View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:45



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG? 
Author Message

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Hej
Tar chansen att kolla om någon på Ljudbojen kan hjälpa.

Har en Gibson SG standard från 2017 som jag var tvungen att ta bort kretskortet och det hela på.
Egentligen för att volymen rullade av så styggt och för att jag inte fick ordning på mickarna. Den lät platt och tråkigt hur jag än justerade.
Så jag bytte ut all elektronik med (med delar från Gitarrdelar) och lödde enligt samma layout som man kan se i massor av exempel på nätet.

Men så fort jag släpper strängarna nu så brummar/knastrar det som om det var bristande jord i mina lödningar.
Nej, om jag mäter så verkar jorden sitta ihop bra.
Är det så att jag måste skärma av elektroniken med folie eller den typen av färg som skärmar?
Det ser inte ut att vara gjort från Gibson (om det inte finns genomskinlig sådan färg).

(När jag har byggt gitarrer tidigare så har jag sett till att skärma av alla utrymmen och har inga problem av det slaget)

Är det någon kunnig och välvillig själ som har en idé?

Cheerio!


12 Dec 2018, 22:54
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Eftersom det brummar när du släpper strängarna, är det nog ändå någon jordning som inte är OK. Med humbuckers känns det också overkill med skärmning. Skärmning skyddar inte mikarna från luftburna störningar, endast anslutningarna, men humbuckers är ju rätt tysta ändå.
Kretskortlösningen påverkar i sig inte ljudet, så det platta soundet får du nog hitta någon annan källa till. Kolla t.ex. potentiometrarnas värde, kan skilja rätt mycket även från märkning.
Det ska gå en jordledare till ena stolpen för stränghållaren. Den är, vad jag vet, bara fastklämd, och kan ha lossat. Om den ledaren saknas, finns det ingenting som jordar strängar, stall eller stränghållare.

Image

_________________
Image


13 Dec 2018, 10:40
Profile WWW

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
kjelle wrote:
Eftersom det brummar när du släpper strängarna, är det nog ändå någon jordning som inte är OK. Med humbuckers känns det också overkill med skärmning. Skärmning skyddar inte mikarna från luftburna störningar, endast anslutningarna, men humbuckers är ju rätt tysta ändå.
Kretskortlösningen påverkar i sig inte ljudet, så det platta soundet får du nog hitta någon annan källa till. Kolla t.ex. potentiometrarnas värde, kan skilja rätt mycket även från märkning.
Det ska gå en jordledare till ena stolpen för stränghållaren. Den är, vad jag vet, bara fastklämd, och kan ha lossat. Om den ledaren saknas, finns det ingenting som jordar strängar, stall eller stränghållare.

Image



Tack för ditt svar Kjelle!

Om jag t ex ansluter en kabel mellan valfri sträng och någon av pottarna så gör det ingen skillnad. Det brummar ändå. Det borde betyda att ledaren från stränghållaren kan vara OK. (Har dock inte testat just detta med mätinstrument.)

Samtidigt tror jag att du har rätt någonstans. Det brummar för mycket för att bara vara skärm som saknas.
Begriper inte... :-(

(Visst - kretskortet i sig är inget problem. Bara lite irriterande svårt för den som vill löda dit nya mickar utan att förstöra original grejerna. Att sedan volym potten på kortet dödar tonen direkt när man rör den gör det ännu sämre.)


13 Dec 2018, 11:25
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Testa med att ansluta en kabel mellan potarnas baksida (jord) och stallet eller stränghållaren. Kontakten mellan strängarna och stallet m.m. kanske inte är tillräckligt bra för att jorda stallet och stränghållaren.

_________________
Image


13 Dec 2018, 11:56
Profile WWW

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Tack igen för goda idéer.
Men det var det jag menade. Jag tog en kabel och flyttade den mellan baksidan på pottar, switchen, jacket... och satte samtidigt den andra änden av kabeln till strängar, stall, stränghållare, ja du förstår... Tyvärr ingen skillnad.

Testar jag med ett mätinstrument (som indikerar kontakt) och sätter mätstiften på ovan nämnda platsers jord, så har alla kontakt. Satte t ex en på outputjacket och flyttade den andra mellan samtliga pottar och switchen. Allt verkar bra.

Det jag inte har mätt är konkret mellan pottar och stall/stränghållare.

Hmmm!?


13 Dec 2018, 12:18
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Hade precis samma problem och när jag kände att jag höll på bli galen på riktigt så lödde jag om rubbet plus bytte ut den relativt tunna kabeln till stallet som jordar och då blev det bra. Vette fan vad som gjorde skillnad.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


13 Dec 2018, 13:18
Profile WWW

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
På min SG sitter en fet koppartråd till stallet.
Däremot kanske att det är de andra kablarna som är för tunna.

Alla kablar är skärmade (utom jordkablarna) men innerkabeln kanske är för tunn!?

Kan det vara problemet?

Jag tror inte att jag har några kall-lödningar som spökar.


13 Dec 2018, 14:11
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Nej, det är inte tjockleken på tråden i kablarna som är problemet. Det är mV och små strömmar, i princip vilken kabel som helst duger.
Jorden behöver inte heller ha skärmad kabel, eftersom du jordar i stora delar som inte är skärmade.
Jag tror helt enkelt att det är någon lödning som inte är OK, om du är säker på att du inte har glömt någon anslutning. Bara att löda om!
Du kan ju också testa med att koppla förbi lödningar med en lös tråd. Håll inte i den med händerna, eftersom du då får samma effekt som när du tar i strängarna, och hittar därmed inte problemet.

_________________
Image


13 Dec 2018, 14:50
Profile WWW

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Ja, det kanske är så helt enkelt.
Eller kanske en skadad kabel!?
Jag ska testa vidare när jag kommer hem.
Tack igen för alla goda tips - tar gärna emot fler!


13 Dec 2018, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Gitarrkabeln som går till stärken, har du testat andra?
Nästa jordpunkt är uttaget i gitarren. Kontakt?
Nästa är lödningarna på pottarna. Rättlödda? Kontakt?

Annars testa med jordkabel från ovanstående punkter direkt till stärkarn. Blir en uteslutningsmetod.


13 Dec 2018, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Om det surrar mindre när du rör vid jordade detaljer på instrumentet såsom stall, strängar eller outputjack, så tyder det i regel på otillräcklig skärmning av instrumentets interna elektronik.

Orsaken är denna:
Din kropp fungerar ungefär som en antenn som plockar upp ett svagt växelspänningsfält från el-ledningarna i närheten (väggar, tak osv.).
Detta 50-periodiska fält överförs kapacitivt via din kropp till oskärmade delar i gitarren, vidare tillsammans med pickup-signalen, till förstärkarens ingång.
När du rör vid strängar eller stall jordar du din kropp och brummet minskar eller upphör.
Genom att förbättra skärmningen i instrumentets elektronik- utrymme kan du bli av med problemet.
Om det finns plektrumskydd bör dess undersida vara skärmat och jordat.

Skärma kabel-utrymmet med kopparfolie eller elektriskt ledande färg.
Skärmningen skall kopplas till en jordpunkt i instrumentet.

Kom ihåg:
Humbuckers kan fasa bort magnetiskt kopplade störningar, men i detta fallet är det kapacitivt kopplade störningar!

_________________
- Ingvar -


15 Dec 2018, 22:57
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Musikanten wrote:
Om det surrar mindre när du rör vid jordade detaljer på instrumentet såsom stall, strängar eller outputjack, så tyder det i regel på otillräcklig skärmning av instrumentets interna elektronik.

Orsaken är denna:
Din kropp fungerar ungefär som en antenn som plockar upp ett svagt växelspänningsfält från el-ledningarna i närheten (väggar, tak osv.).
Detta 50-periodiska fält överförs kapacitivt via din kropp till oskärmade delar i gitarren, vidare tillsammans med pickup-signalen, till förstärkarens ingång.
När du rör vid strängar eller stall jordar du din kropp och brummet minskar eller upphör.
Genom att förbättra skärmningen i instrumentets elektronik- utrymme kan du bli av med problemet.
Om det finns plektrumskydd bör dess undersida vara skärmat och jordat.

Skärma kabel-utrymmet med kopparfolie eller elektriskt ledande färg.
Skärmningen skall kopplas till en jordpunkt i instrumentet.

Kom ihåg:
Humbuckers kan fasa bort magnetiskt kopplade störningar, men i detta fallet är det kapacitivt kopplade störningar!


Kan man spika denna post och ha den permanent högst upp i forumet?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


16 Dec 2018, 10:59
Profile

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Stort tack Ingvar för insiktsfull kommentar.
Ja, det är nog så att det måste skärmas av lite här!
Det är inte stora störningar vi pratar om men de är ändå irriterande när andra gitarrer inte uppträder på samma sätt.
Jag ska se var jag kan hitta sådan färg. (Tidigare har jag använt folie.)

Och ja - detta är en kommentar som man skulle sätta på en spik högst upp i forumet :!: :idea:


16 Dec 2018, 19:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Jag letade efter ledande färg men de jag hittade var rätt dyra.
Sen såg jag att Biltema säljer koppartejp 4cm x 5meter. Gitarrdelar.se ha haft såna rullar förr.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000039666

När jag skrev mitt inlägg utgick jag från att inget var felkopplat.
Du skrev att alla kablar är skärmade, vilket bekymrar mig. Då borde det inte brumma.
Om det finns en preamp på kretskortet måste det vara välskärmat.
I vilket fall, har du kollat att kablarna mellan preamp och mickar är rätt polade?
Gäller även kablarna från preamp till utgång.
Skriv sedan en rad här och berätta hur det går.

_________________
- Ingvar -


16 Dec 2018, 22:42
Profile

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Nej, det finns varken preamp eller kretskort.
Jag tog bort kretskortet och satte in 4 pottar, en switch och ett jack. Ingen jättesvår koppling däremellan.

Jag satte skärmad kabel mellan volympottar och switch och jordade den skärmen tillsammans med jorden mellan switch och jack.
(Den går ju en lead från resp volym till switchen och därifrån till jacket)
Då hade jag redan satt en jordande kabel mellan alla nämnda komponenter (hölje på, inte naken tråd mellan lödpunkterna).
Jag har alltså mer jordning än som behövs kan man säga.
Kan det uppstå en jordloop eller vad det kallas?
Kan det vara att en av mickarna är felmärkt (röd kabel ska vara grön, eller tvärtom) så att jag vänt polaritet. Kan det skapa brummet?

Mickarna som jag satte in är Tonerider Generator. Låter jättebra och jag har bara haft positiva erfarenheter av dem i andra gitarrer.
Jacket är enklaste möjliga från Japan, -80-tal.
Switchen är den vanliga simpla modellen i rak version. Inte den sneda/excentriska som sitter i original. (Ville kunna ställa den snett för snabbare action).

Kan man begripa vad jag försöker beskriva tro!?


17 Dec 2018, 23:20
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Tack för förklaringen!
Det är alltså skärmade kablar över allt...och ingen preamp.

Nej, jordloop kan det inte vara i detta fallet.
Om du har kopplat mickarna enligt beskrivningen så är det förmodligen rätt.
Om du tar med fingrarna på mickarna, hur påverkar det brummet? Du får inte röra vid strängarna (eller något annat jordat) samtidigt!

_________________
- Ingvar -


17 Dec 2018, 23:49
Profile

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Jag ska testa imorgon!


17 Dec 2018, 23:59
Profile

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Om jag tar i polerna utan att nudda strängarna på mina mickar utan kåpor så blir det ingen skillnad. Brummet består.
Men om jag tar i skruven som håller mickarna - dvs till jord - så upphör brummandet.

Tänkte på det du sa om att vi är som antenner. Det borde innebära att om jag ställer guran och går iväg så borde det minska eller upphöra.
Jag nöjde mig med att sträcka den så långt ifrån mig som jag kunde, enbart hållande i trä. Brummet avtog lite men inte helt.


18 Dec 2018, 08:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
OK med mik-testen. Då är det inget fel där.
Ditt prov med att öka avståndet till gitarren var rätt tänkt. :wink:
Det var precis så jag upptäckte att min elbas saknade skärmning.

Då kvarstår problemet att finna ställen på gitarren där störningen lättast kommer in. Vid lödöron där signalkablarna är nakna en liten bit.
Hur är det med volympotarnas metallkåpor (jordade?) och mik-omkopplaren? Mickarnas undersida?
Det kan finnas flera ställen som ligger öppna för instrålning. Hur var det, finns det plektrumskydd?
Testa Biltemas kopparfolie. Mycket folie för pengarna. Tänk på att jorda den, för allt i världen.
Jag tror att du kommer att lösa problemet!

Amerikanerna har bara 117 Volt 60Hz i sina elnät, att jämföra med våra 230V 50 Hz
så kraven på skärmning blir större hos oss. (Dubbelt så hög amplitud på växelspänningen).

Sångmikrofoner är alltid välskärmade annars hade det ju blivit ett himla liv. :D

_________________
- Ingvar -


18 Dec 2018, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Blev lite fundersam när jag inte hittade koppartejpen i min senaste Biltema katalog. Hoppas den finns i affären.
Sökte sen på fler ställen och hittade liknande tejp hos Harald Nyborg, 2,45cm x 4m.
Biltemas är 4cm x 5m.
Finns båda affärerna i dina trakter?
https://www.harald-nyborg.se/koppartejp ... iglar.html

_________________
- Ingvar -


21 Dec 2018, 23:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Har "50W" fått någon ordning på detta än...?


/ Jonken :?:


02 Feb 2019, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Tiden räckte visst inte till.
Han har lovat att återkomma med resultat när det är klart.

_________________
- Ingvar -


02 Feb 2019, 13:12
Profile

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Det är helt riktigt. Det är mycket av allting just nu och eftersom det inte brummar mer än det gör så har det inte blivit av med något mekande ännu.
Jag tänkte att jag ska lägga isolerande färg på insidan av mick- o elektronikhål och sedan löda om allting från start.
Eventuellt testa om det är något med mickarna först.
Men det får bli lite senare.
Cheers!


02 Feb 2019, 13:41
Profile

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Hej igen och tack för alla goda tips och råd.

Det tog ett tag innan jag tog tjuren vid hornen men nu är det fixat.

Då hade jag provat att löda om alltsammans på nytt.
Testat att koppla mickar direkt till output-jacket för att minska mängden av felkällor.
Allt med samma resultat så jag var lite deppad över det hela.
Tills jag en dag i början på sommaren tog tag i saken och lyften ut all elektronik och klädde hålet med folie.

That's it!

Nu är den kalas.


09 Aug 2019, 09:23
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Skärmning är A och O i gitarrelektronik. Nu är det bevisat, grattis!

_________________
- Ingvar -


09 Aug 2019, 10:48
Profile

Joined: 14 Apr 2009, 13:47
Posts: 45
Location: Höganäs
Post Re: Hur fixa knastrande/brummande Gibson SG?
Musikanten wrote:
Skärmning är A och O i gitarrelektronik. Nu är det bevisat, grattis!

Ja så är det uppenbarligen.

Som sagt, stort tack för hjälpen!

Ljudbojen är en fantastisk inrättning!


09 Aug 2019, 11:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.