View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 14:11



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärkare 
Author Message

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärkare
Har försökt undvika att spela elgitarr utanför hemmet under flera år pga alla tunga prylar som ska släpas men nu går det inte längre. Vi behöver en fet elgitarrmatta till det i övrigt akustiska bandet jag spelar i och jag behöver därför en övningsstärkare som går ner i en ryggsäck men ger en köttig dist starkt nog för att höras tillsammans med 6 fioler, akustisk gitarr, bouzouki, ett par flöjter, kontrabas och cajon.

Tips emottages tacksamt!

Jag spelar annars helst rör men inser att det för viktens skull inte är gångbart när jag ska iväg och repa så jag gissar att det rör sig om något digitalt emulerat ljud. Ca 30*30 cm och max 4 kilo tungt och nånstans mellan 10-30w, men vad det står för effekt på märklappen är givetvis mindre viktigt än att det låter tillräckligt starkt. Vill helst att stärkaren levererar ett färdigt ljud så jag slipper släpa på pedaler också när jag ska iväg och repa.

Nån som har erfarenhet och kan ge nåt tips?


11 Dec 2019, 11:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Kan bara tänka på ZT Lunchbox-stärkarna men jag har aldrig testat en personligen dessvärre. Men de verkar ju vara smidiga och folk säger att de är högljudda. :)

Antar att multieffekt/ampsimulator in i pa:t inte är ett alternativ? :)


11 Dec 2019, 23:03
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Ja, lunchboxen har jag tittat på. Verkar absolut tillräckligt högljudd men inte tillräckligt köttig. Då behöver jag pedal(er) oxå.

Ampsim in i pa hade funkat om vi hade repat med pa. Jag kör förövrigt med iRig och AmpliTube in i pa’t när vi spelar live. Funkar godkänt.

Jag tänker att det finns ju en uppsjö av små övningsprylar. Blackstar Fly, Blackstar id core, Yamaha thr, boss katana mini, boss micro cube, vox adio osv. Tyvärr finns inte allt på samma ställe så att det går att testa och jämföra så jag tänkte om nån har erfarenhet...


11 Dec 2019, 23:37
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Har själv både ZT Lunchbox och Katana 50,och båda är tyngre och katanan är större.
Tror det blir väldigt svårt att hitta nåt med lagom storlek o vikt!!
Roland Micro cube kanske,spelar lite svagt iof...


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


12 Dec 2019, 08:58
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Crate Powerblock + en 1*12:a?


12 Dec 2019, 15:26
Profile

Joined: 17 Dec 2010, 09:00
Posts: 233
Location:
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Fender Superchamp XD eller X2.


12 Dec 2019, 18:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Kanske en Quilter Combo 8,5 kg, om inte priset avskräcker:
https://www.quilterlabs.com/index.php/p ... 2-combo-8/

Det finns flera rätt små jazzförstärkare som ev kan fungera. Henriksen mfl. Priset avskräcker även här och det väger som Quilter, närmare 10 kg. Roland Cube 30 är väl också omkring 10 kg. Vikten kan reduceras med en Neodymium högtalare.

Jag har en Taurusförstärkare och en 10" Neohögtalare i en separat låda, tillsammans omkring 9 kg. Jag tycker att de känns lätta. Taurusförstärkaren är inte jättekul med går att använda utan pedaler. Den samlar ändå mest damm.
http://www.taurus-amp.pl/guitar/stomp-h ... -1-bl.html

Har tyvärr inga förslag som klarar vikt och storleksönskemål. Jag har Roland Micro Cube och den lilla Mobile Cube. Ingen av dem fungerar.


12 Dec 2019, 20:34
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
arinihsd wrote:
Har tyvärr inga förslag som klarar vikt och storleksönskemål. Jag har Roland Micro Cube och den lilla Mobile Cube. Ingen av dem fungerar.


Funkar inte för att de inte är kraftfulla nog eller för att de inte är tillräckligt små?

Jag kan tumma något på storleken så länge den går ner i en ryggsäck något kilo till i vikt också. Men 9-10 kg går bort. Jag har ca 3 km promenad mellan jobbet och repan och ska bära två instrument plus stärkare. Det är det som sätter begränsningen.


12 Dec 2019, 23:18
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Vox MV50-serie är ju extremt liten och lätt. Men då behövs också högtalare.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


13 Dec 2019, 13:39
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Taurusen var ju faktiskt helt rätt. Vox'en fantastiskt charmig. Måste se om jag kan hitta den nånstans för ett test. Jag kom på att jag har en liten låda som har kört med ett 30w d-klass-slutsteg. Den lådan skulle kunna funka med Vox'en. Hade glömt d-klasslutsteget. Testade att köra iRigen in i det slutsteget och det lät starkare än vad jag trodde. Skulle kunna räcka faktiskt, men Voxen var så charmig så den måste testas ändå.

Tack för tipsen!


13 Dec 2019, 15:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Micro Cube låter tunt och Mobile Cube ännu tunnare på full volym som knappast räcker. Min Taurus är inget för rent ljud.

Jag var med och testade klass D (liknande Lepy) som ett lågprisalternativ i en liten samlingslokal för några år sedan. Vi testade med HiFi-högtalare ca 1,5m högt (ovanpå piano). Med ordentliga högtalare i takhöjd (ca 2,6m) hade det fungerat för lokalen. Projektledaren slutade innan det blev klart.
Om jag minns rätt så fungerar nog klass D hyggligt med eq-, ljudpedal och gitarrhögtalare. Kan inget om iRig men fungerar det till annat så går det nog bra här.

Det finns testgrejor från Ebay.
https://www.ebay.com/sch/Class-D-Amplif ... 630/i.html


13 Dec 2019, 17:45
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Jag gillar också rörstärkare och äger flera stycken. Men kör numera med Kemper, antingen genom rörslutsteg och cabinet eller via interface i datorn. Har nog aldrig ägt ett så kreativt verktyg och Kemper utvecklas hela tiden. Det har precis kommit en ny editor som fungerar utmärkt och gör allt väldigt överskådligt i datorn. Plus att det fungerar ljudmässigt på svag volym.


13 Dec 2019, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
NiklasC wrote:
Jag kan tumma något på storleken så länge den går ner i en ryggsäck något kilo till i vikt också. Men 9-10 kg går bort. Jag har ca 3 km promenad mellan jobbet och repan och ska bära två instrument plus stärkare. Det är det som sätter begränsningen.


Tycker du ska se över logistiken, 3 km är inget gåavstånd, inte ens utan packning. Har du inte körkort, ta taxi, eller köp dig en flak-moppe!
Har du körkort, köp en billig bil som klarar av att frakta din musikutrustning!

_________________
pudas


14 Dec 2019, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Du lär nog aldrig få till ”köttig” dist från något som ryms i en ryggsäck. Men kanske kan en Blackstar ID Beam ge någorlunda bra resultat?


14 Dec 2019, 15:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Rullväska eller en såndär liten pirra som man får på köpet när man köper ett gäng lådor öl på Finlandsbåten?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


14 Dec 2019, 23:03
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Tips på liten och lätt men inte allt för tystlåten stärk
Märkte att jag läste fel och tolkade in det vanliga ”bra ljud på låg volym” :) Yamaha har släppt en ny THR II 30W, där alla ljuden ingår och den ser onekligen portabel ut. Buck and Evans testar: https://youtu.be/JI-KMmujBSk


15 Dec 2019, 01:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.