View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:43



Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Pickup-justering 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Pickup-justering
.


17 Dec 2018, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Pickup-justering
Custom Sam wrote:
En logisk förklaring kan vara denna;

Eftersom miken sitter ordentligt fast så kommer den inte att röra sig i resonans med strängarna som en mik upphängd i fjädrar gör. Dvs det blir ett mer stumt, direkt ljud. All rörelseenergi från strängarna går in i mikens magnetfält och fångas upp där, eftersom ingen dämpning sker pga lösa mikar som följer vibrationerna.

Har mina Shawbuckers fast monterade i mitt gamla hemmabygge från 1980, och där fräste jag ut för mikarna med sugpassning. Det var redan då ett sätt som rekommenderats i ngn Guitar Player tidning. det blir väldigt distinkt ton.

Vet inte hur jag säger detta på ett "godtagbart" sätt, men en väldigt bra parallell är att tänka grundläggande mänskliga aktiviteter utförda på mjukt eller hårt underlag... :oops:

Det där känns som en vettig och logisk förklaring faktiskt.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Dec 2018, 00:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Pickup-justering
Custom Sam wrote:
En logisk förklaring kan vara denna;

Eftersom miken sitter ordentligt fast så kommer den inte att röra sig i resonans med strängarna som en mik upphängd i fjädrar gör. Dvs det blir ett mer stumt, direkt ljud. All rörelseenergi från strängarna går in i mikens magnetfält och fångas upp där, eftersom ingen dämpning sker pga lösa mikar som följer vibrationerna.

Har mina Shawbuckers fast monterade i mitt gamla hemmabygge från 1980, och där fräste jag ut för mikarna med sugpassning. Det var redan då ett sätt som rekommenderats i ngn Guitar Player tidning. det blir väldigt distinkt ton.

Vet inte hur jag säger detta på ett "godtagbart" sätt, men en väldigt bra parallell är att tänka grundläggande mänskliga aktiviteter utförda på mjukt eller hårt underlag... :oops:


Har du provat den gitarren utan sugpassning?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Dec 2018, 11:50
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Pickup-justering
Magnus Olsson wrote:

Har du provat den gitarren utan sugpassning?

/Magnus


Nej, det har jag inte, eftersom det skulle innebära att jag fick fräsa ut mikhålen ytterligare. :) Vågar inte ändra ett vinnande koncept...

Nu är den gitarren väldigt stadigt byggd, valnöt i kropp och hals, laminerad genomgående hals, ebenholzgreppbräda. det är väldigt distinkt ton, vilket det troligen varit ändå kanske utan sugpassning på mikarna.

_________________
/Lennart


18 Dec 2018, 16:29
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Pickup-justering
Eddie vH skruvade fast sin PAF i guran. Stäng tråden.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


19 Dec 2018, 18:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Pickup-justering
Martin Kuhn wrote:
Eddie vH skruvade fast sin PAF i guran. Stäng tråden.

:D :D :D


19 Dec 2018, 18:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pickup-justering
Martin Kuhn wrote:
Eddie vH skruvade fast sin PAF i guran. Stäng tråden.

Exakt. Han betonar än idag vikten i ton -av att ha just mickarna skruvade direkt i kroppen. Och han har ju helt rätt: Även om effekten av detta inte riktigt är lika framträdande längre -då han numera kör med basswood -kroppar i sina EVH gitarrer.

Samma sak gäller ju Nuno Bettencourt -och hans orginal Washburn N4 ihop plock gura: Det är OMÖJLIGT att få ut annat än skriket ur en Bill Lawrence XL500; om man har micken traditionellt monterad i en HB ram.

Alltid när man vill ha öron-sex; kan man (som flera techs gör) -titta på klipp från Palermo Guitars på YT: https://www.youtube.com/results?search_query=Palermo+guitars
Den här gitarrverkstan har sedan länge fattat innebörden -och fördelarna av att ha mickarna monterade direkt i träet. Det naturliga EVH-Brown soundet -som går att styra endast med gitarrens volymkontroll.


/ Jonken


20 Dec 2018, 10:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Pickup-justering
Martin Kuhn wrote:
Eddie vH skruvade fast sin PAF i guran. Stäng tråden.


Just det, det var det som var orsaken till att jag satte mikarna med sugpassning, EVH var ju verkligen aktuell kring 1980 då gitarren byggdes, och eftersom jag då var en flitig Guitar Player-läsare som försökte hitta all möjlig info om att få till bästa ljud ur en gitarr var detta ett självskrivet val.

(tanken med gitarren jag byggde var att få en gitarr med storleken och vikten i en SG kombinerat med sustainen i en Les Paul, lyckades ganska bra)

Jag har funderat över från och till att göra kilar som man klämmer fast miken med i mina Gibson och Ibanez.gitarrer, just för att få till den där tonen som finns i hemmabygget, svårslagen...

Dvs man tar bort miksargen på miken, håller den på plats i rätt höjd och sedan klämmer fast den med små kilar. Därefter monterar på sargen igen, mest som en dekoration för att dölja kilarna.

_________________
/Lennart


20 Dec 2018, 12:50
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Pickup-justering
Custom Sam wrote:
Martin Kuhn wrote:
Eddie vH skruvade fast sin PAF i guran. Stäng tråden.


Just det, det var det som var orsaken till att jag satte mikarna med sugpassning, EVH var ju verkligen aktuell kring 1980 då gitarren byggdes, och eftersom jag då var en flitig Guitar Player-läsare som försökte hitta all möjlig info om att få till bästa ljud ur en gitarr var detta ett självskrivet val.

(tanken med gitarren jag byggde var att få en gitarr med storleken och vikten i en SG kombinerat med sustainen i en Les Paul, lyckades ganska bra)

Jag har funderat över från och till att göra kilar som man klämmer fast miken med i mina Gibson och Ibanez.gitarrer, just för att få till den där tonen som finns i hemmabygget, svårslagen...

Dvs man tar bort miksargen på miken, håller den på plats i rätt höjd och sedan klämmer fast den med små kilar. Därefter monterar på sargen igen, mest som en dekoration för att dölja kilarna.


Det är enklare att sätta en bit trä ner i mickhålet (där "benen" går ner) och skruva fast den.
Sen sätta sargen över.

Återkoppla gärna med vilken skillnad du hör.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Dec 2018, 16:28
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Pickup-justering
Magnus Olsson wrote:
Custom Sam wrote:

Dvs man tar bort miksargen på miken, håller den på plats i rätt höjd och sedan klämmer fast den med små kilar. Därefter monterar på sargen igen, mest som en dekoration för att dölja kilarna.


Det är enklare att sätta en bit trä ner i mickhålet (där "benen" går ner) och skruva fast den.
Sen sätta sargen över.

Återkoppla gärna med vilken skillnad du hör.

/Magnus


Mja, justerbarheten blir ju inte så stor med en fast bit?

Fördelen med sugpassning är att man kan justera miken som vanligt fortfarande, fast man får trycka ner miken när man vill sänka dem. Skruva upp är som vanligt.

Ser samma fördel med att sätta små kilar, det är enkelt att justera, ta bort kilarna, leta upp det läget du vill ha och sätt dit kilarna.

det går ju dessutom att minska storleken på mikhålet med små träshimsar (fanér?) på långsidorna som man trycker dit/limmar fast, så att man får funktionaliteten med sugpassning. Detta är nog den bästa varianten!

Naturligtvis hade det varit kul att testa, men jag har massor av andra projekt på G, så detta är kanske inte det som ligger överst just nu, men om någon annan vill testa kil/shimsmetoden (och kanske få den uppkallad efter sig!!! :lol: ) så är det ju bra!

_________________
/Lennart


20 Dec 2018, 17:09
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pickup-justering
Med risk för att låta tjatig:

Hade inne en kille nyligen: En riktig mäktig shredder -typ. Åssa; JÄKLAR va den killen kunde lira! :shock: Man har ju sett snubbar på gross -som river av Jason Becker -covers. Men den här jäveln kunde göra det som Becker själv gjorde det: Gitarr torrt in i stärkare -UTAN dämp -hjälp på de öppna strängarna; och få det att låta rent och riktigt oavsett mängd gain/dist.

Micken som skulle monteras i hans gitarr var en Seymour Duncan Jason Becker signature Perpetual Burn Trembucker (vad annars...?) :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=aAfRXl0lRcA&list=RDaAfRXl0lRcA&start_radio=1
https://www.youtube.com/watch?v=Ky_MNMMSSRk&list=RDMMKy_MNMMSSRk&start_radio=1

Han ville förståss ha Jason Beckers sound ur sin gitarr -fast med en annan strängtjocklek -jämfört med Jason som körde (008-046 strängar). Och så ville han ha en jämnare övergång i tonstyrka mellan de ospunna och de spunna strängarna. (*I Carvin klippet ovan -kan man höra denna obalans när gitarren spelas renare: Styrkan blir tydligt längre när han hoppar till D-strängen från de högre strängarna.)

Han hade enligt mina instruktioner beställt en custom kropp av en byggare utan några frästa mick kammare. Mickarna som skulle monteras in i kroppen var (förutom PB TB-micken) en F-spaced DiMarzio Evolution (neck).

Att få till den exakta mickpostionerna på kroppen -gick ganska snabbt. (Jag har ett gäng kroppar i olika träslag med badkarsfräning -samt tillhörande pleka med dito.) Efter en trevlig lunch -och efterföljande fräsning och borrning; var det dags att sätta fast mickarna i den "riktiga" kroppen. Mickkamrarna frästes så att benet under varje mick fot -skulle ha ca 3 till 4 mm clearance till botten av mick kammaren i optimalt justerat läge -sett till strängarna. Sedan monterades en mick i taget för test; enligt följande:

- I en HB ram av traditionell plast -med korta fäststruvar som inte hade kontakt med träet i kammaren. (Mick ramarna sattes provisoriskt fast mot kroppen med tejp.)
- I samma HB ramar avtraditionell plast -med normal långa mickskruvar. (Tajta hål i kroppen borrades för de långa mickskruvarna.)
- Direkt i kroppen med små skruvar och fjädrar (som clearade/inte skadade jängorna i mickens baseplate).
- Direkt i kroppen med brickor -istället för fjädrar.

Under tiden hade fler spelemän dykt upp i lokalen. SAMTLIGA av dessa personer kunde höra skillnad PÅ VARJE ALTERNATIV av de listade ovan. Och det var inte bara att de hörde dessa när någon annan spelade -utan att de även testade dessa alternativ; och själva även kände skillnaderna. Och detta genom 3 olika gitarr riggar.

- Törs någon våga sig på en gissning vilket alternativ kunden valde -för montering av BÅDA sina mickar....?


/ Jonken :idea:


22 Dec 2018, 12:55
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Pickup-justering
Jag hänger inte riktigt med i "micken-sitter-fast-i-trät" tanken... :?:

Lite slarvigt uttryckt kan man väl säga att en lös gitarrsträng sitter "fast" på två ställen: sadel <--> sadel
Slår man an strängen på en elgitarr börjar den svänga/vibrera ovanför micken och en svag spänning induceras.
Att vi hör tonen är dels för att luft flyttas/sätts rörelse av strängen, dels för att vi skickar signalen till en förstärkare/högtalare.

Är "micken-sitter-fast-i-trät" tanken att vibrationer i kroppen ska sprida sig till micken som, genom att vibrera, bidrar till "spännings-skapandet"...?


22 Dec 2018, 22:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Pickup-justering
zoork_1 wrote:
Är "micken-sitter-fast-i-trät" tanken att vibrationer i kroppen ska sprida sig till micken som, genom att vibrera, bidrar till "spännings-skapandet"...?



Helt klart är det så att ljudet/tonen påverkas av att micken sitter fästad i träet. Prova att knacka med knogen mot gitarrkroppen på en osträngad gitarr; det kommer att låta något ur förstärkaren, pga. att träets vibrationer bringar micken att generera spänning. Det är väl rimligt att detta ”något” också skulle kunna genereras av att gitarrsträngar skapar vibrationer i träet. Dessa kan i varierande mån förstärka resp. försvaga den signal som kommer från strängen direkt till micken, och därmed färga slutresultatet. Mer så - eller i vart fall annorlunda - än om micken inte sitter i träet.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


22 Dec 2018, 23:52
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Pickup-justering
Ok, jag ska experimentera lite och se vad jag kommer fram till. Kan tänka mig att det är mikrofoni som är i spel...


23 Dec 2018, 15:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Pickup-justering
Marshall wrote:
Prova att knacka med knogen mot gitarrkroppen på en osträngad gitarr; det kommer att låta något ur förstärkaren, pga. att träets vibrationer bringar micken att generera spänning.

Jag får inte ihop fysiken bakom detta. Någonting magnetiskt måste röra sig i magnetfältet för att det ska uppstå en spänning i micken. Tar man bort strängarna, finns det inte det längre. Skrev faktiskt en kommentar för några dagar sen, men tog bort den nästan direkt. Tänkte att jag skull låta bli att öppna näbben innan jag testat själv. Nu, efter ett par strängbyten, kan jag konstatera att det mycket riktigt inte låter ett jota utan strängar. Knackar man på gitarkroppen är det knäpptyst. Knackar man på själva micken, låter det lite svagt från mickar med metallkåpa och inte ett smack från de utan. Det förstnämnda beror säkert på att den magnetiska kåpan rör sig i förhållande till magneterna och koppartråden.

Därmed inte sagt att inte träet och andra delar av instrumentet kan påverka genom hur de vibrerar eller inte vibrerar. Det måste dock i sin tur påverka strängarnas eller mickarnas rörelser för att bli ljud. Så länge ingenting kommer i självsvängning, borde alla rörelser minska strängarnas vibrationer. Det behöver såklart inte vara dåligt - tvärtom uppfattar nog våra öron ”evig sustain” som ett ganska tröttande ljud.

_________________
Mats


27 Dec 2018, 13:43
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pickup-justering
albert wrote:
kan jag konstatera att det mycket riktigt inte låter ett jota utan strängar. Knackar man på gitarkroppen är det knäpptyst. Knackar man på själva micken, låter det lite svagt från mickar med metallkåpa och inte ett smack från de utan. Det förstnämnda beror säkert på att den magnetiska kåpan rör sig i förhållande till magneterna och koppartråden.

Därmed inte sagt att inte träet och andra delar av instrumentet kan påverka genom hur de vibrerar eller inte vibrerar. Det måste dock i sin tur påverka strängarnas eller mickarnas rörelser för att bli ljud. Så länge ingenting kommer i självsvängning, borde alla rörelser minska strängarnas vibrationer. Det behöver såklart inte vara dåligt - tvärtom uppfattar nog våra öron ”evig sustain” som ett ganska tröttande ljud.

Testa att dra fast micken direkt i kroppen och testa igen. Och använd gärna en överstyrdbild på teststärkaren. Jag har gjort detta (precis samma sak) på så många plankbitar och kroppar. Detta med alla typer av mickar som finns: Från standard mickar i SC -samt HB-format -till helslutna, gjutna tingestar (där tråden inte kan vibbrera): Och det har låtit varje gång. Har till och rechearsat detta åt Ex Johan Lundgren för länge, länge sedan.


/ Jonken


27 Dec 2018, 21:36
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Pickup-justering
Även elektromagnetiska mikrofoner (gitarrpickups) har ett visst mått av mikrofoni, annars skulle man inte vaxa dem. Det är i huvudsak denna mikrofoni som förmedlar gitarrkroppens vibrationer. Signalen ut i gitarrsladden utgör summan (eller produkten?) av den elektromagnetiska och den mikrofoniska komponenten.

Det är ingen slump att ovaxade pickups uppfattas som mer öppna och övertonsrika - det är mikrofonibidraget som står för detta. Att de sedan ger (rälig) feedback via hi gain-stärkare lättare är inget önskvärt, men det är resultatet av samma fysikaliska princip.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


28 Dec 2018, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Pickup-justering
”Mikrofonin” uppstår genom att micken eller delar av den rör sig i förhållande till något magnetisk material, t ex nickel eller magnetiskt stål. Att bara koppartråden rör sig räcker inte, för koppar är inte magnetiskt. Jag nöjer mig med det test jag redan gjort, och fortsätter tro på denna teori.

_________________
Mats


28 Dec 2018, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Pickup-justering
albert wrote:
”Mikrofonin” uppstår genom att micken eller delar av den rör sig i förhållande till något magnetisk material, t ex nickel eller magnetiskt stål. Att bara koppartråden rör sig räcker inte, för koppar är inte magnetiskt. Jag nöjer mig med det test jag redan gjort, och fortsätter tro på denna teori.


Nä, koppar är inte magnetiskt men är den lindad runt en magnet bildar den en spole som genererar en spänning ifall endera komponenten rör sig i förhållande till den andra. Om det är koppartråden eller magneten som rör sig är förstås oväsentligt, det viktiga är hur de rör sig i förhållande till varandra, det är resultanten här som räknas.

Johan Segerborn demonstrerar hyfsat elegant hur en humbuckers icke-elektromagnetiska (mikrofoniska) egenskaper förhåller sig till de elektromagnetiska. QED...

https://youtu.be/o7eR95oMsLQ

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


28 Dec 2018, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Pickup-justering
Jag håller fast vid att magnetfältet måste störas av ett magnetiskt material. Att koppartråden rör sig i förhållande till magneten innebär ingen sådan störning. I testet ovan är strängarna på. När jag tog av strängarna var det helt tyst. Jag hade visserligen ingen Marshallstack att vräka på i men lyssnade i slutna lurar på hög volym.

_________________
Mats


28 Dec 2018, 14:08
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Pickup-justering
Johan Segerborn placerar pickupen mer än en dm bakom stallet på en SG, precis invid axelbandsknoppen. När han slår an strängarna låter de genom denna pickup, ungefär 15 dB (om jag minns rätt) svagare än den ordinarie stallmicken - vilket innebär att fenomenet Marshallstack kan förkortas bort.

Menar du på allvar att strängarna som befinner sig >10 cm från pickupen påverkar magnetfältet vid den testade micken så att ljud som är c:a 15 dB svagare än från ordinarie pickup kan alstras?

Magnetfältets styrka avtar med kvadraten på avståndet så det ter sig orimligt att en sträng som vibrerar >10 cm från pickupen kan sätta magneterna i rörelse så att spänning genereras i den aktuella storleksordningen, i synnerhet som vibrationerna inte är riktade åt det håll pickupen befinner sig.

Om det trots allt ändå vore möjligt borde väl inte ljudstyrkan påverkas av huruvida han trycker pickupen hårt mot kroppen eller enbart lägger den därpå; magnetfältet är ju detsamma, eller hur? Ändå blir ljudet starkare när han trycker pickupen hårt mot SG:n kropp. Hur förklarar du det, om inte genom mikrofoni?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


28 Dec 2018, 15:43
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Pickup-justering
Om man slår an en sträng och trycker gitarrkroppen, halsen, etc. mot t ex ett bord så låter det mer/högre. Materialet ifråga börjar alltså svänga med. Frågan är vad det i realiteten betyder för ljudet från en fastskruvad mick ift. en fjäderupphängd dito (i relation till strängarnas rörelser)....

När jag googlade såg det ut som halva världen tror på att det blir positiv förändring, medan andra halvan inte tror eller är tveksamma. Det framstod lite som en trosfråga...

Har ännu inte hittat några "vetenskapliga" test som belägger att tonen/ljudet förstärks, blir klarare, renare, etc. men får kolla vidare på detta.


29 Dec 2018, 13:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pickup-justering
Svaret på denna ekvation -är inte "vad" och "hur" omvärlden tycker i frågan. Utan enbart vad man själv hör, känner och tycker. Och hör/upplever man dessa skillnader: -Kan dessa vara någonting för mig?

Att meningarna går isär i detta är absolut ingenting ovanligt. Det är precis samma sak med allt annat: Några fler exempel på klassiskt "klyvna" frågeställningar: -Sustainblock, -Material kvalitet i hårdvara, -typ av jordskärning, -träslag, -Strängar; precis ALLT egentligen.

Det viktigaste är som sagt; vad man själv upplever. Utöver detta skall man ha stor respekt för att andra har sin egna åsikt i frågan.


/ Jonken :idea:


19 Jan 2019, 13:44
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Pickup-justering
Jonken wrote:
Det viktigaste är som sagt; vad man själv upplever. Utöver detta skall man ha stor respekt för att andra har sin egna åsikt i frågan.

/ Jonken :idea:
Japp, om jag verkligen tror att t ex en gammal PAF-mick låter bättre än bra replikor (Wizz, Throbak, Holmes, osv), så är det sannolikt vad jag kommer höra vid en jämförelse.

I en gammal post länkade jag till ett klipp med en psykolog som förklarar varför det är så. I klippet säger han bl a att det inte är så att vi ljuger eller så, utan det är vad vi hör. Han nämner vidare att det är så hjärnan fungerar och (om jag minns rätt) att det är funktionellt.

Viktigast i detta är att om man subjektivt upplever att något är bättre, så tenderar man att spela bättre (även om det enligt vissa objektivt mätbara kriterier skulle låta sämre)...


19 Jan 2019, 14:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Pickup-justering
Vad händer om man sätter dit, dvs skruvar fast en 5- 10 extra pups någonstans på gitarren? Behöver naturligtvis inte vara under strängarna.....Någon, nånstans måste ha prövat, förutom Segeborn. :shock:


19 Jan 2019, 22:01
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Pickup-justering
rudmark wrote:
Vad händer om man sätter dit, dvs skruvar fast en 5- 10 extra pups någonstans på gitarren? Behöver naturligtvis inte vara under strängarna.....
He, he..., den var bra


19 Jan 2019, 23:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Pickup-justering
rudmark wrote:
Vad händer om man sätter dit, dvs skruvar fast en 5- 10 extra pups någonstans på gitarren? Behöver naturligtvis inte vara under strängarna.....Någon, nånstans måste ha prövat, förutom Segeborn. :shock:


Frank Zappa labbade en del med det under 70-talet, enligt en artikel i Guitar Player nån gång i slutet av samma decennium.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


20 Jan 2019, 17:19
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Pickup-justering
albert wrote:
Jag håller fast vid att magnetfältet måste störas av ett magnetiskt material. Att koppartråden rör sig i förhållande till magneten innebär ingen sådan störning.


Det ni diskuterar kalls inom fysiken "elektromagnetisk induktion". När en elektrisk ledare befinner sig i ett magnetfält och antingen magnetfältet ändras eller rör på sig alternativt ledaren rör sig, induceras en ström i ledaren.

Så för att koppla det till en elgitarr gitarr så kommer den elektriska strömmen i ledaren förändras om t ex:

1. Magnetfältet ändras genom att en elgitarrsträng i ett rör sig i magnetfältet. (Där är nog alla överens)
2. Ledaren (d v s pickup-spolarna i det här fallet) rör sig i magnetfältet
3. Magneterna rör sig i förhållande till spolen. .

Man kan också använda skivspelapickuper som exempel. Det finns två huvudtyper. MM (Moving Magnet) och MC (Moviing Coil) I de ena fallet är nålröret fäst i en magnet, eller snarare magneter två om det är stereo, som rör sig i varsin spole. I det andra fallet så är nålräret fäst i två spolar som där sig i två statiska magnetfält.

I vanliga dynamiska sångmikrofiner så accelereras ett membran som är fäst i en spole som sitter i ett magnet fält. När spolen rör sig så induceras en ström. Fenomentet heter elektromagnetisk induktion, om man är nyfiken på att läsa vidare om det.

Så det är inte konstigt alls att gitarrmickar tar upp allt möjligt annat förutom strängrörelserna.


Last edited by CarlM on 21 Jan 2019, 14:43, edited 1 time in total.



20 Jan 2019, 19:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Pickup-justering
Marshall wrote:
rudmark wrote:
Vad händer om man sätter dit, dvs skruvar fast en 5- 10 extra pups någonstans på gitarren? Behöver naturligtvis inte vara under strängarna.....Någon, nånstans måste ha prövat, förutom Segeborn. :shock:


Frank Zappa labbade en del med det under 70-talet, enligt en artikel i Guitar Player nån gång i slutet av samma decennium.


Ace spelade in delar av Fractured mirror på en dubbelhalsad där han spelade på den ena halsen men med endast den andra halsens mikrofoner påslagna.


21 Jan 2019, 14:19
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Pickup-justering
rifle wrote:
Ace spelade in delar av Fractured mirror på en dubbelhalsad där han spelade på den ena halsen men med endast den andra halsens mikrofoner påslagna.
Kanske inte världens bästa gitarrljud i mina öron, men intressant.
Vet du vilka delar det gäller?


21 Jan 2019, 22:27
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 60 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.