View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:05



Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vem kursar en massa Roadstar? 
Author Message

Joined: 13 Oct 2007, 20:51
Posts: 626
Location: Stockholm
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Alltid samma visa.
Varje gång jag blir nyfiken, loggar in på forumet för att kolla läget och öppnar första tråden så har t.ex vinyljunkie redan sabbat den.
Varför ska alla kunna bistå med all världens info för att kunna yttra sig om allt du råkar ha en uppfattning om?
Tror du på allvar att Magnus inte har koll på beg Ibanez-marknaden?

_________________
http://www.myspace.com/mikaelwigstrom


25 Nov 2018, 15:44
Profile

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Tråkigt att det ska bli så dålig ton över en så världslig sak.


26 Nov 2018, 12:34
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Maestro_Mikk wrote:
Alltid samma visa.
Varje gång jag blir nyfiken, loggar in på forumet för att kolla läget och öppnar första tråden så har t.ex vinyljunkie redan sabbat den.
Varför ska alla kunna bistå med all världens info för att kunna yttra sig om allt du råkar ha en uppfattning om?
Tror du på allvar att Magnus inte har koll på beg Ibanez-marknaden?


Jaha, gnälla lite på Vinyljunkie då så blir allt bättre. Du är en total paltskalle. Gå och bajsa! Du behöver det.


26 Nov 2018, 15:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Osmart att lägga ut flera gitarrer av typ samma modell samtidigt.
Bättre strategi att justera prisbilden genom att sälja en för ett högre pris, då ökar ju 'värdet' på resten automatiskt och mnan lägger ut en i taget.
Edit: På ett sätt blev det ju smart iom att denna tråd startades, om det nu är positivt att få sin annons omnämnd OCH trashad på Bojen
Sen tror jag dessutom det är enklare på så här billiga gitarrer att ta 'dubbla marknadsvärdet' . 2500 eller 4500 vad spelar det för roll om man diggar färgen?
Skillnaden är ett par matkassar typ.

Sen undrar jag varför inte VJ får en bassning av Lillefar ? :?

Ingen rättvisa (jag får säkert en istället) 8)

_________________



27 Nov 2018, 12:19
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Mike Leaf wrote:
Osmart att lägga ut flera gitarrer av typ samma modell samtidigt.
Bättre strategi att justera prisbilden genom att sälja en för ett högre pris, då ökar ju 'värdet' på resten automatiskt och mnan lägger ut en i taget.
Edit: På ett sätt blev det ju smart iom att denna tråd startades, om det nu är positivt att få sin annons omnämnd OCH trashad på Bojen
Sen tror jag dessutom det är enklare på så här billiga gitarrer att ta 'dubbla marknadsvärdet' . 2500 eller 4500 vad spelar det för roll om man diggar färgen?
Skillnaden är ett par matkassar typ.

Sen undrar jag varför inte VJ får en bassning av Lillefar ? :?

Ingen rättvisa (jag får säkert en istället) 8)


Nädu Mike idag är jag väldigt godmodig så vill du ha smisk får du gå ut i skogen, skära ris och smiska dig själv :-)
Annars har jag i tråden redan tidigare påpekat att det inte var okey attityd och särskilt mot Magnus och denna tråd mogen att avslutas tror jag.

Jag var inte så intresserad av det där med pris utan mer om det var en seriös samlare som går att göra affärer med och håller med dig om att priset inte är sådär viktigt och att det alltid skall vara lägst i världen om man hittar rätt gitarr så där är vi helt överens. Tyvärr har jag inte hittat någon särskilt intressant Roadstar att foga till gitarrsamlingen just nu för det finns trevliga modeller men plötsligt dyker det upp en rackare!

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


28 Nov 2018, 14:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
lillefar wrote:
Annars har jag i tråden redan tidigare påpekat att det inte var okey attityd och särskilt mot Magnus och denna tråd mogen att avslutas tror jag.

Såg inget illa som skrevs mot Magnus, det är väl editerat, men det bör ju varit värre än Paltskalle i alla fall :)
Huruvida tråden ska avslutas är inte ditt beslut tyvärr!

_________________



29 Nov 2018, 10:38
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
När man läser trådar som denna, där folk jämför priser på begagnat med vad de själva anser vara "rätt" pris.... Då och då, när jag själv lägger ut någon pryl till försäljning, får jag också mejl med sådana budskap, där man talar om för mig vad min vara är värd, "egentligen". "Rätt pris" är väl ingenting annat än det pris någon är villig att betala för en vara? Finns det några andra kriterier värda att tas på allvar?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


29 Nov 2018, 11:57
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Martin Kuhn wrote:
När man läser trådar som denna, där folk jämför priser på begagnat med vad de själva anser vara "rätt" pris.... Då och då, när jag själv lägger ut någon pryl till försäljning, får jag också mejl med sådana budskap, där man talar om för mig vad min vara är värd, "egentligen". "Rätt pris" är väl ingenting annat än det pris någon är villig att betala för en vara? Finns det några andra kriterier värda att tas på allvar?


Det finns ju inga fixvärden som med aktier. Vad som finns är ett relativt stadigt marknadsvärde och detta är desto stadigare desto vanligare pryl vi pratar om. Tex, för att ta världens vanligaste distpedal som exempel; Boss Metal Zone så tror jag alla som lite koll i största allmänhet på beggade musikprylar sätter värdet på den till 400kr. Att den säkert har sålts för mer än så ibland hör inte riktigt diskussionen till utan man måste ju se till vad en pryl oftast säljs för. Det är "rätt" pris hävdar jag. I fallet med Roadstar-gitarrerna på Vend så ligger de 2-3 gånger pengarna vad dito gitarrer oftast säljs för. Och då spelar det heller ingen roll att de också sålts för de summorna han på Vend vill ha för dem. Som sagt, marknadsekonomi 101.


29 Nov 2018, 14:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Vinyljunkie wrote:
Det finns ju inga fixvärden som med aktier. Vad som finns är ett relativt stadigt marknadsvärde och detta är desto stadigare desto vanligare pryl vi pratar om. Tex, för att ta världens vanligaste distpedal som exempel; Boss Metal Zone så tror jag alla som lite koll i största allmänhet på beggade musikprylar sätter värdet på den till 400kr. Att den säkert har sålts för mer än så ibland hör inte riktigt diskussionen till utan man måste ju se till vad en pryl oftast säljs för. Det är "rätt" pris hävdar jag. I fallet med Roadstar-gitarrerna på Vend så ligger de 2-3 gånger pengarna vad dito gitarrer oftast säljs för. Och då spelar det heller ingen roll att de också sålts för de summorna han på Vend vill ha för dem. Som sagt, marknadsekonomi 101.


Håller med, kan dock inte avstå från att tillägga :?

1 Alla säljare vet inte vad saker är värda, Oftast begär de för högt pris i annonser på tex Blocket
2 På sajter som Blocket och Vend måste man alltid ha prutmån och tex starta på 650 för en pedal man vill ha 400:- för. Alla älskar att pruta det är en del av spelet
3 Det är inte olagligt att sälja en Boss Metalzone för 4000:- OM man inte presenterar den för något annat
4 Köparen kan sen stämma mig för att jag sålt en pedal som är värd 400 för 4000 baserat på att det var 'uppenbarligen' oskäligt
Är jag näringsidkare inom musik kan jag nog åka dit på det, men som privatperson är det i princip 0% risk.
Likaså om jag köper en Burst på en gårdsauktion för 5 papp som är värd en miljon.

_________________



29 Nov 2018, 14:33
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det finns ju inga fixvärden som med aktier. Vad som finns är ett relativt stadigt marknadsvärde och detta är desto stadigare desto vanligare pryl vi pratar om. Tex, för att ta världens vanligaste distpedal som exempel; Boss Metal Zone så tror jag alla som lite koll i största allmänhet på beggade musikprylar sätter värdet på den till 400kr. Att den säkert har sålts för mer än så ibland hör inte riktigt diskussionen till utan man måste ju se till vad en pryl oftast säljs för. Det är "rätt" pris hävdar jag. I fallet med Roadstar-gitarrerna på Vend så ligger de 2-3 gånger pengarna vad dito gitarrer oftast säljs för. Och då spelar det heller ingen roll att de också sålts för de summorna han på Vend vill ha för dem. Som sagt, marknadsekonomi 101.


Håller med, kan dock inte avstå från att tillägga :?

1 Alla säljare vet inte vad saker är värda, Oftast begär de för högt pris i annonser på tex Blocket
2 På sajter som Blocket och Vend måste man alltid ha prutmån och tex starta på 650 för en pedal man vill ha 400:- för. Alla älskar att pruta det är en del av spelet
3 Det är inte olagligt att sälja en Boss Metalzone för 4000:- OM man inte presenterar den för något annat
4 Köparen kan sen stämma mig för att jag sålt en pedal som är värd 400 för 4000 baserat på att det var 'uppenbarligen' oskäligt
Är jag näringsidkare inom musik kan jag nog åka dit på det, men som privatperson är det i princip 0% risk.
Likaså om jag köper en Burst på en gårdsauktion för 5 papp som är värd en miljon.


Jag måste också kommentera dina kommentarer! :)

1 Snubben med Roadstar-gitarrerna vet garanterat vad de egentligen är värda! Det brukar folk veta när de har en hel samling av 30 år gamla prylar av typ samma sort.
2 I min värld är det så jävla billigt att hålla på med det spelet. Jag prutar aldrig och jag låter heller aldrig någon pruta. Det fungerar ändå för mig, jag säljer det jag vill sälja och köper det jag vill köpa.


29 Nov 2018, 14:54
Profile

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Om det saknas andra exemplar att köpa på marknaden av en specifik modell så räcker det ju med att någon väldigt gärna vill ha en sån och tycker att det är skitsamma om den kostar 3 000:- för mycket, det är ju små pengar. Det kan man utnyttja som säljare om man har ett instrument där andra exemplar saknas på andrahandsmarknaden genom att sätta en högre prislapp om man har tid att vänta in en köpare. Alla köper ju inte instrument i första hand för att göra bra affärer.

Andrahandsmarknaden på gitarrer är dock sirap för säljare idag i min erfarenhet och man får ofta sälja saker alldeles för billigt så jag skulle ju inte rekommendera det.

Jag ser personligen inga problem med att folk sätter för höga priser på gitarrer om det inte framstår som att säljaren uppenbart försöker lura potentiella köpare att det rör sig om en dyrare gitarr. I det här fallet är det ju tämligen enkelt för en köpare att ta reda på hur det ligger till med priserna. Säljaren får ju troligtvis betala för ett sådant beslut genom att vänta, och vänta, och vänta..


30 Nov 2018, 00:30
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Börjar bli bra less på snubben från Huddinge som tydligen ägnar merparten av sitt liv på att om och om igen lägga upp sina annonser på Vend eftersom inget blir sålt. Man kan undra vad det där är för snubbe och finns ens några gitarrer?

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


23 Dec 2018, 20:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
lillefar wrote:
Börjar bli bra less på snubben från Huddinge som tydligen ägnar merparten av sitt liv på att om och om igen lägga upp sina annonser på Vend eftersom inget blir sålt. Man kan undra vad det där är för snubbe och finns ens några gitarrer?

Jag åker dit och lappar till honom mot betalning, alternativt (nog bättre taktik när jag tänker efter) skickar jag min svärmor, en flaska dåligt rödtjut och en tub glidmedel.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


23 Dec 2018, 20:57
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Forsman wrote:
lillefar wrote:
Börjar bli bra less på snubben från Huddinge som tydligen ägnar merparten av sitt liv på att om och om igen lägga upp sina annonser på Vend eftersom inget blir sålt. Man kan undra vad det där är för snubbe och finns ens några gitarrer?

Jag åker dit och lappar till honom mot betalning, alternativt (nog bättre taktik när jag tänker efter) skickar jag min svärmor, en flaska dåligt rödtjut och en tub glidmedel.


Då är ju problemet löst :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


23 Dec 2018, 22:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
lillefar wrote:
Då är ju problemet löst :-)

Haha, ja - svärmor sänker vem som helst med sina 43 kilo och 170 cm! :lol:

Nä, men jag tycker väl att folk får sätta vilka priser de vill. De lär ju märka när de inte får grejerna sålda att det är för höga priser.
Sen så finns det ju lika många fattiglappar som ger skambud ideligen, sånt är också tröttsamt, speciellt om man annonserat ut något till ett redan lågt pris.
Sålde ett 4HE case en gång, de låg väl runt 800-1000:- i begpriser då. Jag satte ut det för 500 spänn, nån snubbe bjöd 400 och jag sa okej då. Sen när han kom hit så försökte han få ned priset igen.. 375:-? frågade han. Jag bara skakade på huvudet.

Förstår mig inte på såna människor riktigt.

Så... min filosofi nu är att - köp inget som du inte kommer att vilja behålla, för det går fanimej inte att sälja något till rimliga priser längre. Här sitter jag med ett överflöd av prylar som jag inte använder, men som jag inte vill sälja heller. Dels så behöver jag inte pengarna till något nytt, sen så tar grejena ingen direkt plats heller, eftersom jag har ett så stort hus, så de får vara kvar.

Men för att återgå till tråden så tycker jag också att det är lite skumt att alla bilder på de där gamla Ibanezerna är på gitarrer utan strängar. Varför gör man så? Känns konstigt kan jag tycka. :?

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 Dec 2018, 07:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Att någon försöker kränga prylar till överpris rör mig inte alls. Hen får försöka sälja en Squier för två miljoner om så hen känner för det. Förr eller senare kommer säljaren inse att det är omöjligt på egen hand.

Vad som där emot stör mig är när 9 av 10 annonser är från samma säljare. Då kanske det kan vara bättre att starta en musikaffär istället?!


24 Dec 2018, 21:32
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Det är inte bara Roadstar han försöker kränga till överpris. Han verkar köra på minst dubbla marknadsvärdet på allt han lägger ut:

https://vend.se/472049-handbyggd-tokai- ... -f100-jv72


28 Dec 2018, 18:27
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vem kursar en massa Roadstar?
Jag bryr mig heller inte om hans priser men att han lusar ner Vend gör att man lessnar och jo han borde nog driva sin affärsverksamhet på annat sätt.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


29 Dec 2018, 00:39
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.