man kan ägna sig åt når man inte har möjlighet att spela gitarr.


Jo, jag. Annars skulle man väl inte tycka något?

/Magnus


Ursäkta, jag missförstod den detaljen i ditt inlägg. Kul att du har testat och slutsatsen verkar ju rimlig.


21 Dec 2018, 16:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
CarlM wrote:

Ursäkta, jag missförstod den detaljen i ditt inlägg. Kul att du har testat och slutsatsen verkar ju rimlig.


Inget att be om ursäkt för.

Ljudskillnad är ju alltid omöjligt att säga om man inte testat samma gitarr med ett annat stall (man känner till) innan.
Jag är helt övertygande om att olika material i stall gör att de låter lite olika.
Så det låter helt garanterat inte som ett, till exempel, ett EDGE.
Men skillnaderna är små och nog bara märkbara i ett omedelbart A/B test.
Tycker man inte rostfria VS vanliga band låter olika så tycker man nog inte detta heller låter olika.

Värt att prova bara för att det är snyggt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Dec 2018, 16:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Magnus Olsson wrote:
CarlM wrote:

Ursäkta, jag missförstod den detaljen i ditt inlägg. Kul att du har testat och slutsatsen verkar ju rimlig.


Inget att be om ursäkt för.

Ljudskillnad är ju alltid omöjligt att säga om man inte testat samma gitarr med ett annat stall (man känner till) innan.
Jag är helt övertygande om att olika material i stall gör att de låter lite olika.
Så det låter helt garanterat inte som ett, till exempel, ett EDGE.
Men skillnaderna är små och nog bara märkbara i ett omedelbart A/B test.
Tycker man inte rostfria VS vanliga band låter olika så tycker man nog inte detta heller låter olika.

Värt att prova bara för att det är snyggt.

/Magnus


Exakt. Om man ska jämföra så måste man jämföra med samma förutsättningar, d v s i samma gitarr med fräscha strängar i båda fallen.

Jo, jag föredrar rostfria band och kommer nog alltid att välja det vid ombandning eller spec av ny hals.

Men det blir inget Sophia för mig. Om jag bygger så blir de nog Edge eller ett bättre Floyd. Men tills dess så kör jag vidare på mitt Edge. Ska bara luska fram nya armbussningar för att bota arm-glappet och kanske se över höjdjusteringsskruvarna (de skruvar som knivarna vilar mot) eftersom jag förstått att det är förbrukningsvara. Men det verkar som att det är slut överallt.


21 Dec 2018, 17:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Förbrukningsvara på floyddelar och band? Det är ju en definitionsfråga förstås. Men inte är det grejer som slits särskilt fort? Beror väl på hur mkt man spelar, hur känslig man är mot slitage och hur "hårt" man spelar.

Helt off topic. :)

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


21 Dec 2018, 17:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Sophia Tremolos - Bättre än Edge och Floyd?
Ulfern wrote:
Förbrukningsvara på floyddelar och band? Det är ju en definitionsfråga förstås. Men inte är det grejer som slits särskilt fort? Beror väl på hur mkt man spelar, hur känslig man är mot slitage och hur "hårt" man spelar.

Helt off topic. :)


”Särskilt fort” är ju ännu mer en definitionsfråga.

När jag spelade som mest live fick jag banda om var 14-15 månad.
De flesta som spelar bandar aldrig om.

Svajar man mycket slits knivarna och stolparna mycket.
2-3 år så är funktionen radikalt sämre än när den var ny.
Håller man efter detkan man förlänga det lite.

Gubbar som svajar riktigt mycket, som Vai, byter stallet ofta flera gånger per år.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Dec 2018, 19:28
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.