View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:50



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Har idag ett Richie Kotzen-set dvs Dimarzio Twang King i hals och The Chopper i stall.
Kör i princip aldrig The Chopper i hum bucker mode utan splittad för mer "tele-ljud".

Har faktiskt funderingar på att ev. Prova något annat och då humcanceling då jag rätt ofta kör med highgain, även om det är ett "telesound" jag är ute, men som sagt måste palla med highgain också. Nu har jag ibland lite jobbigt på vissa gig med att gitarren väsnas så förbannat. Kan det vara något jordningsfel i gitarren månne? Väsnas mkt mer än min strata tex. Och är väldigt känslig för strömmen på stället. Gitarren är fixad med koppar på insidan. Kan det göra saken värre om det är något som är fixat fel?

Twang King låter ju helt fantastisk i halsposition, hade väl i de bästa av världar kanske önskat liiiite mer output men det är klart då blir det ju kanske sämre till rent/halvskititgt. Samt att den skulle vara knäpptyst. Men det jag funderar kring är ju om herr Kotzen lirar på dessa mickar så borde de ju inte vara superkänsliga eller? (Chopper i humbucker-mode är dock tyst.)

Nåväl, OM det skall testas andra så går mina funderingar kring Fenders senaste noicelessmickar dvs v.4 som sitter i deras Elite-series, någon som har erfarenhet att dela med sig av? Eller DiMarzios Area T serie (Area T neck) och då troligen en Area T Hot i stallet. En polare har en sådan i sin nya Buzz Feiten-gura och den står pall med mkt ditt vad det verkar. "Tror" han har Area fast strata-mickar på resten av positionerna i den gitarren. Åsikter om dessa Area-mickar? Kanske t.o.m någon som har testat både Fenders och Dimarzio?


24 Nov 2018, 12:09
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Noiseless låter hemskt i mina öron burr!
SD gör en mick som heter five-two som stallmick den är grymt bra kolla in den för tänket bakom är också intressant för att hantera stallkonstruktionen på ett tele stall.
Din halsmick hade jag också låtit sitta kvar.

Jag har faktiskt en RK tele (the real deal) och i den gitarren är orginalmickarna helt perfekt och funderar inte en sekund på att byta men då är den akustiska klangen i kroppen fantastisk och inte jämförbar med enklare telecasters.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


24 Nov 2018, 12:25
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
lillefar wrote:
Din halsmick hade jag också låtit sitta kvar.
Jag har faktiskt en RK tele (the real deal) och i den gitarren är orginalmickarna helt perfekt och funderar inte en sekund på att byta


Mmmm. Ja Twang King låter helt grymt. Och Choppern låter bra i splittad, MEN man måste då hissa upp den en del för att matchas mot halsmicken. Och då blir den i humbuckerläge för nära strängarna. Dvs för mkt output och diskant. Choppern i humbuckerläge är annars en mick en sjukt mkt mid i. Lite väl bra t.o.m och den mick som har mest mid i av alla jag stött på. Så just i humbuckerläge låter den verkligen mkt humbucker och inte alls något tele. Det som jag tycker är synd är att man inte får någon balans mellan splittad och humbuckerläge gentemot halsmicken, annars hade jag kunnat vara nöjd där. Man får liksom ställa in den höjdmässigt för antingen den ena eller andra.

Har gärna kvar mickarna men då kvarstår ju problemet med brum/oväsen?


24 Nov 2018, 15:58
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Provat Kinman?

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Nov 2018, 20:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Frågan motsvarar den om morotsstavar och gurka doppade i gräddfil smakar lika bra som potatischips och salsa? Fungerar alkoholfri öl lika bra som öl?


24 Nov 2018, 22:58
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
woodstock wrote:
Frågan motsvarar den om morotsstavar och gurka doppade i gräddfil smakar lika bra som potatischips och salsa? Fungerar alkoholfri öl lika bra som öl?


För folk med eventuella problem med läsförståelse kan jag ta frågan lite enklare:
Någon som har erfarenhet av dessa specifika modeller: Fenders Noiceless v.4 och Dimarzio Area T neck samt Area Hot T Bridge och vill lämna några givande kommentarer?

(finns ju många som har allmänna åsikter om noicelessmickar, däribland jag, men jag är ute efter åsikter om exakt dessa modeller)

Kommentarer om grönsaksodling eller liknande önskar jag inte ha i denna tråd utan finns säkert andra intressanta forum för denna böjelse/intresse.


25 Nov 2018, 10:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Donatello wrote:
woodstock wrote:
Frågan motsvarar den om morotsstavar och gurka doppade i gräddfil smakar lika bra som potatischips och salsa? Fungerar alkoholfri öl lika bra som öl?


För folk med eventuella problem med läsförståelse kan jag ta frågan lite enklare:
Någon som har erfarenhet av dessa specifika modeller: Fenders Noiceless v.4 och Dimarzio Area T neck samt Area Hot T Bridge och vill lämna några givande kommentarer?

(finns ju många som har allmänna åsikter om noicelessmickar, däribland jag, men jag är ute efter åsikter om exakt dessa modeller)

Kommentarer om grönsaksodling eller liknande önskar jag inte ha i denna tråd utan finns säkert andra intressanta forum för denna böjelse/intresse.


Du vill alltså inte ha kommentarer om grönsaksodling men gärna om läsförståelse? Då kan jag nämna att min kommentar inte nämner grönsaksodling, apropå läsförståelse.

Analogin här är du vill att det skall ”låta Tele” men att nackdelen är brum. Det jag menar är att det kan vara svårt att helt behålla det ena när man tar bort det andra. Som med chips och öl, gott men kan ge sidoeffekter. Alkohol fri öl är inte särskilt gott, brumfria telemickar låter inte lika mycket tele. Jag har ägt och testat samtliga mickar som nämnts här.


Last edited by woodstock on 25 Nov 2018, 11:29, edited 1 time in total.



25 Nov 2018, 11:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Jag har testat båda delar ganska mycket.

Area låter som en vanlig singlecoil men är väldigt tyst (tystare än en vanlig humbucker).
Kör man två såna ihop (till exempel egglägena på en strata) hör man att ”något händer” med diskanten.
De är de enda tysta singlecoil jag provat där man inte direkt hör att det är en mick med en dummy coil.
På alla andra är diskanten luddig.

Jag tror att du skall titta på area T 615 och area t neck.
Dock är alla ”möjlighet till fetman från en humbucker” borta då.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


25 Nov 2018, 11:20
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Magnus Olsson wrote:
Jag har testat båda delar ganska mycket.

Area låter som en vanlig singlecoil men är väldigt tyst (tystare än en vanlig humbucker).
Kör man två såna ihop (till exempel egglägena på en strata) hör man att ”något händer” med diskanten.
De är de enda tysta singlecoil jag provat där man inte direkt hör att det är en mick med en dummy coil.
På alla andra är diskanten luddig.

Jag tror att du skall titta på area T 615 och area t neck.
Dock är alla ”möjlighet till fetman från en humbucker” borta då.

/Magnus


TACK, Magnus. Hade hoppats att du skulle dela med dig av dina DiMarzio-kunskaper.
Vad säger du om Area Hot jämfört med T615 som du föreslog?


25 Nov 2018, 11:28
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Donatello wrote:
Magnus Olsson wrote:
Jag har testat båda delar ganska mycket.

Area låter som en vanlig singlecoil men är väldigt tyst (tystare än en vanlig humbucker).
Kör man två såna ihop (till exempel egglägena på en strata) hör man att ”något händer” med diskanten.
De är de enda tysta singlecoil jag provat där man inte direkt hör att det är en mick med en dummy coil.
På alla andra är diskanten luddig.

Jag tror att du skall titta på area T 615 och area t neck.
Dock är alla ”möjlighet till fetman från en humbucker” borta då.

/Magnus


TACK, Magnus. Hade hoppats att du skulle dela med dig av dina DiMarzio-kunskaper.
Vad säger du om Area Hot jämfört med T615 som du föreslog?


Jag tycker att Hot versionen är precis över gränsen där det börjar bli lite platt och livlöst.
Funkar kanon på distat men börjar nagga kanten på clean och crunch.

Lite som H3, om du testat en sån? Slutar leva på allt utom distade ljud.
(Ljudmässigt i övrigt inget gemensamt).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


25 Nov 2018, 11:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Donatello wrote:

Gitarren är fixad med koppar på insidan. Kan det göra saken värre om det är något som är fixat fel?


Svar ja här, en förutsättning för att skärmning skall fungera bra är att allt är jordat. Utan jord kan skärmen leda störningar till något istället från bort från det.


25 Nov 2018, 11:41
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
woodstock wrote:
Donatello wrote:

Gitarren är fixad med koppar på insidan. Kan det göra saken värre om det är något som är fixat fel?


Svar ja här, en förutsättning för att skärmning skall fungera bra är att allt är jordat. Utan jord kan skärmen leda störningar till något istället från bort från det.


Tack. Jag börjar misstänka att det är något som inte riktigt stämmer med just jordningen. I och med att den är så känslig för omgivningen samt är mkt värre än min strata. Har den inlämnad för service i ett annat ärende och har nu bett dom kolla på detta också.


25 Nov 2018, 11:46
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Magnus Olsson wrote:

Jag tycker att Hot versionen är precis över gränsen där det börjar bli lite platt och livlöst.
Funkar kanon på distat men börjar nagga kanten på clean och crunch.

Lite som H3, om du testat en sån? Slutar leva på allt utom distade ljud.
(Ljudmässigt i övrigt inget gemensamt).

/Magnus


Exakt sådan information jag tycker är värdefull.
Det går lite i linje med mina egna slutsatser av det jag hört hittills. Kör som sagt mkt highgain (80-tals racer är väl spelstilen som hängt kvar) MEEEN... Har mängder med gitarrer som klarar den ljudbilden. Så jag är ju ute efter främst teleljud om man säger så. Och vill ju lägga tonvikten på upp till crunch så att säga. Men den skall inte backa när man vill trycka på lite extra vid något solo.
Min kritik mot "vanliga" enklare telemickar, är att dom i halsen brukar låta lite ihåliga, vilket jag inte gillar utan lite mer åt stratahållet om man jämför. Samt i stallet så brukar dom vara lite väl diskantiga och inte alls funka så bra när man vill trycka till. Polarens Buzz Feiten-gitarr har ju Area T Hot i stallet och låter ju skitbra med mkt dist, men börjar tangera på gränsen till humbuckersound tycker jag.


25 Nov 2018, 11:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Att skärmning måste vara jordad är samma sak som när gitarren slutar brumma först när man tar i strängarna om strängarna är jordade: Om man inte själv är jordad leder man ”brum” till gitarren, är man jordad leder man istället brummet bort från den.

Är man inne på 80-tal tänker man på EMG T.


25 Nov 2018, 11:56
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
woodstock wrote:
Analogin här är du vill att det skall ”låta Tele” men att nackdelen är brum. Det jag menar är att det kan vara svårt att helt behålla det ena när man tar bort det andra. Som med chips och öl, gott men kan ge sidoeffekter. Alkohol fri öl är inte särskilt gott, brumfria telemickar låter inte lika mycket tele. Jag har ägt och testat samtliga mickar som nämnts här.


Mkt intressant. Exakt vad jag är ute efter för erfarenheter. Har samma "farhågor" sen innan med noicelessmickar. Men min undrar är lite hur långt t.ex. Fender har kommit med sina v.4. Jag syftar självklart på att åka och kolla det själv någonstans, men det är ganska långt till närmsta affär där dom kan har tex en Fender Elite för test där jag bor. Av dom ljudklipp jag hört hittills så verkar dom göra rätt bra ifrån sig? DiMarzio kanske har ett litet mer "eget" sound vad det verkar. Men skall jag vara riktigt ärlig så kanske min föreställning om "tele-ljud" inte är samma som någon annan som kanske åsyftar en orginalmick från 50-talet. Jag har ljudet i mitt huvud och vet hur det skall kännas i fingrarna när jag spelar så att säga så det behöver inte vara helt fel med att det låter lite annorlunda. Men som sagt av det jag hört av noiceless innan och det är ganska många år sedan nu så var det inte så imponerande. Jag skall kolla med polarens nya Buzz Feiten-gitarr vilka mickar det är på den. Vet att det är Dimarzio Area hot i stallet. men det kanske även kan vara Area någon strata-variant på övriga positioner. Den låter ju väldigt bra. men kanske inte så mkt "tele" egentligen i stalläget med Area Hot i den gitarren.


25 Nov 2018, 11:58
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
woodstock wrote:
Att skärmning måste vara jordad är samma sak som när gitarren slutar brumma först när man tar i strängarna om strängarna är jordade: Om man inte själv är jordad leder man ”brum” till gitarren, är man jordad leder man istället brummet bort från den.

Är man inne på 80-tal tänker man på EMG T.


Den brummar och väsnas tills man slår på båda mickarna, så det känns som om 60-hum fenomenet fast mkt värre. Det är dock väldigt olika på olika platser och förstärkare. Kan ju prova även att köpa en hum-destroyer eller vad dom nu heter som skall fimpa just 60-brummet. En box man kopplar i signalkedjan någonstans.

EMG? Otroligt generellt så är jag så långt bort från EMG och Metalzone i ljudbilden man kan komma smakmässigt. Gillar mer John Norum är Kirk Hammet om man säger så. (Vill dock minnas att min gitarrlärare hade i början på 90-talet en röd Blade strata med EMG mickar i som faktiskt lät riktigt bra?) Tonbilden jag är ute efter är inte 80-talsracer, den har jag redan täckt. Utan det är just det cleant, semicleant, crunch, till rock och country som jag behöver till min palett. Min tele med Twang King och Chopper tillsammans med min moddade Fender Blues Deluxe ger ett väldigt bra rent ljud, sett till vad jag är ute efter. Crunch ger samma gitarr en riktigt bra resultat tillsammans med min Folkesson Marshall mkIV på leadkanalen med gainen nerskruvad till ca kl 9. Dessa förstärkare är väldigt tjocka i tonen och passar tex Twang King som är väldigt bright. På andra förstärkare som inte är lika feta i tonen (vilket jag gillar) så funkar inte Twang Kingen lika bra utan blir då väldigt diskantrik. Vilket inte riktigt är "min" ljudbild. Men som sagt tillsammans med rätt förstärkare låter den helt fantastisk. Måste dock få väck brummet som i vissa fall funkar. Och i vissa situationer inte alls blir så roligt när man tycker på med mkt gain och lokalen har problem med strömmen.


25 Nov 2018, 12:11
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Donatello wrote:
woodstock wrote:
Analogin här är du vill att det skall ”låta Tele” men att nackdelen är brum. Det jag menar är att det kan vara svårt att helt behålla det ena när man tar bort det andra. Som med chips och öl, gott men kan ge sidoeffekter. Alkohol fri öl är inte särskilt gott, brumfria telemickar låter inte lika mycket tele. Jag har ägt och testat samtliga mickar som nämnts här.


Mkt intressant. Exakt vad jag är ute efter för erfarenheter. Har samma "farhågor" sen innan med noicelessmickar. Men min undrar är lite hur långt t.ex. Fender har kommit med sina v.4. Jag syftar självklart på att åka och kolla det själv någonstans, men det är ganska långt till närmsta affär där dom kan har tex en Fender Elite för test där jag bor. Av dom ljudklipp jag hört hittills så verkar dom göra rätt bra ifrån sig? DiMarzio kanske har ett litet mer "eget" sound vad det verkar. Men skall jag vara riktigt ärlig så kanske min föreställning om "tele-ljud" inte är samma som någon annan som kanske åsyftar en orginalmick från 50-talet. Jag har ljudet i mitt huvud och vet hur det skall kännas i fingrarna när jag spelar så att säga så det behöver inte vara helt fel med att det låter lite annorlunda. Men som sagt av det jag hört av noiceless innan och det är ganska många år sedan nu så var det inte så imponerande. Jag skall kolla med polarens nya Buzz Feiten-gitarr vilka mickar det är på den. Vet att det är Dimarzio Area hot i stallet. men det kanske även kan vara Area någon strata-variant på övriga positioner. Den låter ju väldigt bra. men kanske inte så mkt "tele" egentligen i stalläget med Area Hot i den gitarren.


De är de två snällare du skall titta på.
De låter som en helt vanlig, ”normal”, tele åt vintage hållet,

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


25 Nov 2018, 12:47
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Kommer envist tillbaka till SD 5-2 micken den är värd att ha med i beräkningen.
Läs njut och förundras :-)

https://www.seymourduncan.com/pickup/fi ... ele-bridge

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


25 Nov 2018, 15:17
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
lillefar wrote:
Kommer envist tillbaka till SD 5-2 micken den är värd att ha med i beräkningen.
Läs njut och förundras :-)

https://www.seymourduncan.com/pickup/fi ... ele-bridge

Problemet med 5-2 dieten är att den inte fungerar här. Duncans enda brumfria telemick som låter tele är Vintage Stack. Fördelen med den är att man kan koppla den både som en stackad humbucker och en traditionell telemick och den fungerar mer än anständigt på båda sätten.


25 Nov 2018, 15:32
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Seymour Duncan vintage stack kör jag med själv. Tycker det är en skitbra mick.
Men känns väl rätt naturligt att gå på Dimarzio om du ändå har det i halsläge?


25 Nov 2018, 21:03
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Varför äta gröt när du kan få oxfile?

_________________
http://www.ergopikk.com


25 Nov 2018, 21:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
southbeck wrote:
Seymour Duncan vintage stack kör jag med själv. Tycker det är en skitbra mick.
Men känns väl rätt naturligt att gå på Dimarzio om du ändå har det i halsläge?


Det är inget som hindrar att man kör 50/50 Duncan-DiMarzio. Man vänder bara polariteten på den ena av mickarna enligt respektive kopplingsschema.


25 Nov 2018, 21:33
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
Javisst, klart det går. Tänker mest på att rimligtvis borde dom gå ihop rätt bra om man tänker på karaktär/balans.


25 Nov 2018, 23:04
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Telemickar - Fender noiceless v4 vs Dimarzio Area?
DiMarzio Area T är de enda noiseless som låter tele, som jag har testat). Jag har inte den telen kvar (fick gå p.g.a. för smal hals), men jag tror att det var DP418 och DP417 som satt i den, en BAja kropp med Warmoth hals.
Teletwangen fanns helt klart kvar, en helt OK telemik combo.

_________________
Image


26 Nov 2018, 10:34
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.