View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:48



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Fick nyligen färdigt en projekt planka. Detta bygge startade i somras. Flera av Er har säkert sett den o lackade kroppen i "Bojarnas sommar projekt 2018" -tråden. Nu är den äntligen klar:



Image Image

Image Image

Image Image



Detta blev en riktigt stygg skapelse. Ljudmässigt; neoclassic -rockarnas totala "holy grail" -gura. Tänk YJM -med Steve Vai's svajande. Ljudmässigt är nog detta bland det tightaste och distinktaste jag hört. Detta skriker och det sjunger -tills man själv släpper. Det är bara att lasta på hur mycket överstyrning/dist man vill; utan att det blir blir för mycket för den. Att plugga in gitarren i en rättvis överstyrd rörhäck -med en YJM overdrive mellan; räcker och bli över för mig personligen. Men det finns ju även de som vill ha mer. Med denna planka är inte detta något problem. Gitarren är designad och byggd för att hamna på "ett lite annat ställe" under de mest krävande omständigheterna i en band mix. Detta utan att tumma på någonting i samband med detta. (Faktiskt redan en kille som blåst ett par koner på en av sina högtalarlådor med den här.) Som jag nämnde i början: Den här jäveln är RIKTIGT STYGG! (Vid första blicken ger hon Dig lite Hank Marvin -vibbar innan hon biter dig i arslet.) :twisted:

Lackad i Muddy Waters favvofärg: Datota Red -samt skojig dekal humor. Den ser ut som en Strata -men den packar så mycket mer under huven:


Recept:

- Northern hard bat ash kropp
- Lönn hals (10" rak radie) C shape profil
- Radius scalloperad 10"
- Rostfria jumbofrets
- Dubbelverkande dragstång
- Kluson stämskruvar (lefty)
- Orginal Floyd Rose Trem system
- R2 översadel
- Sustain block 37 mm
- OFR woodstuds
- Hals mick: SD YJM Fury
- Mitt mick: SD STK Classic Strat
- Stall mick: SD YJM Fury
- El: CRL + CTS. Volym: 300K -2 x tone: 250K
- Braided wire mellan volym och jack.
- All lack är nitrocellulosa -ingen separat porfyllning.


Detta instrument har en så stark AK-ton; att höjd justeringen på mickarna måste vara väldigt låg. (Titta på halsmickens höjd på bild 4). Skulle man justera ner mickarna på mina orginal YJM-guror så; skulle de låta jäkligt torrt. Det är nästan lite på gransen till för mycket AK-spätta i detta röda monster. Men det måste det även vara; för att den underbara AK-tonen ska kunna skina igenom ett ton med dist. Gitarren är enormt stabil och tung. Har inte vägt den -men tänk typ; "Pålle". Dock är en underbart behagligt och lätt att spela på den. Stränghöjen är slick -och strängarna (009-042) syncar fett nice med de rostfra banden. Stallet är designat att tona/låta som ett Strata svaj. Detta med woodstuds direkt i träet -istället för vanligare studs + inserts. Floydet är nedfällt -och strängutgångarna i stallet är på samma höjd sett till ytan på kroppen -som på en klassisk Strata.

Detta är ett instrument man tar in till de brutalaste mixen som existerar,,,-och bara ÄGER all day long. (Detta till enormt jävligt stor förvåning.) :shock: :shock:


- Cheers everi-boddi! :lol:


/ Jonked-thö-fuck-up


24 Nov 2018, 17:53
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Ser helt klart bad ass ut, nyfiken fråga dock.
Har du provat att spela rent, nåt hank marvin aktigt på den, och hur låter den isf då?


24 Nov 2018, 21:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
zoork_1 wrote:
Ser helt klart bad ass ut, nyfiken fråga dock.
Har du provat att spela rent, nåt hank marvin aktigt på den, och hur låter den isf då?

Absolut! Inget fel på det rena soundet på guran. Det var just för detta som jag valde en STK Classic Strat (istället för en Fury) i mtten. Gillar skarpt ljuden i egg -lägena. De rena ljuden präglas av en enorm mängd naturlig AK-attack och distimkt "Tele spank". Det är riktigt, riktigt tight. Utan dessa stackade SC-mickar; skulle nog soundet troligen bli lite "overkill".


/ Jonken


24 Nov 2018, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
För att vara en Floydad strata är den överjävligt läcker!
Efter att i 30 år, minst, avskytt Floyd så har jag på senare år insett att dessa svaj är bra på många sätt, svajomfång och stämstabilitet, och även lärt mig uppskatta det "sound" de har.
Dock är de rätt fula "klumpar".... men här sitter det rätt!


25 Nov 2018, 16:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Goran wrote:
För att vara en Floydad strata är den överjävligt läcker!
Efter att i 30 år, minst, avskytt Floyd så har jag på senare år insett att dessa svaj är bra på många sätt, svajomfång och stämstabilitet, och även lärt mig uppskatta det "sound" de har.
Dock är de rätt fula "klumpar".... men här sitter det rätt!

Tackar! Jo, den e goo...

Du borde verkligen testa ett OFR Floyd med woodstuds -och sustainblock. Denna kombination ger den traditionella Strata karaktären. 90% av alla guror med Floyds idag har stallet ankrat med studs och inserts. Detta funkar kanon funktionsmässigt -men tonmässigt är detta inte riktigt optimalt. Det är med woodstuds som man kan få ut fördelarna i sound -ur tonalt bättre träslag. I mjukare och tonmässigt "dåva" träslag ger woodstuds ingen större skillnad.

De flesta tror verkligen att ett Floyd Rose system endast är tonalt kapabelt att låta som det gör med studs och inserts. Och så är det ju inte. Samma personer har ofta inga probelm att uppgradera stall -eller stalldelar i sina traditionella Fender svajar; för att få en bättre ton och funktion...

För att bli en RIKTIG "beliver"; bör man först uppleva vad woodstuds verkligen innebär för ett låsbart svajsystem.


/ Jonken


25 Nov 2018, 21:45
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Jädra snygg mättnad i den röda färgen riktigt nice

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


25 Nov 2018, 22:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
lillefar wrote:
Jädra snygg mättnad i den röda färgen riktigt nice

Tackar vänligen. Det blev ju "några lager" nitro C -när jag hoppade över porfyllningen i askkroppen. Det kommer bara att bli bättre med åren -när lacken härdar. (Redan nu går det använda den som "percussion claves".)


/ Jonken


25 Nov 2018, 22:45
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Fy fn vad fränt! :D 8)


26 Nov 2018, 10:45
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Har du tillverkat kroppen själv? Om inte, var har du köpt den? Letar efter en swamp Ash med Floyd själv nämligen. Saknar min gamla svarta och skulle kunna ge mig i kast med ett lackeringsprojekt till om jag bara lyckas hitta en ganska lätt askkropp till vettigt pris.

_________________
http://www.voodooaudio.se


26 Nov 2018, 16:29
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Jonken wrote:
...Detta instrument har en så stark AK-ton; att höjd justeringen på mickarna måste vara väldigt låg...


Ah en Yngwie Marvin alt. Hank Malmsteen, stiligt! Men jag funderar lite på det du säger här ovan, i mina öron och med min i ämnet låga kunskapsnivå låter det ändå som ett märkligt samband. Kanske missförstår jag dig här men hur hänger detta ihop? En pickup tar väl knappast hänsyn till en stark akustisk ton? Eller står AK-ton för något annat än akustisk ton? Hjälp farbror Granis att förstå! :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


27 Nov 2018, 18:29
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
nilo wrote:
Har du tillverkat kroppen själv? Om inte, var har du köpt den? Letar efter en swamp Ash med Floyd själv nämligen. Saknar min gamla svarta och skulle kunna ge mig i kast med ett lackeringsprojekt till om jag bara lyckas hitta en ganska lätt askkropp till vettigt pris.

Jag har snickrat kroppen själv. Kolla med KnE Guitars: http://www.kneguitars.com/ Fast dom är mer för ton -än vikt. Dom kan säkert trolla fram lite extra lätt swamp ask -mot en slant extra.


/ Jonken


27 Nov 2018, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Granis67 wrote:
Ah en Yngwie Marvin alt. Hank Malmsteen, stiligt! Men jag funderar lite på det du säger här ovan, i mina öron och med min i ämnet låga kunskapsnivå låter det ändå som ett märkligt samband. Kanske missförstår jag dig här men hur hänger detta ihop? En pickup tar väl knappast hänsyn till en stark akustisk ton? Eller står AK-ton för något annat än akustisk ton? Hjälp farbror Granis att förstå! :wink:

Tackar, tackar.

En mick påverkas i allra högsta grad av styrkan -samt karaktären i den aukustiska ljudbilden i/ur ett instrument. Man kan enkelt förklara detta så här: Micken jobbar precis likadant -ovasett vilken kropp man monterar den i. Skillnaderna blir ur "det" som micken ges/får/har att arbeta med. Ex i denna räzer Strata; ger gitarren en ENORMT snabb, tight, snappig, stark AK-ton/AK-signatur (tänk distinkt Telecaster ton x 2). Det är detta som lagger grunden till hur strängarnas vibbrations karaktär blir. Och det är bla denna vibbrations karaktär som micken plockar upp. Meao; blir det EQ-mässigt möjligt för midre distinkta micktyper (Stackade eller HB) att funka/låta mer på samma sätt som riktigt distinkta mickar vanligtvis gör. Kort: Denna gitarr låter/beter sig tonmässigt likt en Strata med traditionella SC-mickar -minus all brum och stämningsproblematik vid extremt hårt/brutalt svajande.


/ Jonken


27 Nov 2018, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Jäkligt snygg gitarr!
Det där är en av få gitarrer med floyd som jag gärna skulle äga.

_________________
http://www.pigsinspace.se


28 Nov 2018, 10:41
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Lite likt Richie Samboras StarCaster som var vinnarobjekt i MM 1998.
:P

_________________
http://www.ergopikk.com


28 Nov 2018, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Förvånande att ingen ännu reagerat på de olika fjädrarna baktill på stallet. Där sitter två orginal Floyd Rose noiceless + en orginal Fender -fjäder. Detta har faktiskt en funktion/syfte. Någon som törs gissa?


/ Jonken :roll:


07 Dec 2018, 23:54
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
Jonken wrote:
Förvånande att ingen ännu reagerat på de olika fjädrarna baktill på stallet. Där sitter två orginal Floyd Rose noiceless + en orginal Fender -fjäder. Detta har faktiskt en funktion/syfte. Någon som törs gissa?


/ Jonken :roll:


Kan det vara att Fender-fjädern kopplar ihop stallet med jord?


Last edited by CarlM on 09 Dec 2018, 22:14, edited 1 time in total.



08 Dec 2018, 16:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Projekt/NGD - Killer Räzer Stratocaster
CarlM wrote:
Kan det vara att Fender fjädern kopplar ihop stallet med jord?

Helt korrekt. (Noiceless fjädrarna är ju kassa på detta.) :wink:


/ Jonken


09 Dec 2018, 21:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.