View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:42



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Gibson SG och halsprofil 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Dec 2011, 01:25
Posts: 157
Post Gibson SG och halsprofil
Är av någon outgrundlig anledning sugen på att komplettera utbudet här hemma med en SG. Att hitta rätt i modelldjungeln är dock inte helt lätt, vad det verkar. Är ute efter en SG med ordentlig hals, dvs inte nån med slim taper eller 60s hals. Så ni som kan det här med SG, vilka modeller är aktuella?

Skulle egentligen kunna ställa samma fråga om 335, men i nuläget är det alltså SG som är i fokus.

_________________
Keep it simple, stupid!


12 Dec 2018, 23:34
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Du vill troligtvis ha den profil som Gibson kallar för "rounded".
Jag skulle tippa på att den är vanligare på modeller med stort plektrumskydd.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


13 Dec 2018, 08:42
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Jag vill minnas att Standard-modellerna innan typ 2013 (de med stort plektrumskydd) gick att få antingen med 60s-hals (tunn) eller 50s-hals (tjock). Är inte hundra på detta men jag har i alla fall spelat på en hel del som har haft tjocka halsar.

Edit. Endast feta halsar på dessa såg jag nu.


13 Dec 2018, 09:01
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Jag gjorde likadant som dig och slängde ut samma fråga här på bojen när jag letade SG,och det slutade med en -07 standard.
Det har hyfsat fet hals,kanske inte riktigt som 50´s profilen,men bra nära.
Mer insatt än så är jag inte,som sikta på en mid -00 standard,dom har vad jag förstått den fetare halsen.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


13 Dec 2018, 09:21
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Mitt tips är att prova en hög med ES gitarrer.
Dessa kan vara chockerande bra om du hittar rätt exempel.


13 Dec 2018, 11:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Hade en SG i ungdomens glada dagar 70-talet som hade en hals åt 50-hållet och hemsk att spela på då den kändes väldigt tjock och klumpig.
Tror det var en standard modell men minnet sviker men känslan förföljer mig ännu burrrr!
Har prövat smäckrare SG av modernare snitt och de är ju riktigt goa att spela på.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


13 Dec 2018, 13:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Jag har en SG Standard från 2011, och den har en inte särskilt fet hals. Tror nog att det är mer 60s än 50s, den är betydligt tunnare än halsen på min LP Std från 2000 som vad jag förstår alltid hade en förhållandevis fet hals. Det var först ett par år in på 00-talet tror jag som de började marknadsföra olika tjocklekar som 50s och 60s.

Jag har dock aldrig sett att SG sålts med val av olika halstjocklek såsom LP har. Sen kanske det har varit olika halsar på olika modeller, men på LP har man ju kunnat välja mellan 50s och 60s, och det har jag inte sett att man kan för SG. Men jag kan ju ha missat det.

Finns säkert någon med mer koll som kan bekräfta eller dementera.


13 Dec 2018, 13:26
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Någon som har överblick på SG halsprofiler? Jag har testat flera tunna, har en ca 2006 Standard med rätt kraftig hals, och en Custom Shop 61 Reissue med tunnare hals, men lite bredare skuldror, om någon förstår begreppet. Det verkar som om profilerna på SG är lite all over the place. Finns någon logik?

_________________
Image


13 Dec 2018, 14:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson SG och halsprofil
kjelle wrote:
Någon som har överblick på SG halsprofiler? Jag har testat flera tunna, har en ca 2006 Standard med rätt kraftig hals, och en Custom Shop 61 Reissue med tunnare hals, men lite bredare skuldror, om någon förstår begreppet. Det verkar som om profilerna på SG är lite all over the place. Finns någon logik?


Ja det finns ingen riktig logik, fanns inte för heller finns ingen modell i historien dom fipplade mer med avseende halsklack, infästning, vinkel et.
Än viktigare för mig är halsvinkeln. Standards från runt 2010 har för brant vinkel, och det känns helt fel för mig.

En 2009 jag hade var med 50's neck , riktigt rund.

_________________



13 Dec 2018, 15:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2011, 01:25
Posts: 157
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Tack för all input såhär långt. Lite klokare men får helt enkelt leta på...
Preferensen är ju PRS wide/fat och min gamla FotoFlame-strata från ’94 som har en bastant C-shape. Hade en LP Standard Faded med 50s hals som jobbgitarr för en massa år sedan. Den halsen var OK men något spinkigare än min strata. Hade för mig att SG generellt gjordes med lite grövre halsprofil, men får väl revidera den bilden.

Ett alternativ till SG skulle möjligen vara en LP Studio 50s Tribute om det skulle råka dyka upp nån vad det lider. Testade en 60s Tribute förra helgen, som förvisso var en schysst gitarr men det föll just på halsprofilen och att priset inte riktigt motsvarade vad jag tyckte den var värd.


14 Dec 2018, 20:02
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Det kanske bara är jag men jag tycker att den tunna kroppen på en SG gör att halsen känns tjockare än vad den egentligen är. Har inget emot tjocka halsar på en Les Paul men på en SG upplevs halsen tjockare helt enkelt.


14 Dec 2018, 20:30
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Jag har en SG Classic med P90 från typ 2000 om jag minns rätt. Den har ganska kraftig hals men den känns absolut inte klumpig. Mycket trevlig gura och jag tror det finns flera som har en Classic här på bojen:
Prova en sån vettja! Finns väl både med P90 och HB.

Länkar till en gammal bild:
Image

Jag har haft en standard oxå från -75, den tyckte jag var klumpig och dessutom framtung.
Jag gillar min Classic mycket bättre och den kostar inte ens hälften så mycket...

_________________
tligen


15 Dec 2018, 13:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gibson SG och halsprofil
wah-wah wrote:
Preferensen är ju PRS wide/fat


Jag gillar samma sak, d v s Gibsons 59-profil och den snarlika PRS "Wide Fat".

Eftersom SG:n är en 60-talsmodell i grunden så har många tunn 60's-profil. Men det finns en massa undantag. Om det ä en lite billiga modell du är ute efter så har SG Special i regel 59-profil, d v s ganska nära ditt PRS "Wide Fat"-ideal.

Du skriver "Ett alternativ till SG skulle möjligen vara en LP Studio 50s Tribute " I så fall kan du titta efter PRS Singlecut med Wide Fat i helmahogny också. SE-modellerna är helt klart intressanta alternativ till Les Paul Studio, om man inte absolut måste ha cellulosalack och att gitarren är USA-byggd. (Jag vet till och med en fin till salu om P90 är intressant.)

Attachment:
PRS Singlecut Soapbar SE mindre.jpeg
PRS Singlecut Soapbar SE mindre.jpeg [ 72.23 KiB | Viewed 5679 times ]


Ett annat alternativ är Hamer Special (USA). 59-profil och löjligt låga beg-priser i Sverige om man hittar någon till salu. Finns med både hb och P90.

Image

Men en SG är en SG, så du kanske skulle prova några SG Specials. De finns både med P90 och humbuckers.


15 Dec 2018, 17:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2011, 01:25
Posts: 157
Post Re: Gibson SG och halsprofil
CarlM wrote:
wah-wah wrote:
Preferensen är ju PRS wide/fat


Jag gillar samma sak, d v s Gibsons 59-profil och den snarlika PRS "Wide Fat".

Eftersom SG:n är en 60-talsmodell i grunden så har många tunn 60's-profil. Men det finns en massa undantag. Om det ä en lite billiga modell du är ute efter så har SG Special i regel 59-profil, d v s ganska nära ditt PRS "Wide Fat"-ideal.

Du skriver "Ett alternativ till SG skulle möjligen vara en LP Studio 50s Tribute " I så fall kan du titta efter PRS Singlecut med Wide Fat i helmahogny också. SE-modellerna är helt klart intressanta alternativ till Les Paul Studio, om man inte absolut måste ha cellulosalack och att gitarren är USA-byggd. (Jag vet till och med en fin till salu om P90 är intressant.)


Ett annat alternativ är Hamer Special (USA). 59-profil och löjligt låga beg-priser i Sverige om man hittar någon till salu. Finns med både hb och P90.


Men en SG är en SG, så du kanske skulle prova några SG Specials. De finns både med P90 och humbuckers.


Jo, en SG är ju en SG så primärt är det ju det jag ska jaga efter. Hamer-alternativet såg ju iofs spännande ut, inte minst då jag även sneglat på Melody Maker.

Även en PRS Mira skulle kunna vara ett alternativ framför någon av SE varianterna.
Jag har sedan tidigare en SC245 Goldtop som dämpat större delen av ev Les Paul GAS. Tanken är att handla en SG att ha främst som en dedikerad elgitarr för slidespel då jag inte är redo att offra någon av mina andra gitarrer för det syftet. Har även sneglat åt Godin Radiator som ett alternativ men det ligger inte några sådana ute just nu och jag är rädd att även de har för tunna halsar utifrån vad jag kunnat läsa mig till.

Men som sagt, en SG är en SG :)

_________________
Keep it simple, stupid!


15 Dec 2018, 17:39
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Jag har en 2012 SG standard. Kan inte gå fel med en sådan gitarr, bäst bang for the buck när det gäller Gibson.
Jag gav 6000 kr för en jättefin, välbyggd Gibson. Halsen är skönt 59-ish, tjockare än min Special från 1960 som har den ”riktiga” SG-profilen.


06 Jan 2019, 20:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Köpte för att tag sedan en SG Special 2017 T; som jag är riktigt nöjd med. Den har också en aningen bastantare halsprofil och ton -jämfört med en standard slim. Men detta kan även bero på den lite rejälare hals infästningen med 24 bands brädan.

http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2017/USA/SG-Special.aspx

På denna sida står det att profilen är en "slim taper"; men den är i verkligheten lite större än så.


/ Jonken


06 Jan 2019, 20:15
Profile

Joined: 04 Jan 2019, 09:53
Posts: 39
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Hej, min 2016 standard har en biffigare hals (och även stora plektrumskyddet). På Gibsons hemsida kallar dom den rounded eller rounded C. När jag köpte den provade jag även en 2017 standard med slim taper, tunn och platt kändes den i jämförelse. Kanske hjälper ifall du springer på en sån.


07 Jan 2019, 13:48
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2011, 01:25
Posts: 157
Post Re: Gibson SG och halsprofil
Tack för alla tips och grattis till er som hittat ett bra exemplar. Efter att ha testat ett antal SG i jakten på en gitarr som både har rätt halsprofil och är ett bra instrument, vilket uppenbarligen fortfarande är lättare sagt än gjort har jag för tillfället lagt SG-planerna på hyllan. Trillade istället på en PRS Vela som ju är en lite udda fågel i samma härad som SG, så nu blev det ytterligare en PRS istället 8)
Även om det är en S2 så är det, som vanligt när det gäller PRS, alltid välbyggt med rejäla, sköna halsar.


09 Jan 2019, 22:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.