View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:13



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Kortare höjdjusteringsskruvar M3 till Gotoh 510 stratastall? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Kortare höjdjusteringsskruvar M3 till Gotoh 510 stratastall?
Jag behöver kortare höjdjusteringsskruvar (M3) till mitt Gotoh 510 stratastall, eftersom de långa originalskruvarna river irriterande i högerhanden, vilket är synd på en i övrigt så kul gitarr.

Det ska tydligen finnas 6 och 8 mm, men jag hittar ingenstans där man kan köpa. Är det någon här som har eller som vet var man kan köpa lite kortare insexskruvar.

Tack på förhand!

https://g-gotoh.com/international/product/510t-sf2.html

Image


07 Dec 2018, 23:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Kortare höjdjusteringsskruvar M3 till Gotoh 510 stratast
Du kan ganska enkelt korta av dina skruvar själv hemma -om du är lite händig (vilket jag vet att du är). Du behöver följande verktyg -om du vill få ett bra resultat:

- En bågfil (metallsåg).
- En metallfil.
- En permanent märk penna, tejp -eller en gammal översadel med samma jängning.
- Någonting att spänna fast i -när du skall såga/kapa.
- En Dremel -eller borrmaskin.

Börja med att märka ut hur mycket du vill kapa bort från alla skruvar. Du kan göra detta på tre sätt: Märka med permanent tuschpenna, tejp -eller skruva in skruvarna en i taget i en gammal översadel; så att bara den biten du vill kapa av sticker ut. Sedan spänner du fast och sågar av med bågfilen.
När alla skruvar är kapade; spänner du fast dem en och en som en borrbits i chucken i en Dremel -eller en vanlig handborrmaskin. Du spänner fast metallfilen i Ex ett skruvstäv. Du börjar med att putsa till skruvarnas kapade yta rakt 90-grader mot filytan. Sedan gör du samma sak -fast i 45-grader för att få kanterna fina. Repetera denna process elva gånger till; och du har ett set höjdjusteringsskruvar i perfekt höjd.

- Jag behöver väl knappast nämna att du kapar skruvarna på den motsatta sidan -sett till i hålet för insexnyckeln....? :lol:


/ Jonken :wink:


07 Dec 2018, 23:26
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Kortare höjdjusteringsskruvar M3 till Gotoh 510 stratast
Jag köpte för några veckor sen både 6 och 8 mm m3 insexskruv både svart och chrome typ från ett svenskt företag.
Jag gör oftast inte reklam för företag, framförallt inte om jag inte gillar dom...
Men om du mot förmodan inte skulle hitta dom så kan du pm:a

_________________
tligen


08 Dec 2018, 01:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Kortare höjdjusteringsskruvar M3 till Gotoh 510 stratast
Jonken wrote:
Du kan ganska enkelt korta av dina skruvar själv hemma -om du är lite händig (vilket jag vet att du är). Du behöver följande verktyg -om du vill få ett bra resultat:

- En bågfil (metallsåg).
- En metallfil.
- En permanent märk penna, tejp -eller en gammal översadel med samma jängning.
- Någonting att spänna fast i -när du skall såga/kapa.
- En Dremel -eller borrmaskin.

Börja med att märka ut hur mycket du vill kapa bort från alla skruvar. Du kan göra detta på tre sätt: Märka med permanent tuschpenna, tejp -eller skruva in skruvarna en i taget i en gammal översadel; så att bara den biten du vill kapa av sticker ut. Sedan spänner du fast och sågar av med bågfilen.
När alla skruvar är kapade; spänner du fast dem en och en som en borrbits i chucken i en Dremel -eller en vanlig handborrmaskin. Du spänner fast metallfilen i Ex ett skruvstäv. Du börjar med att putsa till skruvarnas kapade yta rakt 90-grader mot filytan. Sedan gör du samma sak -fast i 45-grader för att få kanterna fina. Repetera denna process elva gånger till; och du har ett set höjdjusteringsskruvar i perfekt höjd.

- Jag behöver väl knappast nämna att du kapar skruvarna på den motsatta sidan -sett till i hålet för insexnyckeln....? :lol:


/ Jonken :wink:


Tack för tipsen. Men jag är petig med vibrationsöverföringen i t ex, stall och risken är att det blir dålig kontakt om jag försöker själv. Jag vill också spara tid, eftersom jag har andra mek-projekt som behöver uppmärksamhet, t ex mitt telebygge som nästan är klart och en massa småfix på andra gitarrer. Därför skull jag vilja köpa 6 skruvar och bara byta ut lite smidigt.


08 Dec 2018, 12:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Kortare höjdjusteringsskruvar M3 till Gotoh 510 stratast
tligen wrote:
Jag köpte för några veckor sen både 6 och 8 mm m3 insexskruv både svart och chrome typ från ett svenskt företag.
Jag gör oftast inte reklam för företag, framförallt inte om jag inte gillar dom...
Men om du mot förmodan inte skulle hitta dom så kan du pm:a


Du har PM. :)


08 Dec 2018, 12:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Kortare höjdjusteringsskruvar M3 till Gotoh 510 stratast
8 mm här:
https://m.rckungen.se/sv/articles/2.2925.58583/xray-stoppskruv-insex-m3x8mm-10st?q=Stoppskruv%20insex%20M3x8mm%20(10st)
Bra firma.

/z


08 Dec 2018, 23:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Kortare höjdjusteringsskruvar M3 till Gotoh 510 stratast


Tack, men det verkar som de bara har svart och jag vill helst ha nickel eftersom det är ett klassiskt stratastall. Dessutom behväer jag nog en mix av 6 och 8mm och de hade bara 8mm.

GMF har M3 8mm i nickel, men inte 6mm.

Jag får väl börja där och se om jag klarar mig med bara 8mm, eller om jag behöver jag tag på 6mm också.


10 Dec 2018, 11:36
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.