View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 00:59



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Marshall Valvestate 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Marshall Valvestate
"I ett annat land i en annan tid hade en tekniker på en förstärkartillverkarfirma en ovanlig och ödesmättad dröm.

Detta är en översättning från Engelska av hans upplevelse:


En mäktig röst kom till honom i drömmen och sade:

-Du har varit med om att tillverka rörförstärkare som lagt grunden för hur rock och annan musik låter nuförtiden?

-Ja, jo det stämmer ju.

-Har de inte alltid varit pålitliga och stabila, med hög driftsäkerhet och ett väldigt bra ljud?

-Jo, så är det allt.

-Och du har ett välbetalt jobb som designer på företaget?

-Hm, det är tämligen....eller jo väldigt bra villkor...helnöjd är jag!

-Hur många av världens utbildade tekniker har ett lika bra jobb som du, procentuellt räknat?

-Eh, vet inte men....inte så många kanske?

-Nej just det, det rör sig om någon procent som har det så bra.

-Ojdå...

-Och vad tror du de andra har fått livnära sig på?

-Det vet jag faktiskt inte...

-Jo förstår du, det är väldigt många som jobbar som reparatörer.

-Ja...och?

-De lever ju på att laga saker som går sönder!

Har du någonsin tänkt på det att med den kvalité era produkter har så får reparatörerna mindre att göra, mindre inkomster, deras barn får därför dåligt med mat och tvingas gå i ärvda kläder och mobbas därför i skolan.

Deras hundar dör för att de inte haft råd med rabiessprutor och äktenskap havererar när de tvingas sälja sin bostad för att flytta in i en billig gammal husvagn.
Några barn dör av förgiftning när de billiga elementen i husvagnen läcker gas och ingen har råd att betala för begravningen!

Allt detta och lite till kan skrivas på ditt konto, vad tänker du göra åt det?

Där vaknade teknikern, alldeles kallsvettig med drömmen i färskt minne. Att han inte tänkt på detta!
Han utarbetade en plan som skulle lätta hans samvete;

Det skulle designas en förstärkare som kunde sysselsätta reparatörerna, den skulle ha dåliga lödningar, potentiometrar som oxiderade och lät djävul redan efter några veckor...och underdimensionerade lödbanor som fick effektmotstånd att lossna.

Och som kronan på verket skulle den låta bra när den testades vid låg volym i en musikaffär så att många skulle säljas till ovetande kunder!

Väl tillbaka på jobbet satte han sin plan i verket och designade

Marshall Valvestate

Nu kunde han sova gott resten av sitt liv!"


24 Nov 2018, 15:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Marshall Valvestate
Jag förmodar att slutsatsen man ska dra är att Valvestate inte är så bra, vilket står alla rätt att tycka!

Jag personligen tycker faktiskt att dom är OK! Spelat på ett antal olika modeller som oftast hittats i diverse "möblerade" replokaler hos olika studieförbund. Lätt att hitta ett ok grundljud som funkar till det mesta under rep, man ska bara akta sig för slutstegsdist- volymen på 10.
Äger själv en liten 15W med reverb, funkar utmärkt till inspelning, men även använd live vid spelningar där extremt låg ljudnivå krävts! Aldrig haft några problem med den, trotts att den misshandlats rejält som att exempelvis ligga i bilen i veckor mitt i vintern!

_________________
pudas


24 Nov 2018, 15:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.