View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:31



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Peavey 5150 ur mode ?? 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Magnus Olsson wrote:
Men det jag menade är att den digitala trenden inte kommer att vända.
Många vill fortfarande ha gamla stärkare, men väldigt få av de som vill är under 40.
Du har säkert rätt i detta på ett generellt plan men det finns fortfarande grupper som inte tar digitalt det med tång - bluestalibaner, gubbrockare, stooner osv - men detta är ju 40+ gruppen i stort.
Magnus Olsson wrote:
Du väljer konserter väl.
Visst gör jag ;)


Gällande 5150 diskussionen så är väl den lite en "fattigmans-Rectifier" och har väl sålt en hel del så marknaden är mättad inom det segmentet plus att tänkta användare i relativt hög utsträckning kanske kör DI/digatalt.
Peavey generellt har ju inget större samlarvärde och det sätter nog också prisnivån på begagnatsidan.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


05 Dec 2018, 15:20
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
glassfinger wrote:
Du har säkert rätt i detta på ett generellt plan men det finns fortfarande grupper som inte tar digitalt det med tång - bluestalibaner, gubbrockare, stooner osv - men detta är ju 40+ gruppen i stort.


Fast jag gillar att spela blues i min Helix.
8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


05 Dec 2018, 18:38
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Bemöter tidigare inlägg med olika påståenden som är nått slags myter!

Jag skulle säga att det är totalt fel för riktigt dyra och bra rörtoppar ökar i pris och är en stabil investering.
Rörtoppar i vettig prisklass är på väg upp så jag skulle ruva på en 5150 för absolut ingen anledning till några prissänkningar.
Däremot läge för rejäla prissänkningar på AXE och Kemper både för att folk lessnat och mycket begagnat ute som folk vill bli av med, och sedan blir modellerna stenålder rätt fort exempelvis nya AXE har mer än mångdubbelt högre kapacitet än gamla II så då sitter många med svarte Petter. Så har elektronikmarknaden alltid varit om det nu inte blivit så gamla att det är vintage-vibbar på grejerna.

Sen sticker jag ut hakan och säger att Dweezil kan väl knappast räknas till skaran gitarrister som man går för att lyssna på som gitarrist utan för allt det andra som förknippas med Zappa för utan det vore han totalt ointressant. Då finns det en väääääääääääääääääääääääääääldigt lång rad med intressanta gitarrister att lyssna på live.


Jag sticker också ut hakan och ifrågasätter det där med att en 100 watts topp inte skulle gå att använda på en liten scen eller hemma det är ju bara nån slags mytbildning.
Då skulle det inte gå att spela på en stereo hemma med fett slutsteg eller lira på ett PA med kapacitet. Just för att det finns en kapacitet så går det att lira väldigt rent och sedan finns soakers och switchbara toppar. Klena förstärkare som man behöver köras på max för att alls höras låter inte bra och inte pluttiga hemstereos eller PA heller. Tiden med ett sketet 100 Watts Hagström PA är guskelov över för det lätt piss då och piss nu. Har sett och hört nog med band där den lilla fjuttstärkaren gitarristen har dränks av bas och trummor på små musikklubbar eller en orgel som sopar bort allt vad gitarrljud heter.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Dec 2018, 19:07
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
För att på nåt sett svara på det som tråden handlar om och även det andra hållet det gått åt; 5150 verkar vara en jäkligt underskattad förstärkare. Tycker det är en väldigt mångsidig dist som inte har för mycket karaktär utan funkar till mycket. Fast jag jag bara testat modelling med Kemper och Fractal. Skulle vara kul att testa en på riktigt.


06 Dec 2018, 00:10
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Jag fick spela på en 6505 + 4x12 på tävlingen "Företagsrock", förra året.
Väldigt fett och bra allroundljud, som jag lätt kunnat leva med.

Hade jag varit helt utan stärkare, så hade jag nog köpt en 1x12 6505+.

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


06 Dec 2018, 08:21
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
crybaby wrote:
Jag fick spela på en 6505 + 4x12 på tävlingen "Företagsrock", förra året.
Väldigt fett och bra allroundljud, som jag lätt kunnat leva med.

Hade jag varit helt utan stärkare, så hade jag nog köpt en 1x12 6505+.


var en ute för 3000:- som jag blev sugen på, men jag behöver verkligen inte nån förstärkare, samma med en 5150 nära hemma för 4k.. blev förvånad över priserna framförallt på den gamla toppen.
Hade kunna köpa vilken av dem som helst enbart för att testa och att ljudet verkar sjysst på den, toppen för att den i mitt tycke ändå borde tillhöra hårdrockshistorien och ha aningen legendstatus, är väl fler metalband som lirat på en sån en tex än Soldano?

Kan oxå tänka mig prisfall på digitala grejerna, hur det sedan påverkar rörvärlden får man ju se. Helt klart är att man får bra mycket bättre ljud idag (än förr) även om man INTE har en rörstärkare, men inte till bättre pris. grejerna är ju skitdyra och till det behövs en bra aktiv högtalare som oxå kostar skjortan.

Hållbarhet:, jepp, en rörstärkare kan behöva lite underhåll som nya rör nån gång, men när det gäller hållbarhet över många år? Min gamla JMP verkar ha varit helt original (förutom rören) när jag fick den, sedan har jag efter nått år bytt lite grejer, dvs över 30 år i bruk..och den GÅR att laga, det tvivlar jag på att det går med tex en Helix, går den sönder är du rökt..

Ser mest styrkan med de digitala grejerna för coverband och professionella musiker som behöver kunna en massa olika stilar o ljudpaletter, och ev lättare att släpa med sig, rörstärkare väger ju en del.
o hemma eller i en studio, supersmidigt att ha en massa olika sjyssta förstärkarmodeller att leka med..


06 Dec 2018, 08:58
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
lillefar wrote:
Bemöter tidigare inlägg med olika påståenden som är nått slags myter!

Jag skulle säga att det är totalt fel för riktigt dyra och bra rörtoppar ökar i pris och är en stabil investering.
Rörtoppar i vettig prisklass är på väg upp så jag skulle ruva på en 5150 för absolut ingen anledning till några prissänkningar.
Däremot läge för rejäla prissänkningar på AXE och Kemper både för att folk lessnat och mycket begagnat ute som folk vill bli av med, och sedan blir modellerna stenålder rätt fort exempelvis nya AXE har mer än mångdubbelt högre kapacitet än gamla II så då sitter många med svarte Petter. Så har elektronikmarknaden alltid varit om det nu inte blivit så gamla att det är vintage-vibbar på grejerna.

Sen sticker jag ut hakan och säger att Dweezil kan väl knappast räknas till skaran gitarrister som man går för att lyssna på som gitarrist utan för allt det andra som förknippas med Zappa för utan det vore han totalt ointressant. Då finns det en väääääääääääääääääääääääääääldigt lång rad med intressanta gitarrister att lyssna på live.


Jag sticker också ut hakan och ifrågasätter det där med att en 100 watts topp inte skulle gå att använda på en liten scen eller hemma det är ju bara nån slags mytbildning.
Då skulle det inte gå att spela på en stereo hemma med fett slutsteg eller lira på ett PA med kapacitet. Just för att det finns en kapacitet så går det att lira väldigt rent och sedan finns soakers och switchbara toppar. Klena förstärkare som man behöver köras på max för att alls höras låter inte bra och inte pluttiga hemstereos eller PA heller. Tiden med ett sketet 100 Watts Hagström PA är guskelov över för det lätt piss då och piss nu. Har sett och hört nog med band där den lilla fjuttstärkaren gitarristen har dränks av bas och trummor på små musikklubbar eller en orgel som sopar bort allt vad gitarrljud heter.



Kemper säljs fortfarande för skyhöga begagnatpriser efter sju år, så nej. Även Axe II har nog bättre andrahandsvärde än många rörförstärkare, trots treans ankomst. Till och med första generationen av Axe FX går väl för 5-6000 fortfarande, vilket ju är ganska bra betalt för en tio år gammal digitalmojäng. Sedan får man räkna in att en Kemper inte kostar ett öre i drift, medan en flitigt använd rörtopp lätt kostar en tusing eller två om året i rör och service.

Vilka specifika rörtoppar är bra investeringar 2018?

+1 på att små pluttförstärkare i band är trams. nästan vad som helst upplevs som "jättehögt" hemma, men med en trummis behöver jag minst 30 maxade rörwatt (men jag föredrar 50 eller 100).

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


06 Dec 2018, 11:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Line 6 låter ju bra ju!

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Dec 2018, 13:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Jag påstår att ingen har nuddat vid ett verklighetsförankrat svar hittills i tråden.

Att 5150 är så svårsåld idag beror på att den är hela sinnebilden av ett ljudideal som är totalt ute för tillfället. En era som är så otrendig den kan bli - den som var precis där 80-tal blev 90-tal. Det är inga problem att sälja Marshall, Orange mm från 70 och 80-talet. På samma sätt som att det inte är svårt att sälja pedaler från 70 och 80-talet medans tex Zoom multieffekter mm är svårsålt även för modesta pengar.
I den mån den tidiga 90-talet är retro hos tonåringar, vilket det faktiskt är i stor mån, så är det inte metal som gäller. Men det kommer säkert. Allt kommer alltid tillbaka någon gång i någon form.


06 Dec 2018, 14:57
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
SLA wrote:
Sett många till salu o hur billiga de är..har de alltid kostat runt 4K eller är de otrendiga?
Vet inte om de är otrendiga eller inte, men när det hela tiden kommer nya prylar, så påverkar det begagnat priserna.

Vanliga dödliga orkar väl knappt heller hålla koll på vad saker är värda, ta t ex Fender/Squier och alla modeller/varianter som finns....

Skulle priserna på rörstärkare falla i dessa digitala tidevarv, så bra för mig. Då köper jag en gammal Super Reverb, Showman, Twin, Bandmaster, en Vibroluxe, en..., o en..., o en...


06 Dec 2018, 15:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
I den mån metal är ute då??

Ute gitarrljud??
https://m.youtube.com/watch?v=hT_FsvJHLf4


06 Dec 2018, 15:27
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
zoork_1 wrote:
SLA wrote:
Sett många till salu o hur billiga de är..har de alltid kostat runt 4K eller är de otrendiga?
Vet inte om de är otrendiga eller inte, men när det hela tiden kommer nya prylar, så påverkar det begagnat priserna.

Vanliga dödliga orkar väl knappt heller hålla koll på vad saker är värda, ta t ex Fender/Squier och alla modeller/varianter som finns....

Skulle priserna på rörstärkare falla i dessa digitala tidevarv, så bra för mig. Då köper jag en gammal Super Reverb, Showman, Twin, Bandmaster, en Vibroluxe, en..., o en..., o en...


Är väl inne på den vägen känns det som...:D


06 Dec 2018, 15:38
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
crybaby wrote:
glassfinger wrote:
Du har säkert rätt i detta på ett generellt plan men det finns fortfarande grupper som inte tar digitalt det med tång - bluestalibaner, gubbrockare, stooner osv - men detta är ju 40+ gruppen i stort.


Fast jag gillar att spela blues i min Helix.
8)


Du smygspelar Guthrie Govan-räkor när ingen lyssnar - jag vet ... :wink:

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


06 Dec 2018, 15:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Vinyljunkie wrote:
Jag påstår att ingen har nuddat vid ett verklighetsförankrat svar hittills i tråden.

Att 5150 är så svårsåld idag beror på att den är hela sinnebilden av ett ljudideal som är totalt ute för tillfället. En era som är så otrendig den kan bli - den som var precis där 80-tal blev 90-tal. Det är inga problem att sälja Marshall, Orange mm från 70 och 80-talet. På samma sätt som att det inte är svårt att sälja pedaler från 70 och 80-talet medans tex Zoom multieffekter mm är svårsålt även för modesta pengar.
I den mån den tidiga 90-talet är retro hos tonåringar, vilket det faktiskt är i stor mån, så är det inte metal som gäller. Men det kommer säkert. Allt kommer alltid tillbaka någon gång i någon form.



Det du säger stämmer med den bild jag själv har via mina barn i 25-30-årsåldern. De vill väldigt gärna ha en rörförstärkare, men absolut inte någon superdiststärkare som en 5150. De distljud som de använder är inte hårt distade utan mer crunchiga.

_________________
/Lennart


06 Dec 2018, 18:06
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
glassfinger wrote:

Du smygspelar Guthrie Govan-räkor när ingen lyssnar - jag vet ... :wink:


Jag erkänner.
Men då är ljuset släckt och jag ligger på kudden och snarkar.
:oops: :roll:

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


06 Dec 2018, 18:59
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
5150 är inte sååå omodern som ljud sett, bara sättet att få ljudet på då den gruppen av gitarrister föredrar digitala lösningar i allt större grad.

Marknaden för gamla Marshalls är inte så bra den heller! Och jag har rätt! :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


12 Dec 2018, 16:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Henkie wrote:
5150 är inte sååå omodern som ljud sett, bara sättet att få ljudet på då den gruppen av gitarrister föredrar digitala lösningar i allt större grad.

Marknaden för gamla Marshalls är inte så bra den heller! Och jag har rätt! :arrow:


Vilken grupp av gitarrister pratar du om som du identifierar sammanhållet 2018?

Det är den ju visst, men däremot har priserna stagnerat de senaste 10 åren eller så. Du har fel!


13 Dec 2018, 13:44
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
Vinyljunkie wrote:
Henkie wrote:
5150 är inte sååå omodern som ljud sett, bara sättet att få ljudet på då den gruppen av gitarrister föredrar digitala lösningar i allt större grad.

Marknaden för gamla Marshalls är inte så bra den heller! Och jag har rätt! :arrow:


Vilken grupp av gitarrister pratar du om som du identifierar sammanhållet 2018?

Det är den ju visst, men däremot har priserna stagnerat de senaste 10 åren eller så. Du har fel!

Att priskurvan stangerar eller går nedåt, är inte det samma sak som "dålig marknad"?


14 Dec 2018, 16:03
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Peavey 5150 ur mode ??
batlash: jo det kan man väl säga, rent grammatiskt. Vi kan använda ordet balanserat sig också, att de är nere på en rimlig nivå sett till inflationen. Men jämfört med Peavey 5150 så har de iallafall inte gått ner i värde tusentals kronor.


14 Dec 2018, 18:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.