View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:26



Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Pickup-justering 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Pickup-justering
När man läser i litteraturen och googlar på nätet om justering av pickuper hittar man inte mycket av värde, tycker jag.
Inte ens Dan Erlewine fördjupar sig i ämnet i sina böcker.
Fenders/Gibsons hemsidor anger mått, men dessa mått kan ju rimligen inte ta hänsyn till genre, anslagskraft, strängtjocklek mm.

Skulle vara kul om vi här kunde filosofera kring det här med mickjustering, både höjd och hur eventuella poler lämpligen justeras.
HB, SC av Fendertyp, P90, Filtertrons mm. Typen av musik man spelar, typ av förstärkare (vintage eller high-gain).

Var och ens sanning kommer att variera, men kan vara väldigt intressant att ta del av, om de motiveras på ett bra sätt.

Själv har jag rätt stort avstånd mick-sträng på mina Fendrar, betydligt mer än vad Fender rekommenderar. Tycker att dynamiken och tonen blir bättre/mer levande då, att det blir lägre output kan kompenseras med en boost.
Humbuckers justerar jag något lägre än Gibsons rekommendationer och tycker att det blir samma effekt som Fender plus då att jag tycker att dist/fuzz låter bättre med lägre mickhöjd.
Polernas justerande på HB har jag testat på diverse sätt, men tycker inte det gör så stor skillnad, förutom då att ha dem väldigt uppskruvande på en muddig halsmick.


13 Dec 2018, 18:05
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Pickup-justering
Jag tycker mickhöjden blir lägre med åren kanske för att man börjar sloka själv :-)

Jag i alla fall har mer och mer gått ifrån extremt låg stränghöjd och så låter det bättre med lite lägre mickjustering särskilt idag då den inte är ett problem att få dist i grejerna. Kanske uppskattar man mer dynamik och förändrar sitt sätt att spela med åren.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


13 Dec 2018, 21:12
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Pickup-justering
Utgår från 2mm på bridge 3mm neck, höll på att skruva i evigheter tidigare men
kom på att min sweetspot ligger i de kvarteren.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


13 Dec 2018, 21:44
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Pickup-justering
Jag har oxå gått mot högre stränghöjd och lägre mickar med åren.

Har hittat ett sätt som funkar för mig. Jag har en Turbo Tuner - som är rätt känslig. Har märkt att om micken är lite för hög så vandrar mätningen lite oregelbundet, så jag sänker tills den blir stabil och där blir det bra. Har fått för mig att det är stringpull som skapar oregelbundheten och jag upptäcker det genom stämmaren och kan på så sätt mäta där det är lagom. Prova!


13 Dec 2018, 23:44
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Pickup-justering
Shoegazers Anonymous wrote:
Jag har oxå gått mot högre stränghöjd och lägre mickar med åren.

Har hittat ett sätt som funkar för mig. Jag har en Turbo Tuner - som är rätt känslig. Har märkt att om micken är lite för hög så vandrar mätningen lite oregelbundet, så jag sänker tills den blir stabil och där blir det bra. Har fått för mig att det är stringpull som skapar oregelbundheten och jag upptäcker det genom stämmaren och kan på så sätt mäta där det är lagom. Prova!


Klart bra idé och jag tror för att fortsätta på den linjen att en stämmapparat av typen vu mätare ger darr på ribban så att säga. Jag tycker det är en bra variant som komplement när man intonerar. Jag får i alla fall mer känsla hur strängen beter sig i olika faser av svängning så ska testa nästa mickbyte.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


14 Dec 2018, 02:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Pickup-justering
Goran wrote:
Humbuckers justerar jag något lägre än Gibsons rekommendationer och tycker att det blir samma effekt som Fender plus då att jag tycker att dist/fuzz låter bättre med lägre mickhöjd.
Polernas justerande på HB har jag testat på diverse sätt, men tycker inte det gör så stor skillnad, förutom då att ha dem väldigt uppskruvande på en muddig halsmick.


Läste på något forum där snubbe hade en idé om att om man istället sänkte polerna så mycket det gick på halsmicken så blir den bakre spolen dominerande och på det viset får man mer diskant ur halsmicken eftersom det ger mer diskant ju närmare stallet man kommer. En intressant teori som man kanske måste testa.

_________________
http://www.pigsinspace.se


14 Dec 2018, 08:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Pickup-justering
Shoegazers Anonymous wrote:
Jag har oxå gått mot högre stränghöjd och lägre mickar med åren.

Har hittat ett sätt som funkar för mig. Jag har en Turbo Tuner - som är rätt känslig. Har märkt att om micken är lite för hög så vandrar mätningen lite oregelbundet, så jag sänker tills den blir stabil och där blir det bra. Har fått för mig att det är stringpull som skapar oregelbundheten och jag upptäcker det genom stämmaren och kan på så sätt mäta där det är lagom. Prova!


Ingen dum idé! Det måste jag testa!

_________________
http://www.pigsinspace.se


14 Dec 2018, 08:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Pickup-justering
Shoegazers Anonymous wrote:
Jag har oxå gått mot högre stränghöjd och lägre mickar med åren.

Har hittat ett sätt som funkar för mig. Jag har en Turbo Tuner - som är rätt känslig. Har märkt att om micken är lite för hög så vandrar mätningen lite oregelbundet, så jag sänker tills den blir stabil och där blir det bra. Har fått för mig att det är stringpull som skapar oregelbundheten och jag upptäcker det genom stämmaren och kan på så sätt mäta där det är lagom. Prova!

Genialt!!!!!!


14 Dec 2018, 09:24
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Pickup-justering
1331 wrote:
Läste på något forum där snubbe hade en idé om att om man istället sänkte polerna så mycket det gick på halsmicken så blir den bakre spolen dominerande och på det viset får man mer diskant ur halsmicken eftersom det ger mer diskant ju närmare stallet man kommer. En intressant teori som man kanske måste testa.

Ja det där har jag också klurat på, den logiken. Men samtidigt sitter väl flagoletterna över polerna? Jag funderar på om det inte är där det låter "bäst"? Då borde man ju vilja ha så mycket förstärkning där som möjligt tänker jag, Det bästa är väl att testa...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


14 Dec 2018, 09:33
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Pickup-justering
Inget jag har hållit på jättemycket med själv, men min hjälte Ted Greene skall tydligen ha förespråkat lågt liggande mickar med polskruvarna uppskruvade så långt det bara är möjligt. Det skulle tydligen ge större klarhet och bättre dynamik. Om det stämmer har jag inte testat, men däremot är det ju så att jag nästan alltid tycker bättre om mickar med kåpa, och där kommer ju skruvarna naturligt lite högra jämfört med när en kör utan. Så det kanske är något som är värt att skriva lite med.


14 Dec 2018, 10:28
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Pickup-justering
Polytone wrote:
1331 wrote:
Läste på något forum där snubbe hade en idé om att om man istället sänkte polerna så mycket det gick på halsmicken så blir den bakre spolen dominerande och på det viset får man mer diskant ur halsmicken eftersom det ger mer diskant ju närmare stallet man kommer. En intressant teori som man kanske måste testa.

Ja det där har jag också klurat på, den logiken. Men samtidigt sitter väl flagoletterna över polerna? Jag funderar på om det inte är där det låter "bäst"? Då borde man ju vilja ha så mycket förstärkning där som möjligt tänker jag, Det bästa är väl att testa...

Flagoletternas läge har inte med polerna att göra, endast med positionen på strängen relative stall och sadel.

_________________
Image


14 Dec 2018, 11:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Pickup-justering
Intressant ämne jag lagt mycket tid.
Och ju mer jag testar ju mer kommer jag fram till att varje gitarr är en individ som behöver sin egen form av kärlek.

Generella regler för mig själv är.
Högre stränghöjd låter alltid bättre, men är en svår balans mellan intonering och ljud.
Dock kan det skilja på vart stränghöjden skall tas på olika instrument, några behöver mer spända halsar (raka) än andra för att låta bra.
Mickarna för nära låter aldrig bra, för långt ifrån låter tunt.
Höja polerna men låta micken sitta kvar (eller sänka) öppnar oftast upp diskanten lite (speciellt då på humbuckers med kåpor).

Polernas individuella höjd är så beroende på gitarren själv, micken, strängtjocklek, typ av strängar, spelstil och förstärkare att det inte är värt att prata om.
Man får sätt sig och pilla på varje instrument man skaffar och för det man tänker använda det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Dec 2018, 11:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Pickup-justering
kjelle wrote:
Flagoletternas läge har inte med polerna att göra, endast med positionen på strängen relative stall och sadel.


Fast det finns ju en anledning att mickarna sitter där dom sitter. Tror man gärna placerar mickarna just där det finns naturliga flagoletter.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


14 Dec 2018, 11:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Pickup-justering
Magnus Olsson wrote:
Intressant ämne jag lagt mycket tid.
Och ju mer jag testar ju mer kommer jag fram till att varje gitarr är en individ som behöver sin egen form av kärlek.

Generella regler för mig själv är.
Högre stränghöjd låter alltid bättre, men är en svår balans mellan intonering och ljud.
Dock kan det skilja på vart stränghöjden skall tas på olika instrument, några behöver mer spända halsar (raka) än andra för att låta bra.
Mickarna för nära låter aldrig bra, för långt ifrån låter tunt.
Höja polerna men låta micken sitta kvar (eller sänka) öppnar oftast upp diskanten lite (speciellt då på humbuckers med kåpor).

Polernas individuella höjd är så beroende på gitarren själv, micken, strängtjocklek, typ av strängar, spelstil och förstärkare att det inte är värt att prata om.
Man får sätt sig och pilla på varje instrument man skaffar och för det man tänker använda det.

/Magnus

Håller med om att det beror på varje specifikt instrument hur man justerar mickarna. Det där med att högre stränghöjd låter bättre beror nog helt på vilken ton man jagar, och jag gillar t.ex lägre stränghöjd för att få mera "snap" i tonen. Så stränghöjden är nog lika individuellt som det är för varje instrument hur det vill bli justerat...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


14 Dec 2018, 12:00
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Pickup-justering
Polytone wrote:
kjelle wrote:
Flagoletternas läge har inte med polerna att göra, endast med positionen på strängen relative stall och sadel.


Fast det finns ju en anledning att mickarna sitter där dom sitter. Tror man gärna placerar mickarna just där det finns naturliga flagoletter.

Nja, flagoletterna ligger ju olika beroende på vilken ton du tar på halsen. Det är ju övertoner på grundtonen, typ, jämfört med längden på den svängande strängen, mellan nedtryckt sträng på halsen och stallet. Flagoletter på bara lösa strängar blir ju rätt begränsat för att placera mikarna. Mikarnas position är nog mera trial and error, och var dom faktiskt får plats. Syftet med placeringen av mikarna i elgitarrens barndom var väl något annat än idag, därav Rythm och Treble pick up. Obs, nu är det tro och inte vetande... :wink:

Menar du något annat än flagoletter?

_________________
Image


14 Dec 2018, 12:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Pickup-justering
Polytone wrote:
Magnus Olsson wrote:
Intressant ämne jag lagt mycket tid.
Och ju mer jag testar ju mer kommer jag fram till att varje gitarr är en individ som behöver sin egen form av kärlek.

Generella regler för mig själv är.
Högre stränghöjd låter alltid bättre, men är en svår balans mellan intonering och ljud.
Dock kan det skilja på vart stränghöjden skall tas på olika instrument, några behöver mer spända halsar (raka) än andra för att låta bra.
Mickarna för nära låter aldrig bra, för långt ifrån låter tunt.
Höja polerna men låta micken sitta kvar (eller sänka) öppnar oftast upp diskanten lite (speciellt då på humbuckers med kåpor).

Polernas individuella höjd är så beroende på gitarren själv, micken, strängtjocklek, typ av strängar, spelstil och förstärkare att det inte är värt att prata om.
Man får sätt sig och pilla på varje instrument man skaffar och för det man tänker använda det.

/Magnus

Håller med om att det beror på varje specifikt instrument hur man justerar mickarna. Det där med att högre stränghöjd låter bättre beror nog helt på vilken ton man jagar, och jag gillar t.ex lägre stränghöjd för att få mera "snap" i tonen. Så stränghöjden är nog lika individuellt som det är för varje instrument hur det vill bli justerat...


Absolut är även stränghöjd en individuell smaksak.
Det var därför jag skrev det som generella regler för mig själv, att allt jag skrev är för det jag letar efter.
Låg kan bli ball för cleant (eller väldigt lite grus) stuff om man spelar hybrid och "knäpper" strängen så att den slår ner i banden (lite som basister gör).



/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Dec 2018, 12:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Pickup-justering
Magnus Olsson wrote:
Absolut är även stränghöjd en individuell smaksak.
Det var därför jag skrev det som generella regler för mig själv, att allt jag skrev är för det jag letar efter.
Låg kan bli ball för cleant (eller väldigt lite grus) stuff om man spelar hybrid och "knäpper" strängen så att den slår ner i banden (lite som basister gör).

/Magnus


Yes, that´s the sound! :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


14 Dec 2018, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Pickup-justering
kjelle wrote:
Nja, flagoletterna ligger ju olika beroende på vilken ton du tar på halsen. Det är ju övertoner på grundtonen, typ, jämfört med längden på den svängande strängen, mellan nedtryckt sträng på halsen och stallet. Flagoletter på bara lösa strängar blir ju rätt begränsat för att placera mikarna. Mikarnas position är nog mera trial and error, och var dom faktiskt får plats. Syftet med placeringen av mikarna i elgitarrens barndom var väl något annat än idag, därav Rythm och Treble pick up. Obs, nu är det tro och inte vetande... :wink:

Menar du något annat än flagoletter?

Ah, du har förstås rätt! Tankefel av mig. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


14 Dec 2018, 19:22
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pickup-justering
OK, By request:

Pickup -justering är en konst. Detta eftersom varje justering är unik (precis som nämnts i tråden). Om man bara listar alla parametrar som går att justera i en pick up: Blir det:

- Mickhöjd diskantsidan
- Mickhöjd bassidan
- Alla poler

Utöver detta har man även ytterligare två lika viktiga parametrar:

- Mick vinkling (mickens vinkel/tilt -sett till sträng vinkeln över kroppen).
- Montering (direktmonterat i kroppen -eller i pleka alt sarg).


Beroende på hur många av dessa parametrar/justeringar man väljer att utnyttja; går ofta hand-i-hand -med vilket resultat man får i att justera in sina mickar. I grund hur en pick up kommer att låta i en gitarr; handlar inte i första hand om pick up justeringarna: Utan om den akustiska klangen och tonen i instrumentet man skall montera micken i. Att välja rätt typ av mick handlar uteslutande om att känna igen och identifiera akustisk klang och ton i ett instrument. Nästa bit är att hitta en elektrisk signatur -som bäst kompenserar detta -kombinerat med:

A.) Vilken typ av personlig spelstil man har.
B.) Vilken typ av sound man vill ha.
C.) Kraven micken skall kunna fixa i exempelvis riggen/stärkaren man använder.

Mickar finns hur mycket som helst av. Men ändå verkar det vara väldigt lätt för mick spekulanter att fastna i locktoner av vad andra tycker låter bäst. Trots att varje instruments tonsignatur är unik; får folk många gånger alltså för sig att; en mick som någon annan med sin personliga spelstil kör i sin super gura -kommer att låta exakt likadant i min gura. Många känner säkert igen sig: Man köper "den" micken; och upptäcker senare att hur man än bär sig åt; kan inte riktigt få micken att låta så bra som det lät ex i YT-klippen -som till största del låg till grund att man gick och köpte micken.

Många kommer tili mig med instrument -och vill att jag skall byta mickar i dessa. I gitarren sitter det mickar av bra kvalitet -som ägaren en gång köpt; och fått monterat in i gitarren. Man testar några av mina gitarrer och säger: -Fasen: JUST DET HÄR soundet vill jag ha! Dock innan de hinner springa iväg -och beställa samma mickar som hade gitarren som de testade; övertalar jag oftast dem att iaf testa gitarren efter att jag fixat till den innan de år och köper mickar. När de kommer tillbaka och testar sin fixade gitarr; kan dom knappt fatta att hur bra samma mickar låter i gitarren. Det som jag oftast gjort på deras instrument är:

- Optimerat instrumentets akustiska klang och ton signatur. (Detta har ingenting med mickarna att göra).
- Set up
- Justerat mickarna för deras strängtjocklek -samt personliga spelstil.

Dvs: Samma mickar som man tidigare var på vippen att byta ut; nu helt plötsligt låter hur bra som helst. Enligt mig är detta den by far -största anledningen till att det råder så delade meningar bland folk som spelar elgitarr -gällande i hur man tycker att olika mickar låter. Och just därför kan jag inte nog understryka följande ÅT ALLA som spekulerar på nya mickar till sin gitarr: Lyssna gärna på alla tips och råd om mickar: Men TA INTE någons ord för något förrän du sjålv testat. INTE FÖRRÄN DÅ vet man säkert om det är något just för dig.

De flesta mickar som sitter i gitarrer -som hånger i musikaffärer är endast grovjusterade; instrumenten lika så. Det kan därför vara svårt att göra en fullständigt juste bedömning om mickar. Men detta ger ändå en reflektion om mickarnas karaktär. Är det något som tilltalar örat -eller inte? Oavsett vad; är man ju erfarenheten rikare. Duger det inte är det bara att googla mickens styrka/output och EQ; och leta efter andra mickar med värden man istället söker efter. Den ultimata micken för alla gitarrer finns garanterat. Det gäller bara att ta dom smarta besluten på vägen tills man själv hittar dom.

Vill man lära sig att bli duktig på att justera mickar -finns det ingen annat sätt än att skruva i dom. Börja gärna med att skruva i en mick som man inte tycker låter så värst bra; och försök att få den att låta lite bättre genom att justera den. Det viktiga är inte att få den att låta kanon -utan endast att få den att låta bättre. För det är exakt vad mickjustering är: Att få mcken fungera så optimalt som möjligt från de föruttsättningar micken får ur instrumentet och ur den som spelar på det.


/ Jonken


15 Dec 2018, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Pickup-justering
Tack Jonken, extremt intressant som vanligt :D :D :D


16 Dec 2018, 08:54
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Pickup-justering
Bra inlägg Jonken!


En fråga.
Menar du att ”sitter i plektrumskydd, ram eller direkt” gör skillnad på ljudet?

Jag hävdar med en åsnas envishet att det inte gör det.
Jag trodde det under många år, men efter massor av testande insåg jag att det inte gör någon skillnad alls.
Dock kan skillnader i träet (fräsa eller så) man eventuellt kan göra för att uppnå de olika monteringssätten.
Men ändrar man inget där spelar mickens upphängning noll betydelse, i mina öron.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Dec 2018, 10:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pickup-justering
Magnus Olsson wrote:
Bra inlägg Jonken!


En fråga.
Menar du att ”sitter i plektrumskydd, ram eller direkt” gör skillnad på ljudet?

Jag hävdar med en åsnas envishet att det inte gör det.
Jag trodde det under många år, men efter massor av testande insåg jag att det inte gör någon skillnad alls.
Dock kan skillnader i träet (fräsa eller så) man eventuellt kan göra för att uppnå de olika monteringssätten.
Men ändrar man inget där spelar mickens upphängning noll betydelse, i mina öron.

/Magnus

:)

Menar så här:
Att montera i pleka eller mick sarg = ingen skillnad. Däremot att montera direkt i kroppen = Skillnad. (Dvs direkt i trä -kontra i plast.) Att göra detta med brickor som spacers/brickor istället för fjädrar = Ännu större skillnad.


/ Jonken :wink:


16 Dec 2018, 20:55
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Pickup-justering
Jonken wrote:
Magnus Olsson wrote:
Bra inlägg Jonken!


En fråga.
Menar du att ”sitter i plektrumskydd, ram eller direkt” gör skillnad på ljudet?

Jag hävdar med en åsnas envishet att det inte gör det.
Jag trodde det under många år, men efter massor av testande insåg jag att det inte gör någon skillnad alls.
Dock kan skillnader i träet (fräsa eller så) man eventuellt kan göra för att uppnå de olika monteringssätten.
Men ändrar man inget där spelar mickens upphängning noll betydelse, i mina öron.

/Magnus

:)

Menar så här:
Att montera i pleka eller mick sarg = ingen skillnad. Däremot att montera direkt i kroppen = Skillnad. (Dvs direkt i trä -kontra i plast.) Att göra detta med brickor som spacers/brickor istället för fjädrar = Ännu större skillnad.


/ Jonken :wink:


Ok, då förstod jag dig rätt.
Jag håller verkligen inte med, har provat massor (och inte med fjädrar).

Vad är din teori till vad som skulle göra skillnaden?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Dec 2018, 21:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pickup-justering
Magnus Olsson wrote:
Ok, då förstod jag dig rätt.
Jag håller verkligen inte med, har provat massor (och inte med fjädrar).

Vad är din teori till vad som skulle göra skillnaden?

/Magnus

Endast för några timmar sedan hade jag en kille hos mig -med en Jackson Dinky -tidig 90-talare. Gitarren var en humbucker/humbucker -gura; med swamp ask kropp + lönn-hals. Det skuille bytas mickar i gitarren. Killen hade med sig en SD trashfactor (Stall) + en DiMarzio PAF Master (neck). Båda nya i kartong. Vi började med att montera mickarna i orginal sargerna. Sedan lades den in ask klossar i fäderkamrarna -och mickarna monterades in direkt i träet. Första gången med fjädrar emellen -och andra gången med brickor istället för fjädrar.

inte bara jag tycker att det blir skillnad mellan samtliga av dessa alternativ: Det tyckte även denna kund. Valet föll på direkt monterat i träet -med brickor. ...Och ramarna bara fast för syns skull på kroppen.

Skillnaden är främst i hur snabbt och tight en mick reagerar -och låter. Ju bättre micken sitter fast (korrekt monterad sett till strängarna) -ju tightare blir det. Utöver detta får soundet ur micken en slag naturlig "gryn" -av vibbrationerna med plockar upp via basplattan. Detta får ej en mick som är monterad i sarg -eller pleka. Detta medför att det är möjligt att sänka både polhöjden -samt ha micken längre ifrån strängarna. Detta i sin tur medför en naturligare, återhållsammare elektrisk karaktär ur micken; men den behåller ändå ett tight "anslagsnapp" (som vanligtvis uppnås med att höja mickpoler). Resultatet blir att micken "overall" får en elektrisk tonbild som är mer naturligt varm och mindre 'tvingad'. Detta ger bäst effekt i kombination med mer distinkt tonande träslag -som ger en distinktare akustisk AK karaktär.


/ Jonken


16 Dec 2018, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Pickup-justering
Jonken wrote:
Magnus Olsson wrote:
Ok, då förstod jag dig rätt.
Jag håller verkligen inte med, har provat massor (och inte med fjädrar).

Vad är din teori till vad som skulle göra skillnaden?

/Magnus

Endast för några timmar sedan hade jag en kille hos mig -med en Jackson Dinky -tidig 90-talare. Gitarren var en humbucker/humbucker -gura; med swamp ask kropp + lönn-hals. Det skuille bytas mickar i gitarren. Killen hade med sig en SD trashfactor (Stall) + en DiMarzio PAF Master (neck). Båda nya i kartong. Vi började med att montera mickarna i orginal sargerna. Sedan lades den in ask klossar i fäderkamrarna -och mickarna monterades in direkt i träet. Första gången med fjädrar emellen -och andra gången med brickor istället för fjädrar.

inte bara jag tycker att det blir skillnad mellan samtliga av dessa alternativ: Det tyckte även denna kund. Valet föll på direkt monterat i träet -med brickor. ...Och ramarna bara fast för syns skull på kroppen.

Skillnaden är främst i hur snabbt och tight en mick reagerar -och låter. Ju bättre micken sitter fast (korrekt monterad sett till strängarna) -ju tightare blir det. Utöver detta får soundet ur micken en slag naturlig "gryn" -av vibbrationerna med plockar upp via basplattan. Detta får ej en mick som är monterad i sarg -eller pleka. Detta medför att det är möjligt att sänka både polhöjden -samt ha micken längre ifrån strängarna. Detta i sin tur medför en naturligare, återhållsammare elektrisk karaktär ur micken; men den behåller ändå ett tight "anslagsnapp" (som vanligtvis uppnås med att höja mickpoler). Resultatet blir att micken "overall" får en elektrisk tonbild som är mer naturligt varm och mindre 'tvingad'. Detta ger bäst effekt i kombination med mer distinkt tonande träslag -som ger en distinktare akustisk AK karaktär.


/ Jonken


Tack för förklaringen.
Så som en mick fungerar, hur skulle "sitter hårdare fast" göra ljudet tajtare?
Och det är ju en direkt motsägelse till att den får någon egenskap från vibrationerna i kroppen.
Med massor av respekt för ditt kunnande så köper jag det inte.

Hårdare fast påverkar om inget annat rundgångskänslighet.

I teorin (om man vill leka med sånt) kan det bli samma skillnad som mellan en vaxad och en ovaxad mick (som ju absolut hörs).
Men isf är det ju till det sämre att den sitter hårt fast.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 Dec 2018, 09:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Pickup-justering
Magnus Olsson wrote:



Så som en mick fungerar, hur skulle "sitter hårdare fast" göra ljudet tajtare?
Och det är ju en direkt motsägelse till att den får någon egenskap från vibrationerna i kroppen.

/Magnus

Nja, alla mickar är m e m mikrofoniska, knackar man på en mick med ett plektrum så hörs det, så det verkar inte orimligt att en mick fast förankrad i kroppen tar upp mer "ljud" från densamma.
OM det sen har märkbar betydelse det vet jag inte, men ska testa någon gång.


17 Dec 2018, 18:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Pickup-justering
Goran wrote:
Magnus Olsson wrote:



Så som en mick fungerar, hur skulle "sitter hårdare fast" göra ljudet tajtare?
Och det är ju en direkt motsägelse till att den får någon egenskap från vibrationerna i kroppen.

/Magnus

Nja, alla mickar är m e m mikrofoniska, knackar man på en mick med ett plektrum så hörs det, så det verkar inte orimligt att en mick fast förankrad i kroppen tar upp mer "ljud" från densamma.
OM det sen har märkbar betydelse det vet jag inte, men ska testa någon gång.


Micken funkar ju av att strängen rör sig i dess magnetfält.
Så i teori skulle det kunna låta mer om micken också rörde sig.
Förstärka energin från strängens rörelser med att själv röra sig också (även om det lika gärna skulle kunna bli tvärt om, beroende på hur den rör sig).

Men att en mick rör sig är ofta orsaken till okontrollerbar rundgång.

Skulle den sitta extremt löst skulle den röra sig mycket (av ens egna rörelser) mer än den skulle göra av träets små vibrationer upp i micken, och det skulle göra ”egenskapen direkmonterad kan tänkas ge” ännu större.

Plus att varje styv sak du skruvar fast i en gitarrkropp minskar och förändrar dess resonans med att styva upp den.
Möjligen skulle en skillnad kunna komma från det, men skulle isf bli samma om man bara skruvade fast en plåt på gitarrkroppen.

Hur som helst, jag har inte tänkt på det ur en teoretisk vinkel innan, så jag svamlar mest.
Men jag trodde på detta förr, sen testade jag verkligen massor och nu tror jag inte längre.
Visst, allt man kan göra gör skillnader. Men går det att höra? Långt ifrån alltid.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 Dec 2018, 21:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pickup-justering
Magnus Olsson wrote:

Tack för förklaringen.
Så som en mick fungerar, hur skulle "sitter hårdare fast" göra ljudet tajtare?
Och det är ju en direkt motsägelse till att den får någon egenskap från vibrationerna i kroppen.
Med massor av respekt för ditt kunnande så köper jag det inte.

Hårdare fast påverkar om inget annat rundgångskänslighet.

I teorin (om man vill leka med sånt) kan det bli samma skillnad som mellan en vaxad och en ovaxad mick (som ju absolut hörs).
Men isf är det ju till det sämre att den sitter hårt fast.

/Magnus

Det viktigaste i detta är vad man själv bedömer och hör. Vissa upplever det -andra gör det inte. Det finns ingen lag på rätt och fel i detta; bara sitt eget tycke och smak.

Min syn angående rundgångskänslighet:
Skillnaden i rundgångsänslighet; mellan en vaxad -och en ovaxad spole är att tråden i lindningarna skakar av vibrationer i obehandlade spolar. Jag köper rakt av din teori i följande: Att direkt montera en obehandlad mick innebär absolut mer rundgångskänslighet (och massor av det). Men det blir en helt annan femma när det gäller behandlade spolar: Där rör sig inte tråden -trots att den uttsätts för mer vibrationer.

Den mest ofärgade klangen/tonen i ett stränginstrument är den inne i ett stränginstrumentets konstruktion; inte den som färdas genom luftten -som vi akustiskt hör. Meao: OM (jag använder "om" här): "Om" det nu ändå skulle vara så att en pick up kan plocka upp något via basplattan; skulle detta då innebära att "denna andra ton" -logiskt dorde vara aningen exaktare jämfört med den direkta strängtonen genom polerna. Köper man detta -blir detta väldigt mycket intressantare; exempelvis när det gäller naturliga "harnomics" -på en sträng. Logiskt -borde då även dessa uppfattas/registreras av micken på ett annorlunda sätt.

Här lite snabb kuriosa i matteform om detta -fast i piano sammanhang: https://www.youtube.com/watch?v=1Hqm0dYKUx4

Avslutar som jag började: Det finns ingen lag på rätt och fel i detta; bara sitt eget tycke och smak.


/ Jonken :wink:


17 Dec 2018, 21:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Pickup-justering
En logisk förklaring kan vara denna;

Eftersom miken sitter ordentligt fast så kommer den inte att röra sig i resonans med strängarna som en mik upphängd i fjädrar gör. Dvs det blir ett mer stumt, direkt ljud. All rörelseenergi från strängarna går in i mikens magnetfält och fångas upp där, eftersom ingen dämpning sker pga lösa mikar som följer vibrationerna.

Har mina Shawbuckers fast monterade i mitt gamla hemmabygge från 1980, och där fräste jag ut för mikarna med sugpassning. Det var redan då ett sätt som rekommenderats i ngn Guitar Player tidning. det blir väldigt distinkt ton.

Vet inte hur jag säger detta på ett "godtagbart" sätt, men en väldigt bra parallell är att tänka grundläggande mänskliga aktiviteter utförda på mjukt eller hårt underlag... :oops:

_________________
/Lennart


17 Dec 2018, 21:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pickup-justering
Custom Sam wrote:
Vet inte hur jag säger detta på ett "godtagbart" sätt, men en väldigt bra parallell är att tänka grundläggande mänskliga aktiviteter utförda på mjukt eller hårt underlag... :oops:

:lol: :lol: :lol:

...Aaaah!: Du snackar om äta frukost i dasset; istället för dasset till frukost... :wink:


/ Jonken


17 Dec 2018, 22:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 60 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.