View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:52



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k? 
Author Message

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
Jag är nyfiken på om de här AS-modellerna är något att ha?
Hittar 53, 73, 83, 93 och 153. Finns det någon tydlig skiljelinje där gitarrerna går från att vara "affordable" till bra? Känns de billiga?


25 Nov 2018, 16:19
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
Hade en AS83 och efter mickbyte och bättre stämmisar och lite setup var den absolut prisvärd.
Finns ju rätt många begade för rätt slant.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


25 Nov 2018, 17:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
Hade för närmare 10 år sedan en Ibanez AGS83 och tyckte att den var minst lika bra som min 70-tals Hagström Viking. Minus mickarna. Ej originalmickar i Vikingen.

Vid något tillfälle provade jag både AS73 och en ny Viking i musikaffären. Båda är semi hollow. Då tyckte jag att AS73 var mer prisvärd. Jag tyckte att de kändes rätt lika och att jag hade fått betala extra för Hagströmnamnet. Det är nog samma mickar i AS73 och AGS83. Inget jag vill ha.

Det finns en AS103 också. Annars är väl AF-serien mer s.k. jazzburkar.


26 Nov 2018, 01:37
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
De med Super 58-mickar skulle jag kolla på (gillar John Scofield) :D


26 Nov 2018, 08:37
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
Med risk för att låta lite petig så skulle jag säga att en "jazzburk" syftar på det som kallas "archtop" på engelska, dvs en akustisk gitarr med välvd topp, ibland med mikrofon och ibland utan. "AS" står för "Artcore Semi" och dessa gitarrer är som namnet antyder semi hollow, med tunna kroppar och mittstock. I mitt tycke så ska en sådan gitarr inte kallas för jazzburk (den går utmärkt att spela jazz med, men det gäller massor med elgitarrer). AF-serien däremot, "Artcore Full", kvalar klart in.

Nu när vi fått ordmärkeriet ur världen så kan jag säga att jag tycker att artcore-serien kan vara riktigt bra, men man skall vara med på att det inte handlar om att få Gibson-ton för mindre pengar. Ibanez gör sin egen grej. När jag jämfört AS och AF-gitarrer med Gibson ES-335 respektive ES-175 var det tydligt att ibborna hade betydligt mindre kroppar, och tonen tightare, sprilligare och inte lika mycket djup. Om det är bra eller dåligt får vara upp till var och en. Själv föredrar jag Gibsons lite större semi-hollows, men om jag någonsin köper en ny riktigt jazzburk så står Ibanez högt upp på listan.

När det kommer till vilken modell man skall ha kan jag inte hjälpa dig så värst mycket. Generellt är väl dyrare bättre, men som alltid med gitarrer handlar det om individer, och att lyckas hitta ett riktigt bra ex som man bondar med. Prova ett gäng olika ex förutsättningslöst, och se om någon faller dig i smaken.
Min personliga favorit är Ibanez PM-2, dvs den billigaste av Pat Methenys signaturgitarrer. Kostar något under 10k ny, och alla ex jag provat har varit helt fantastiska. Förr i världen fanns det en serie som hade beteckningen 195. De var hur som helst byggda i korea men ihopsatta i japan, och åtminstone den jag provade var verkligen helt fenomenal. Den skulle jag ställt emot vilken svindyr burk som helst. Men vad jag förstått så tillverkades den bara under något år, så de dyker väl inte upp jätteofta.


26 Nov 2018, 09:46
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
Jag har en AF105, "riktig jazzbulle" med flytande mik och trästall (följde också med ett intonerbart, men det har jag ännu inte testat).
Att jämföra den med en ES175 låter sig inte riktigt göras, men det är också en prislapp som är 3-4 ggr lägre. Helt ok, och det finns en del proffs som lirar på den modellen.
Mekaniskt är det på Ibanezvis top notch. Miken kan man nog byta för lite bättre karaktär, men jag lirar för lite jazz för att bry mig.

_________________
Image


26 Nov 2018, 10:42
Profile WWW

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
Robert wrote:
Med risk för att låta lite petig så skulle jag säga att en "jazzburk" syftar på det som kallas "archtop" på engelska, dvs en akustisk gitarr med välvd topp, ibland med mikrofon och ibland utan. "AS" står för "Artcore Semi" och dessa gitarrer är som namnet antyder semi hollow, med tunna kroppar och mittstock. I mitt tycke så ska en sådan gitarr inte kallas för jazzburk (den går utmärkt att spela jazz med, men det gäller massor med elgitarrer). AF-serien däremot, "Artcore Full", kvalar klart in.

Nu när vi fått ordmärkeriet ur världen så kan jag säga att jag tycker att artcore-serien kan vara riktigt bra, men man skall vara med på att det inte handlar om att få Gibson-ton för mindre pengar. Ibanez gör sin egen grej. När jag jämfört AS och AF-gitarrer med Gibson ES-335 respektive ES-175 var det tydligt att ibborna hade betydligt mindre kroppar, och tonen tightare, sprilligare och inte lika mycket djup. Om det är bra eller dåligt får vara upp till var och en. Själv föredrar jag Gibsons lite större semi-hollows, men om jag någonsin köper en ny riktigt jazzburk så står Ibanez högt upp på listan.

När det kommer till vilken modell man skall ha kan jag inte hjälpa dig så värst mycket. Generellt är väl dyrare bättre, men som alltid med gitarrer handlar det om individer, och att lyckas hitta ett riktigt bra ex som man bondar med. Prova ett gäng olika ex förutsättningslöst, och se om någon faller dig i smaken.
Min personliga favorit är Ibanez PM-2, dvs den billigaste av Pat Methenys signaturgitarrer. Kostar något under 10k ny, och alla ex jag provat har varit helt fantastiska. Förr i världen fanns det en serie som hade beteckningen 195. De var hur som helst byggda i korea men ihopsatta i japan, och åtminstone den jag provade var verkligen helt fenomenal. Den skulle jag ställt emot vilken svindyr burk som helst. Men vad jag förstått så tillverkades den bara under något år, så de dyker väl inte upp jätteofta.


Du får gärna vara petig, jag är obevandrad här så definitionen tackar jag bara för!

Intressant! Jag är ju nyfiken på en jazzgitarr och den får nog gärna vara diskantfattig eftersom att jag isånafall tänkt ha den enkom till den typen av ljud.
Är en större kropp att föredra för en mindre bright karaktär?

PM-2 måste jag kolla in! Tack!


26 Nov 2018, 12:31
Profile

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
kjelle wrote:
Jag har en AF105, "riktig jazzbulle" med flytande mik och trästall (följde också med ett intonerbart, men det har jag ännu inte testat).
Att jämföra den med en ES175 låter sig inte riktigt göras, men det är också en prislapp som är 3-4 ggr lägre. Helt ok, och det finns en del proffs som lirar på den modellen.
Mekaniskt är det på Ibanezvis top notch. Miken kan man nog byta för lite bättre karaktär, men jag lirar för lite jazz för att bry mig.


Tack! Den är ju otroligt snäll mot ögonen också.


26 Nov 2018, 12:33
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
Mrniceguy87 wrote:
kjelle wrote:
Jag har en AF105, "riktig jazzbulle" med flytande mik och trästall (följde också med ett intonerbart, men det har jag ännu inte testat).
Att jämföra den med en ES175 låter sig inte riktigt göras, men det är också en prislapp som är 3-4 ggr lägre. Helt ok, och det finns en del proffs som lirar på den modellen.
Mekaniskt är det på Ibanezvis top notch. Miken kan man nog byta för lite bättre karaktär, men jag lirar för lite jazz för att bry mig.


Tack! Den är ju otroligt snäll mot ögonen också.

Min är AF105F, d.v.s. en "flytande" mini-HB (Floating '58). Finns även med två Super'58 fullsize HB, lite rockigare karaktär.
Får bra reviews: https://www.zzounds.com/productreview--IBAAF105F

_________________
Image


26 Nov 2018, 14:42
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
Mrniceguy87 wrote:
Du får gärna vara petig, jag är obevandrad här så definitionen tackar jag bara för!

Intressant! Jag är ju nyfiken på en jazzgitarr och den får nog gärna vara diskantfattig eftersom att jag isånafall tänkt ha den enkom till den typen av ljud.
Är en större kropp att föredra för en mindre bright karaktär?

PM-2 måste jag kolla in! Tack!


Mja, framför allt har en tunn kropp mindre bas/lågt mellanregister, och då framträder diskanten tydligare. Diskant kan man kontrollera rätt bra med ton- och volymkontroll. Det jag tycker att man vinner med en djup, ihålig gitarr är dels en annorlunda attack jämfört med semihollows/plankor, och dels en lite rikare, mer komplex ton. Allt handlar egentligen om avvägningar. För mig personligen blir en ES-175 lite för basig, lite för svår att kontrollera, lite för mycket helt enkelt. Därför föredrar jag Ibanez gitarrer som är lite mer hanterliga, inte minst rent fysiskt då jag är en liten kille som riskerar att försvinna bakom en fullstor jazzburk.
Sen kan man ju prata hur länge som helst om t.ex solid vs laminerad topp, flytande vs skruvad mick, om det räcker med bara halsmick eller om man behöver en i stallet också etc. Hur man uppnår den ultimata jazztonen är ett ämne man kan grotta ner sig i timmar i :)


26 Nov 2018, 16:45
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
Sån här skulle inte göra ont
https://www.youtube.com/watch?v=YcWQlYYIl34
Gött jazzsound vid 1:10


26 Nov 2018, 22:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
Eastman hade/har ju ES-175 modeller som är fantastiska och kostar under 10k. Såg en begagnad på blocket för 7000:- för nån vecka sedan. Rekommenderas!


29 Nov 2018, 15:03
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
LGB30 gillar jag bäst av de Ibanez budgetjazzmodeller jag provat:

https://www.bax-shop.se/halvakustisk-gi ... gKVEPD_BwE


01 Dec 2018, 10:20
Profile

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
gorilla wrote:
Eastman hade/har ju ES-175 modeller som är fantastiska och kostar under 10k. Såg en begagnad på blocket för 7000:- för nån vecka sedan. Rekommenderas!

Tack för tipset gorillat! Han sänkte priset till 6 000 och det blev den jag valde till slut, väldigt väldigt nöjd!


07 Dec 2018, 20:25
Profile

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Hur bra är Ibanez jazzburkar under 10k?
Och tack till alla andra också för input :)


07 Dec 2018, 20:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.