View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:32



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Peavey 5150 ur mode ?? 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Peavey 5150 ur mode ??
Sett många till salu o hur billiga de är..har de alltid kostat runt 4K eller är de otrendiga?
Ska alla köra digitalt istället o sjyssta highgain stärkare har gått ur tiden?

Allt färre metallband o istället fler coverband o då är de för begränsande?


28 Nov 2018, 22:27
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Gäller nog andra "metalstärkare" såsom dual rectifier också. Hade en till salu med helt nya rör, fint skick och hardcase - den gick för 9 lax till slut. Så nånting har hänt. Många som kör digitalt eller något annat, jag vet inte, spelar inte ute med andra band längre (knappt).

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


28 Nov 2018, 22:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Är det inte på tok för mkt kraft i de där stärkarna för livegiggande numera?

Redan för en 15-20 år sen fick man snällt skruva ner volymen så att det knappt viskade om rörstärkeriet för annars riskerade det ju att låta lika högt som trummorna, hemska tanke.

Känns dessutom som att det varit en period nu när pedaler in i ren stärkare varit det förhärskande.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


28 Nov 2018, 23:04
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
ok så det gäller metalstärkare överlag..
jo det är ju en trend som varit ett tag nu, plattform-stärkare o olika pedaler, line 6 grunkor mm.

men när det gäller metal-stärkare som 5150 som ju ska ha disten från försteget och har mycket watt i slutsteget just för att ge headroom o INTE dista, så borde de ju gå att spela rätt tyst och ändå få att låta sjysst.
Har inte haft en 5150 men är lite nyfiken..och förvånades över priserna över något som ändå borde betraktas som en legendarisk stärkare i sig.
kanske dags att skaffa innan de anses vintage..


29 Nov 2018, 08:01
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Jag inbillar mig att något hände när det blev känt att Metallica använder Axe FX live. Nog för att andra band kört digitalt innan men när det ”största” bandet byter över så fölljer ju fansen med. Det är min teori i alla fall.


29 Nov 2018, 08:23
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Jag själv, samt flera jag känner/bekant med har gått, eller kommer gå över, helt till digitala prylar.

Och nej, det gäller inte bara metal.


29 Nov 2018, 09:13
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Undrar om det blir något som kommer hålla i sig eller slutar med en massa digitala grejer som samlar damm, som alla rackeffekter som var i ropet på 80-talet...


29 Nov 2018, 10:00
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Varför vill man köra digitalt överhuvudtaget undrar jag...?

Kan någon förklara :|


29 Nov 2018, 10:06
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Dec 2004, 20:10
Posts: 168
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
laros wrote:
Varför vill man köra digitalt överhuvudtaget undrar jag...?

Kan någon förklara :|


Självklart; att turnera/flyga med 30 kg rörstärkare; dyrt, ömtåligt och tungt.
Att turnera med en kemper; går som handbagage, väger 4kg.ö

Mina rör-riggar får bo kvar i studion.

_________________
http://www.egonaut.se


29 Nov 2018, 10:41
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Terge wrote:
laros wrote:
Varför vill man köra digitalt överhuvudtaget undrar jag...?

Kan någon förklara :|


Självklart; att turnera/flyga med 30 kg rörstärkare; dyrt, ömtåligt och tungt.
Att turnera med en kemper; går som handbagage, väger 4kg.ö

Mina rör-riggar får bo kvar i studion.



Följdfrågan blir ju " Hur gjorde man förr :mrgreen: "

Självklart finns det ju massa som inte turnerar men ändå väljer en kemper oxå...

Kan på något sätt förstå Metallbanden där ljudbilden o dynamiken kan vara passande för det digitala.

Lägger ingen värdering i vad som är bäst, bara nyfiken


29 Nov 2018, 10:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
om metall ljudbild..körde inte pantera på transistorstärkare?

hittade detta:
http://mmrmagazine.com/issue/survey/whe ... s-in-2017/

"Small tube amps are definitely hot, while stacks are basically non-existent,” observed Nori Wenworth of Wenworth Music in Kelowna, British Columbia, Canada – a trend agreed upon by many. Among them, Tim Brown of Faversham, Kent’s (UK) E Street Music, Ltd.: “Nobody wants big amps anymore! Smaller amps seem to be outselling bigger amps four-to-one now.”

The issue seems not to be only price (although that is, no doubt, a factor). Shrinking club and stage sizes, plus a desire for more easily transportable gear seems to be leaving the full- and half-stacks that used to be on every aspiring guitarist’s wish-list more and more a thing of decades gone by."

Passar ju också in i en värld där bostadsbrist blivit vanlig för vanligt folk (Många stora kåkar har blivit till "sommarstugor o står mest tomma)

o vi ska trängas i allt mindre lägenheter som ändå kostar flera miljoner.. mindre pengar över till musikgrejer..
urbanisering ger också fler grannar som störs, färre garage att ha grejerna i osv, platsbrist...


29 Nov 2018, 11:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Förr i tiden fanns det budget för sånt: transport och släpa prylar. Gitarrism är inte längre det förhärskande uttrycket inom populärmusiken, idag belönar ”vi” glorifierade play-tryckare med setlisten på en USB-sticka som kanske vrider på ett filter och hojtar lite i en mikrofon om man har tur.

Förr i tiden fanns det heller inga digitala grejer som lät ”tillräckligt bra” för att kunna fungera som ersättare till ”the-real-deal”.
Gränsen för var tillräckligt bra går är flytande och individuell, men jag tror inte att det finns någon som tycker att det är skitkul att släpa grejer om man inte behöver...

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


29 Nov 2018, 11:54
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Går väl stadigt mot mindre livespelningar och färdiginspelade bakgrunder där någon sångare hoppar omkring som en kanin, och gitarrspel inte premierat utom ibland 10 sekunders solo som är förinspelat så snart behövs ingen axe heller bara en uppblåsbar gitarr att låsas med där producenten vill att du slänger med håret sådär tufft.

MEN i den stund det är en riktig livespelning med gitarrister visst är det en annan nerv, sound och känsla att lira på the right stuff. Jag förstår dock fördelarna för personer som reser mycket men själv som inte har problemet är det ljusår till att ersätta en go rörstärkare men en digital burk det finns inte på kartan och jag har verkligen testat kemper och axe fx i alla varianter. Det är påfallande ofta annonser på kemper och även axe på en så liten marknad som sverige det tror jag berättar en historia i sig d.v.s man blir less och vill gå tillbaka till riktiga stärkare efter ett tag.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


29 Nov 2018, 12:26
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Helt klart är det att alla går digitalt nu för tiden.
Mitt 14-åriga jag tycker dock det är sjukt tråkigt när man skall gå fram och kika på vad gitarristen spelar på och bara hitta en Kemper eller liknande.
Själv lirar jag rörförstärkare på sovrumsvolym hemma. Har en Kemper på skrivbordet som samlar damm.
Och kör för närvarande med en Folkesson JMP-1 med en Mooer Radar live. (bra blandning av äkta rör och emulerad låda.)


30 Nov 2018, 09:33
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Donatello wrote:
Helt klart är det att alla går digitalt nu för tiden.
Mitt 14-åriga jag tycker dock det är sjukt tråkigt när man skall gå fram och kika på vad gitarristen spelar på och bara hitta en Kemper eller liknande.
Själv lirar jag rörförstärkare på sovrumsvolym hemma. Har en Kemper på skrivbordet som samlar damm.
Och kör för närvarande med en Folkesson JMP-1 med en Mooer Radar live. (bra blandning av äkta rör och emulerad låda.)


Kör osså en mooer radar lite då och då och såklart en torpedo captor när det är lämpligt för att ha kvar grunden i en rörstärkare

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


30 Nov 2018, 12:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Som redan sagts, alla går över till DI grejer (inte tvunget digitalt, men oftast).
De ”stora” snubbarna har kvar sin stärkare för studion, men de flesta har inte råd med båda.

Detta framkommet ur 3 saker primärt.
1. Ekonomi för turnerande.
2. In-ear
3. Smidighet och enkelhet.

Hur många som helst jag känner där man kan lägga in en 4 på listan också,
4. ”Orkar fan inte släpa på .... det är fan ingen som hör skillnad ändå”.
En inställning som är på gränsen till provocerande.



Jag tror aldrig det kommer att vända tillbaka. Jättetrist för oss som gillar att höra band med bra gitarrljud (iaf som det är nu med DI grejer).



/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Nov 2018, 14:52
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Magnus Olsson wrote:
Som redan sagts, alla går över till DI grejer (inte tvunget digitalt, men oftast).
De ”stora” snubbarna har kvar sin stärkare för studion, men de flesta har inte råd med båda.

Detta framkommet ur 3 saker primärt.
1. Ekonomi för turnerande.
2. In-ear
3. Smidighet och enkelhet.

Hur många som helst jag känner där man kan lägga in en 4 på listan också,
4. ”Orkar fan inte släpa på .... det är fan ingen som hör skillnad ändå”.
En inställning som är på gränsen till provocerande.



Jag tror aldrig det kommer att vända tillbaka. Jättetrist för oss som gillar att höra band med bra gitarrljud (iaf som det är nu med DI grejer).



/Magnus


Tyvärr slår du huvet på spiken där i alla punkter och ekonomi inte minst är en tråkig faktor för en stärkare i 20, 30, 40, 50 Tkr klassen har många aldrig fått pröva att äga och uppleva skillnaden för den finns där. Sen går det mer och mer emot att man vill inte ha musiker som lirar live analogt och helst ett färdigt backtracks. Inte ens sångare sjunger längre då värst ofta utan stöd i ett backtrack. Så det var bättre förr musikaliskt sett.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


30 Nov 2018, 15:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Bära har man väl roddare till?

Tror inte det är en punkt som bekymrar Metallica, kanske snarare att man har en massa programmeringsmöjligheter och annat som förenklar Live, på bekostnad av ett sämre ljud (som ingen ändå hör skillnad på utom på gitarrforum)

_________________



02 Dec 2018, 13:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Magnus Olsson wrote:
4. ”Orkar fan inte släpa på .... det är fan ingen som hör skillnad ändå”.
En inställning som är på gränsen till provocerande.


En så god inställning som någon tycker jag men det är ju väldigt situationsberoende - att släpa med sig en halvstack till ett afterskigig till skillnad från en Kemper i PA:t spelar nog ingen roll för annat än gitarristen själv och då är det ju helt upp till denne hur mycket den vill bära.

Magnus Olsson wrote:
Jag tror aldrig det kommer att vända tillbaka.


Jorå - det sitter en hel del folk därute som inte kan ratta sina digitala prylar och den gruppen är kommer hitta till analogt igen. Det kanske är så att 5150 är ute men fortfarande vill folk ha plexi, JMP, blackface osv.

Magnus Olsson wrote:
Jättetrist för oss som gillar att höra band med bra gitarrljud (iaf som det är nu med DI grejer).


Alla konserter jag varit på senaste året har det varit analogt; Mike Landau, Santana, Blackberry Smoke, Magpie Salute osv. Så i min gubbrockiga värld så är det fortfarande 100% ickedigitaliserat.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


02 Dec 2018, 14:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Jag föredrar analoga, gamla förstärkare som mina Traynor, Music Man, HH, Vox Inte för att dom är just analoga utan för att dom är enkla med få knappar och rattar.
Får lika mycket "spader" av digitala evighetslånga menyer med oändliga val och parametrar som av Mesa Boogie med förtio rattar och reglage!
Däremot i den stora live-världen är det ju självklart att digital teknik är att föredra ur i princip alla aspekter. Mindre störningar och mickläck, bättre medhörning, frigör scenutrymme då man slipper dassiga väggar av svarta fyrtolvor etc.

_________________
pudas


02 Dec 2018, 14:59
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Vad jag verkligen hatar med allt digitalt är att att man kan ändra precis ALLT med dem. Dvs ok byta IR, ska bara gå igenom 1500 varianter först. Älskar att plugga i min förstärkare rakt in och sen är det klart.
Jag tillhör dock helt klart kategorin som helst vill spela på förstärkare men väljer bort det pga smidigheten med DI. Slippa dra sönder ryggen (har gjort det 2 ggr med min Bluesbreaker vid i och urlastning på gig) samt slippa hålla på och micka. Nu är det bara att koppla in allt och så låter det som förra gången, behöver egentligen inte soundchecka något nämnvärt. För egen del som bär och kör och mixar allt själv, sparar detta både kraft och tid till själva spelningen, vilket jag kommit på under årens lopp man kanske lagt lite för mkt krut på förberedelserna, när man egentligen behöver vara alert när det sen gäller.


02 Dec 2018, 18:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Kom över en Fender Champ nyligen. Den har endast en volymratt och låter fantastiskt. Håller med vissa föregående talare om att alla editeringsmöjligeter på digitala prylar är störande. Kemper skulle jag aldrig ge mig in på, ser galet krånglig ut.


02 Dec 2018, 18:39
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Kanske ett litet sidospår egentligen,men jag ser mig själv som en "analog"herre som spelar min rootsmusik genom mina rörhäckar...
Men...Så köpte jag en Positive Grid Bias Head av ren nyfikenhet,den har layout och utseende som en klassisk topp som till och med jag hanterar och får till bra ljud ur.
Bara att dra igång den och skruva som vilken stärkare som helst med sina favvopedaler före som vanligt..men vill man nörda så kopplar man upp den mot datorn och justerar allt ifrån förstegsrör,likriktare,slutstegsrör utgångstrafo,mickplaceringar på valfri låda mm mm .

Tyvärr verkar det av nån anledning att den hamnat helt i skuggan av Kemper o Helix..Den kanske helt enkelt är dålig i jämförelse???
Men i min rock´n roll värld så funkar den perfekt,Funkar även till bas,då den simulerar en del basstärkare och drar ur sig 800w i 2ohm.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


03 Dec 2018, 09:52
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
pudas wrote:
Jag föredrar analoga, gamla förstärkare som mina Traynor, Music Man, HH, Vox Inte för att dom är just analoga utan för att dom är enkla med få knappar och rattar.
Får lika mycket "spader" av digitala evighetslånga menyer med oändliga val och parametrar som av Mesa Boogie med förtio rattar och reglage!
Däremot i den stora live-världen är det ju självklart att digital teknik är att föredra ur i princip alla aspekter. Mindre störningar och mickläck, bättre medhörning, frigör scenutrymme då man slipper dassiga väggar av svarta fyrtolvor etc.

Tycker att du ska fundera igen över jämförelser mellan t.ex. Marshall och Boogie. Båda nedan är flerkanalare, med mycket funktioner. 8)
Nu skrev du ju faktiskt inte Marshall, men Traynor är väl inte så långt ifrån...

Marshall:
Image

Boogie:
Image

_________________
Image


03 Dec 2018, 15:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
glassfinger wrote:
Magnus Olsson wrote:
4. ”Orkar fan inte släpa på .... det är fan ingen som hör skillnad ändå”.
En inställning som är på gränsen till provocerande.


En så god inställning som någon tycker jag men det är ju väldigt situationsberoende - att släpa med sig en halvstack till ett afterskigig till skillnad från en Kemper i PA:t spelar nog ingen roll för annat än gitarristen själv och då är det ju helt upp till denne hur mycket den vill bära.

Magnus Olsson wrote:
Jag tror aldrig det kommer att vända tillbaka.


Jorå - det sitter en hel del folk därute som inte kan ratta sina digitala prylar och den gruppen är kommer hitta till analogt igen. Det kanske är så att 5150 är ute men fortfarande vill folk ha plexi, JMP, blackface osv.

Magnus Olsson wrote:
Jättetrist för oss som gillar att höra band med bra gitarrljud (iaf som det är nu med DI grejer).


Alla konserter jag varit på senaste året har det varit analogt; Mike Landau, Santana, Blackberry Smoke, Magpie Salute osv. Så i min gubbrockiga värld så är det fortfarande 100% ickedigitaliserat.


Självklart är det upp till var och en vad man känner för att släpa på.
Men jag personligen har svårt för inställningen att kompromissa med sitt ljud för att man inte orkar.
Har full respekt för att man gör det va smidighet osv, men orkar flyter inte i min värld.

Nä, rörförstärkare kommer inte att försvinna. Men det jag menade är att den digitala trenden inte kommer att vända.
Många vill fortfarande ha gamla stärkare, men väldigt få av de som vill är under 40.
Väldigt få som går DI vägen när de börjar vänder längre fram.
Trenden gör att förstärkaretillverkare får det väldigt svårt och många kommer att försvinna.
Hade, till exempel, Marshall inte haft sin branding med hörlurar osv skulle de troligen redan försvunnit.

Du väljer konserter väl.

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Dec 2018, 18:37
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Jag tror vi står inför bestående förändringar för en generation som bara lyssnat på mp3 föredrar det komprimerade formatet före det som vi i den äldre generationen hellre lyssnar på. Det utesluter ju inte att det även finns en strömning där man väljer skivspelare och vinyl men i det stora hela en global företeelse som vare sig premierar musiker som musiker eller låtskrivare eller ens riktiga instrument. För inte så länge sedan skrattade vi åt backtracks och nu är det standard eller ännu värre för bara kolla in mellon hemska tid där bloggare nu ska sjunga också och de har större publik än nån svensk gitarrist, och inte längre singback utan singalong med sig själv, och färre och färre artister utan riktiga band som inte bara är en kuliss som poserar.

Inget av det förändrar det faktum att en förstärkare eller pedaler alltid kommer att låta bättre än en digital simulering för mig. En studiotekniker sa en gång på den tiden då samplade pianon var hett ungefär samma hype nu (kring gitarrsimuleringar) som då, att om man nu vill spela in ett piano varför inte spela in ett piano? Det har dom fastnat hos mig och lika rätt då som nu som imorgon så dessa jämförelser hur likt digital simulering låter känns som otroligt ointressant. Jag har absolut ingenting emot digital teknikutveckling bara det dödfödda i att ersätta analoga förlagor för digital teknik har så många andra fördelar.

För mig är det först som sist en kvalitetsfråga och känslan när man spelar men jag förstår den praktiska och bekvämlighetsfrågan och spelar kanske inte heller någon större roll utifrån vart musiken tagit vägen och hur den musikaliska utvecklingen ser ut om ordet uveckling kan användas. Kanske blivit en gammal dinosaurie men medans jag utrotas tänker jag njuta i fulla drag av mina analoga grejer, spela vinylskivor, gå på konsert när det medges och spela högt ibland för att det känns gött i kroppen. Säkerligen får jag inte baxa in en fyrtolva i åldringsvården men jag lovar att försöka!

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


03 Dec 2018, 22:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Magnus Olsson wrote:
Självklart är det upp till var och en vad man känner för att släpa på.
Men jag personligen har svårt för inställningen att kompromissa med sitt ljud för att man inte orkar.
Har full respekt för att man gör det va smidighet osv, men orkar flyter inte i min värld.

Nä, rörförstärkare kommer inte att försvinna. Men det jag menade är att den digitala trenden inte kommer att vända.
Många vill fortfarande ha gamla stärkare, men väldigt få av de som vill är under 40.
Väldigt få som går DI vägen när de börjar vänder längre fram.
Trenden gör att förstärkaretillverkare får det väldigt svårt och många kommer att försvinna.
Hade, till exempel, Marshall inte haft sin branding med hörlurar osv skulle de troligen redan försvunnit.

Du väljer konserter väl.

Snart nog är de över 40... :wink:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Dec 2018, 13:32
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Man ser VÄLDIGT mycket fler digitalgrunkor på spelningar, både på Ullevi, lokala puben och allt däremellan. Dweezils Axe FX-ljud är kanske det bästa jag hört live. :arrow:

Det är generellt ganska hopplöst att sälja "dyra" rörförstärkare om man inte drar ner priset typ 20-30 procent mot vad de var värda för några år sedan. Det spelar ingen roll att du gav typ 30k för din booooooteeeeeek-förstärkare om ingen trånar efter den längre, då är det bara att låta den samla damm eller sälja för vad någon tycker den är värd.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


05 Dec 2018, 14:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
5150 brukade gå för drygt 6000 förut, så runt 4000 på dagens kassa marknad låter nog rimligt om man vill bli av med den. Jag tror banne mig att de ha blivit billigare nya också (6505 alltså), förvisso kineser, men det drar ned värdet på befintliga oavsett.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


05 Dec 2018, 14:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Tom-Andrew wrote:
Är det inte på tok för mkt kraft i de där stärkarna för livegiggande numera?

Redan för en 15-20 år sen fick man snällt skruva ner volymen så att det knappt viskade om rörstärkeriet för annars riskerade det ju att låta lika högt som trummorna, hemska tanke.

Känns dessutom som att det varit en period nu när pedaler in i ren stärkare varit det förhärskande.


Jag upplever faktiskt att hårdrocksband (som det ju mer eller mindre handlar om när vi pratar 5150) har riktiga förstärkare, alltså typ 50-100 watts Marshall/Engl/Orange/5150 ELLER digitalmojänger, inga 3 watts toppar eller rena Fenderaktiga saker plus pedaldist.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


05 Dec 2018, 14:53
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.