View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:57



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Att köpa nya gitarrer 
Author Message

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Att köpa nya gitarrer
Jag har köpt och sålt över 30 gitarrer vid det här laget men har faktiskt aldrig köpt en ny gitarr från butik, utan enbart begagnade instrument.
Nu är jag lite nyfiken på hur det känns att köpa en ny gitarr, är det någon som upplever att det är något speciellt, i positiv bemärkelse, att få vara första ägaren till ett sprillans instrument?
Jag inbillar mig att känslan kanske snabbt är övergående då gitarren ju är "begagnad" när du spelat på den, men det kan säkert vara en trevlig grej ändå.

Har ni köpt nya instrument? Vad är er erfarenhet?


05 Dec 2018, 11:11
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Att köpa nya gitarrer
Mrniceguy87 wrote:
Jag har köpt och sålt över 30 gitarrer vid det här laget men har faktiskt aldrig köpt en ny gitarr från butik, utan enbart begagnade instrument.
Nu är jag lite nyfiken på hur det känns att köpa en ny gitarr, är det någon som upplever att det är något speciellt, i positiv bemärkelse, att få vara första ägaren till ett sprillans instrument?
Jag inbillar mig att känslan kanske snabbt är övergående då gitarren ju är "begagnad" när du spelat på den, men det kan säkert vara en trevlig grej ändå.

Har ni köpt nya instrument? Vad är er erfarenhet?

Jag har köpt några få sprillans:

En Blade RH4 var den första. Fantastisk finish, riktigt vackert exemplar i Honey Burst. Hade den rätt länge, men den saknade något i karaktären, trots mikbyte.

Nästa nya var en Gibson 335 Dot Reissue, ca 91-92. Akustiskt perfekt, och med blond looken otroligt vacker. Mycket bra känsla att vara den första ägaren. Jag borde ha bytt mikar, den var bestyckad med Classic 57 som i mina öron har alldeles för mycket mid, åtminstone i den gitarren. En gitarr som jag definitivt skulle haft kvar, med lite fine tuning, typ Heaven 57 eller så. Den byttes mot en '74 LP Custom, så bytet var inte dåligt direkt.
Som vanligt var sadeln lite snålt skuren, otroligt vanligt även på lite finare Gibsons. Skurna tight för 0.009 set, blir för tight för 0.010.

En strata, American Series, inköptes i USA, för rimliga pengar. Helt ok, men inget fantastiskt. Priset avgjorde.

Den sista nya av dignitet var en akustisk dread nought, en present till mig själv vid halvmuck (50 år 8) ). Känslan av att öppna caset på denna var otrolig, doften, looken, helt utan blessyrer från någon annan. Att få spela in en stålacke av rang helt själv var värt priset.

Efter det har det blivit ett par nya, billigare, bl.a. PRS SE, som är fantastiskt prisvärda. Inget direkt att orera om, men matchar mycket väl dyrare gitarrer som hamnar i samma prisläge när dom säljs begagnade.

_________________
Image


05 Dec 2018, 12:32
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Att köpa nya gitarrer
Jag köpte ett konkursparti på fyra nya gitarrer förra året (sålde vidare två och behöll två). Ett väldigt kul köp med mycket spänning och förväntan kring, inte minst eftersom de kom från England och jag inte kunnat testa innan köp. Däremot kan jag väl inte säga att faktumet att det var nya instrument bidrog till känslan. Att plocka upp gitarrerna ur casen var nog som det varit ifall de varit begagnade i bra skick. Det blänker, det luktar nytt, men så kan det vara med second hand också.

Sen kan man ju fråga sig hur länge en gitarr är ny. En gitarr som hängt i 5 år på väggen i en musikaffär är inte nytillverkad, och har troligtvis blivit spelat på av många potentater, men tekniskt skulle man vara första ägaren. Jämför med en gitarr som sålts direkt från fabrik, och bott i sitt case tills ägaren inser att den inte används och därför lägger ut den. Är den gitarren ny eller gammal? Jag vet inte om det spelar roll, men jag tror att jag inte lägger så mycket vikt vid sånt. Jag är inne på att köpa en dyrare akustisk gitarr, så det kanske blir annorlunda då, när man får spela in den. Vi får se!


05 Dec 2018, 12:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Att köpa nya gitarrer
Jag har köpt både nya och begagnade gitarrer.

Jag brukar leta begagnat, men de två senaste gitarrerna jag har köpt har faktiskt varit nya. (Nik Huber Krautster II och Gibson Les Paul r8)
Och det är av den enkla anledningen att jag tyckte att de var så sjukt bra, och att jag hade ångrat mig om jag inte hade köpt dem.

De fördelar jag kan se med att köpa nytt är att band, sadel och stall inte är slitet, och att gitarren oftast är väljusterad (beroende på prisklass och leverantör/affär).
Men man får (oftast) mest för pengarna om man köper begagnat.

Rent känslomässigt tycker jag personligen inte att det spelar någon roll om gitarren är ny eller begagnad, det viktiga för mig är att den är precis vad jag letat efter när det gäller spelkänsla, akustisk ton, förstärkt ljud, utseende osv...

_________________
http://www.pigsinspace.se


05 Dec 2018, 13:42
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Att köpa nya gitarrer
Jag har köpt ett par gitarrer nya. En Kasuga Les Paul kopia 1976 (oförskämt bra), en Gibson The Paul 1978 (bättre) och en 50th Anniversary R9 (bäst).
Något speciellt, i positiv bemärkelse, är att själv göra första dinget (så man kan koppla av och fokusera på att spela). And the sweet chemical smell of the case...


05 Dec 2018, 13:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Att köpa nya gitarrer
Den första nya gitarren jag köpte var så sent som förra året. En Les Paul R9. Känns bättre att köpa beggat tycker jag. Karaktären kommer med åren, som med oss människor.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


05 Dec 2018, 14:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Att köpa nya gitarrer
Har köpt tre nya såvitt jag kan komma på. Den första var min allra första gitarr, en Hondo strata som jag köpte som sextonåring 1979. Den slog jag sönder ungefär ett och ett halvt år senare och just det är det enda jag inte ångrar med den gitarren. Ett under att jag inte blev avskräckt att spela gitarr efter att ha ägt denna.

Nästa nya var en Fender Mexikostrata som av 98 års modell som hängde ny i butik när jag köpte den år 2000. Den var väl i och för sig trevlig. Den tredje var min LP Standard 2000 som jag köpte ny 2001. Då hade den hängt i butik ett tag.

Gemensamt för de två senare är att trots att de var nya så hade de ju hängt ett tag i butik, så då kan man ju diskutera om de egentligen var att betrakta som nya.

Suktar inte efter nya gitarrer. Tycker det är roligare när de har ett antal år på nacken. Men skulle det vara så att jag en dag springer på rätt modell, som råkar vara sprillans ny, så kanske det kan bli så att jag trots allt slår till. Om det inte finns ett roligare begagnat alternativ.


05 Dec 2018, 15:31
Profile

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post Re: Att köpa nya gitarrer
Elgitarrer kan jag absolut köpa begagnat och har gjort så genom åren men de två jag spelar på nu är inköpta nya. En PRS SE samt en Roadworn strata som jag förvisso bytt hals och mickar på.

Akustisk gitarr däremot är en helt annan grej för mig personligen. Jag vill spela in instrumentet och känna hur tonen förändras genom åren. Känns för mig som en mer långsiktig "investering" än med en elgitarr. Har just nu en Martin HD-16RLSH som jag köpte ny 2007 samt en handbyggd Loef parlourgitarr som jag beställde 2011. Har inte känt något behov av fler acke sedan dess :)

_________________
http://www.lavrell.com
email: lavrell (at) gmail.com


05 Dec 2018, 16:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.